Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ İKİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZYOLOJİ DERSİNE BAKIŞI VE DERSİ ANLAMA YETENEKLERİNE İLİŞKİN BİR ANKET ÇALIŞMASI

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 3, 418 - 429, 31.12.2020
https://doi.org/10.24938/kutfd.744849

Öz

Amaç: Veteriner Fizyoloji dersi evcil hayvanların vücudundaki tüm yaşamsal olayların neden ve nasıl işlediğini anlatmayı konu edinmektedir. Bu çalışmada Kırıkkale Üniversitesi Veteriner Fakültesi 2. sınıf öğrencilerinin fizyoloji teorik ve uygulama derslerinin içeriğini, anlaşılma güçlüğünü ve bu güçlüklerin olası nedenlerini nasıl değerlendirdiklerini tespit etmek amaçlandı. 
Gereç ve Yöntemler: Toplam 129 öğrenciyle gerçekleştirilen anket altı bölümden oluşmakta olup, sorular demografik bilgiler hariç 5’li Likert tipi ölçeğe göre hazırlandı. Cronbach alfa değeri 0.83-0.94 olan anketin sonuçları tanımlayıcı ve karşılaştırmalı istatistik yöntemleriyle analiz edildi.
Bulgular: Anket sonuçları, öğrencilerin fizyoloji teorik (%62.8) ve uygulama (%65.9) derslerinden memnun oldukları, teorik ders anlatımında görselliğin önemli olduğunu (%92.2), uygulamaların ise teorik konuları açıklayıcı ve tamamlayıcı nitelikte olduğunu (%62) düşündükleri gösterdi. Her ne kadar %50.4’ü fizyoloji dersini anlamakta güçlük çekmediğini belirtse de, öğrencilerin teorik derslerde sinir fizyolojisi (%39.5), uygulama derslerinde elektrokardiyografi (%26.4) konularında zorlandıkları tespit edildi. Öğrencilerin katılım oranlarına göre fizyolojinin güç anlaşılma nedenleri ise öğrenci kaynaklı, dersin kendisinden kaynaklı ve öğretim yöntemi/öğretici kaynaklı nedenler olarak sıralandığı belirlendi.
Sonuç: Öğrencilerin başta zorlandıkları konular olmak üzere fizyoloji dersini daha iyi öğrenmeleri için güncel/modern eğitim tekniklerinin de eğitim-öğretim sürecine dahil edilmesi önerilebilir. Ayrıca klasik laboratuvar uygulamalarına ilaveten öğrencilerin merak, ilgi ve sorumluk bilinçlerini artırmak için vaka-temelli veya yönlendirilmiş uygulama yöntemleri de sürece dahil edilebilir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Çalışmamızda başta istatistik olmak üzere birçok noktada değerli zamanından ayırarak yardımını bizden esirmeyen Öğretmen Ertuğrul Çam Bey’e çok teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Diwakar V, Ertmer PA, Nour AY. Helping students learn veterinary physiology through the use of concept maps. J Vet Med Educ. 2007;34(5):652-7. Doi: 10.3138/jvme.34.5.652.
  • 2. Öztürk H. Veteriner fizyoloji. 5th ed. Ankara. Nobel Tıp Kitabevleri. 2019.
  • 3. T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, Erişim tarihi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=11949&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5.
  • 4. Cankur N, Turan S. Tıp fakültesi eğitimi: I. Eğitim boyutu. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2000;26:13-7.
  • 5. Chan WP, Wu T-Y, Hsieh M-S, Chou T-Y, Wong C-S, Fang J-T et al. Students’ view upon graduation: A survey of medical education in taiwan. BMC Med Educ. 2012;12(127):1-8. Doi: 10.1186/1472-6920-12-127.
  • 6. Boud D. Moving towards autonomy. In: Boud D, ed. Developing student autonomy in learning. 2nd ed. London. Kogan Routledge, 1998:17–39.
  • 7. Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, Kadıoğlu D, Çalgüner E, Öktem H ve ark. Gazi üniversitesi tıp fakültesi 2. sınıf öğrencilerinin anatomi eğitimini değerlendirmeleri Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;23(23):27-32.
  • 8. Kunt H. Eğitim fakültesi öğrencilerinin İnsan anatomisi ve fizyolojisi dersi eğitimi üzerine görüşlerinin belirlenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 2014;10(2):408-23.
  • 9. Otağ İ, Otağ A. İnsan anatomisi ve fizyolojisi eğitimi üzerine öğrenci görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education. 2013;2(3):39-45.
  • 10. Ekerbicer N, Rahman S, Elbi H. Tıp fakültesinde fizyoloji eğitimi hakkında öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. IX. Tıp Eğitimi Kongresi 21-23 Mart 2016; İzmir. http://kongre.teged.org/UTEK16/abstract: Tıp Eğitimini Geliştirme Derneği; 2016.
  • 11. Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancıoğlu P. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki düşünceleri. Gaziantep Medical Journal. 2016;22(2):82-8. Doi:10.5578/GMJ.32156.
  • 12. Tabachnick B, Fidell L. Using multivariate statistics. 6th ed. Boston. Pearson Education, 2013.
  • 13. Michael J. What makes physiology hard for students to learn? Results of a faculty survey. Adv Physiol Educ. 2007;31(1):34-40. Doi:10.1152/advan.00057.2006.
  • 14. Küçükaslan Ö, Bulut İ. Dicle üniversitesi veteriner fakültesinin öğrenci profili üzerine bir araştırma. Dicle Üniv Vet Fak Derg. 2019;12(1):1-6.
  • 15. Sarikaya T, Khorshid L. Üniversite öğrencilerinin meslek seçiminini etkileyen etmenlerin İncelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. J Turkish Sci Educ. 2009;7(2):393-423.
  • 16. Küçükaslan Ö, Yerlikaya N. Kırıkkale üniversitesi veteriner fakültesinin kuruluşu ve tarihsel gelişimi. Veteriner Hekimler Derneği Dergisi. 2013;84(1):9-18.
  • 17. Türkiye İstatistis Kurumu. Erişim tarihi:29.05.2020: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=10.
  • 18. Lieu RM, Gutierrez A, Shaffer JF. Student perceived difficulties in learning organ systems in an undergraduate human anatomy course. HAPS Educator. 2018;22(1):84-92. Doi:10.21692/haps.2018.011.
  • 19. Colthorpe KL, Abe H, Ainscough L. How do students deal with difficult physiological knowledge? Adv Physiol Educ. 2018;42(4):555-64. Doi:10.1152/advan.00102.2018.
  • 20. Gopal T, Herron SS, Mohn RS, Hartsell T, Jawor JM, Blickenstaff JC. Effect of an interactive web-based instruction in the performance of undergraduate anatomy and physiology lab students. Comput Educ. 2010;55(2):500-12. Doi:10.1016/j.compedu.2010.02.013.
  • 21. Altuğ N, Özdemir N, Muz D, Seyidoğlu N, Can MF, Erdoğan S ve ark. Veteriner fakültesi öğrencilerinin bazı uygulama dersleri İle İlgili görüşleri: Anket çalışması. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(2):83-90.
  • 22. Erdamar GK, Demırel H. Öğretmen adaylarının grup çalışmalarına İlişkin algıları. Journal of Kirsehir Education Faculty. 2010;11(3):205-23.
  • 23. Erden M. Grup etkinliğ öğretim tekniğinin öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1988;3:79-86.
  • 24. Slominski T, Grindberg S, Momsen J. Physiology is hard: A replication study of students’ perceived learning difficulties. Adv Physiol Educ. 2019;43(2):121-7. Doi:10.1152/advan.00040.2018.
  • 25. İkikat-Tümer E, Miran B, Birinci A. Atatürk üniversitesine kayıtlı öğrencilerin öğretim üyelerinden beklentilerini etkileyen faktörlerin analizi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2010;41(2):129-35.
  • 26. Tümkaya S, Bal L. Çukurova üniversitesi öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2006;15(2):313-26.
  • 27. İlgar Ş. Sınav kaygısı ile verimli ders çalışma tutum ve alışkanlığının karşılaştırılması. In: Konrot A, ed. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi; 10-12 Eylül 1999. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 1999:109-28.
  • 28. García-Vázquez FA, Romar R, Gadea J, Matás C, Coy P, Ruiz S. Physiology learning for veterinary students: Impact of guided practices on students’ opinion and physiological parameters. Adv Physiol Educ. 2018;42(2):215-24. Doi:10.1152/advan.00042.2017.
  • 29. McFee RM, Cupp AS, Wood JR. Use of case-based or hands-on laboratory exercises with physiology lectures improves knowledge retention, but veterinary medicine students prefer case-based activities. Adv Physiol Educ. 2018;42(2):182-91. Doi:10.1152/advan.00084.2017.

A Survey on the Veterinary Faculty of Kırıkkale University Second Class Students' View of Physiology Course and Their Understanding Skills

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 3, 418 - 429, 31.12.2020
https://doi.org/10.24938/kutfd.744849

Öz

Objective: Veterinary Physiology course focuses on explaining why and how all the vital processes in the body of domestic animals work. In this study, it is aimed to determine how 2nd grade students of Kırıkkale University Faculty of Veterinary Medicine evaluate the content of the theoretical and practical physiology courses, the difficulties in their understanding and reasons for these difficulties.
Material and Methods: The questionnaire, answered by 129 students in total, consisted of six sections, and the questions were prepared as the 5-point Likert scale, execpt demographic information. Results of the survey with Cronbach alpha value of 0.83-0.94 were analyzed with descriptive and comparative statistical methods.
Results: The results of the survey showed that they were satisfied with the theoretical (62.8%) and practical (65.9%) physiology courses and thought that visuality was important in the theoretical lectures (92.2%), and the practical courses were explanatory and complementary to the theoretical subjects (62%). Although 50.4% of them stated that they have no difficulty in understanding the physiology, it was found that students had difficulties in nerve physiology (39.5%) and electrocardiography (26.4%) in theoretical and practical lessons, respectively. According to student’s participation rates, reasons for the difficulty in comprehension of physiology were determined as resulting from students, the course itself, and the teaching method/instructor.
Conclusion: It may be suggested that current/modern education techniques should be included in the teaching-learning process so that students can learn physiology better especially in difficult topics. In addition to classical laboratory practical courses, case-based or guided practicing methods can be included in the education process to increase students' curiosity, interest, and responsibility awareness.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • 1. Diwakar V, Ertmer PA, Nour AY. Helping students learn veterinary physiology through the use of concept maps. J Vet Med Educ. 2007;34(5):652-7. Doi: 10.3138/jvme.34.5.652.
  • 2. Öztürk H. Veteriner fizyoloji. 5th ed. Ankara. Nobel Tıp Kitabevleri. 2019.
  • 3. T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, Erişim tarihi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=11949&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5.
  • 4. Cankur N, Turan S. Tıp fakültesi eğitimi: I. Eğitim boyutu. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2000;26:13-7.
  • 5. Chan WP, Wu T-Y, Hsieh M-S, Chou T-Y, Wong C-S, Fang J-T et al. Students’ view upon graduation: A survey of medical education in taiwan. BMC Med Educ. 2012;12(127):1-8. Doi: 10.1186/1472-6920-12-127.
  • 6. Boud D. Moving towards autonomy. In: Boud D, ed. Developing student autonomy in learning. 2nd ed. London. Kogan Routledge, 1998:17–39.
  • 7. Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, Kadıoğlu D, Çalgüner E, Öktem H ve ark. Gazi üniversitesi tıp fakültesi 2. sınıf öğrencilerinin anatomi eğitimini değerlendirmeleri Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;23(23):27-32.
  • 8. Kunt H. Eğitim fakültesi öğrencilerinin İnsan anatomisi ve fizyolojisi dersi eğitimi üzerine görüşlerinin belirlenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 2014;10(2):408-23.
  • 9. Otağ İ, Otağ A. İnsan anatomisi ve fizyolojisi eğitimi üzerine öğrenci görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education. 2013;2(3):39-45.
  • 10. Ekerbicer N, Rahman S, Elbi H. Tıp fakültesinde fizyoloji eğitimi hakkında öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. IX. Tıp Eğitimi Kongresi 21-23 Mart 2016; İzmir. http://kongre.teged.org/UTEK16/abstract: Tıp Eğitimini Geliştirme Derneği; 2016.
  • 11. Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancıoğlu P. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki düşünceleri. Gaziantep Medical Journal. 2016;22(2):82-8. Doi:10.5578/GMJ.32156.
  • 12. Tabachnick B, Fidell L. Using multivariate statistics. 6th ed. Boston. Pearson Education, 2013.
  • 13. Michael J. What makes physiology hard for students to learn? Results of a faculty survey. Adv Physiol Educ. 2007;31(1):34-40. Doi:10.1152/advan.00057.2006.
  • 14. Küçükaslan Ö, Bulut İ. Dicle üniversitesi veteriner fakültesinin öğrenci profili üzerine bir araştırma. Dicle Üniv Vet Fak Derg. 2019;12(1):1-6.
  • 15. Sarikaya T, Khorshid L. Üniversite öğrencilerinin meslek seçiminini etkileyen etmenlerin İncelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. J Turkish Sci Educ. 2009;7(2):393-423.
  • 16. Küçükaslan Ö, Yerlikaya N. Kırıkkale üniversitesi veteriner fakültesinin kuruluşu ve tarihsel gelişimi. Veteriner Hekimler Derneği Dergisi. 2013;84(1):9-18.
  • 17. Türkiye İstatistis Kurumu. Erişim tarihi:29.05.2020: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=10.
  • 18. Lieu RM, Gutierrez A, Shaffer JF. Student perceived difficulties in learning organ systems in an undergraduate human anatomy course. HAPS Educator. 2018;22(1):84-92. Doi:10.21692/haps.2018.011.
  • 19. Colthorpe KL, Abe H, Ainscough L. How do students deal with difficult physiological knowledge? Adv Physiol Educ. 2018;42(4):555-64. Doi:10.1152/advan.00102.2018.
  • 20. Gopal T, Herron SS, Mohn RS, Hartsell T, Jawor JM, Blickenstaff JC. Effect of an interactive web-based instruction in the performance of undergraduate anatomy and physiology lab students. Comput Educ. 2010;55(2):500-12. Doi:10.1016/j.compedu.2010.02.013.
  • 21. Altuğ N, Özdemir N, Muz D, Seyidoğlu N, Can MF, Erdoğan S ve ark. Veteriner fakültesi öğrencilerinin bazı uygulama dersleri İle İlgili görüşleri: Anket çalışması. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(2):83-90.
  • 22. Erdamar GK, Demırel H. Öğretmen adaylarının grup çalışmalarına İlişkin algıları. Journal of Kirsehir Education Faculty. 2010;11(3):205-23.
  • 23. Erden M. Grup etkinliğ öğretim tekniğinin öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1988;3:79-86.
  • 24. Slominski T, Grindberg S, Momsen J. Physiology is hard: A replication study of students’ perceived learning difficulties. Adv Physiol Educ. 2019;43(2):121-7. Doi:10.1152/advan.00040.2018.
  • 25. İkikat-Tümer E, Miran B, Birinci A. Atatürk üniversitesine kayıtlı öğrencilerin öğretim üyelerinden beklentilerini etkileyen faktörlerin analizi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2010;41(2):129-35.
  • 26. Tümkaya S, Bal L. Çukurova üniversitesi öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2006;15(2):313-26.
  • 27. İlgar Ş. Sınav kaygısı ile verimli ders çalışma tutum ve alışkanlığının karşılaştırılması. In: Konrot A, ed. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi; 10-12 Eylül 1999. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 1999:109-28.
  • 28. García-Vázquez FA, Romar R, Gadea J, Matás C, Coy P, Ruiz S. Physiology learning for veterinary students: Impact of guided practices on students’ opinion and physiological parameters. Adv Physiol Educ. 2018;42(2):215-24. Doi:10.1152/advan.00042.2017.
  • 29. McFee RM, Cupp AS, Wood JR. Use of case-based or hands-on laboratory exercises with physiology lectures improves knowledge retention, but veterinary medicine students prefer case-based activities. Adv Physiol Educ. 2018;42(2):182-91. Doi:10.1152/advan.00084.2017.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ruhi Kabakçı 0000-0001-9131-0933

Ayşe Arzu Yiğit 0000-0001-5837-6877

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kabakçı, R., & Yiğit, A. A. (2020). KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ İKİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZYOLOJİ DERSİNE BAKIŞI VE DERSİ ANLAMA YETENEKLERİNE İLİŞKİN BİR ANKET ÇALIŞMASI. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine, 22(3), 418-429. https://doi.org/10.24938/kutfd.744849
AMA Kabakçı R, Yiğit AA. KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ İKİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZYOLOJİ DERSİNE BAKIŞI VE DERSİ ANLAMA YETENEKLERİNE İLİŞKİN BİR ANKET ÇALIŞMASI. Kırıkkale Üni Tıp Derg. Aralık 2020;22(3):418-429. doi:10.24938/kutfd.744849
Chicago Kabakçı, Ruhi, ve Ayşe Arzu Yiğit. “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ İKİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZYOLOJİ DERSİNE BAKIŞI VE DERSİ ANLAMA YETENEKLERİNE İLİŞKİN BİR ANKET ÇALIŞMASI”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 22, sy. 3 (Aralık 2020): 418-29. https://doi.org/10.24938/kutfd.744849.
EndNote Kabakçı R, Yiğit AA (01 Aralık 2020) KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ İKİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZYOLOJİ DERSİNE BAKIŞI VE DERSİ ANLAMA YETENEKLERİNE İLİŞKİN BİR ANKET ÇALIŞMASI. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 22 3 418–429.
IEEE R. Kabakçı ve A. A. Yiğit, “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ İKİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZYOLOJİ DERSİNE BAKIŞI VE DERSİ ANLAMA YETENEKLERİNE İLİŞKİN BİR ANKET ÇALIŞMASI”, Kırıkkale Üni Tıp Derg, c. 22, sy. 3, ss. 418–429, 2020, doi: 10.24938/kutfd.744849.
ISNAD Kabakçı, Ruhi - Yiğit, Ayşe Arzu. “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ İKİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZYOLOJİ DERSİNE BAKIŞI VE DERSİ ANLAMA YETENEKLERİNE İLİŞKİN BİR ANKET ÇALIŞMASI”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine 22/3 (Aralık 2020), 418-429. https://doi.org/10.24938/kutfd.744849.
JAMA Kabakçı R, Yiğit AA. KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ İKİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZYOLOJİ DERSİNE BAKIŞI VE DERSİ ANLAMA YETENEKLERİNE İLİŞKİN BİR ANKET ÇALIŞMASI. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2020;22:418–429.
MLA Kabakçı, Ruhi ve Ayşe Arzu Yiğit. “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ İKİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZYOLOJİ DERSİNE BAKIŞI VE DERSİ ANLAMA YETENEKLERİNE İLİŞKİN BİR ANKET ÇALIŞMASI”. The Journal of Kırıkkale University Faculty of Medicine, c. 22, sy. 3, 2020, ss. 418-29, doi:10.24938/kutfd.744849.
Vancouver Kabakçı R, Yiğit AA. KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ İKİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZYOLOJİ DERSİNE BAKIŞI VE DERSİ ANLAMA YETENEKLERİNE İLİŞKİN BİR ANKET ÇALIŞMASI. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2020;22(3):418-29.

Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.