Objective: The purpose of this study is to investigate the Likert-type
patient satisfaction scale for satisfaction of inpatients in the Hospital of
the University of Kirikkale Medical Faculty, and to determine the reliability
and validity of this scale.
Material and Methods: The scale with 22 items was prepared considering related
literature and it was administered to 397 subjects between September 2015- July
2016.
Results: A patient satisfaction scale consisting of four factors was developed
after factor analyzes and reliability study. The factors of the scale is
determined as “doctor factor with 6 items”, “other staff factor with 5 items”,
“physical facilities factor with 8 items” and “food services factor with 3
items”. For these four factors identified, we investigated whether the
differences in satisfaction levels of inpatients vary between departments and
determined in which department a difference emerged. In addition, according to
the mentioned factors, the highest level of satisfaction was determined in the
branches of thoracic surgery, brain and neurosurgery, thoracic surgery and
ophthalmology respectively.
Conclusion: Patient satisfaction levels were "good" for all
factors called as doctors, other staff, physical facilities and catering
services.
Patient satisfaction inpatient scale development factor analysis
Amaç: Bu çalışmada Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde yatan
hastalar için Likert tipi hasta memnuniyet ölçeği geliştirilerek, bu ölçeğin
güvenilirlik ve geçerliliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Yapılan literatür taraması ardından hazırlanan 22 maddeli
ölçek hastanede Eylül 2015- Temmuz 2016 tarihleri arasında yatan 397 hastaya
uygulanmıştır.
Bulgular: İstatistiksel
yöntemler kullanılarak faktör analizi ve güvenilirlik çalışmaları yapılmış, bu
çalışmalar sonucunda dört faktörden oluşan Hasta Memnuniyet Ölçeği
geliştirilmiştir. Bu faktörler 6 maddeli doktor faktörü; 5 maddeli diğer
personel faktörü; 8 maddeli fiziki olanaklar faktörü ve 3 maddeli yemek
hizmetleri faktörüdür. Bu dört faktör için, çeşitli anabilim dallarında yatan
hastaların memnuniyet düzeyleri arasında farklılık olup olmadığı araştırılmış
ve farklılığın hangi anabilim dallarından kaynaklandığı belirlenmiştir. Ayrıca
belirtilen faktörlere göre sırasıyla göğüs cerrahisi, beyin ve sinir cerrahisi,
göğüs cerrahisi ve göz hastalıkları ana bilim dallarında en yüksek memnuniyet
düzeyi saptanmıştır.
Sonuç: Hastaların memnuniyet düzeyleri doktor, diğer personel, fiziki olanak ve
yemek hizmetleri olarak adlandırılan tüm faktörlerde “iyi” düzeyde
saptanmıştır.
Hasta memnuniyeti yatan hasta ölçek geliştirme faktör analizi
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 3 |
Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.