Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Veteriner Hekimliği Öğrencilerinin Biyokimya Dersi Konusundaki Tutumlarını Değerlendirmek İçin Bir Ölçeğin Geliştirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 4, 359 - 367
https://doi.org/10.30607/kvj.1479278

Öz

Veteriner hekimlik eğitiminde, biyokimya temel bir ders olarak kabul edilir. Bu nedenle, veteriner hekimlik öğrencilerinin biyokimya dersine karşı davranışları ve duyarlılıkları, bu dersle ilgili tutumlarının ölçülmesini gerektirir. Bu araştırmanın amacı, veteriner hekimlik öğrencilerinin biyokimya dersine yönelik tutumunu ölçen bir ölçek geliştirmektir. Örneklemini, veteriner hekimlik fakültesinde eğitim gören 220 öğrenci oluşturdu. Araştırma kapsamında, öncelikle ilgili literatür tarandı, bir soru havuzu oluşturuldu ve 49 maddeden oluşan bir ön test formu uzman görüşü alınarak hazırlandı. Bu ön test formu, ölçek maddelerinin anlaşılabilirliği, dilbilgisi ve cevap süresi gibi faktörler açısından değerlendirilmek üzere 20 veteriner fakültesi öğrencisine uygulandı ve gerekli düzenlemeler yapılarak deneme formu veteriner fakültesindeki ve devam eden 220 öğrenciye uygulandı. Elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak analiz edildi. Ölçeğin Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) değeri .794 olarak belirlendi. Yapılan açıklayıcı faktör analizi sonucunda, ölçek maddelerinin faktör yüklerinin .582 ile .812 arasında değiştiği görüldü. Ayrıca, 16 maddeden ve 4 alt boyuttan oluşan bir ölçek elde edildi. Cronbach Alfa iç tutarlılık ve güvenirlik katsayısı .761 olarak bulundu. Bu değer, Cronbach Alfa katsayısı .70’in üzerinde olduğu için gelişitirilen ölçeğin güvenilir olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Afshar, M., Han, Z. (2014). Teaching and learning medical biochemistry: perspectives from a student and an educator. Medical science educator, 24(3), 339-341.
  • Anderson, L.W. (1988). Attitudes and their measurement educational research, methodology and measurement: An International Handbook (Ed: John P. Keeves), New York: Pergomon Pres.
  • Basaǧa, H., Geban, Ö., Tekkaya, C. (1994). The effect of the inquiry teaching method on biochemistry and science process skill achievements. Biochemical Education, 22(1), 29-32.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal bilimlerde spss ile veri analizi, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • Bottomley, S., Denny, P. (2011). A participatory learning approach to biochemistry using student authored and evaluated multiple‐choice questions. Biochemistry and Molecular Biology Education, 39(5), 352-361.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Veri analizi el kitabı, istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum, 9. Baskı, Pegem-AKADEMİ: 31(37): 167-182.
  • Can, A. (2013). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (1. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Comrey, A. L., Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. (2th Edition), Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jersey.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimleriçin çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar: ölçme ve psikometrinin tarihsel kökenleri, güvenirlik, geçerlik, madde analizi, tutumlar. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Huyugüzel Çavaş, P., Çavaş, B. (2014). Science teaching. Anagün, Ş.S. & Duban, N. (Ed.). Affective Characteristics in Science Education: Attitude and Motivation. Ankara: Anı Publishing.
  • Kass, R. A., Tinsley, H. E. A. (1979). Factor analysis. Journal of Leisure Research, 11, 120-138.
  • Kaya, M. F. (2013). Sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, sayı: 28, s. 175-193
  • Köklü, N. (1995). Tutumların ölçülmesi ve likert tipi ölçeklerde kullanılan seçenekler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(2), 81-93.
  • Moreland B. H. (1996). How much biochemistry should a good doctor know? Biochem. Educ. 24, 79–93.
  • Morgan, C.T. (1991). Psikolojiye giriş. 8. Baskı (Çev. Arıcı, H., Aydın, O. ve ark.), Ankara, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Nair, S. P., Shah, T., Seth, S., Pandit, N., Shah, G. V. (2013). Case based learning: a method for better understanding of biochemistry in medical students. Journal of clinical and diagnostic research: JCDR, 7(8), 1576.
  • Najdi, S. (2013). Students attitude toward learning chemistry. Journal of Al-Quds Open University for Educational and Psychological Research and Studies, 336(2316), 1-42.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory, NewYork: McGraw Hill.
  • Olatunde, Y. P. (2010). Class size and students’ mathematics achievement of senior secondary schools in South-western Nigeria. The Social Sciences, 5(2), 108-112.
  • Oskamp, S., Schultz, P. W. (2005). Attitudes and opinions, Psychology Press.
  • Pearson, R. H., and Mundform, D. J. (2010). The recommended sample size for conducting exploratory factor analysis on dichotomous data. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 9(2), 359-368.
  • Pehlivan, H., Köseoğlu, P. (2011). Fen lisesi öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumları ile akademik benlik tasarımlarının incelenmesi. Dokuz eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 90-102.
  • Schönborn, K. J., Anderson, T. R. (2006). The importance of visual literacy in the education of biochemists. Biochemistry and molecular biology education, 34(2), 94-102.
  • Siragusa, L. Dixon, K. (2008). Planned behaviour: student attitudes towards the use of ıct interaction in higher education. Proceeding Ascilite, 942-951.
  • Sönmez, H. A. (2013). Geçmişten günümüze biyokimya laboratuvarı, hastalıkların tanı ve izlenmesinde biyokimya laboratuvarı. İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri Sempozyum Dizisi No: 81, 1. basım.
  • Surapaneni, K. M. (2010). The effect of integrated teaching with case based learning (CBL) in the biochemistry of undergraduate medical curriculum. J Clin Diagn Res, 5, 3058-63.
  • Yeğin, M.M. (1973). Biyokimya eğitiminin bazı dış ülkelerdeki ve bizdeki durumları ile tavsiyelerimiz. 11-13 Kasım 1976, I. Ulusal Biyokimya Kongresi.

Development of a Scale to Assess Veterinary Medicine Students' Attitudes Toward Biochemistry Course

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 4, 359 - 367
https://doi.org/10.30607/kvj.1479278

Öz

Biochemistry stands as a pivotal subject in the curriculum of veterinary medicine education, warranting an assessment of veterinary students' attitudes towards this course. This study aims to develop a scale to gauge veterinary students' sentiments regarding biochemistry. The sample comprises 220 students enrolled in a veterinary medicine program. Initially, a preliminary test form with 49 items was created through a thorough review of relevant literature and expert consultation. A pre-test form was administered to 20 veterinary students to assess item clarity, grammar, and response duration, followed by necessary adjustments. Subsequently, the trial form was distributed to the 220 enrolled students. The data collected were analyzed, revealing a Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value of 0.794, indicating the adequacy of the scale. Exploratory factor analysis showcased factor loadings ranging from .582 to .812. Moreover, a reliability analysis demonstrated a Cronbach's Alpha coefficient of .761, surpassing the threshold of .70, signifying the scale's reliability. Thus, based on the findings, it can be concluded that the scale developed is both valid and reliable for assessing veterinary students' attitudes towards biochemistry.

Kaynakça

  • Afshar, M., Han, Z. (2014). Teaching and learning medical biochemistry: perspectives from a student and an educator. Medical science educator, 24(3), 339-341.
  • Anderson, L.W. (1988). Attitudes and their measurement educational research, methodology and measurement: An International Handbook (Ed: John P. Keeves), New York: Pergomon Pres.
  • Basaǧa, H., Geban, Ö., Tekkaya, C. (1994). The effect of the inquiry teaching method on biochemistry and science process skill achievements. Biochemical Education, 22(1), 29-32.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal bilimlerde spss ile veri analizi, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • Bottomley, S., Denny, P. (2011). A participatory learning approach to biochemistry using student authored and evaluated multiple‐choice questions. Biochemistry and Molecular Biology Education, 39(5), 352-361.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Veri analizi el kitabı, istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum, 9. Baskı, Pegem-AKADEMİ: 31(37): 167-182.
  • Can, A. (2013). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (1. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Comrey, A. L., Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. (2th Edition), Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jersey.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimleriçin çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar: ölçme ve psikometrinin tarihsel kökenleri, güvenirlik, geçerlik, madde analizi, tutumlar. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Huyugüzel Çavaş, P., Çavaş, B. (2014). Science teaching. Anagün, Ş.S. & Duban, N. (Ed.). Affective Characteristics in Science Education: Attitude and Motivation. Ankara: Anı Publishing.
  • Kass, R. A., Tinsley, H. E. A. (1979). Factor analysis. Journal of Leisure Research, 11, 120-138.
  • Kaya, M. F. (2013). Sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, sayı: 28, s. 175-193
  • Köklü, N. (1995). Tutumların ölçülmesi ve likert tipi ölçeklerde kullanılan seçenekler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(2), 81-93.
  • Moreland B. H. (1996). How much biochemistry should a good doctor know? Biochem. Educ. 24, 79–93.
  • Morgan, C.T. (1991). Psikolojiye giriş. 8. Baskı (Çev. Arıcı, H., Aydın, O. ve ark.), Ankara, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Nair, S. P., Shah, T., Seth, S., Pandit, N., Shah, G. V. (2013). Case based learning: a method for better understanding of biochemistry in medical students. Journal of clinical and diagnostic research: JCDR, 7(8), 1576.
  • Najdi, S. (2013). Students attitude toward learning chemistry. Journal of Al-Quds Open University for Educational and Psychological Research and Studies, 336(2316), 1-42.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory, NewYork: McGraw Hill.
  • Olatunde, Y. P. (2010). Class size and students’ mathematics achievement of senior secondary schools in South-western Nigeria. The Social Sciences, 5(2), 108-112.
  • Oskamp, S., Schultz, P. W. (2005). Attitudes and opinions, Psychology Press.
  • Pearson, R. H., and Mundform, D. J. (2010). The recommended sample size for conducting exploratory factor analysis on dichotomous data. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 9(2), 359-368.
  • Pehlivan, H., Köseoğlu, P. (2011). Fen lisesi öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumları ile akademik benlik tasarımlarının incelenmesi. Dokuz eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 90-102.
  • Schönborn, K. J., Anderson, T. R. (2006). The importance of visual literacy in the education of biochemists. Biochemistry and molecular biology education, 34(2), 94-102.
  • Siragusa, L. Dixon, K. (2008). Planned behaviour: student attitudes towards the use of ıct interaction in higher education. Proceeding Ascilite, 942-951.
  • Sönmez, H. A. (2013). Geçmişten günümüze biyokimya laboratuvarı, hastalıkların tanı ve izlenmesinde biyokimya laboratuvarı. İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri Sempozyum Dizisi No: 81, 1. basım.
  • Surapaneni, K. M. (2010). The effect of integrated teaching with case based learning (CBL) in the biochemistry of undergraduate medical curriculum. J Clin Diagn Res, 5, 3058-63.
  • Yeğin, M.M. (1973). Biyokimya eğitiminin bazı dış ülkelerdeki ve bizdeki durumları ile tavsiyelerimiz. 11-13 Kasım 1976, I. Ulusal Biyokimya Kongresi.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Veteriner Biyokimya
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Abdurrahman Fatih Fidan 0000-0003-1443-9025

İjlal Ocak 0000-0001-6976-5747

Gülcan Avcı 0000-0001-8767-4507

Barış Denk 0000-0002-7586-0895

Erken Görünüm Tarihi 12 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 9 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Fidan, A. F., Ocak, İ., Avcı, G., Denk, B. (2024). Development of a Scale to Assess Veterinary Medicine Students’ Attitudes Toward Biochemistry Course. Kocatepe Veterinary Journal, 17(4), 359-367. https://doi.org/10.30607/kvj.1479278
AMA Fidan AF, Ocak İ, Avcı G, Denk B. Development of a Scale to Assess Veterinary Medicine Students’ Attitudes Toward Biochemistry Course. kvj. Aralık 2024;17(4):359-367. doi:10.30607/kvj.1479278
Chicago Fidan, Abdurrahman Fatih, İjlal Ocak, Gülcan Avcı, ve Barış Denk. “Development of a Scale to Assess Veterinary Medicine Students’ Attitudes Toward Biochemistry Course”. Kocatepe Veterinary Journal 17, sy. 4 (Aralık 2024): 359-67. https://doi.org/10.30607/kvj.1479278.
EndNote Fidan AF, Ocak İ, Avcı G, Denk B (01 Aralık 2024) Development of a Scale to Assess Veterinary Medicine Students’ Attitudes Toward Biochemistry Course. Kocatepe Veterinary Journal 17 4 359–367.
IEEE A. F. Fidan, İ. Ocak, G. Avcı, ve B. Denk, “Development of a Scale to Assess Veterinary Medicine Students’ Attitudes Toward Biochemistry Course”, kvj, c. 17, sy. 4, ss. 359–367, 2024, doi: 10.30607/kvj.1479278.
ISNAD Fidan, Abdurrahman Fatih vd. “Development of a Scale to Assess Veterinary Medicine Students’ Attitudes Toward Biochemistry Course”. Kocatepe Veterinary Journal 17/4 (Aralık 2024), 359-367. https://doi.org/10.30607/kvj.1479278.
JAMA Fidan AF, Ocak İ, Avcı G, Denk B. Development of a Scale to Assess Veterinary Medicine Students’ Attitudes Toward Biochemistry Course. kvj. 2024;17:359–367.
MLA Fidan, Abdurrahman Fatih vd. “Development of a Scale to Assess Veterinary Medicine Students’ Attitudes Toward Biochemistry Course”. Kocatepe Veterinary Journal, c. 17, sy. 4, 2024, ss. 359-67, doi:10.30607/kvj.1479278.
Vancouver Fidan AF, Ocak İ, Avcı G, Denk B. Development of a Scale to Assess Veterinary Medicine Students’ Attitudes Toward Biochemistry Course. kvj. 2024;17(4):359-67.

13520    13521       13522   1352314104

14105         14106        14107       14108