Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de maden mühendisliği eğitimine istatistiksel bakış

Yıl 2022, Cilt: 61 Sayı: 4, 231 - 238, 30.12.2022
https://doi.org/10.30797/madencilik.1096286

Öz

Bu çalışmada Türkiye’deki üniversitelerin Maden Mühendisliği eğitimi veren bölümlerinin güncel durumu irdelenmiştir. Bu kapsamda öncelikli olarak üniversitelerin Maden Mühendisliği bölümü ile ilgili genel bilgiler ve Türkiye’de Maden Mühendisliği bölümlerinde son 10 yılda açılan kontenjan ve yerleşen öğrenci sayıları verilmiştir. Maden Mühendisliği bölümlerinde hali hazırda kayıtlı olan lisans, yüksek lisans ve doktora öğrenci sayıları ve unvan bazında akademisyen sayıları verilerek, her bir eğitim programı için akademisyen başına düşen öğrenci sayıları irdelenerek eğitimin ve mesleğin geleceği açısından çözüm önerileri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akgül, A., Uçar, M.K., Öztürk, M.M., Ekşi, Z. 2013. Mühendislik eğitiminin iyileştirilmesine yönelik öneriler, geleceğin mühendisleri ve işgücü analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 17(1), Özel Sayı, 14-18.
  • Avşaroğlu, N. 2001. Türkiye’de maden mühendisliği eğitimi tarihçesi. https://www.maden.org.tr/resimler/ekler/5ba7c3bbe8402a4_ek.pdf [Erişim tarihi: 01.03.2022].
  • Avşaroğlu, N. 2007. Türkiye’de mühendislik eğitimi ve maden mühendisliği eğitimine genel bir bakış. https://www.maden.org.tr/resimler/ekler/459257ddab7b85b_ek.pdf?tipi=23&turu=X&sube=0 [Erişim tarihi: 01.03.2022].
  • Bektaş, S., Fidan, Ş., Keçeci, S.B. 2011. yükseköğretimde sorunlar ve öneriler. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 13. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Ankara.
  • Bilgin, A., Şuçin, H., Polat, S. 2013. Türkiye'de nasıl bir üniversite eğitimi uygulanmalı?. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 17(1), Özel Sayı, 8-13.
  • Brianta, D. 2000. Education and training in the mining industry, 1750-1860: European Models and the Italian Case. Annals of Science. 57(3), 267-300. DOI: 10.1080/00033790050074165
  • Bursalıoğlu, S.A., Selim, S. 2015. Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye’de yükseköğretimde etkinliği belirleyen faktörler. Bilig. 74, 45-70.
  • Coşar, M. 2016. Üniversite tercihinde öğrencileri etkileyen faktörler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 5, Özel Sayı,1-5.
  • Çatı, K., İştar, E., Özcan, H. 2016. Üniversite tercihlerine etki eden faktörlerin incelenmesi: Türkiye genelinde bir alan araştırması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 6(2), 163-177.
  • Çoban, A., Bayat, S. 2019. Türkiye’de bölgelerarası yükseköğretim alanındaki farklılıklar, 257-270, 6. Uluslararası Multidisipliner çalışmaları Kongresi, Gaziantep/Türkiye.
  • Deniz, V. 2015. Problems of mining education at Turkish universities: past, present and future. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 174, 441 – 447.
  • Dölen, E. 2021. Zonguldak maden teknisyen mektebi (1940-1949). Osmanlı Bilimi Araştırmaları. 22(1), 1-66.
  • Gençoğlu, M. T., Gençoğlu, E. 2005. Mühendislik lisans eğitimi ve başarı ölçütleri. TMMOB Mühendislik Eğitimi Sempozyumu.
  • Günay D. 2001. Mühendislik, teknoloji ve tarih. Mimar ve Mühendis Dergisi. 30, 6-14.
  • Kaya, M. 1998. Dünya’da ve Türkiye’de madencilik eğitimine genel bakış. Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi. 11(1), 17-24.
  • Keskin, Ö. 2007. Osmanlı Devleti'nde yabancı maden mühendislerinin istihdamı ve Osmanlı madenciliğine hizmetleri. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları. 11, 79-92.
  • Kış, S. 2015. First mining school in the Ottoman empire and mining engineer training. History Studies. 7(3), 111-121.
  • Özbayoğlu, G. 2011. Maden mühendisliği eğitiminde eğilimler ve sorunlar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 1(3), 156-160.
  • Özçiçek, Y., Karaca, A. 2019. Yükseköğretim kurumlarında kalite ve akreditasyon: mühendislik eğitim programlarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 3(1), 114-149.
  • Özer, H., Karabalık, K. 2017. Yükseköğretim tarihi içerisinde Zonguldak maden tatbikat (başçavuş) mektebi (1937-1940). Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 7(2), 185-191.
  • Özsoy, A. 2013. Mühendislik eğitimine çalışan mühendislerin bakışı ve işyeri eğitimi modeli. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 17(1), Özel Sayı, 77-85.
  • T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). 2022. https://www.osym.gov.tr/ [Erişim tarihi: 10.03.2022].
  • Vaccari, E. 2009. Mining academies as centers of geological research and education in Europe between the 18th and 19th centuries. De Re Metallica. 13, 35-41.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (YBYS). 2022. https://istatistik.yok.gov.tr/ [Erişim tarihi: 13.03.2022].

Statistical overview of mining engineering education in Turkey

Yıl 2022, Cilt: 61 Sayı: 4, 231 - 238, 30.12.2022
https://doi.org/10.30797/madencilik.1096286

Öz

In this study, the current situation of the Mining Engineering departments of the universities in Turkey was examined. In this context, first of all, general information about the Mining Engineering departments of the universities and the quota opened in the Mining Engineering departments in Turkey in the last 10 years and the number of students placed were given. The number of undergraduate, graduate and doctoral students currently registered in Mining Engineering departments and the number of academicians on the basis of title were given; the number of students per academician for each education program was examined, and solution suggestions were presented for the future of education and the profession.

Kaynakça

  • Akgül, A., Uçar, M.K., Öztürk, M.M., Ekşi, Z. 2013. Mühendislik eğitiminin iyileştirilmesine yönelik öneriler, geleceğin mühendisleri ve işgücü analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 17(1), Özel Sayı, 14-18.
  • Avşaroğlu, N. 2001. Türkiye’de maden mühendisliği eğitimi tarihçesi. https://www.maden.org.tr/resimler/ekler/5ba7c3bbe8402a4_ek.pdf [Erişim tarihi: 01.03.2022].
  • Avşaroğlu, N. 2007. Türkiye’de mühendislik eğitimi ve maden mühendisliği eğitimine genel bir bakış. https://www.maden.org.tr/resimler/ekler/459257ddab7b85b_ek.pdf?tipi=23&turu=X&sube=0 [Erişim tarihi: 01.03.2022].
  • Bektaş, S., Fidan, Ş., Keçeci, S.B. 2011. yükseköğretimde sorunlar ve öneriler. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 13. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Ankara.
  • Bilgin, A., Şuçin, H., Polat, S. 2013. Türkiye'de nasıl bir üniversite eğitimi uygulanmalı?. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 17(1), Özel Sayı, 8-13.
  • Brianta, D. 2000. Education and training in the mining industry, 1750-1860: European Models and the Italian Case. Annals of Science. 57(3), 267-300. DOI: 10.1080/00033790050074165
  • Bursalıoğlu, S.A., Selim, S. 2015. Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye’de yükseköğretimde etkinliği belirleyen faktörler. Bilig. 74, 45-70.
  • Coşar, M. 2016. Üniversite tercihinde öğrencileri etkileyen faktörler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 5, Özel Sayı,1-5.
  • Çatı, K., İştar, E., Özcan, H. 2016. Üniversite tercihlerine etki eden faktörlerin incelenmesi: Türkiye genelinde bir alan araştırması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 6(2), 163-177.
  • Çoban, A., Bayat, S. 2019. Türkiye’de bölgelerarası yükseköğretim alanındaki farklılıklar, 257-270, 6. Uluslararası Multidisipliner çalışmaları Kongresi, Gaziantep/Türkiye.
  • Deniz, V. 2015. Problems of mining education at Turkish universities: past, present and future. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 174, 441 – 447.
  • Dölen, E. 2021. Zonguldak maden teknisyen mektebi (1940-1949). Osmanlı Bilimi Araştırmaları. 22(1), 1-66.
  • Gençoğlu, M. T., Gençoğlu, E. 2005. Mühendislik lisans eğitimi ve başarı ölçütleri. TMMOB Mühendislik Eğitimi Sempozyumu.
  • Günay D. 2001. Mühendislik, teknoloji ve tarih. Mimar ve Mühendis Dergisi. 30, 6-14.
  • Kaya, M. 1998. Dünya’da ve Türkiye’de madencilik eğitimine genel bakış. Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi. 11(1), 17-24.
  • Keskin, Ö. 2007. Osmanlı Devleti'nde yabancı maden mühendislerinin istihdamı ve Osmanlı madenciliğine hizmetleri. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları. 11, 79-92.
  • Kış, S. 2015. First mining school in the Ottoman empire and mining engineer training. History Studies. 7(3), 111-121.
  • Özbayoğlu, G. 2011. Maden mühendisliği eğitiminde eğilimler ve sorunlar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 1(3), 156-160.
  • Özçiçek, Y., Karaca, A. 2019. Yükseköğretim kurumlarında kalite ve akreditasyon: mühendislik eğitim programlarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 3(1), 114-149.
  • Özer, H., Karabalık, K. 2017. Yükseköğretim tarihi içerisinde Zonguldak maden tatbikat (başçavuş) mektebi (1937-1940). Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 7(2), 185-191.
  • Özsoy, A. 2013. Mühendislik eğitimine çalışan mühendislerin bakışı ve işyeri eğitimi modeli. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 17(1), Özel Sayı, 77-85.
  • T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). 2022. https://www.osym.gov.tr/ [Erişim tarihi: 10.03.2022].
  • Vaccari, E. 2009. Mining academies as centers of geological research and education in Europe between the 18th and 19th centuries. De Re Metallica. 13, 35-41.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (YBYS). 2022. https://istatistik.yok.gov.tr/ [Erişim tarihi: 13.03.2022].
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yer Bilimleri ve Jeoloji Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Derleme
Yazarlar

Burçin Kaymakoğlu 0000-0002-4885-6399

Tuğba Deniz Tombal Kara 0000-0001-5658-6854

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 31 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 61 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kaymakoğlu, B., & Tombal Kara, T. D. (2022). Türkiye’de maden mühendisliği eğitimine istatistiksel bakış. Bilimsel Madencilik Dergisi, 61(4), 231-238. https://doi.org/10.30797/madencilik.1096286
AMA Kaymakoğlu B, Tombal Kara TD. Türkiye’de maden mühendisliği eğitimine istatistiksel bakış. Madencilik. Aralık 2022;61(4):231-238. doi:10.30797/madencilik.1096286
Chicago Kaymakoğlu, Burçin, ve Tuğba Deniz Tombal Kara. “Türkiye’de Maden mühendisliği eğitimine Istatistiksel bakış”. Bilimsel Madencilik Dergisi 61, sy. 4 (Aralık 2022): 231-38. https://doi.org/10.30797/madencilik.1096286.
EndNote Kaymakoğlu B, Tombal Kara TD (01 Aralık 2022) Türkiye’de maden mühendisliği eğitimine istatistiksel bakış. Bilimsel Madencilik Dergisi 61 4 231–238.
IEEE B. Kaymakoğlu ve T. D. Tombal Kara, “Türkiye’de maden mühendisliği eğitimine istatistiksel bakış”, Madencilik, c. 61, sy. 4, ss. 231–238, 2022, doi: 10.30797/madencilik.1096286.
ISNAD Kaymakoğlu, Burçin - Tombal Kara, Tuğba Deniz. “Türkiye’de Maden mühendisliği eğitimine Istatistiksel bakış”. Bilimsel Madencilik Dergisi 61/4 (Aralık 2022), 231-238. https://doi.org/10.30797/madencilik.1096286.
JAMA Kaymakoğlu B, Tombal Kara TD. Türkiye’de maden mühendisliği eğitimine istatistiksel bakış. Madencilik. 2022;61:231–238.
MLA Kaymakoğlu, Burçin ve Tuğba Deniz Tombal Kara. “Türkiye’de Maden mühendisliği eğitimine Istatistiksel bakış”. Bilimsel Madencilik Dergisi, c. 61, sy. 4, 2022, ss. 231-8, doi:10.30797/madencilik.1096286.
Vancouver Kaymakoğlu B, Tombal Kara TD. Türkiye’de maden mühendisliği eğitimine istatistiksel bakış. Madencilik. 2022;61(4):231-8.

22562 22561 22560 22590 22558