Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Hepatitis B Knowledge Level of Medicine Students at Kırıkkale University

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 2, 66 - 72, 31.08.2017
https://doi.org/10.24938/kutfd.295790

Öz

Introduction: Hepatitis B is one of the most common diseases
that causes high morbidity and mortality. Health professionals are most amenable
risk groups for hepatitis B. In addition, they have more responsibilities for
public education. The aim of this study was to reveal the Hepatitis B knowledge
and investigate Hepatitis B immunization status of medicine students.

Material and Methods: A questionnaire including questions about
Hepatitis B disease and education, transmission routes and protection from
hepatitis B was administered to medicine students at Kırıkkale University. Data
were analyzed with SPSS statistical software package version 16.0. Pearson’s
chi square test was used. Statistical significance was defined as p<0.05.

Results: Overall 374 students were included in study
population. The mean age of study population was 21.72 years (18-31 years),
58.6% (n=219) were girls. When the transmission routes were asked, 75.7% of
students answered, “with delivery”, 73% “with sexual intercourse”, 94.1% “with
blood”, 78.3% “with intravascular injection”, 28.6% “with personal belongings”.
Clinical students had more knowledge than preclinical students about
transmission routes significantly (p<0.05). 67.1% of them were vaccinated
against Hepatitis B, 13.4% of them didn’t have any protection by vaccination, 19.5%
of them didn’t know whether they were vaccinated or not. More clinical students
were vaccinated than the preclinical students and the difference was
significant (p<0.05).







Conclusion: Clinical students have got more knowledge about
Hepatitis B infection when compared preclinical students.. Because clinic
students took both practical and theoretical lessons about Hepatitis B, they
comprehended the importance of Hepatitis B disease and vaccination more
clearly.

Kaynakça

  • 1- Ott JJ. Stevens GA. Groeger J. Wiersma ST. Global epidemiology of hepatitis B virus infection: new estimates of age-specific HBsAg seroprevalence and endemicity. Vaccine. 2012; 30(12): 2212-9.
  • 2- WHO Executive Board (2009). Viral Hepatitis. Report by the Secretariat EB126/15. 12 November 2009.
  • 3- Tosun S. Türkiye’de Viral Hepatit B: Yayınların meta-analizi. Viral Hepatit Dergisi 2013: 27-80.
  • 4- Tosun SY. Ertekin E. Arısoy A. Özbakkaloğlu B. Sağlık çalışanı adaylarının HBV’den erken dönemde korunmasının önemi. V. Ulusal Viral Hepatit Sempozyumu. 2000: 20.
  • 5- Tosun T. Yılmaz T. Şen A. Ulusal Hepatit B aşılamasının 14. yılında sağlık çalışanlarının HBV aşılama durumları. XI. Ulusal Viral Hepatit Kongresi 12-15 Nisan 2012, Antalya: 34 (01-39).
  • 6- Turunç T. Kan donörlerinde hepatit B ve hepatit C seroprevalansı. Viral Hep. 2003; 8:1726.
  • 7- Akın L. Hepatit B, Kan ve kan ürünleri yolu ile bulaşan hastalıkların kontrolü. In Güler Ç, Akın L, eds. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Ankara. 2006: 940-3.
  • 8- Aşkar E. Sağlık çalışanlarında Hepatit B ve Hepatit C seroprevelansı. Uzmanlık tezi, Şişli Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Kliniği, İstanbul. 2006.
  • 9- T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Hepatit B Hakkında Genelge. 04.06.1998/ 6856.
  • 10- Göktalay T. Özyurt BC. Celal Bayar Üniversitesinde Sağlık Personeli Yetiştiren Fakülte ve Yüksekokul Öğrencilerinde Hepatit B Seroprevalansı ve Hepatit B Bilgi Düzeyleri. Viral Hepatit Dergisi 2010; 15(1): 13-21.
  • 11- Bülbül SF. Muluk NB. Çiftçi GE. İlk Yıl Üniversite Öğrencilerinin Hepatit B için Risk Algıları ve Davranışsal Yaklaşımlar. KÜ Tıp Fak Derg 2015; 17(3):21-28.
  • 12- Önal EA. Erbil S. Özel S. Topuzoğlu AS. Irmak Özden Y. İstanbul Tıp Fakültesi 4. sınıf öğrencilerinin hepatit B konusunda eğitimi. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 2005:68:102-4.
  • 13- Arısoy SA. Dinç G. Şanlıdağ T. Tünger Ö. Özbakkaloğlu B. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu ve Manisa Sağlık Meslek Lisesi son sınıf öğrencilerinin hepatit B ve AIDS konusundaki bilgi, tutum ve davranışları. In Kılıçturgay K eds, Viral Hepatit Dergisi. Viral Hepatit Savaşım Derneği. İstanbul 1999:18-21.

KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİNDE TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HEPATİT B’YE İLİŞKİN FARKINDALIK DÜZEYLERİ

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 2, 66 - 72, 31.08.2017
https://doi.org/10.24938/kutfd.295790

Öz

Giriş: Hepatit B virüs (HBV) enfeksiyonu, toplumsal bir halk sağlığı sorunu olup,
önemli oranda mortalite ve morbiditeye sebep olmaktadır.
Tıp fakültesi öğrencileri gerek
eğitim süreci içerisinde gerekse meslek yaşantılarında “Hepatit B hastalığı”
açısından risk altındadırlar. Ayrıca hepatit konusunda “Toplumun
bilgilendirilmesi” açısından da önemli bir role sahiptirler. Bu araştırma, tıp
fakültesi öğrencilerinin “Hepatit B” hastalığı hakkındaki bilgi düzeyleri,
farkındalıkları ve bağışıklık durumlarını belirlemek için yapılmıştır.



Gereç ve Yöntem: Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinden,
Hepatit B hastalığı, tanı, bulaş yolları, aşı durumu, bu konuda eğitim alıp
almadığı ve eğitim sonrası hastalık hakkında algısının değişip değişmediği ile
ilgili bir anket doldurmaları istendi. İstatistiksel değerlendirme SPSS 16.0
paket program ile Pearson’un ki-kare testi kullanılarak yapıldı. p<0.05 için
sonuçlar anlamlı olarak değerlendirildi.



Bulgular: Araştırmaya %58.6’sı (n=219) kadın, toplam 374 öğrenci katıldı. Yaş
ortalaması 21.72 (18-31 yaş) idi. Öğrencilerin %75.7’si doğumla, %73’ü cinsel
ilişkiyle, %94.1’i kan yoluyla, %78.3’ü damar içi enjeksiyonla, %28.6’sı
kişisel eşyalarla Hepatit B’nin bulaştığını belirtti. Preklinik ve klinik
öğrencileri karşılaştırıldığında, klinik dönem öğrencilerinin bu konuda daha
fazla bilgiye sahip olduğu görüldü (p<0.05). Öğrencilerin %67.1’inin Hepatit
B aşısı varken, %13.4’ünün aşısı bulunmamaktaydı ve %19.5’i ise aşısının olup
olmadığını bilmiyordu. Klinik dönem öğrencilerinin aşı olma yüzdesi belirgin
olarak yüksekti (p<0.05).



Sonuç: Preklinik ile klinik sınıf öğrencileri karşılaştırıldığında “Hepatit B”
hastalığı hakkında klinik sınıf öğrencilerinin daha fazla bilgiye sahip olduğu
görüldü. Klinik sınıf öğrencilerinin gerek pratik gerekse teorik olarak aldıkları
eğitim sonrasında hastalığın ciddiyetini daha iyi anladıkları ve aşılanmaya
daha fazla önem verdikleri görüldü.

Kaynakça

  • 1- Ott JJ. Stevens GA. Groeger J. Wiersma ST. Global epidemiology of hepatitis B virus infection: new estimates of age-specific HBsAg seroprevalence and endemicity. Vaccine. 2012; 30(12): 2212-9.
  • 2- WHO Executive Board (2009). Viral Hepatitis. Report by the Secretariat EB126/15. 12 November 2009.
  • 3- Tosun S. Türkiye’de Viral Hepatit B: Yayınların meta-analizi. Viral Hepatit Dergisi 2013: 27-80.
  • 4- Tosun SY. Ertekin E. Arısoy A. Özbakkaloğlu B. Sağlık çalışanı adaylarının HBV’den erken dönemde korunmasının önemi. V. Ulusal Viral Hepatit Sempozyumu. 2000: 20.
  • 5- Tosun T. Yılmaz T. Şen A. Ulusal Hepatit B aşılamasının 14. yılında sağlık çalışanlarının HBV aşılama durumları. XI. Ulusal Viral Hepatit Kongresi 12-15 Nisan 2012, Antalya: 34 (01-39).
  • 6- Turunç T. Kan donörlerinde hepatit B ve hepatit C seroprevalansı. Viral Hep. 2003; 8:1726.
  • 7- Akın L. Hepatit B, Kan ve kan ürünleri yolu ile bulaşan hastalıkların kontrolü. In Güler Ç, Akın L, eds. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Ankara. 2006: 940-3.
  • 8- Aşkar E. Sağlık çalışanlarında Hepatit B ve Hepatit C seroprevelansı. Uzmanlık tezi, Şişli Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Kliniği, İstanbul. 2006.
  • 9- T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Hepatit B Hakkında Genelge. 04.06.1998/ 6856.
  • 10- Göktalay T. Özyurt BC. Celal Bayar Üniversitesinde Sağlık Personeli Yetiştiren Fakülte ve Yüksekokul Öğrencilerinde Hepatit B Seroprevalansı ve Hepatit B Bilgi Düzeyleri. Viral Hepatit Dergisi 2010; 15(1): 13-21.
  • 11- Bülbül SF. Muluk NB. Çiftçi GE. İlk Yıl Üniversite Öğrencilerinin Hepatit B için Risk Algıları ve Davranışsal Yaklaşımlar. KÜ Tıp Fak Derg 2015; 17(3):21-28.
  • 12- Önal EA. Erbil S. Özel S. Topuzoğlu AS. Irmak Özden Y. İstanbul Tıp Fakültesi 4. sınıf öğrencilerinin hepatit B konusunda eğitimi. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 2005:68:102-4.
  • 13- Arısoy SA. Dinç G. Şanlıdağ T. Tünger Ö. Özbakkaloğlu B. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu ve Manisa Sağlık Meslek Lisesi son sınıf öğrencilerinin hepatit B ve AIDS konusundaki bilgi, tutum ve davranışları. In Kılıçturgay K eds, Viral Hepatit Dergisi. Viral Hepatit Savaşım Derneği. İstanbul 1999:18-21.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hacer Fulya Gülerman

Burcu Güven

Mehmet Katırcıoğlu Bu kişi benim

Ebubekir Akyüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gülerman, H. F., Güven, B., Katırcıoğlu, M., Akyüz, E. (2017). KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİNDE TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HEPATİT B’YE İLİŞKİN FARKINDALIK DÜZEYLERİ. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 19(2), 66-72. https://doi.org/10.24938/kutfd.295790
AMA Gülerman HF, Güven B, Katırcıoğlu M, Akyüz E. KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİNDE TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HEPATİT B’YE İLİŞKİN FARKINDALIK DÜZEYLERİ. Kırıkkale Üni Tıp Derg. Ağustos 2017;19(2):66-72. doi:10.24938/kutfd.295790
Chicago Gülerman, Hacer Fulya, Burcu Güven, Mehmet Katırcıoğlu, ve Ebubekir Akyüz. “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİNDE TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HEPATİT B’YE İLİŞKİN FARKINDALIK DÜZEYLERİ”. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 19, sy. 2 (Ağustos 2017): 66-72. https://doi.org/10.24938/kutfd.295790.
EndNote Gülerman HF, Güven B, Katırcıoğlu M, Akyüz E (01 Ağustos 2017) KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİNDE TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HEPATİT B’YE İLİŞKİN FARKINDALIK DÜZEYLERİ. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 19 2 66–72.
IEEE H. F. Gülerman, B. Güven, M. Katırcıoğlu, ve E. Akyüz, “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİNDE TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HEPATİT B’YE İLİŞKİN FARKINDALIK DÜZEYLERİ”, Kırıkkale Üni Tıp Derg, c. 19, sy. 2, ss. 66–72, 2017, doi: 10.24938/kutfd.295790.
ISNAD Gülerman, Hacer Fulya vd. “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİNDE TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HEPATİT B’YE İLİŞKİN FARKINDALIK DÜZEYLERİ”. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 19/2 (Ağustos 2017), 66-72. https://doi.org/10.24938/kutfd.295790.
JAMA Gülerman HF, Güven B, Katırcıoğlu M, Akyüz E. KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİNDE TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HEPATİT B’YE İLİŞKİN FARKINDALIK DÜZEYLERİ. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2017;19:66–72.
MLA Gülerman, Hacer Fulya vd. “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİNDE TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HEPATİT B’YE İLİŞKİN FARKINDALIK DÜZEYLERİ”. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 2, 2017, ss. 66-72, doi:10.24938/kutfd.295790.
Vancouver Gülerman HF, Güven B, Katırcıoğlu M, Akyüz E. KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİNDE TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HEPATİT B’YE İLİŞKİN FARKINDALIK DÜZEYLERİ. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2017;19(2):66-72.

Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.