Introduction: Hepatitis B is one of the most common diseases
that causes high morbidity and mortality. Health professionals are most amenable
risk groups for hepatitis B. In addition, they have more responsibilities for
public education. The aim of this study was to reveal the Hepatitis B knowledge
and investigate Hepatitis B immunization status of medicine students.
Material and Methods: A questionnaire including questions about
Hepatitis B disease and education, transmission routes and protection from
hepatitis B was administered to medicine students at Kırıkkale University. Data
were analyzed with SPSS statistical software package version 16.0. Pearson’s
chi square test was used. Statistical significance was defined as p<0.05.
Results: Overall 374 students were included in study
population. The mean age of study population was 21.72 years (18-31 years),
58.6% (n=219) were girls. When the transmission routes were asked, 75.7% of
students answered, “with delivery”, 73% “with sexual intercourse”, 94.1% “with
blood”, 78.3% “with intravascular injection”, 28.6% “with personal belongings”.
Clinical students had more knowledge than preclinical students about
transmission routes significantly (p<0.05). 67.1% of them were vaccinated
against Hepatitis B, 13.4% of them didn’t have any protection by vaccination, 19.5%
of them didn’t know whether they were vaccinated or not. More clinical students
were vaccinated than the preclinical students and the difference was
significant (p<0.05).
Conclusion: Clinical students have got more knowledge about
Hepatitis B infection when compared preclinical students.. Because clinic
students took both practical and theoretical lessons about Hepatitis B, they
comprehended the importance of Hepatitis B disease and vaccination more
clearly.
Giriş: Hepatit B virüs (HBV) enfeksiyonu, toplumsal bir halk sağlığı sorunu olup,
önemli oranda mortalite ve morbiditeye sebep olmaktadır. Tıp fakültesi öğrencileri gerek
eğitim süreci içerisinde gerekse meslek yaşantılarında “Hepatit B hastalığı”
açısından risk altındadırlar. Ayrıca hepatit konusunda “Toplumun
bilgilendirilmesi” açısından da önemli bir role sahiptirler. Bu araştırma, tıp
fakültesi öğrencilerinin “Hepatit B” hastalığı hakkındaki bilgi düzeyleri,
farkındalıkları ve bağışıklık durumlarını belirlemek için yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinden,
Hepatit B hastalığı, tanı, bulaş yolları, aşı durumu, bu konuda eğitim alıp
almadığı ve eğitim sonrası hastalık hakkında algısının değişip değişmediği ile
ilgili bir anket doldurmaları istendi. İstatistiksel değerlendirme SPSS 16.0
paket program ile Pearson’un ki-kare testi kullanılarak yapıldı. p<0.05 için
sonuçlar anlamlı olarak değerlendirildi.
Bulgular: Araştırmaya %58.6’sı (n=219) kadın, toplam 374 öğrenci katıldı. Yaş
ortalaması 21.72 (18-31 yaş) idi. Öğrencilerin %75.7’si doğumla, %73’ü cinsel
ilişkiyle, %94.1’i kan yoluyla, %78.3’ü damar içi enjeksiyonla, %28.6’sı
kişisel eşyalarla Hepatit B’nin bulaştığını belirtti. Preklinik ve klinik
öğrencileri karşılaştırıldığında, klinik dönem öğrencilerinin bu konuda daha
fazla bilgiye sahip olduğu görüldü (p<0.05). Öğrencilerin %67.1’inin Hepatit
B aşısı varken, %13.4’ünün aşısı bulunmamaktaydı ve %19.5’i ise aşısının olup
olmadığını bilmiyordu. Klinik dönem öğrencilerinin aşı olma yüzdesi belirgin
olarak yüksekti (p<0.05).
Sonuç: Preklinik ile klinik sınıf öğrencileri karşılaştırıldığında “Hepatit B”
hastalığı hakkında klinik sınıf öğrencilerinin daha fazla bilgiye sahip olduğu
görüldü. Klinik sınıf öğrencilerinin gerek pratik gerekse teorik olarak aldıkları
eğitim sonrasında hastalığın ciddiyetini daha iyi anladıkları ve aşılanmaya
daha fazla önem verdikleri görüldü.
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 2 |
Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.