İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Village Institute Libraries in Türkiye

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 128 - 164, 23.01.2025
https://doi.org/10.59116/lamre.1489073

Öz

This study was conducted to explain why village institute libraries were established in the Republic of Türkiye in the past, what benefits they provided, how they were managed, and their impact on today's librarianship. The descriptive method was used in the research. In order to conduct the research, the purposes of establishing village institutes, the training in village institutes, the qualifications of students and teachers, the qualifications of the places where village institutes were established, and the closure process were based on literature investigated. Then, research was conducted based on literature on the establishment purposes of village institute libraries, the establishment process, the situation of the library in terms of five basic elements, and the reading culture in village institutes. In line with the information obtained, thoughts about the impact of village institute libraries on today's librarianship are stated in the research. The results regarding village institutes and village institute libraries are presented under the title of conclusion, and the following can be said within the scope of these results: It has been understood that libraries are given importance in village institutes in general, and that village institutes and village institute libraries have a positive impact on individual and social development and the increase of reading culture. Another point that is understood is that village institutes, village institute libraries and reading-related activities are affected by the social structure of the society, political situations, the financial means of the institute and whether the institute staff does their job correctly

Kaynakça

  • Afacan, A.F. (1993). Talip Apaydın: Bir sancının varlığında direnen yazar. Öğretmen Dünyası, 14(168), 29-30.
  • Aktan, M. A. (1991). Canlandırıcı eğitim yolunda. Serdar Ofset.
  • Akyüz, Y. (1999). Türk eğitim tarihi (Başlangıçtan 1999’a). (Gözden geçirilmiş, genişletilmiş 7. baskı). Alfa Yayınları.
  • Almalı, S. (2018). Ortaokul 8. sınıflar basit makineler ünitesine köy enstitüleri örneklerinin yansımaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Anameriç, H. ve Rukancı, F. (2017). Belgelerle Türk kütüphanecilik tarihi (1938-1960): Retrospektif bir değerlendirme (1). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (1), 49-70. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/35347/425381
  • Anık, M. (2006). Bir modernleş (tir) me projesi olarak köy enstitüleri. Divan: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 20, 279-309. https://dergipark.org.tr/tr/pub/divan/issue/25949/273380
  • Apaydın, T. (1990a). Köy enstitülerinde müzik eğitimi. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 256-258) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Apaydın, T. (1990b). Köy enstitüsü yılları. Çağdaş Yayınları.
  • Apaydın, T. (1995). Köy enstitülerinde kitap. (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (ss. 27-30) içinde. Türk Kütüphaneciler Demeği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Arıkan, S. (1950). Köy enstitüleri ve köy öğretmeni anket cevapları. Öğretmen Dergisi Yayınları.
  • Arman, H. (2016). Piramidin tabanı: Köy enstitüleri ve Tonguç 1-2 anılar. Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları.
  • Aysal, N. (2005). Anadolu’da aydınlanma hareketinin doğuşu: Köy enstitüleri. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, (35-36), 267-281. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ankuayd/issue/1852/22568
  • Başgöz, İ., (1995). Türkiye’nin eğitim çıkmazı ve Atatürk. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Başaran, M. (1974). Tonguç yolu, köy enstitüleri, devrimci eğitim. Varlık Yayınları.
  • Başaran, M. (1995). Köy enstitülerinde kitap ve kitaplık. (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (ss. 31-37) içinde. Türk Kütüphaneciler Demeği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Başaran, M. (2010). Özgürleşme eylemi köy enstitüleri. (6. baskı). Cumhuriyet Kitapları.
  • Binbaşıoğlu, C. (1993). Çağdaş eğitim ve köy enstitüleri: Tarihsel bir çerçeve. Dikili Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Baysal, A. (1990). Sağlık programı. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 252-255) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Boybeyi, S. (2002). 1946- 1950 arası siyasal hayatta ve basında köy enstitüleri: Vatan, Ulus ve Cumhuriyet gazetelerinde [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Candoğan, G. /1990). İvriz Köy Enstitüsündeki öğrencilik yıllarım. Sebat Ofset.
  • Cihangir, M. (1990). Köy enstitülerinde fen ve doğa bilimleri öğretimi. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 249-251) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Çağlayan, E. (2006). Köy enstitülerinin açılması ve Dicle Köy Enstitüsü. Journal of Turkish Studies, 9(1), 119-132. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6428
  • Çakın, İ. (1986). Kütüphanenin toplumsal konumu ve işlevleri. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 35(1), 8-16. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1337
  • Çakmak, F. (2019). Köy enstitüleri bünyesinde “yaşayarak ve üreterek” eğitim. (Haz. A. Ö. Türen). Köy enstitüleri dosyası Türk rönesansı (ss. 38-80) içinde. Destek Yayınları.
  • Çetin, S. ve Kahya, A. (2017). Kırda bir modernleşme projesi olarak köy enstitüleri: Aksu ve Gönen örnekleri üzerinden yeni bir anlamlandırma denemesi. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, 34(1), 133-162. https://open.metu.edu.tr/handle/11511/50651
  • Çoban, A. (2011). Öğretmen yetiştirme politikası olarak köy enstitüleri örneğinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 449-458 https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49052/625759
  • Demircan, C. (2007). Köy enstitüleri eğitim-öğretim programlarında çocuk edebiyatı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (8), 17-26. https://dergipark.org.tr/tr/pub/zgefd/issue/47962/606821
  • Demirtaş, A. (1993). Çağdaş eğitim ve köy enstitüleri. Dikili Belediyesi Kültür Yayınları. 4274 Sayılı Köy Okulları ve Enstitüleri Teşkilat Kanunu. (1942). https://www5.tbmm.gov.tr/tutanaklar/KANUNLAR_KARARLAR/kanuntbmmc023/kanuntbmmc023/kanuntbmmc02304274.pdf
  • Ekmekçi, M. (1996). Öksüz yamalığı: Köy enstitüleri. Çağdaş Yayınları.
  • Erçelebi, H. (1993). Köy enstitülerinin çağdaş eğitim yönetimine katkıları. Dikili Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Erhat, A. (1961). Tonguç’un anayasa için yaptığı teklif. Tonguç’a Kitap (ss. 189-193) içinde. İmece Yayınları.
  • Eronat, C. (1999). Hasan Ali Yücel’in TBMM konuşmaları ve ilgili görüşmeler (Cilt 1). TBMM Kültür, Sanat ve Yayın Kurulu Yayınları. https://acikerisim.tbmm.gov.tr/items/793ee6a7-f0c9-4e1a-81a7-317d01753953
  • Erkılıç, T. A. (2013). Eğitim felsefesi açısından köy enstitüleri. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (5), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/diclesosbed/issue/61616/920127
  • Ersoy, O. (1963). Gezici kütüphaneler 2. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 12(1-2), 31-42. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1994/1965
  • Ervin, M. (2006). Türk fotoğraf sanatının gelişim süreci içerisinde halkevleri ve köy enstitülerinin rolü [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=fvsV19-qC-oUscKtD-cPhQ&no=508km1-vPI86tCDiGdDHCA
  • Esen, S. (2013). Köy enstitüleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
  • Eser, G. (2011). Köy enstitülerinde bir öncü: özgün arşivi ışığında Göl Köy Enstitüsü [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Eşme, İ. (2021). Yarım kalan aydınlanma atılımı köy enstitüleri. T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınevi. Eyüboğlu, S. (1999). Köy enstitüleri üzerine. Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık A.Ş.
  • Eyüboğlu, S. (2001). Okur yazarlar ve köy enstitüleri. (Yay. Haz. M. Kepenek). Basında köy enstitüleri (Cilt 2) 1944-1949 (ss. 290-299) içinde. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Fırtına, B. (2006). Köy enstitüleri ve usta öğreticiler. (Haz. Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Balıkesir Şubesi). Savaştepe Köy Enstitülü yıllar (ss. 160-168) içinde. Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları.
  • Gedikoğlu, Ş. (1971). Evreleri, getirdikleri ve yankılarıyle köy enstitüleri. İş Matbaacılık.
  • Günyol, V. (1995). Hasanoğlan Köy Enstitüsü ve Sabahattin Eyüboğlu. (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy Enstitülerinde Kitap, Kitaplık ve Okuma (ss. 23-26) içinde. Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Güvercin, C. H., Aksu, M. ve Arda, B. (2004). Köy enstitüleri ve sağlık eğitimi. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(2), 97-103. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/38938
  • Halk Kütüphaneleri Yönetmeliği. (2012, 11 Ocak). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/01/20120111.htm Hasan Âli Yücel. (t.y.). Atatürk Ansiklopedisi içinde. https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/hasan-ali-yucel-1897-1961/
  • Hekimoğlu, M. (1985, 13 Eylül). Ankara...Anka...: Bir söyleşi. Cumhuriyet gazetesi, 8.
  • İleri, A. (2013). Bilgi toplumunda kütüphanecinin adı, kütüphanelerin tadı yok... Türk Kütüphaneciliği, 27(2), 401-402. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48832/622090
  • Kallimci, A. R. (2019). Köy enstitülerinde tarih öğretimi. (Haz. A. Ö. Türen). Köy enstitüleri dosyası Türk rönesansı (ss. 101-107) içinde. Destek Yayınları.
  • Kalyoncuoğlu, Z. (2010). Köy enstitülerinde Hasan Ali Yücel’in yeri. Folklor/Edebiyat, (64), 237-244. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fe/issue/26027/274124
  • Kaplan, M. (2002). Aydınlanma devrimi ve köy enstitüleri. T.C. Kültür Bakanlığı.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk dönemi eğitim seferberliği ve köy enstitüleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 26, 172-194. https://dergipark.org.tr/tr/pub/marucog/issue/473/3883
  • Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karakul, Ö. (2019). Mimarlık ve güzel sanatlar fakültelerinde zanaat eğitimi için model olarak köy enstitüleri. Köy enstitüleri felsefesini geleceğe taşımak (ss. 273-286) içinde. Rating Academy Yayınları. https://www.researchgate.net/publication/339999082_MIMARLIK_VE_GUZEL_SANATLAR_FAKULTELERINDE_ZANAAT_EGITIMI_ICIN_MODEL_OLARAK_KOY_ENSTITULERI
  • Kartal, S. (2008). Toplum kalkınmasında farklı bir eğitim kurumu: Köy enstitüleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 23-36. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17386/181708
  • Kendi Yazılarıyle Tonguç (1961). Tonguç’a Kitap (ss. 13-133) içinde. İmece Yayınları.
  • Kepenek, M. (Yay. Haz.). (2001). Basında köy enstitüleri (Cilt 2) 1944-1949. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Keseroğlu, H. S. (1995). Köy Enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (ss. 7-16) içinde. Türk Kütüphaneciler Demeği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Keseroğlu, H. S. (2005). Köy enstitülerinde okuma ve kütüphane. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 25-40. http://www.tk.org.tr/index.php/tk/article/view/20
  • Keseroğlu, H. S. (2010). Köy enstitülerine okuma ve kütüphane açısından bakmak. Kuruluşunun 70. Yılında Bir Toplumsal Değişim Projesi Olarak Köy Enstitüleri Sempozyumu: 14-17 Nisan 2010. Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi. (ss. .684-698) içinde. Kastamonu Üniversitesi.
  • Keseroğlu, S. H. (2016). Okumak ve köy enstitüleri. Eğitim Bilim Toplum, 14(54), 67-82. https://egitimsen.org.tr/wp-content/uploads/2016/04/67_82-Okumak-ve-K%C3%B6y-Enstit%C3%BCleri.pdf
  • Keseroğlu, H. S. (2023). Köy enstitüleri ve kütüphaneleri [Cumhuriyet’in 100. Yılında Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu’nda sunulan bildiri.]. https://www.youtube.com/watch?v=A5U8uLB3l9w&t=1570s
  • Koç, N. (2007). Türk kültür tarihi içinde köy enstitüleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Koç, O. (2019). Köy enstitülerinde kütüphanenin yeri. Türk &İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (22), 164-173. http://dx.doi.org/10.29228/TİDSAD.30867
  • Konur, T. (1990). Köy enstitülerinde tiyatro eğitimi. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (s. 259-270) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Koryürek, S. (1991). İlkokulcu öğretmen gözüyle köy enstitüleri (Çifteler’in anılar demeti ve Fethiye köyünün kalkınması). Görkem Yayınları.
  • Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı (2004). Köy enstitüleri programları. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı (2005). Köy enstitüleri ile ilgili yönetmelik ve resmi yazılar. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı. (2011). Köy Enstitüleri Bülteni, (26), 1-8. http://www.koyenstitulerivakfi.org.tr/?pnum=6&pt=B%C3%9CLTENLER
  • Köy Enstitüleri Yıldönümü Kutlandı (1949, 24 Nisan). Ulus gazetesi. https://www.gastearsivi.com/gazete/ulus/1949-04-24/4
  • Köy Enstitüleri Yönetmeliği. (1947). Köy enstitüleriyle ilgili yönetmelik ve resmi yazılar (ss. 102-168) içinde. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları [Köy Enstitüleri Yönetmeliği 1947’de yayımlanmış olsa da bu yönetmeliğe erişilen kaynak olan Köy enstitüleriyle ilgili yönetmelik ve resmi yazılar adlı kitap 2005’te yayımlanmıştır].
  • Kurtuluş, Y. (2001). Köy enstitülerinde sanat eğitimi ve Tonguç. Güldikeni Yayınları.
  • Kurtuluş, Y. (2002). Sanat eğitimi hareketi ve Tonguç. Eğitim ve Bilim, (123), 31-34. https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5170/1299
  • Maarif Vekilliği. (1943). Köy Okulları ve Enstitüleri Teşkilat Kanunu izahnamesi. Maarif Matbaası.
  • Makal, M. (1987). Zulüm makinası. (2. basım). Başak Yayınları.
  • Makal, M. (1990). Köy enstitüleri için neler dediler. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 333-373) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Makal, M. (1991). Ağlatı. Gerçek Sanat Yayınları.
  • Makal, M. (1995). Köy enstitülerinde okuma. (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (ss. 38-52) içinde. Türk Kütüphaneciler Demeği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Makal, M. (1996). Önsöz: Koyu karanlığa ışık. Öksüz yamalığı (ss. 5-7) içinde. Çağdaş Yayınları.
  • Meşe, E. (2017). Türk sağında köy enstitüleri algısı. Asya Studies, (1), 83-95. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asya/issue/31512/325548
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1941). 6/975 Sayılı [689 Numaralı] Tamim. Tebliğler Dergisi, (136), 230-231. https://dhgm.meb.gov.tr/www/2023/icerik/905
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1947). 6/11907 Sayılı [1960 Numaralı] Genelge. Tebliğler Dergisi, (442), 20-21. https://dhgm.meb.gov.tr/www/2023/icerik/899
  • Milli Kütüphane. (2019). Tarihçe. http://www.millikutuphane.gov.tr/page/Tarihce
  • Milli Kütüphane Kuruluşu Hakkında Kanun. (1950). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.3.5632.pdf
  • Oğuzkan, F. A. (1990). Köy enstitüleri öğretim programları. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 12-31) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Okul Kütüphaneleri Yönetmeliği. (2001, 22 Ağustos). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2001/08/20010822.htm#7
  • Okuturlar, Ş. (2001). Köy enstitülerinde sınıf kitaplıklarının kurulması münasebetiyle. (Yay. Haz. M. Kepenek). Basında köy enstitüleri (Cilt 2) 1944-1949. (ss. 460-464) içinde. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Ortaş, İ. (2005, 4 Haziran). Ülkemizin kaçırdığı en büyük eğitim projesi: köy enstitüleri. PİVOLKA, (17), 3-5. https://web.archive.org/web/20210303175320/https://elyadal.org/pivolka/17/PiVOLKA_17_01.pdf
  • Öğüş, İ. (1990). Köy enstitüleri ve eğitim anlayışı. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 143-150) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Önen, E. (1993, Nisan.). Köy enstitüleri ve toplum kalkınması. Abece Eğitim Kültür ve Sanat Dergisi, (80), 1-3. Özkucur, A. (2013). Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Öztürk, İ. (1990). Köy enstitülerinde yabancı dil eğitimi. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 271-272) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Özyüksel Ersil, G. (2007). Cumhuriyet devrimimizin özgün eğitim kurumları köy enstitülerinde müzik eğitimi ve günümüze yansımaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Saydur, M. ve Yılmaz, H. T. (1994). Bir Tonguç okulu Gölköy Enstitüsü. Görkem Yayınları.
  • Sefercioğlu, N. (1983). Yasa dayanağı açısından üniversite kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 32(2), 73-78. https://www.researchgate.net/publication/47333100_Yasa_Dayanagi_Acisindan_Universite_Kutuphaneleri Şeren, M. (2008). Köye öğretmen yetiştirme yönüyle köy enstitüleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 203-226. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6748/90734
  • Şimşek, İ. (1995). İvriz köy enstitüsünde kitaplık ve kitap okuma üzerine anılar. (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (ss. 53-55) içinde. Türk Kütüphaneciler Demeği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Tan, O. (2010). Köy enstitülerinde demokrasi eğitimi ve liderlik: Nitel bir araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Taşkın, Z. (2011). İlkçağ uygarlıklarında kitap ve kütüphane: Efes Celsus Kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 25(1), 86-96. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/575/570
  • Taşkaya, S. M. ve Akbaşlı, S. (2008). Okuma yazma öğretiminde köy enstitülerinin yeri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 14-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17386/181707
  • Tonguç, E. (1970). Devrim açısından köy enstitüleri ve Tonguç (1. basım). Ant Yayınları. https://www.academia.edu/37546147/Devrim_a%C3%A7%C4%B1s%C4%B1ndan_K%C3%B6y_Enstit%C3%BCleri_ve_Tongu%C3%A7_Engin_Tongu%C3%A7
  • Tonguç, E. (2009). Bir eğitim devrimcisi İsmail Hakkı Tonguç, yaşamı, öğretisi, eylemi (5. basım). Yeni Kuşak Köy Enstitüleri Derneği Yayınları.
  • Tonguç, İ. H. (1976). Mektuplarla köy enstitüsü yılları. Çağdaş Yayınları.
  • Tonguç, İ. H. (2004). İlköğretim kavramı (1. basım). Piramit Yayıncılık (1946 yılında özgün hali yayımlanan eser).
  • Tonguç, İ. H., (2019). Canlandırılacak köy (2. baskı). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Toprak, G. N. (2008). Cumhuriyetin ilk döneminde Türk eğitim sistemi ve köy enstitüleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Tuna, S. (2009). Köy enstitülerinde kadın olmak. FE: Feminist Eleştiri Dergisi, 1(1), 20-29. Köy Enstitüleri’nde kadın olmak – FeDergi (ankara.edu.tr)
  • Tunç, A. Z. (2009). Köy enstitülerinde sanat eğitimi ve dönemin yöneticilerinin sanata yaklaşımları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 30-34. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25438/268403
  • Turhan, M. (1962). Köy enstitüleri masalı. (Haz. Y. Hacaloğlu). Neden köy enstitüleri değil... (ss. 5-10) içinde. Toprak Yayınları.
  • Türen, A. Ö. (2019). Köy enstitülerinin kapatılması. (Haz. A. Ö. Türen). Köy enstitüleri dosyası Türk rönesansı (ss. 118-149) içinde. Destek Yayınları.
  • Türkoğlu, P. (1997). Tonguç ve enstitüleri. Yapı ve Kredi Yayınları.
  • Uygur, A. (1966). Köy enstitülerinin içyüzü. Köy enstitüleri ve Koç Federasyonu -içyüzleri- (ss. 125-157) içinde. Ayyıldız Matbaası A. Ş.
  • 3803 Sayılı Köy Enstitüleri Kanunu. (1940). Resmi Gazete (Sayı: 4491). https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/4491.pdf
  • Ülkü, C. (2008). Sanat eğitimi, sanat ve köy enstitüleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 37-45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17386/181709
  • 703 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname. (2018, 9 Temmuz). Resmi Gazete (Sayı: 30473). https://www.resmigazete .gov.tr/eskiler/2018/07/20180709M3.htm
  • Yalçın, O. (1983). Bir eğitimcinin anıları. Ya Ba Yayınları.
  • Yavuz, İ. (2001). Arifiye Köy Enstitüsünde okuma. (Yay. Haz. M. Kepenek). Basında köy enstitüleri (Cilt 2) 1944-1949 (ss. 102-104) içinde. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Yetkin, Ç. (2003). Karşıdevrim 1945-1950. Otopsi Yayınları.
  • Yılmaz, E. (2015). Eğitimde okul kütüphaneleri: Türkiye’de durum. Milli Eğitim Dergisi, (208), 259-286. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36142/406098 Yücel Gier, G. ve Kocabaş, K. (Yay Haz.). (2003). Köy enstitüleri ve yeni arayışlar: Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği 2002 yılı etkinlikleri. Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Yayınları.
  • Yücel, H. Â. (1993). Milli eğitimle ilgili söylev ve demeçler. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Yücel, T. (1990). Köy enstitülerinde tarımsal çalışmalar. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 12-31) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (t.y.). Bilgi ve belge yönetimi programı bulunan tüm üniversiteler. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10021
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). https://www.yok.gov.tr/yayinlar/yayinlarimiz

Türkiye’de Köy Enstitüsü Kütüphaneleri

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 128 - 164, 23.01.2025
https://doi.org/10.59116/lamre.1489073

Öz

Bu çalışma geçmişte Türkiye Cumhuriyeti’nde kurulmuş olan köy enstitüsü kütüphanelerinin neden kurulduğunu, ne yararlar sağladığını, nasıl idare edildiğini, günümüz kütüphaneciliğine etkilerini anlatmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi adına köy enstitülerinin kuruluş amaçları, köy enstitülerindeki eğitimler, öğrenci ve öğretmenlerin nitelikleri, köy enstitülerinin kuruldukları yerlerin nitelikleri, kapatılış süreci literatüre dayalı olarak araştırılmıştır. Ardından köy enstitüsü kütüphanelerinin kuruluş amaçları, kuruluş süreci, kütüphanenin beş temel unsuru açısından durumu ve köy enstitülerindeki okuma kültürüne ilişkin literatüre dayalı araştırma yapılmıştır. Elde edilen bilgiler doğrultusunda köy enstitüsü kütüphanelerinin günümüz kütüphaneciliğine etkisine ilişkin düşünceler araştırmada belirtilmiştir. Köy enstitüleri ve köy enstitüsü kütüphaneleriyle ilgili varılan sonuçlar sonuç başlığı altında sunulmuş olup bu sonuçlar kapsamında genel anlamda köy enstitülerinde kütüphanelere önem verildiği, köy enstitülerinin ve köy enstitüsü kütüphanelerinin bireysel ve toplumsal gelişmeye, okuma kültürünün artmasına olumlu etki yaptığı anlaşılmıştır. Ayrıca köy enstitülerinin, köy enstitüsü kütüphanelerinin, okumaya ilişkin etkinliklerin toplumun içinde bulunduğu sosyal yapıdan, siyasi durumlardan, enstitünün maddi imkânlarından ve enstitü personelinin işini doğru yapıp yapmamasından etkilendiğidir.

Etik Beyan

Hazırlamış olduğum çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediğini beyan ederim.

Teşekkür

Bu çalışmada beni yönlendiren, destekleyen Hocam Prof. Dr. Bülent Yılmaz'a çok teşekkür ederim. Çalışmamı Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. Yılını doldurması nedeniyle Cumhuriyet’e armağan ediyorum.

Kaynakça

  • Afacan, A.F. (1993). Talip Apaydın: Bir sancının varlığında direnen yazar. Öğretmen Dünyası, 14(168), 29-30.
  • Aktan, M. A. (1991). Canlandırıcı eğitim yolunda. Serdar Ofset.
  • Akyüz, Y. (1999). Türk eğitim tarihi (Başlangıçtan 1999’a). (Gözden geçirilmiş, genişletilmiş 7. baskı). Alfa Yayınları.
  • Almalı, S. (2018). Ortaokul 8. sınıflar basit makineler ünitesine köy enstitüleri örneklerinin yansımaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Anameriç, H. ve Rukancı, F. (2017). Belgelerle Türk kütüphanecilik tarihi (1938-1960): Retrospektif bir değerlendirme (1). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (1), 49-70. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/35347/425381
  • Anık, M. (2006). Bir modernleş (tir) me projesi olarak köy enstitüleri. Divan: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 20, 279-309. https://dergipark.org.tr/tr/pub/divan/issue/25949/273380
  • Apaydın, T. (1990a). Köy enstitülerinde müzik eğitimi. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 256-258) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Apaydın, T. (1990b). Köy enstitüsü yılları. Çağdaş Yayınları.
  • Apaydın, T. (1995). Köy enstitülerinde kitap. (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (ss. 27-30) içinde. Türk Kütüphaneciler Demeği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Arıkan, S. (1950). Köy enstitüleri ve köy öğretmeni anket cevapları. Öğretmen Dergisi Yayınları.
  • Arman, H. (2016). Piramidin tabanı: Köy enstitüleri ve Tonguç 1-2 anılar. Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları.
  • Aysal, N. (2005). Anadolu’da aydınlanma hareketinin doğuşu: Köy enstitüleri. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, (35-36), 267-281. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ankuayd/issue/1852/22568
  • Başgöz, İ., (1995). Türkiye’nin eğitim çıkmazı ve Atatürk. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Başaran, M. (1974). Tonguç yolu, köy enstitüleri, devrimci eğitim. Varlık Yayınları.
  • Başaran, M. (1995). Köy enstitülerinde kitap ve kitaplık. (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (ss. 31-37) içinde. Türk Kütüphaneciler Demeği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Başaran, M. (2010). Özgürleşme eylemi köy enstitüleri. (6. baskı). Cumhuriyet Kitapları.
  • Binbaşıoğlu, C. (1993). Çağdaş eğitim ve köy enstitüleri: Tarihsel bir çerçeve. Dikili Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Baysal, A. (1990). Sağlık programı. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 252-255) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Boybeyi, S. (2002). 1946- 1950 arası siyasal hayatta ve basında köy enstitüleri: Vatan, Ulus ve Cumhuriyet gazetelerinde [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Candoğan, G. /1990). İvriz Köy Enstitüsündeki öğrencilik yıllarım. Sebat Ofset.
  • Cihangir, M. (1990). Köy enstitülerinde fen ve doğa bilimleri öğretimi. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 249-251) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Çağlayan, E. (2006). Köy enstitülerinin açılması ve Dicle Köy Enstitüsü. Journal of Turkish Studies, 9(1), 119-132. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6428
  • Çakın, İ. (1986). Kütüphanenin toplumsal konumu ve işlevleri. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 35(1), 8-16. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1337
  • Çakmak, F. (2019). Köy enstitüleri bünyesinde “yaşayarak ve üreterek” eğitim. (Haz. A. Ö. Türen). Köy enstitüleri dosyası Türk rönesansı (ss. 38-80) içinde. Destek Yayınları.
  • Çetin, S. ve Kahya, A. (2017). Kırda bir modernleşme projesi olarak köy enstitüleri: Aksu ve Gönen örnekleri üzerinden yeni bir anlamlandırma denemesi. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, 34(1), 133-162. https://open.metu.edu.tr/handle/11511/50651
  • Çoban, A. (2011). Öğretmen yetiştirme politikası olarak köy enstitüleri örneğinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 449-458 https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49052/625759
  • Demircan, C. (2007). Köy enstitüleri eğitim-öğretim programlarında çocuk edebiyatı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (8), 17-26. https://dergipark.org.tr/tr/pub/zgefd/issue/47962/606821
  • Demirtaş, A. (1993). Çağdaş eğitim ve köy enstitüleri. Dikili Belediyesi Kültür Yayınları. 4274 Sayılı Köy Okulları ve Enstitüleri Teşkilat Kanunu. (1942). https://www5.tbmm.gov.tr/tutanaklar/KANUNLAR_KARARLAR/kanuntbmmc023/kanuntbmmc023/kanuntbmmc02304274.pdf
  • Ekmekçi, M. (1996). Öksüz yamalığı: Köy enstitüleri. Çağdaş Yayınları.
  • Erçelebi, H. (1993). Köy enstitülerinin çağdaş eğitim yönetimine katkıları. Dikili Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Erhat, A. (1961). Tonguç’un anayasa için yaptığı teklif. Tonguç’a Kitap (ss. 189-193) içinde. İmece Yayınları.
  • Eronat, C. (1999). Hasan Ali Yücel’in TBMM konuşmaları ve ilgili görüşmeler (Cilt 1). TBMM Kültür, Sanat ve Yayın Kurulu Yayınları. https://acikerisim.tbmm.gov.tr/items/793ee6a7-f0c9-4e1a-81a7-317d01753953
  • Erkılıç, T. A. (2013). Eğitim felsefesi açısından köy enstitüleri. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (5), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/diclesosbed/issue/61616/920127
  • Ersoy, O. (1963). Gezici kütüphaneler 2. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 12(1-2), 31-42. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1994/1965
  • Ervin, M. (2006). Türk fotoğraf sanatının gelişim süreci içerisinde halkevleri ve köy enstitülerinin rolü [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=fvsV19-qC-oUscKtD-cPhQ&no=508km1-vPI86tCDiGdDHCA
  • Esen, S. (2013). Köy enstitüleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
  • Eser, G. (2011). Köy enstitülerinde bir öncü: özgün arşivi ışığında Göl Köy Enstitüsü [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Eşme, İ. (2021). Yarım kalan aydınlanma atılımı köy enstitüleri. T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınevi. Eyüboğlu, S. (1999). Köy enstitüleri üzerine. Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık A.Ş.
  • Eyüboğlu, S. (2001). Okur yazarlar ve köy enstitüleri. (Yay. Haz. M. Kepenek). Basında köy enstitüleri (Cilt 2) 1944-1949 (ss. 290-299) içinde. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Fırtına, B. (2006). Köy enstitüleri ve usta öğreticiler. (Haz. Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Balıkesir Şubesi). Savaştepe Köy Enstitülü yıllar (ss. 160-168) içinde. Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları.
  • Gedikoğlu, Ş. (1971). Evreleri, getirdikleri ve yankılarıyle köy enstitüleri. İş Matbaacılık.
  • Günyol, V. (1995). Hasanoğlan Köy Enstitüsü ve Sabahattin Eyüboğlu. (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy Enstitülerinde Kitap, Kitaplık ve Okuma (ss. 23-26) içinde. Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Güvercin, C. H., Aksu, M. ve Arda, B. (2004). Köy enstitüleri ve sağlık eğitimi. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(2), 97-103. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/38938
  • Halk Kütüphaneleri Yönetmeliği. (2012, 11 Ocak). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/01/20120111.htm Hasan Âli Yücel. (t.y.). Atatürk Ansiklopedisi içinde. https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/hasan-ali-yucel-1897-1961/
  • Hekimoğlu, M. (1985, 13 Eylül). Ankara...Anka...: Bir söyleşi. Cumhuriyet gazetesi, 8.
  • İleri, A. (2013). Bilgi toplumunda kütüphanecinin adı, kütüphanelerin tadı yok... Türk Kütüphaneciliği, 27(2), 401-402. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48832/622090
  • Kallimci, A. R. (2019). Köy enstitülerinde tarih öğretimi. (Haz. A. Ö. Türen). Köy enstitüleri dosyası Türk rönesansı (ss. 101-107) içinde. Destek Yayınları.
  • Kalyoncuoğlu, Z. (2010). Köy enstitülerinde Hasan Ali Yücel’in yeri. Folklor/Edebiyat, (64), 237-244. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fe/issue/26027/274124
  • Kaplan, M. (2002). Aydınlanma devrimi ve köy enstitüleri. T.C. Kültür Bakanlığı.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk dönemi eğitim seferberliği ve köy enstitüleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 26, 172-194. https://dergipark.org.tr/tr/pub/marucog/issue/473/3883
  • Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karakul, Ö. (2019). Mimarlık ve güzel sanatlar fakültelerinde zanaat eğitimi için model olarak köy enstitüleri. Köy enstitüleri felsefesini geleceğe taşımak (ss. 273-286) içinde. Rating Academy Yayınları. https://www.researchgate.net/publication/339999082_MIMARLIK_VE_GUZEL_SANATLAR_FAKULTELERINDE_ZANAAT_EGITIMI_ICIN_MODEL_OLARAK_KOY_ENSTITULERI
  • Kartal, S. (2008). Toplum kalkınmasında farklı bir eğitim kurumu: Köy enstitüleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 23-36. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17386/181708
  • Kendi Yazılarıyle Tonguç (1961). Tonguç’a Kitap (ss. 13-133) içinde. İmece Yayınları.
  • Kepenek, M. (Yay. Haz.). (2001). Basında köy enstitüleri (Cilt 2) 1944-1949. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Keseroğlu, H. S. (1995). Köy Enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (ss. 7-16) içinde. Türk Kütüphaneciler Demeği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Keseroğlu, H. S. (2005). Köy enstitülerinde okuma ve kütüphane. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 25-40. http://www.tk.org.tr/index.php/tk/article/view/20
  • Keseroğlu, H. S. (2010). Köy enstitülerine okuma ve kütüphane açısından bakmak. Kuruluşunun 70. Yılında Bir Toplumsal Değişim Projesi Olarak Köy Enstitüleri Sempozyumu: 14-17 Nisan 2010. Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi. (ss. .684-698) içinde. Kastamonu Üniversitesi.
  • Keseroğlu, S. H. (2016). Okumak ve köy enstitüleri. Eğitim Bilim Toplum, 14(54), 67-82. https://egitimsen.org.tr/wp-content/uploads/2016/04/67_82-Okumak-ve-K%C3%B6y-Enstit%C3%BCleri.pdf
  • Keseroğlu, H. S. (2023). Köy enstitüleri ve kütüphaneleri [Cumhuriyet’in 100. Yılında Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu’nda sunulan bildiri.]. https://www.youtube.com/watch?v=A5U8uLB3l9w&t=1570s
  • Koç, N. (2007). Türk kültür tarihi içinde köy enstitüleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Koç, O. (2019). Köy enstitülerinde kütüphanenin yeri. Türk &İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (22), 164-173. http://dx.doi.org/10.29228/TİDSAD.30867
  • Konur, T. (1990). Köy enstitülerinde tiyatro eğitimi. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (s. 259-270) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Koryürek, S. (1991). İlkokulcu öğretmen gözüyle köy enstitüleri (Çifteler’in anılar demeti ve Fethiye köyünün kalkınması). Görkem Yayınları.
  • Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı (2004). Köy enstitüleri programları. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı (2005). Köy enstitüleri ile ilgili yönetmelik ve resmi yazılar. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı. (2011). Köy Enstitüleri Bülteni, (26), 1-8. http://www.koyenstitulerivakfi.org.tr/?pnum=6&pt=B%C3%9CLTENLER
  • Köy Enstitüleri Yıldönümü Kutlandı (1949, 24 Nisan). Ulus gazetesi. https://www.gastearsivi.com/gazete/ulus/1949-04-24/4
  • Köy Enstitüleri Yönetmeliği. (1947). Köy enstitüleriyle ilgili yönetmelik ve resmi yazılar (ss. 102-168) içinde. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları [Köy Enstitüleri Yönetmeliği 1947’de yayımlanmış olsa da bu yönetmeliğe erişilen kaynak olan Köy enstitüleriyle ilgili yönetmelik ve resmi yazılar adlı kitap 2005’te yayımlanmıştır].
  • Kurtuluş, Y. (2001). Köy enstitülerinde sanat eğitimi ve Tonguç. Güldikeni Yayınları.
  • Kurtuluş, Y. (2002). Sanat eğitimi hareketi ve Tonguç. Eğitim ve Bilim, (123), 31-34. https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5170/1299
  • Maarif Vekilliği. (1943). Köy Okulları ve Enstitüleri Teşkilat Kanunu izahnamesi. Maarif Matbaası.
  • Makal, M. (1987). Zulüm makinası. (2. basım). Başak Yayınları.
  • Makal, M. (1990). Köy enstitüleri için neler dediler. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 333-373) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Makal, M. (1991). Ağlatı. Gerçek Sanat Yayınları.
  • Makal, M. (1995). Köy enstitülerinde okuma. (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (ss. 38-52) içinde. Türk Kütüphaneciler Demeği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Makal, M. (1996). Önsöz: Koyu karanlığa ışık. Öksüz yamalığı (ss. 5-7) içinde. Çağdaş Yayınları.
  • Meşe, E. (2017). Türk sağında köy enstitüleri algısı. Asya Studies, (1), 83-95. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asya/issue/31512/325548
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1941). 6/975 Sayılı [689 Numaralı] Tamim. Tebliğler Dergisi, (136), 230-231. https://dhgm.meb.gov.tr/www/2023/icerik/905
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1947). 6/11907 Sayılı [1960 Numaralı] Genelge. Tebliğler Dergisi, (442), 20-21. https://dhgm.meb.gov.tr/www/2023/icerik/899
  • Milli Kütüphane. (2019). Tarihçe. http://www.millikutuphane.gov.tr/page/Tarihce
  • Milli Kütüphane Kuruluşu Hakkında Kanun. (1950). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.3.5632.pdf
  • Oğuzkan, F. A. (1990). Köy enstitüleri öğretim programları. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 12-31) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Okul Kütüphaneleri Yönetmeliği. (2001, 22 Ağustos). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2001/08/20010822.htm#7
  • Okuturlar, Ş. (2001). Köy enstitülerinde sınıf kitaplıklarının kurulması münasebetiyle. (Yay. Haz. M. Kepenek). Basında köy enstitüleri (Cilt 2) 1944-1949. (ss. 460-464) içinde. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Ortaş, İ. (2005, 4 Haziran). Ülkemizin kaçırdığı en büyük eğitim projesi: köy enstitüleri. PİVOLKA, (17), 3-5. https://web.archive.org/web/20210303175320/https://elyadal.org/pivolka/17/PiVOLKA_17_01.pdf
  • Öğüş, İ. (1990). Köy enstitüleri ve eğitim anlayışı. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 143-150) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Önen, E. (1993, Nisan.). Köy enstitüleri ve toplum kalkınması. Abece Eğitim Kültür ve Sanat Dergisi, (80), 1-3. Özkucur, A. (2013). Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Öztürk, İ. (1990). Köy enstitülerinde yabancı dil eğitimi. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 271-272) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Özyüksel Ersil, G. (2007). Cumhuriyet devrimimizin özgün eğitim kurumları köy enstitülerinde müzik eğitimi ve günümüze yansımaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Saydur, M. ve Yılmaz, H. T. (1994). Bir Tonguç okulu Gölköy Enstitüsü. Görkem Yayınları.
  • Sefercioğlu, N. (1983). Yasa dayanağı açısından üniversite kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 32(2), 73-78. https://www.researchgate.net/publication/47333100_Yasa_Dayanagi_Acisindan_Universite_Kutuphaneleri Şeren, M. (2008). Köye öğretmen yetiştirme yönüyle köy enstitüleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 203-226. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6748/90734
  • Şimşek, İ. (1995). İvriz köy enstitüsünde kitaplık ve kitap okuma üzerine anılar. (Yay. Haz. H. S. Keseroğlu). Köy enstitülerinde kitap, kitaplık ve okuma (ss. 53-55) içinde. Türk Kütüphaneciler Demeği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Tan, O. (2010). Köy enstitülerinde demokrasi eğitimi ve liderlik: Nitel bir araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Taşkın, Z. (2011). İlkçağ uygarlıklarında kitap ve kütüphane: Efes Celsus Kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 25(1), 86-96. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/575/570
  • Taşkaya, S. M. ve Akbaşlı, S. (2008). Okuma yazma öğretiminde köy enstitülerinin yeri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 14-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17386/181707
  • Tonguç, E. (1970). Devrim açısından köy enstitüleri ve Tonguç (1. basım). Ant Yayınları. https://www.academia.edu/37546147/Devrim_a%C3%A7%C4%B1s%C4%B1ndan_K%C3%B6y_Enstit%C3%BCleri_ve_Tongu%C3%A7_Engin_Tongu%C3%A7
  • Tonguç, E. (2009). Bir eğitim devrimcisi İsmail Hakkı Tonguç, yaşamı, öğretisi, eylemi (5. basım). Yeni Kuşak Köy Enstitüleri Derneği Yayınları.
  • Tonguç, İ. H. (1976). Mektuplarla köy enstitüsü yılları. Çağdaş Yayınları.
  • Tonguç, İ. H. (2004). İlköğretim kavramı (1. basım). Piramit Yayıncılık (1946 yılında özgün hali yayımlanan eser).
  • Tonguç, İ. H., (2019). Canlandırılacak köy (2. baskı). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Toprak, G. N. (2008). Cumhuriyetin ilk döneminde Türk eğitim sistemi ve köy enstitüleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Tuna, S. (2009). Köy enstitülerinde kadın olmak. FE: Feminist Eleştiri Dergisi, 1(1), 20-29. Köy Enstitüleri’nde kadın olmak – FeDergi (ankara.edu.tr)
  • Tunç, A. Z. (2009). Köy enstitülerinde sanat eğitimi ve dönemin yöneticilerinin sanata yaklaşımları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 30-34. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25438/268403
  • Turhan, M. (1962). Köy enstitüleri masalı. (Haz. Y. Hacaloğlu). Neden köy enstitüleri değil... (ss. 5-10) içinde. Toprak Yayınları.
  • Türen, A. Ö. (2019). Köy enstitülerinin kapatılması. (Haz. A. Ö. Türen). Köy enstitüleri dosyası Türk rönesansı (ss. 118-149) içinde. Destek Yayınları.
  • Türkoğlu, P. (1997). Tonguç ve enstitüleri. Yapı ve Kredi Yayınları.
  • Uygur, A. (1966). Köy enstitülerinin içyüzü. Köy enstitüleri ve Koç Federasyonu -içyüzleri- (ss. 125-157) içinde. Ayyıldız Matbaası A. Ş.
  • 3803 Sayılı Köy Enstitüleri Kanunu. (1940). Resmi Gazete (Sayı: 4491). https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/4491.pdf
  • Ülkü, C. (2008). Sanat eğitimi, sanat ve köy enstitüleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 37-45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17386/181709
  • 703 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname. (2018, 9 Temmuz). Resmi Gazete (Sayı: 30473). https://www.resmigazete .gov.tr/eskiler/2018/07/20180709M3.htm
  • Yalçın, O. (1983). Bir eğitimcinin anıları. Ya Ba Yayınları.
  • Yavuz, İ. (2001). Arifiye Köy Enstitüsünde okuma. (Yay. Haz. M. Kepenek). Basında köy enstitüleri (Cilt 2) 1944-1949 (ss. 102-104) içinde. Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Yetkin, Ç. (2003). Karşıdevrim 1945-1950. Otopsi Yayınları.
  • Yılmaz, E. (2015). Eğitimde okul kütüphaneleri: Türkiye’de durum. Milli Eğitim Dergisi, (208), 259-286. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36142/406098 Yücel Gier, G. ve Kocabaş, K. (Yay Haz.). (2003). Köy enstitüleri ve yeni arayışlar: Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği 2002 yılı etkinlikleri. Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Yayınları.
  • Yücel, H. Â. (1993). Milli eğitimle ilgili söylev ve demeçler. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Yücel, T. (1990). Köy enstitülerinde tarımsal çalışmalar. Kuruluşunun 50. yılında köy enstitüleri (ss. 12-31) içinde. Eğit-Der Yayınları.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (t.y.). Bilgi ve belge yönetimi programı bulunan tüm üniversiteler. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10021
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). https://www.yok.gov.tr/yayinlar/yayinlarimiz
Toplam 119 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane Çalışmaları
Bölüm İnceleme Makalesi
Yazarlar

İdem Külekci 0000-0003-0511-7032

Yayımlanma Tarihi 23 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 26 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Külekci, İ. (2025). Türkiye’de Köy Enstitüsü Kütüphaneleri. Library Archive and Museum Research Journal, 6(1), 128-164. https://doi.org/10.59116/lamre.1489073