Anlamlı ve kalıcı öğrenme ile literatürümüze giren üstbiliş kavramı, bireylerin zihinsel faaliyetleri üzerindeki tahmin etme, plan yapma, izleme ve değerlendirme süreçlerini kapsamaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, yenilenen ilköğretim programlarımızdaki program kazanımlarının, becerilerinin ve ölçme değerlendirme uygulamalarının üstbilişsel düzeyleri bakımından incelemektir. Çalışmada, İlköğretim 4.sınıf Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri ve Sosyal Bilgiler dersleri öğretim programları kazanımları, program becerileri ve ölçme değerlendirme yöntemleri üstbilişsel açıdan incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma türünde olup inceleme nesnesini Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanmış 2018-2019 eğitim öğretim yılı itibariyle öğretimi gerçekleştirilen 4.sınıf Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri öğretim programları oluşturmaktadır. Program kazanımları incelenirken Kratthwohl ve diğerleri (2001) tarafından yenilenen Bloom Taksonomisi kullanılırken, program becerileri ve ölçme-değerlendirme yöntemleri incelenirken araştırmacılar tarafından literatürden yararlanılarak geliştirilen kodlar kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, program kazanımlarının ve becerilerinin üstbilişsel bilgiye yönelik yeterli düzeye sahip olmadığı, daha çok kavramsal bilgi boyutunda becerilerin bulunduğu, kazanımların tüm bilgi düzeylerine eşit şekilde dağıtılmadığı ancak ölçme değerlendirme süreçlerinin üstbilişsel öğretimi destekler nitelikte olduğu tespit edilmiştir.
Üstbiliş program kazanımları ölçme ve değerlendirme program becerileri.
The metacognition concept, which made its way into literature with meaningful and permanent learning has involved process of guessing on mentation, planning, observing and evaluating. The individual who manages the learning process and finds the possibility to revise it by realizing the errors in the process has reached a lifelong learning, which supports lasting learning from the core points of our education. According to this study, the acquisitions, skills and measurement evaluation methods of Turkish, Mathematics, Science and Social Sciences teaching programmes on 4th grade level were reviewed along with metacognitive perspective. The qualitative research design was used with the study object which was published by the Ministry of National Education (MoNE) as of 2018-2019 academic year. The renewed Bloom taxonomy was by Kratthwohl and the others (2001) and use of codes developed by researchers during the analysis of program skills and measurement-evaluation methods were used. As a result of the analyses, it has been inclined that the programme acquisitions have not been for metacognitive knowledge level have not distributed equally to all knowledge levels. However, it has been determined that the process of assessment and evaluation is such as to support metacognition teaching.
Metacognition acquisition assessment and evaluation program skills.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 4 |
Lapseki MYO Uygulamalı Araştırmalar Dergisi ücretsizdir. Yayınlanacak makaleler için herhangi bir ücret talep edilmez