Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Afet Bilinci ve Afete Hazırlık Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 6, 149 - 159, 30.12.2018

Öz

Türkiye özellikle deprem riski bakımından dünyanın önde gelen ülkelerinden bir tanesidir. 2017 yılında çeşitli üniversite ve kamu kurumlarının ortak çalışmasıyla yenilenen deprem risk haritası, Türkiye nüfusunun ve sanayi tesislerinin büyük bölümünün deprem riski taşıyan bölgelerde bulunduğunu açıkça göstermektedir. Sadece birinci ve ikinci derece deprem kuşağı göz önüne alındığında dahi nüfusun önemli bir bölümü yüksek deprem riskiyle karşı karşıyadır. Afet risklerinin azaltılması için olası bir afete karşı önceden hazırlıklı olmak oldukça hayati bir konudur. Afet durumunda doğru davranış şekillerinin sergilenebilmesi ve toplumda afetler konusunda farkındalık oluşması verilecek afet eğitimleri ile yakından ilişkilidir. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin afete hazırlık ve afet bilinci düzeyi tespit edilerek üniversite bünyesinde yapılması gereken çalışmalar ile ilgili önerilerin sunulması hedeflenmiştir. Soruları bilimsel yazın araştırmasıyla belirlenen ve üç bölümden oluşan bir anket Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi bünyesinde farklı bölümlerde eğitim alan öğrencilere uygulanmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin afet bilinç düzeylerinin yüksek olmasına karşın hazırlık düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar, bütün öğrencilerin Afete Hazırlık ve Temel Afet Bilinci Eğitimlerini almalarının gerekli olduğunu gösterir niteliktedir.

Kaynakça

  • AFAD Deprem Dairesi Bşk.lığı, http://www.deprem.gov.tr/tr/depremkatalogu (25.01.2018).
  • Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Açıklamalı Afet Terimleri Sözlüğü, Ankara, 2014.
  • Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik, T.C. Resmi Gazete, 26735, 19.12.2007.
  • Claborn, D. M. (2010). Emergency Preparedness of Individual Students at a Large State University in Missouri. JIJIS, 10, 33.
  • Collins, A. E. (2009). Disaster and Development. Routledge.
  • Diekman, S. T., Kearney, S. P., O'neil, M. E., & Mack, K. A. (2007). Qualitative Study of Homeowners' Emergency Preparedness: Experiences, Perceptions, and Practices. Prehospital and Disaster Medicine, 22(6), 494-501.
  • DiGiovanni, C., Conley, J., Chiu, D., & Zaborski, J. (2004). Factors Influencing Compliance with Quarantine in Toronto during the 2003 SARS Outbreak. Biosecurity and Bioterrorism: Biodefense Strategy, Practice, and Science, 2(4), 265-272.
  • Federal Emergency Management Agency (2013), “Building a Disaster-Resistant University Handbook”, http://www.fema.gov/library/viewRecord.do?i1565.
  • Hazırcı, M., (2017). “Afet Sonrası Kullanılacak Geçici İskân Alanlarının Seçimi: Burdur-Isparta Örneği”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Burdur, Türkiye.
  • İnal, E., Kocagöz, S., Turan, M., (2012), “Temel Afet Bilinç ve Hazırlık Düzeyinin Saptanmasına Yönelik Bir Araştırma”, Türkiye Acil Tıp Dergisi, 12(1):15-19.
  • Kadıoğlu, M., Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, “Toplumda Afet Bilincini Artırma Yöntemleri”, Ankara, JICA Türkiye Ofisi, 2008.
  • Kapucu, N., & Khosa, S. (2013). Disaster Resiliency and Culture of Preparedness for University and College Campuses. Administration & Society, 45(1), 3-37.
  • Miceli, R., Sotgiu, I., & Settanni, M. (2008). Disaster Preparedness and Perception of Flood Risk: a Study in an Alpine Valley in Italy. Journal of Environmental Psychology, 28(2), 164-173.
  • Mulilis, J. P., Duval, T. S., & Bovalino, K. (2000). Tornado Preparedness of Students, Nonstudent Renters, and Nonstudent Owners: Issues of PrE. Theory 1. Journal of Applied Social Psychology, 30(6), 1310-1329.
  • Strömberg, D. (2007). Natural Disasters, Economic Development, and Humanitarian Aid. Journal of Economic Perspectives, 21(3), 199-222.
  • Şahin, Y., Uyan, Y., (2016). "Afet Risk Analizi ve sınıflandırması: Bir Uygulama Örneği", Doğal Afet ve Afet Yönetimi Sempozyumu (DAAYS’16), 2-4 Mart 2016, Karabük, Türkiye.
  • Tan, Y., Liao, X., Su, H., Li, C., Xiang, J., & Dong, Z. (2017). Disaster Preparedness among University Students in Guangzhou, China: Assessment of Status and Demand for Disaster Education. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 11(3), 310-317.
  • Watson, P. G., Loffredo, V. J., & McKee, J. C. (2011). When A Natural Disaster Occurs: Lessons Learned in Meeting Students' Needs. Journal of Professional Nursing, 27(6), 362-369.

Determination of Disaster Awareness and Preparedness Level of University Students

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 6, 149 - 159, 30.12.2018

Öz

Turkey is one of leading countries in terms of earthquake risk. The risk map of earthquake in Turkey, which was updated in collaboration with various universities and public institutions in 2017, has indicated clearly that most of the population and the industrial facilities in Turkey are in the areas of earthquake risk. It is observed that the significant part of the population faces high risk of earthquake even when only first and second-degree seismic belts are considered. It is a vital issue to be prepared for a disaster in order to decrease the effects of disasters especially in possible risk areas. Application of proper behaviors and create an awareness against disasters in a society is closely related to the education regarding disasters. It is aimed in this study to determine the preparedness and awareness levels of university students and to presentsome suggestions in relation to activities which should be carried out in universities. A questionnaire composed of three parts and of which the questions were determined by means of literature review has been applied to the students in various departments of the Faculty of Economics and Administrative Sciences at Burdur Mehmet Akif Ersoy University. As a conclusion, it has been determined that although the consciousness level of the students is high, the preparedness level is low. The results obtained have indicated that it is necessary for all students to have training about Basic Disaster Awareness and Preparedness.

Kaynakça

  • AFAD Deprem Dairesi Bşk.lığı, http://www.deprem.gov.tr/tr/depremkatalogu (25.01.2018).
  • Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Açıklamalı Afet Terimleri Sözlüğü, Ankara, 2014.
  • Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik, T.C. Resmi Gazete, 26735, 19.12.2007.
  • Claborn, D. M. (2010). Emergency Preparedness of Individual Students at a Large State University in Missouri. JIJIS, 10, 33.
  • Collins, A. E. (2009). Disaster and Development. Routledge.
  • Diekman, S. T., Kearney, S. P., O'neil, M. E., & Mack, K. A. (2007). Qualitative Study of Homeowners' Emergency Preparedness: Experiences, Perceptions, and Practices. Prehospital and Disaster Medicine, 22(6), 494-501.
  • DiGiovanni, C., Conley, J., Chiu, D., & Zaborski, J. (2004). Factors Influencing Compliance with Quarantine in Toronto during the 2003 SARS Outbreak. Biosecurity and Bioterrorism: Biodefense Strategy, Practice, and Science, 2(4), 265-272.
  • Federal Emergency Management Agency (2013), “Building a Disaster-Resistant University Handbook”, http://www.fema.gov/library/viewRecord.do?i1565.
  • Hazırcı, M., (2017). “Afet Sonrası Kullanılacak Geçici İskân Alanlarının Seçimi: Burdur-Isparta Örneği”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Burdur, Türkiye.
  • İnal, E., Kocagöz, S., Turan, M., (2012), “Temel Afet Bilinç ve Hazırlık Düzeyinin Saptanmasına Yönelik Bir Araştırma”, Türkiye Acil Tıp Dergisi, 12(1):15-19.
  • Kadıoğlu, M., Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, “Toplumda Afet Bilincini Artırma Yöntemleri”, Ankara, JICA Türkiye Ofisi, 2008.
  • Kapucu, N., & Khosa, S. (2013). Disaster Resiliency and Culture of Preparedness for University and College Campuses. Administration & Society, 45(1), 3-37.
  • Miceli, R., Sotgiu, I., & Settanni, M. (2008). Disaster Preparedness and Perception of Flood Risk: a Study in an Alpine Valley in Italy. Journal of Environmental Psychology, 28(2), 164-173.
  • Mulilis, J. P., Duval, T. S., & Bovalino, K. (2000). Tornado Preparedness of Students, Nonstudent Renters, and Nonstudent Owners: Issues of PrE. Theory 1. Journal of Applied Social Psychology, 30(6), 1310-1329.
  • Strömberg, D. (2007). Natural Disasters, Economic Development, and Humanitarian Aid. Journal of Economic Perspectives, 21(3), 199-222.
  • Şahin, Y., Uyan, Y., (2016). "Afet Risk Analizi ve sınıflandırması: Bir Uygulama Örneği", Doğal Afet ve Afet Yönetimi Sempozyumu (DAAYS’16), 2-4 Mart 2016, Karabük, Türkiye.
  • Tan, Y., Liao, X., Su, H., Li, C., Xiang, J., & Dong, Z. (2017). Disaster Preparedness among University Students in Guangzhou, China: Assessment of Status and Demand for Disaster Education. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 11(3), 310-317.
  • Watson, P. G., Loffredo, V. J., & McKee, J. C. (2011). When A Natural Disaster Occurs: Lessons Learned in Meeting Students' Needs. Journal of Professional Nursing, 27(6), 362-369.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Şahin 0000-0002-3862-6485

Mustafa Lamba 0000-0002-7406-6112

Sezai Öztop 0000-0003-2656-2776

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Şahin, Y., Lamba, M., & Öztop, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Afet Bilinci ve Afete Hazırlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3(6), 149-159.

İletişim / Correspondence                                                                                                                                                                                                                                                                         

Telefon/Phone: +90 216 280 34 81

Faks/Fax: : +90 216 280 34 95

Adres/Address: Medeniyet Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi

İstanbul Medeniyet Üniversitesi Güney Yerleşkesi B-Blok

Dumlupınar Mah. D-100 Yan Yol Kadıköy, İstanbul, Türkiye


14283            19354