Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Fotoğrafların Kataloglanması: Bir Standart Önerisi

Yıl 2021, , 111 - 129, 15.07.2021
https://doi.org/10.29228/lamre.51841

Öz

Mağara duvarlarında başlayan çizim ile anlatım, hayvan derilerinde, taşlarda, duvarlarda ve sonunda tuvalde kendisine yer bulmuştur. Bununla yetinmeyen insanlık, ışığı kullanarak görüntüler oluşturmuş ve sonunda bu görüntüleri sabitleyerek kaydetmeyi başarmıştır. Bugün bu kaydetme işlemine fotoğraf çekmek denmektedir. Son 190 yıla damgasını vuran fotoğraf, bu süreçte büyük bir ilerleme kaydederek çoğaltılabilen, düzenlenebilen, birbirine eklenerek hareketli görüntü oluşturulabilen bir materyale dönüşmüştür. Belge niteliği kazanan fotoğraf, toplumların görsel hafızası olmuştur. Öte yandan kendine sanat alanında yer bulan fotoğraf, gerçekliği sayesinde kamuoyuna yön verebilen bir unsur konumuna gelmiştir. Bakıldığında kampanya, reklam, tanıtım, propaganda, vb. içeriklerinde sözlerden ziyade görselliği ön planda tutarak fark edilmeye, etki etmeye çalıştıkları görülmektedir. Her şeyiyle görselliğe yani fotoğrafa yönelen, fotoğrafla yönlenen bu yeni toplum düzeninde, fotoğrafın takibi ve kontrolü önem arz etmektedir. Çalışmada, dijital fotoğrafın belge olarak önemi aktarılmaya çalışılarak fotoğrafın ve bilginin tasnif edilmesi süreci irdelendi. Bu süreçte fotoğrafın bilgi merkezi materyali olarak dünyadaki yeri de incelendi. Çalışma sonucunda ise fotoğrafı her yönü ile tanımlayan bir standart geliştirildi.

Kaynakça

  • Alexander, A., & Meehleib, T. (2001). The Thesaurus for Graphic Materials: Its History, Use, and Future. Cataloging & Classification Quarterly, 37(3-4), 189-212. https://doi.Org/10.1300/J104v31 n03
  • Anadolu Ajansı. (2015). Anadolu Images. Retrieved May 27, 2018, from https://www.anadoluimaqes.com/aboutanadoluaqency
  • Aydın Altay, S. (2014). Yıldız Albümlerinden Yıldız Porselenlerine İstanbul Manzaraları. Art-Sanat, 2.
  • Benson, A. C. (2009). The Archival Photograph and Its Meaning : Formalisms for Modeling Images. Journal of Archival Organization, 7(4), 148-187. https://doi.org/10.1080/15332740903554770
  • Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü. (2014). Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Tarihçesi - T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü. Retrieved May 28, 2018, from http://www.devletarsivleri.qov.tr/icerik/236/devlet- arsivleri-genel-mudurlugu-tarihcesi/
  • Dublin Core Metadata Initiative. (2013). DCMI: Dublin Core Metadata Element Set, Version 1.1: Reference Description. Retrieved August 13, 2018, from http://dublincore.org/documents/dces/ Fatih Belediyesi. (2011). İstanbul Fotoğraf Müzesi. Retrieved May 28, 2018, from http://www.istanbulfotografmuzesi.com/index.html
  • Graphic Materials: Rules for Describing Original Items and Historical Collections. (2013). Retrieved June 1, 2017, from Library of Congress website: https://www.loc.gov/rr/print/qm/qraphmat.html
  • Idealliance. (2006). Publishing Requirements for Industry Standard Metadata Guide to the PRISM Digital Image Management Metadata Encoding (Vol. 2006, pp. 1-56). Vol. 2006, pp. 1-56.
  • International Press Telecommunications Council. (2010). IPTC Standard: Photo Metadata (pp. 1-55). pp. 1-55. International Press Telecommunications Council.
  • İstanbul Üniversitesi. (2018). Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Nadir Eserler Kütüphanesi. Retrieved June 13, 2018, from http://kutuphane.istanbul.edu.tr/tr/content/kataloq /fotograf-albumleri-dizini
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve gözlem teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Klijn, E., & Lusenet, Y. De. (2004). SEPIADES. Cataloguing photographic collections. Amsterdam: European Commission on Preservation and Access.
  • Köklü, E. (2009). Müze, Arşiv, Kütüphane Malzemesi ile Kataloglama İlişkisi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kusnerz, P. A. (1992). Picturing the past: Photographs at the Library of Congress, 18651954. The University of Michigan.
  • Milli Kütüphane. (2016). İstatistikler. Retrieved May 27, 2018, from http://www.mkutup.qov.tr/tr/Sayfalar/Hakkimizda/lstatistikler.aspx
  • Milli Kütüphane. (2018). Tarihce-Kronoloji.Retrieved May 27, 2018, from http://www.mkutup.qov.tr/tr/Savfalar/Hakkimizda/tarihce-kronoloii.aspx
  • Odabaş, B. (2012). Türk Sinemasının kuruluşunda ordunun rolü, belge(sel) film ve kurtuluş savaşı filmleri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisii, (24). https://doi.orq/10.17064/IIJIFHD.80627
  • T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü. (2018). Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Katalog Tarama. Retrieved May 28, 2018, from https://kataloq.devletarsivleri.qov.tr/Sayfalar/Arama/Arama.aspx
  • Top 15 Genres of Photography That you Need to Know. (2016). Retrieved September 4, 2018, from https://www.shawacademy.com/bloq/top-15- qenres-of-photoqraphv-that-vou-need-to-know/
  • VEKAM. (2018a). HAKKINDA I VEKAM. Retrieved May 28, 2018, from https://vekam.ku.edu.tr/tr/content/hakkinda
  • VEKAM. (2018b). KOLEKSİYON I VEKAM. Retrieved May 28, 2018, from https://vekam.ku.edu.tr/tr/content/koleksivon-0
  • VVebrazzi. (2015). Instagram'a her gün 70 milyon fotoğraf yükleniyor. Retrieved September 8, 2018, from https://webrazzi.com/2015/07/13/instagram- fotograf-yukleme-sayisi/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (2003). Kalıntılar ve Edebi Kaynaklar Işığında Antikçağ Kütüphaneleri. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.

Cataloging Of Digital Photographs: A Standard Proposal

Yıl 2021, , 111 - 129, 15.07.2021
https://doi.org/10.29228/lamre.51841

Öz

Expression by drawing began on the walls of the cave, then found its place on the animal skins, stones, walls and eventually the canvas. Humankind do not confine oneself to drawing, managed to create images using the light and eventually recorded these images by fixing them. Today, this recording process is called taking pictures. The photograph, which has left its mark on the last 190 years, has made great progress in this process; a material that can be reproduced, edited, attached to each other and transformed into a moving image. Photograph became a document for visual memory of societies. On the other hand, photography, which takes its place in the field of art, has become a factor that can give direction to the public due to its reality. When we look at the campaign, advertising, promotion, propaganda, etc. it is seen that they try to be noticed and to influence by keeping the visuality in the foreground rather than words. In this new society, which is manipulated by photography, which is directed towards photography, photography is controlled and control is important. In this study, the importance of digital photography as a document studied and the process of classification of photography and information will be examined were investigated. In this process, the place of photography in the world as the information center material were discovered. As a result of the study, a standard has been developed that defines photography from every angle.

Kaynakça

  • Alexander, A., & Meehleib, T. (2001). The Thesaurus for Graphic Materials: Its History, Use, and Future. Cataloging & Classification Quarterly, 37(3-4), 189-212. https://doi.Org/10.1300/J104v31 n03
  • Anadolu Ajansı. (2015). Anadolu Images. Retrieved May 27, 2018, from https://www.anadoluimaqes.com/aboutanadoluaqency
  • Aydın Altay, S. (2014). Yıldız Albümlerinden Yıldız Porselenlerine İstanbul Manzaraları. Art-Sanat, 2.
  • Benson, A. C. (2009). The Archival Photograph and Its Meaning : Formalisms for Modeling Images. Journal of Archival Organization, 7(4), 148-187. https://doi.org/10.1080/15332740903554770
  • Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü. (2014). Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Tarihçesi - T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü. Retrieved May 28, 2018, from http://www.devletarsivleri.qov.tr/icerik/236/devlet- arsivleri-genel-mudurlugu-tarihcesi/
  • Dublin Core Metadata Initiative. (2013). DCMI: Dublin Core Metadata Element Set, Version 1.1: Reference Description. Retrieved August 13, 2018, from http://dublincore.org/documents/dces/ Fatih Belediyesi. (2011). İstanbul Fotoğraf Müzesi. Retrieved May 28, 2018, from http://www.istanbulfotografmuzesi.com/index.html
  • Graphic Materials: Rules for Describing Original Items and Historical Collections. (2013). Retrieved June 1, 2017, from Library of Congress website: https://www.loc.gov/rr/print/qm/qraphmat.html
  • Idealliance. (2006). Publishing Requirements for Industry Standard Metadata Guide to the PRISM Digital Image Management Metadata Encoding (Vol. 2006, pp. 1-56). Vol. 2006, pp. 1-56.
  • International Press Telecommunications Council. (2010). IPTC Standard: Photo Metadata (pp. 1-55). pp. 1-55. International Press Telecommunications Council.
  • İstanbul Üniversitesi. (2018). Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Nadir Eserler Kütüphanesi. Retrieved June 13, 2018, from http://kutuphane.istanbul.edu.tr/tr/content/kataloq /fotograf-albumleri-dizini
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve gözlem teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Klijn, E., & Lusenet, Y. De. (2004). SEPIADES. Cataloguing photographic collections. Amsterdam: European Commission on Preservation and Access.
  • Köklü, E. (2009). Müze, Arşiv, Kütüphane Malzemesi ile Kataloglama İlişkisi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kusnerz, P. A. (1992). Picturing the past: Photographs at the Library of Congress, 18651954. The University of Michigan.
  • Milli Kütüphane. (2016). İstatistikler. Retrieved May 27, 2018, from http://www.mkutup.qov.tr/tr/Sayfalar/Hakkimizda/lstatistikler.aspx
  • Milli Kütüphane. (2018). Tarihce-Kronoloji.Retrieved May 27, 2018, from http://www.mkutup.qov.tr/tr/Savfalar/Hakkimizda/tarihce-kronoloii.aspx
  • Odabaş, B. (2012). Türk Sinemasının kuruluşunda ordunun rolü, belge(sel) film ve kurtuluş savaşı filmleri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisii, (24). https://doi.orq/10.17064/IIJIFHD.80627
  • T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü. (2018). Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Katalog Tarama. Retrieved May 28, 2018, from https://kataloq.devletarsivleri.qov.tr/Sayfalar/Arama/Arama.aspx
  • Top 15 Genres of Photography That you Need to Know. (2016). Retrieved September 4, 2018, from https://www.shawacademy.com/bloq/top-15- qenres-of-photoqraphv-that-vou-need-to-know/
  • VEKAM. (2018a). HAKKINDA I VEKAM. Retrieved May 28, 2018, from https://vekam.ku.edu.tr/tr/content/hakkinda
  • VEKAM. (2018b). KOLEKSİYON I VEKAM. Retrieved May 28, 2018, from https://vekam.ku.edu.tr/tr/content/koleksivon-0
  • VVebrazzi. (2015). Instagram'a her gün 70 milyon fotoğraf yükleniyor. Retrieved September 8, 2018, from https://webrazzi.com/2015/07/13/instagram- fotograf-yukleme-sayisi/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (2003). Kalıntılar ve Edebi Kaynaklar Işığında Antikçağ Kütüphaneleri. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nuh Mehmet Topkaraoğlu 0000-0002-0714-9516

Halit Buluthan Çetintaş 0000-0002-1734-5174

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Topkaraoğlu, N. M., & Çetintaş, H. B. (2021). Dijital Fotoğrafların Kataloglanması: Bir Standart Önerisi. Library Archive and Museum Research Journal, 2(2), 111-129. https://doi.org/10.29228/lamre.51841