Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin İngilizce Kelime Öğrenme Stratejileri Kullanımları ile Metabilişsel Farkındalıkları Arasındaki İlişki

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 74 - 96, 25.12.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin İngilizce kelime öğrenme stratejileri kullanımları ile metabilişsel farkındalıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Temel araştırma amacına bağlı olarak, lise öğrencilerinin İngilizce kelime öğrenme stratejilerini kullanma durumları ve metabilişsel farkındalık düzeylerinin belirlenmesi alt amaçlar arasında yer almaktadır. Araştırmanın örneklemi, Çorlu ilçesinde bulunan farklı okul türlerinde öğrenim gören 408 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Bu kapsamda, Fen Lisesi, Anadolu Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi, Spor Lisesi ve Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi olmak üzere toplamda 5 okul küme örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmanın verileri, “Yabancı Dilde Kelime Öğrenme Stratejileri Ölçeği” (Kocaman ve Kızılkaya-Cumaoğlu, 2014) ve “Metabilişsel Farkındalık Ölçeği” (Akın, Abacı ve Çetin, 2007) aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. İlişkisel araştırma modelinde iki veya daha fazla değişken arasındaki, değişimin varlığı ve/veya değişim derecesi belirlenmeye çalışılır. Bulgular, lise öğrencilerinin İngilizce kelime öğrenme stratejileri kullanımlarıyla, metabilişsel farkındalıklarının orta düzeyde olduğunu ve aralarında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgulardan hareketle farklı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akın, A. , Abacı, R. ve Çetin, B. (2007). “The validity and reliability of the Turkish version of the metacognitive awareness inventory”. Kuram ve Uygulamda Eğitim Bilimleri, 7 (2), s. 671-678.
  • Akpunar, B. (2011). “Biliş ve üstbiliş (metabiliş) kavramlarının zihin felsefesi açısından analizi”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6 (4), s. 353-365.
  • Asgari, A. and Mustapha, G. B. (2011). “The type of vocabulary learning strategies used by ESL students in University Pudra Malaysia”. English Language Teaching, 4 (2), pp. 84-90.
  • Baker, L. ve Brown, A. L. (1984). Metacognitive Skills and Reading. P. D. Pearson (ed.). içinde Handbook of Reading Research.(s.353-394). Longman: New York.
  • Brown, A. L. (1980). “Metacognitive development and reading”. R.J. Spiro, B. Bruce, W. Brewer (ed.), in Theoretical Issues in Reading Comprehension. (pp.453-482). Lawrence Erlbaum: New Jersey.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. 28. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Catalan, R. M. J. (2003). “Sex Differences in L2 vocabulary learning strategies”. International Journal of Applied Linguistics, 3 (1), pp. 54-77.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitim Sözlüğü. 8. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • E.F. (English Proficiency Index) (2022). Erişim tarihi : 20 Eylül 2022, Erişim adresi: https://www.ef.com.tr/epi/regions/europe/turkey/
  • Flavell, J. H. (1976). “Metacognitive aspects of problem solving”. L. Resnick (ed.), in The Nature of Intelligence. (pp. 231-236). Lawrencee Erlbaum: Hillsdale, New Jersey.
  • Flavell, J. H. (1979). “Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive–developmental inquiry”. American Psychologist, 34 (10), pp. 906–911.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Eigth ed.). McGraw-Hill, New York.
  • Gourgey, F. A. (2001). “Metacognition in basic skills instruction”. H.J. Hartman (ed.). in Metacognition in Learning and Instruction: Theory, Research and Practice. (pp.17-32). Kluwer Academic Publishers: Boston.
  • Göçen, G. (2020). “Turkish as a foreign language learners’ use of vocabulary learning strategies”. Journal of Language and Linguistic Studies, 16 (1), s. 316-332.
  • Grove, S. K., and Burns, N. (2005). The practice of nursing research: conduct, critique, & utilization (5th Ed.). St. Louis, Elsevier.
  • Hişmanoğlu, M. ve Turan, Y. Z. (2019). “A study on vocabulary learning strategies of Turkish EFL students”. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7 (4), s. 857-875.
  • Huitt, W. (1997). Metacognition. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. Erişim tarihi: 20 Kasım 2022, Erişim adresi: http://www.edpsycinteractive.org/topics/cognition/metacogn.html
  • Jaleel, S. and Premachandran, P. (2016). “A Study on the metacognitive awareness of secondary school students”. Universal Journal of Educational Research, 4 (1), pp. 165-172.
  • Karasar, N., (2012) Bilimsel Araştırma Yöntemi (23. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kocaman, O. (2015). Effects of computer assisted vocabulary instruction on vocabulary learning and vocabulary learning strategies. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
  • Kocaman, O. ve Kızılkaya Cumaoğlu, G. (2014). “Yabancı dilde kelime öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi”. Eğitim ve Bilim, 39 (176), s. 293-303.
  • Liliana, C. and Laviana, H. (2011). “Gender differences in metacognitive skills. A study of the 8th grade pupils in Romania”. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 29, pp. 396-401.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2019). 2019 Ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav. (Yayın No. 7). Erişim tarihi : 20 Eylül 2022, Erişim adresi: https://www.memurlar.net/common/news/documents/837830/dosya.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2020). 2020 Ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav. (Yayın No. 13). Erişim tarihi : 20 Eylül 2022, Erişim adresi: http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/10084528_No14_LGS_2020_Merkezi_Sinavla_Yerlesen_Ogrencilerin_Performansi.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2021). 2021 Ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav. (Yayın No. 16). Erişim tarihi : 20 Eylül 2022, Erişim adresi: https://cdn.eba.gov.tr/icerik/2021/06/rapor/2021_Ortaogretim_Kurumlarina_Iliskin_Merkezi_Sinav.pdf
  • Nation, I.S.P. (2001) Learning vocabulary in another language. Cambridge University Press, Cambridge. Okyar, H. (2021). “Vocabulary learning strategies of turkish efl learners: a focus on gender”. Journal of English Teaching, 7(1), pp. 43-54.
  • Oxford, R. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Newbury House, New York. Schraw, G. and Dennison, R. S. (1994). “Assessing metacognitive awareness”. Contemporary Educational Psychology, 19, pp. 460-475.
  • Sezgin, M., Bakır Ayğar, B. ve Gündoğdu, M. (2019). “Üniversite öğrencilerinde üstbilişsel farkındalık ve epistemolojik inancın incelenmesi”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), s. 276-289.
  • Şerabatır, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersinde kullandıkları kelime öğrenme stratejileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Taber, K.S. (2018). “The use of cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education”. Res Sci Educ 48, 1273–1296.
  • Thiendathong, P. and Sukying A. (2021). “Vocabulary learning strategies used by Thai high school students in science, language and English programs”. Arab World English Journal (AWEJ). 12 (2), pp. 306-317.

The Investigation of the Relationship Between High School Student’s Use of Vocabulary Learning Strategies and Metacognitive Awareness

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 74 - 96, 25.12.2023

Öz

The aim of this study is to investigate the relationship between high school students' use of English vocabulary learning strategies and their metacognitive awareness. Depending on the main research purpose, determining the use of English vocabulary learning strategies and metacognitive awareness levels of high school students are among the sub-objectives. The sample of the research consists of 408 high school students studying in different school types in Çorlu district. In this context, a total of 5 schools, including Science High School, Anatolian High School, Anatolian Imam Hatip High School, Sports High School and Vocational and Technical Anatolian High School, were selected by cluster sampling method. The data of the research were collected through the “Foreign Language Vocabulary Learning Strategies Scale” ” (Kocaman and Kızılkaya-Cumaoğlu, 2014) and “Metacognitive Awareness Scale” (Akın, Abacı and Çetin, 2007). Correlational research model, one of the quantitative research methods, was used in the research. In the correlational research model, the existence and/or degree of change between two or more variables is tried to be determined. The findings revealed that high school students' use of English vocabulary learning strategies and their metacognitive awareness were at a moderate level and there was a moderate positive relationship between them. Based on the findings obtained as a result of the research, different suggestions were made.

Kaynakça

  • Akın, A. , Abacı, R. ve Çetin, B. (2007). “The validity and reliability of the Turkish version of the metacognitive awareness inventory”. Kuram ve Uygulamda Eğitim Bilimleri, 7 (2), s. 671-678.
  • Akpunar, B. (2011). “Biliş ve üstbiliş (metabiliş) kavramlarının zihin felsefesi açısından analizi”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6 (4), s. 353-365.
  • Asgari, A. and Mustapha, G. B. (2011). “The type of vocabulary learning strategies used by ESL students in University Pudra Malaysia”. English Language Teaching, 4 (2), pp. 84-90.
  • Baker, L. ve Brown, A. L. (1984). Metacognitive Skills and Reading. P. D. Pearson (ed.). içinde Handbook of Reading Research.(s.353-394). Longman: New York.
  • Brown, A. L. (1980). “Metacognitive development and reading”. R.J. Spiro, B. Bruce, W. Brewer (ed.), in Theoretical Issues in Reading Comprehension. (pp.453-482). Lawrence Erlbaum: New Jersey.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. 28. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Catalan, R. M. J. (2003). “Sex Differences in L2 vocabulary learning strategies”. International Journal of Applied Linguistics, 3 (1), pp. 54-77.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitim Sözlüğü. 8. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • E.F. (English Proficiency Index) (2022). Erişim tarihi : 20 Eylül 2022, Erişim adresi: https://www.ef.com.tr/epi/regions/europe/turkey/
  • Flavell, J. H. (1976). “Metacognitive aspects of problem solving”. L. Resnick (ed.), in The Nature of Intelligence. (pp. 231-236). Lawrencee Erlbaum: Hillsdale, New Jersey.
  • Flavell, J. H. (1979). “Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive–developmental inquiry”. American Psychologist, 34 (10), pp. 906–911.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Eigth ed.). McGraw-Hill, New York.
  • Gourgey, F. A. (2001). “Metacognition in basic skills instruction”. H.J. Hartman (ed.). in Metacognition in Learning and Instruction: Theory, Research and Practice. (pp.17-32). Kluwer Academic Publishers: Boston.
  • Göçen, G. (2020). “Turkish as a foreign language learners’ use of vocabulary learning strategies”. Journal of Language and Linguistic Studies, 16 (1), s. 316-332.
  • Grove, S. K., and Burns, N. (2005). The practice of nursing research: conduct, critique, & utilization (5th Ed.). St. Louis, Elsevier.
  • Hişmanoğlu, M. ve Turan, Y. Z. (2019). “A study on vocabulary learning strategies of Turkish EFL students”. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7 (4), s. 857-875.
  • Huitt, W. (1997). Metacognition. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. Erişim tarihi: 20 Kasım 2022, Erişim adresi: http://www.edpsycinteractive.org/topics/cognition/metacogn.html
  • Jaleel, S. and Premachandran, P. (2016). “A Study on the metacognitive awareness of secondary school students”. Universal Journal of Educational Research, 4 (1), pp. 165-172.
  • Karasar, N., (2012) Bilimsel Araştırma Yöntemi (23. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kocaman, O. (2015). Effects of computer assisted vocabulary instruction on vocabulary learning and vocabulary learning strategies. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
  • Kocaman, O. ve Kızılkaya Cumaoğlu, G. (2014). “Yabancı dilde kelime öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi”. Eğitim ve Bilim, 39 (176), s. 293-303.
  • Liliana, C. and Laviana, H. (2011). “Gender differences in metacognitive skills. A study of the 8th grade pupils in Romania”. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 29, pp. 396-401.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2019). 2019 Ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav. (Yayın No. 7). Erişim tarihi : 20 Eylül 2022, Erişim adresi: https://www.memurlar.net/common/news/documents/837830/dosya.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2020). 2020 Ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav. (Yayın No. 13). Erişim tarihi : 20 Eylül 2022, Erişim adresi: http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/10084528_No14_LGS_2020_Merkezi_Sinavla_Yerlesen_Ogrencilerin_Performansi.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2021). 2021 Ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav. (Yayın No. 16). Erişim tarihi : 20 Eylül 2022, Erişim adresi: https://cdn.eba.gov.tr/icerik/2021/06/rapor/2021_Ortaogretim_Kurumlarina_Iliskin_Merkezi_Sinav.pdf
  • Nation, I.S.P. (2001) Learning vocabulary in another language. Cambridge University Press, Cambridge. Okyar, H. (2021). “Vocabulary learning strategies of turkish efl learners: a focus on gender”. Journal of English Teaching, 7(1), pp. 43-54.
  • Oxford, R. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Newbury House, New York. Schraw, G. and Dennison, R. S. (1994). “Assessing metacognitive awareness”. Contemporary Educational Psychology, 19, pp. 460-475.
  • Sezgin, M., Bakır Ayğar, B. ve Gündoğdu, M. (2019). “Üniversite öğrencilerinde üstbilişsel farkındalık ve epistemolojik inancın incelenmesi”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), s. 276-289.
  • Şerabatır, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersinde kullandıkları kelime öğrenme stratejileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Taber, K.S. (2018). “The use of cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education”. Res Sci Educ 48, 1273–1296.
  • Thiendathong, P. and Sukying A. (2021). “Vocabulary learning strategies used by Thai high school students in science, language and English programs”. Arab World English Journal (AWEJ). 12 (2), pp. 306-317.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülşah Güneş 0000-0003-3716-911X

Akan Deniz Yazgan 0000-0002-4607-6700

Erken Görünüm Tarihi 22 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güneş, G., & Yazgan, A. D. (2023). Lise Öğrencilerinin İngilizce Kelime Öğrenme Stratejileri Kullanımları ile Metabilişsel Farkındalıkları Arasındaki İlişki. Uluslararası Dil Ve Çeviri Çalışmaları Dergisi, 3(2), 74-96.

Uluslararası Dil ve Çeviri Çalışmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.