Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DÜŞÜK MALİYETLİ, ÜÇ BOYUTLU BİR YAZICI KULLANILARAK OLUŞTURULAN DİŞ MODELLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 3, 461 - 469, 31.12.2020
https://doi.org/10.24938/kutfd.816824

Öz

Amaç: Günümüzde teknolojinin hızlı ilerlemesi ile yeniliklerin eğitime hızlı bir entegrasyonu olmaktadır. Bu yeniliklerden bir tanesi de üç boyutlu (3B) yazıcılardır. Diş hekimliği preklinik eğitiminde gerçekçi anatomik diş modellerine ihtiyaç duyulmaktadır. Fakat diş modellerinin maliyetli olması sebebi ile yeterli sayıda diş modelleri diş hekimliği eğitiminde yerini alamamaktadır. Bu çalışmanın amacı ucuz 3B yazıcı ile üretilen dişlerin preklinik eğitimi için uygun olup olmadığının değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Preklinik eğitiminde kullanılmak üzere diş anatomisine uygun maksillar, premolar ve molar dişlerin pembe mumdan modelleri hazırlandı. Bu modeller dijital olarak taranarak bilgisayar sisteminde 3B görüntüleri (StereoLithography [STL] dosyaları) elde edildi. Bu görüntüler 3B yazıcılar yardımı ile plastik yapıda diş modellerine dönüştürüldü. Pembe mum modeller ile 3B yazıcıdan ele edilen modeller üzerinde bazı anatomik noktaları ölçülerek modeller arasında fark olup olmadığı SPSS 22.0 de Bağımlı Örneklem Testi ile incelendi.
Bulgular: Diş modellerinin kron, kök boyutları, meiso-distal ve bukko-palatinal çaplarının ölçümleri arasındaki benzerliklerine bakıldığında modeller arasında istatiksel olarak fark görülmemiştir (p≥0.05).
Sonuç: Bu çalışmada 3B yazıcıdan elde edilen modeller, pembe mumdan hazırlanan ana modellerle karşılaştırıldığında anatomik ölçümlerinin benzer olduğu görülmüştür.

Teşekkür

Diş modellerinin 3B yazıcıdan üretimi esnasında yardımlarından dolayı Uzm. Dr. Uğur Can Tanülkü’ye teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Akaltan K. Diş hekimliği eğitiminde güncelleme: eğitim ve öğrenim yöntemleri. Selcuk Dental Journal.2019;6(5):1-20. Doi:10.15311/selcukdentj.552022.
  • 2. Abdelkarim A, Benghuzzi H, Hamadain E, Tucci M, Ford T, Sullivan D. US dental students’ and faculty members’ attitudes about technology, instructional strategies, student diversity, and school duration: a comparative study. J DentEduc. 2014;78(4):614‐21.
  • 3. Gadbury CC, Purk JH, Williams BJ, Van Ness CJ. Using tablet technology and instructional videos to enhance preclinical dental laboratory learning. J DentEduc. 2014;78(2):250‐58.
  • 4. Khatoon B, Hill KB, Walmsley AD. Instant messaging in dental education. J DentEduc. 2015;79(12):1471‐78.
  • 5. Demir EBK, Çaka C, Tuğtekin U, Demir K, İslamoğlu H, Kuzu A. Üç boyutlu yazdırma teknolojilerinin eğitim alanında kullanımı: Türkiye’deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi. 2016;2(17):481-7.
  • 6. Javaid M, Haleem A, Kumar L. Current status and applications of 3D scanning in dentistry. Clinical Epidemiology and Global Health. 2019;7(2):228-33. Doi:10.1016/j.jobcr.2019.04.004.
  • 7. Berman B. 3-D printing: The new industrial revolution. Business Horizons. 2012;55(2):155-162. Doi:10.1016/j.bushor.2011.11.003.
  • 8. Yalçın B, Ergene B. Endüstride yeni eğilim olan 3B eklemeli imalat yöntemi ve metalurjisi. SDÜ International Journal of Technological Science. 2017;9(3):65-88.
  • 9. Zhang YS, Yue K, Aleman J, Moghaddam KM, Bakht SM, Yang J ve ark. 3D Bioprinting for tissueand organ fabrication. AnnBiomedEng. 2017;45(1):148-63. Doi:10.1007/s10439-016-1612-8.
  • 10. Oberoi G, Nitsch S, Edelmayer M, Janjić K, Müller AS, Agis H. 3D Printing-encompassing the facets of dentistry. Front Bioeng Biotechnol. 2018;22(6):172-185. Doi:10.3389/fbioe.2018.00172.
  • 11. Hung KC, Tseng CS, Dai LG, Hsu SH. Water-based polyurethane 3D printed scaffolds with controlled release function forcus to mized cartilage tissue engineering. Biomaterials. 2016;83(11):156-68. Doi:10.1016/j.biomaterials.2016.01.019.
  • 12. Elbashti M, Hattori M, Sumita Y, Aswehlee A, Yoshi S, Taniguchi H. Creating a digitizeddatabase of maxillofacialprostheses (obturators): A pilot study. J AdvProsthodont. 2016;8(3):219-23. Doi:10.4047/jap.2016.8.3.219.
  • 13. Chen H, Yang X, Chen L, Wang Y, Sun Y. Application of FDM three-dimensional printing technology in the digital manufacture of custom edentulous mandibletrays. SciRep. 2016;14(6);1-6. Doi:10.1038/srep19207.
  • 14. Liu L, Zhou R, Yuan S, Sun Z, Lu X, Li J et al. Training for ceramic crown preparation in the dental setting using a virtual educational system. Eur J Dent Educ. 2020;24(2):199-206. Doi:10.1111/eje.12485.
  • 15. Akıllı M, Seven S. 3D bilgisayar modellerinin akademik başarıya ve uzamsal canlandırmaya etkisi: Atom modelleri. Turkish Journal of Education. 2014;3(1):14-15.
  • 16. Demir EBK, Çaka C, Tuğtekin U, Demir K, İslamoğlu H, Kuzu A. Üç boyutlu yazdırma teknolojilerinin eğitim alanında kullanımı: Türkiye’deki uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi. 2016;2(17):481-503.
  • 17. Kfir A, Telishevsky Y, Leitner A, Metzger Z. The diagnosis and conservative treatment of a complextype 3 dens invaginatus using conebeam computed tomography (CBCT) and 3D plasticmodels. IntEndod J. 2013;46(3):275-88. Doi:10.1111/iej.12013.
  • 18. Boer IR, Lagerweij MD, Wesselink PR, Vervoorn JM. Evaluation of the appreciation of virtual teeth with and without pathology. Eur J DentEduc. 2015;19(2):87-94. Doi:10.1111/eje.12108.
  • 19. Höhne C, Schmitter M. 3D printed teeth for the preclinical education of dental students. J Dent Educ.2019;83(9):1100-106. Doi:10.21815/JDE.019.103.
  • 20. Kröger E, Dekiff M, Dirksen D. 3D printed simulation models based on rea lpatient situations for hands-on practice. Eur J DentEduc. 2017;21(4):119-125. Doi:10.1111/eje.12229.
  • 21. Melchels FP, Domingos MA, Klein TJ, Malda J, Bartolo PJ, Hutmacher DW. Additive manufacturing of tissues and organs. Progress in PolymerScience.2011;37(8):1079-1104. Doi:10.1016/j.progpolymsci.2011.11.007.
  • 22. Bulut AC, Sonmez O. Diş hekimliği preklinik eğitimi için sanal gerçeklik ortamında diş modellerinin oluşturulması: Pilot çalışma. Turk J ClinLab.2020;11(2):42-9. Doi.org/10.18663/tjcl.676506.
  • 23. Sezer H, Şahin H. 3D baskı materyalinin eğitimde kullanımı: quavadis? Tıp Eğitimi Dünyası. 2016;46(15):5-13. Doi:10.25282/ted.256103.
  • 24. Kato A, Ohno N. Construction of three-dimensional tooth model by micro-computed tomography and application for data sharing. Clin Oral Investig. 2009;13(1):43-6. Doi:10.1007/s00784-008-0198-4.
  • 25. Buchanan JA. Use of simulationtechnology in dentaleducation. J DentEduc. 2001;65(11):1225-31.
  • 26. Malik HH, Darwood AR, Shaunak S, Kulatilake P, El-Hilly AA, Mulki O et al. Three-dimensional printing in surgery: a review of current surgical applications. J SurgRes. 2015;199(2):512-22. Doi:10.1016/j.jss.2015.06.051.
  • 27. Sugand K, Abrahams P, Khurana A. The anatomy of anatomy: a review for its modernization. AnatSciEduc.2010;3(2):83-93. Doi:10.1002/ase.139.

Evaluation of Dental Models Created by Using A Low-Cost, Three-Dimensional Printer

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 3, 461 - 469, 31.12.2020
https://doi.org/10.24938/kutfd.816824

Öz

Objective: Nowadays, with the rapid advancement of technology, the rapid integration of innovations into education is provided. One of these innovations is three-dimensional (3D) printers. Realistic anatomical tooth models are needed in preclinical dental training. However, due to the cost of dental models, the models provided for dental education are usually insufficient in number. The aim of this study is to evaluate whether the teeth produced with inexpensive 3D printers are suitable for preclinical education. 
Material and Methods: Pink wax models of maxillary premolar and molar teeth suitable for dental anatomy were prepared to be used in pre-clinical training. These models were digitally scanned and 3D images (StereoLithography (STL files) were obtained in the computer system. These images were transformed into plastic dental models with the help of 3D printers. The difference between the pink wax models and the models obtained from the 3D printer was examined by measuring some anatomical points and evaluated with the Dependent Sampling Test in SPSS 22.0.
Results: Considering the similarities in the measurements of the crown, root dimensions, mesio-distal, and buccal-palatal diameters of the tooth models, there was no statistically significant difference between the models (p ≥0.05).
Conclusion: In this study, it was seen that the models obtained from the 3D printer reflect the models prepared from pink wax.

Kaynakça

  • 1. Akaltan K. Diş hekimliği eğitiminde güncelleme: eğitim ve öğrenim yöntemleri. Selcuk Dental Journal.2019;6(5):1-20. Doi:10.15311/selcukdentj.552022.
  • 2. Abdelkarim A, Benghuzzi H, Hamadain E, Tucci M, Ford T, Sullivan D. US dental students’ and faculty members’ attitudes about technology, instructional strategies, student diversity, and school duration: a comparative study. J DentEduc. 2014;78(4):614‐21.
  • 3. Gadbury CC, Purk JH, Williams BJ, Van Ness CJ. Using tablet technology and instructional videos to enhance preclinical dental laboratory learning. J DentEduc. 2014;78(2):250‐58.
  • 4. Khatoon B, Hill KB, Walmsley AD. Instant messaging in dental education. J DentEduc. 2015;79(12):1471‐78.
  • 5. Demir EBK, Çaka C, Tuğtekin U, Demir K, İslamoğlu H, Kuzu A. Üç boyutlu yazdırma teknolojilerinin eğitim alanında kullanımı: Türkiye’deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi. 2016;2(17):481-7.
  • 6. Javaid M, Haleem A, Kumar L. Current status and applications of 3D scanning in dentistry. Clinical Epidemiology and Global Health. 2019;7(2):228-33. Doi:10.1016/j.jobcr.2019.04.004.
  • 7. Berman B. 3-D printing: The new industrial revolution. Business Horizons. 2012;55(2):155-162. Doi:10.1016/j.bushor.2011.11.003.
  • 8. Yalçın B, Ergene B. Endüstride yeni eğilim olan 3B eklemeli imalat yöntemi ve metalurjisi. SDÜ International Journal of Technological Science. 2017;9(3):65-88.
  • 9. Zhang YS, Yue K, Aleman J, Moghaddam KM, Bakht SM, Yang J ve ark. 3D Bioprinting for tissueand organ fabrication. AnnBiomedEng. 2017;45(1):148-63. Doi:10.1007/s10439-016-1612-8.
  • 10. Oberoi G, Nitsch S, Edelmayer M, Janjić K, Müller AS, Agis H. 3D Printing-encompassing the facets of dentistry. Front Bioeng Biotechnol. 2018;22(6):172-185. Doi:10.3389/fbioe.2018.00172.
  • 11. Hung KC, Tseng CS, Dai LG, Hsu SH. Water-based polyurethane 3D printed scaffolds with controlled release function forcus to mized cartilage tissue engineering. Biomaterials. 2016;83(11):156-68. Doi:10.1016/j.biomaterials.2016.01.019.
  • 12. Elbashti M, Hattori M, Sumita Y, Aswehlee A, Yoshi S, Taniguchi H. Creating a digitizeddatabase of maxillofacialprostheses (obturators): A pilot study. J AdvProsthodont. 2016;8(3):219-23. Doi:10.4047/jap.2016.8.3.219.
  • 13. Chen H, Yang X, Chen L, Wang Y, Sun Y. Application of FDM three-dimensional printing technology in the digital manufacture of custom edentulous mandibletrays. SciRep. 2016;14(6);1-6. Doi:10.1038/srep19207.
  • 14. Liu L, Zhou R, Yuan S, Sun Z, Lu X, Li J et al. Training for ceramic crown preparation in the dental setting using a virtual educational system. Eur J Dent Educ. 2020;24(2):199-206. Doi:10.1111/eje.12485.
  • 15. Akıllı M, Seven S. 3D bilgisayar modellerinin akademik başarıya ve uzamsal canlandırmaya etkisi: Atom modelleri. Turkish Journal of Education. 2014;3(1):14-15.
  • 16. Demir EBK, Çaka C, Tuğtekin U, Demir K, İslamoğlu H, Kuzu A. Üç boyutlu yazdırma teknolojilerinin eğitim alanında kullanımı: Türkiye’deki uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi. 2016;2(17):481-503.
  • 17. Kfir A, Telishevsky Y, Leitner A, Metzger Z. The diagnosis and conservative treatment of a complextype 3 dens invaginatus using conebeam computed tomography (CBCT) and 3D plasticmodels. IntEndod J. 2013;46(3):275-88. Doi:10.1111/iej.12013.
  • 18. Boer IR, Lagerweij MD, Wesselink PR, Vervoorn JM. Evaluation of the appreciation of virtual teeth with and without pathology. Eur J DentEduc. 2015;19(2):87-94. Doi:10.1111/eje.12108.
  • 19. Höhne C, Schmitter M. 3D printed teeth for the preclinical education of dental students. J Dent Educ.2019;83(9):1100-106. Doi:10.21815/JDE.019.103.
  • 20. Kröger E, Dekiff M, Dirksen D. 3D printed simulation models based on rea lpatient situations for hands-on practice. Eur J DentEduc. 2017;21(4):119-125. Doi:10.1111/eje.12229.
  • 21. Melchels FP, Domingos MA, Klein TJ, Malda J, Bartolo PJ, Hutmacher DW. Additive manufacturing of tissues and organs. Progress in PolymerScience.2011;37(8):1079-1104. Doi:10.1016/j.progpolymsci.2011.11.007.
  • 22. Bulut AC, Sonmez O. Diş hekimliği preklinik eğitimi için sanal gerçeklik ortamında diş modellerinin oluşturulması: Pilot çalışma. Turk J ClinLab.2020;11(2):42-9. Doi.org/10.18663/tjcl.676506.
  • 23. Sezer H, Şahin H. 3D baskı materyalinin eğitimde kullanımı: quavadis? Tıp Eğitimi Dünyası. 2016;46(15):5-13. Doi:10.25282/ted.256103.
  • 24. Kato A, Ohno N. Construction of three-dimensional tooth model by micro-computed tomography and application for data sharing. Clin Oral Investig. 2009;13(1):43-6. Doi:10.1007/s00784-008-0198-4.
  • 25. Buchanan JA. Use of simulationtechnology in dentaleducation. J DentEduc. 2001;65(11):1225-31.
  • 26. Malik HH, Darwood AR, Shaunak S, Kulatilake P, El-Hilly AA, Mulki O et al. Three-dimensional printing in surgery: a review of current surgical applications. J SurgRes. 2015;199(2):512-22. Doi:10.1016/j.jss.2015.06.051.
  • 27. Sugand K, Abrahams P, Khurana A. The anatomy of anatomy: a review for its modernization. AnatSciEduc.2010;3(2):83-93. Doi:10.1002/ase.139.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Can Bulut 0000-0002-1586-7403

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bulut, A. C. (2020). DÜŞÜK MALİYETLİ, ÜÇ BOYUTLU BİR YAZICI KULLANILARAK OLUŞTURULAN DİŞ MODELLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 22(3), 461-469. https://doi.org/10.24938/kutfd.816824
AMA Bulut AC. DÜŞÜK MALİYETLİ, ÜÇ BOYUTLU BİR YAZICI KULLANILARAK OLUŞTURULAN DİŞ MODELLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kırıkkale Üni Tıp Derg. Aralık 2020;22(3):461-469. doi:10.24938/kutfd.816824
Chicago Bulut, Ali Can. “DÜŞÜK MALİYETLİ, ÜÇ BOYUTLU BİR YAZICI KULLANILARAK OLUŞTURULAN DİŞ MODELLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 22, sy. 3 (Aralık 2020): 461-69. https://doi.org/10.24938/kutfd.816824.
EndNote Bulut AC (01 Aralık 2020) DÜŞÜK MALİYETLİ, ÜÇ BOYUTLU BİR YAZICI KULLANILARAK OLUŞTURULAN DİŞ MODELLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 22 3 461–469.
IEEE A. C. Bulut, “DÜŞÜK MALİYETLİ, ÜÇ BOYUTLU BİR YAZICI KULLANILARAK OLUŞTURULAN DİŞ MODELLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, Kırıkkale Üni Tıp Derg, c. 22, sy. 3, ss. 461–469, 2020, doi: 10.24938/kutfd.816824.
ISNAD Bulut, Ali Can. “DÜŞÜK MALİYETLİ, ÜÇ BOYUTLU BİR YAZICI KULLANILARAK OLUŞTURULAN DİŞ MODELLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 22/3 (Aralık 2020), 461-469. https://doi.org/10.24938/kutfd.816824.
JAMA Bulut AC. DÜŞÜK MALİYETLİ, ÜÇ BOYUTLU BİR YAZICI KULLANILARAK OLUŞTURULAN DİŞ MODELLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2020;22:461–469.
MLA Bulut, Ali Can. “DÜŞÜK MALİYETLİ, ÜÇ BOYUTLU BİR YAZICI KULLANILARAK OLUŞTURULAN DİŞ MODELLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, c. 22, sy. 3, 2020, ss. 461-9, doi:10.24938/kutfd.816824.
Vancouver Bulut AC. DÜŞÜK MALİYETLİ, ÜÇ BOYUTLU BİR YAZICI KULLANILARAK OLUŞTURULAN DİŞ MODELLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kırıkkale Üni Tıp Derg. 2020;22(3):461-9.

Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.