Akif şiiriyle olduğu kadar tahkiyeli metinleriyle de öne çıkmış bir şairdir. Hikâyeyi şiire aruz ile hem de Türkçe söyletmek hüneri, kendisinin “aczimin giryesidir” tevazuuna hapsolmayacak kadar kıymetlidir. Ömrünün hiçbir döneminde dünyalık mekânı asla tasavvur ve tasarruf etmemiş olan Akif, şiirlerinde kullandığı mekânlara ayrı bir misyon yükler ve bilhassa manzum hikâyelerinde mekânsız ve misyonsuz hiçbir yerin kullanılmadığı görülür. Onun mekânları canlıdır ve kendi yaşadığı âlemin içinden çıkmışlardır. Bu sebeple de bu mekânlar öncelikle gerçektirler ve işlevsel olarak kurguda sırıtmazlar.
Çalışmada Akif’in tüm manzum hikâyeleri okunmuş, işlevlerine göre tasnif edilmiştir. Manzum hikâyelerindeki bu mekânlar bahsi geçen tasnif ve işlevlere göre seçilen farklı örnekler üzerinden incelenmiştir.
Çonoğlu S. ( 2021). Mehmet Akif Ersoy Safahat. Ötüken Neşriyat.
Doğan A. (2021). Mehmet Âkif’in Manzumelerinde Çocuk. https://www.tyb.org.tr/prof-dr-abide-dogan-mehmet-akifin-manzumelerinde-cocuk-52944h.htm (E.T. 06.09.2023)
Gökçek, F. (2005). Mehmet Âkif’in Şiir Dünyası. Dergâh Yayınları.
Güneş M. (2021). Mehmet Akif’in Manzum Anlatılarında Kurgu ve Gerçeklik. Prof. Dr. Sedat Adıgüzel, Prof Dr. Hüseyin Baydemir, Doç. Dr. Mayramgül Dıykanbay, Dr. Öğr. Üyesi Nursan Ildırı (ed.). Uluslararası İstiklâl Marşı’nın Kabulünün 100. Yılı ve Türk Dünyası Edebiyatlarında Hürriyet Fikri Sempozyumu Bildiri Kitabı içinde. (141-208). Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum.
Güneş, M. (2016). Servet-i Fünûn’dan Cumhuriyet’e Türk Edebiyatında Manzum Hikâye. Hece Yayınları.
Kanter B. (2017). Mehmed Âkif Ersoy’un Şirlerinde Mekânın Anlam Alanları. 80 Yıl Sonra Mehmed Âkif Ersoy Bilgi Şöleni Kitabı. Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları.
Üstten Uslu A. (2022). Mehmet Akif Ersoy’un Yakın Çevresindeki Önemli Simalar. Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 26 (1), 187-199.