Reklam,
çeşitli temalar etrafında hedef kitlenin kültürel algılarıyla oluşturulmuş ürün
veya hizmet tanıtımıdır. Reklam senaryoları üretici ve tüketici arasında
iletişim sağlayarak her iki grubun beklentilerini karşılamak gayesiyle yazılır.
Kültür, bir milletin/toplumun maddî ve manevî değerlerinin tümü olarak yaygın
ve geniş bir kullanıma sahiptir. Kültür, toplumları/grupları etkileyen yaptırım
gücü bulunan etkileşim ve etkilenme alanıdır. Reklam senaryosunda hedef
kitlenin değerlerini oluşturan kültürel kodlar, ürünün/hizmetin nasıl ve ne
şekilde sunulacağını belirleyen etkili bir yürütücüdür. Televizyon reklamları, ürünün/hizmetin kültürel aktarım yoluyla
hatırlanmasını sağlar. Kültürel aktarım sosyal olarak öğrenilen bilgilerin
aktarılması süreç ve yöntemidir. Nostaljik temalar kültürel aktarım ve kodların
yoğun olduğu toplum odaklı sosyal bir ortamdır. Nostalji sözcüğü geçmişte kalan güzelliklere
olan özlem duygusu ve bu duygunun baskın bir duruma gelmesidir. Nostalji,
özlenen ve kişide/toplumda rahatlama oluşturan bir kültürel bellek mekânıdır.
Reklam sektörü nostaljinin, kişi/toplum üzerindeki bu olumlu etkisini
kullanarak ürün veya hizmet tanıtımını yapar. Nostaljik tema, dönüş ve hatırlama etkisini tüketici üzerinde
kullanarak anılar belleği ve ürün arasında koda dönüştürür. Bu çalışmada
televizyon reklamlarında kullanılan nostaljik tema bağlamı değerlendirilmiştir.
Nostaljik temanın tüketici-ürün koduyla yarattığı etki rahatlama kuramı
ilişkisiyle işlenmiştir. Nostaljik temaların yorumlanışına örnek olarak Ziraat
Bankası ve Coca-Cola içecek markasının reklam senaryoları seçilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1 |