In this article, the issue of “brute luck”, which is the philosophical basis of the debates on social justice, will be discussed through Rawls and Dworkin theories. Although Dworkin and Rawls, took different paths, they came to the same conclusion and both argued that social inqualities caused by brute luck must be compensated. Brute luck generally refers to the conditions in which one was born; and determines what one deserve because of its decisive influence on shaping the moral character of a person and his/her achievements in life. The question of whether the inborn assets such as wealth, intelligence, and talent, influence the distribution of wealth or resources, which is called moral arbitrariness by Rawls will be discussed and the theories of Rawls and Dworkin will be analyzed whether the idea of lotteries provides a consistent and strong basis for redistributive justice policies.
Luck Egalitarianism Brute Luck Social and Natural Lotteries Justice
Bu makalede sosyal adalet tartışmalarının felsefi temelini oluşturan “kör talih” konusu Rawls ve Dworkin’in teorileri üzerinden tartışılacaktır. Her ne kadar Rawls ve Dworkin farklı yollar izlemiş olsalar da kör talih sonucu oluşmuş sosyal eşitsizliklerin telafi edilmesi konusunda aynı sonuca varmışlardır. Kör talih genellikle insanın içine doğduğu şartları anlatmakta ve bu şartların kişinin karakterini ve hayattaki başarıları üzerindeki belirleyici etkisinden kaynaklı kişinin neyi hak edip hak etmediğini belirlemektedir. Rawls’un ahlaki keyfilik dediği durumun yani zenginlik, zekâ, yetenek gibi doğuştan gelen kazanımların refahın kaynakların yeniden dağıtımını etkileyip etkilemediği sorusu tartışılacak ve Rawls ve Dworkin’in teorilerinin dağıtımcı adalet politikaları için tutarlı ve güçlü bir temel oluşturup oluşturmadığı tartışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyasal Teori ve Siyaset Felsefesi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 111 |