Hilmi Yavuz, the Republican era gives great importance to sound and image in the poem is among the poets of Turkish poetry individualist. It is important to use the modern tradition in a synthesis. In terms of content successfully utilize our ancient poetry poet, he has many elements in the poetry of Western poetry. Hilmi Yavuz's poetry and Yahya Kemal, Ahmet Hasim is possible to see the effect. He benefited from opportunities in many poetry of Sufism, Sufi lexicon used very well. Ten Sonnet's of Hilmi Yavuz is a poem addressed the issue of exquisite manners. Sufi poets have explored their thoughts on this issue, using the format. You nave in poetry as in many cases the real issue to the forefront is a matter of controlling the emotions. Blessing the people of the world conflict, it leads to unhappiness. Love the blessing of the world in these poems, it is provided as threatening as a wolf. Keep it under control to get rid of yummy, they need to neutralize or kill him. Because the exquisite manners of achieving happiness in the end, although very difficult, and there are great prizes such as a perfect human being. Hilmi Yavuz put the issue of purification of the soul of mysticism with different sayings and images here. In the whole of the poem "to love, snow, memory, mirror" concept has been discussed in the fictional context. Hilmi Yavuz, the Sufi poetry in terms of content format, the way in terms of taking the West has created a successful synthesis using the suffix, which is a form of poetry. In this article, our goal Hilmi Yavuz Ten Sonnet's of the poem is trying to examination in terms of content and form
Hilmi Yavuz, Cumhuriyet dönemi Türk şiirinin bireyci şairleri arasında olup şiirinde ses ve imgeye büyük önem verir. O, gelenekle moderni bir sentez halinde kullanmaya özen gösterir. Muhteva bakımından eski şiirimizden başarılı biçimde yararlanan şair, Batı şiirinin da birçok unsurunu şiirine almıştır. Hilmi Yavuz’un şiir anlayışında Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’in etkisini görmek mümkündür. O, birçok şiirinde tasavvufun imkânlarından yararlanmış, tasavvufî lügati çok iyi kullanmıştır.
Ten Sonnet’si, Hilmi Yavuz’un nefis terbiyesi konusunu ele aldığı bir şiirdir. Şair bu konudaki düşüncelerini tasavvufî format kullanarak irdelemiştir. Duygudan çok durumun ön planda olduğu şiirde asıl konu nefsin kontrol altına alınması meselesidir. Dünya nimetleri kişiyi çatışmaya, mutsuzluğa yöneltir. Bu şiirde dünya nimetlerinden olan aşk, bir kurt gibi tehdit edici olarak verilmiştir. Nefisten kurtulmak için onu kontrol altında tutmak, etkisiz hale getirmek veya onu öldürmek gerekir. Çünkü nefis terbiyesi çok zor olmasına rağmen sonunda mutluluğa ulaşmak ve kâmil insan olmak gibi büyük bir ödül vardır. Hilmi Yavuz tasavvuftaki ruhun arınma hususunu burada farklı söyleyiş ve imgelerle ortaya koyar.
Şiirin bütününde “ten, aşk, kar, bellek, ayna” kavramları imgesel bağlamda ele almıştır. Hilmi Yavuz, bu şiirde muhteva bakımından tasavvuf formatını, şekil bakımından ise Batı’dan alınma bir nazım şekli olan soneyi kullanarak başarılı bir sentez oluşturmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2015 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1 |