BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerinin Duygularını Yönetme Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Görüşleri

Yıl 2009, Sayı: 18, 55 - 73, 30.12.2009

Öz

Son yıllarda duygularını yönetme becerisi, okul yöneticilerinin sahip olması gereken en önemli sosyal ve duygusal yeterlikler arasında ifade edilmeye başlanmıştır. Bu nedenle okul yöneticilerinin duygularını yönetme yeterliklerinin öğretmen ve yönetici görüşlerine göre belirlenmesi bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Ayrıca bazı değişkenlere göre görüşler arasında anlamlı fark olup-olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma tarama modeli ile Sakarya, Kırıkkale ve Muş illerinde 826 öğretmen ve okul yönetici ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Titrek’in (2004) geliştirdiği, Öğretim Üyelerinin İşyaşamında Duygusal Zekâ Yeterliklerini Kullanma Düzeylerini Belirleme Ölçeği’nin bir alt ölçeği olan “Duyguları Yönetme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada birinci alt problemin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma; ikinci alt problemin analizinde ise t-test, tek yönlü varyans analizi ve Tukey b analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, okul yöneticilerinin “sorumlulukları yerine getirme, söz tutma ve etik davranışlarda bulunma yeterliklerinin yüksek düzeyde olumlu algılanırken, sakin olma, öfkeden kurtulma ve stresli durumlarda sakinleşme” gibi yeterliklerde ise bazı yetersizliklerin var olduğu belirlenmiştir. Ayrıca “cinsiyet, kıdem, okul türü, yöneticinin yönetim tarzı ve yöneticiye politik yakınlık” değişkenlerinde görüşlerin anlamlı olarak farklılaştığı saptanmıştır. 

Kaynakça

  • Arıcıoğlu, A. (2002). Yönetsel başarının değerlemesinde duygusal zekânın kullanımı: Öğrenci yurdu yöneticileri bağlamında bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi Đ.Đ. B.F. Dergisi, 4, 26-42.
  • Arslantaş, Đ. (2002). “Ortaöğretim okullarında iletişim”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Aslan Ş. ve Özata, M. (2008). Sağlık yöneticilerinde duygusal zekâ boyutlarının Cooper Sawaf Haritası’yla araştırılması. Hacettepe Sağlık Đdaresi Dergisi. Ankara: 9 (2).,
  • Balcı, A. (1997). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: 72 TDFO Bilgisayar ve Yayıncılık.
  • Bar-On R., Brown J.M., Kirkcaldy B.D. & Thomé E.P. (2000). Emotional expression and implications for occupational stres: An application of the emotional quotient inventory. Personality and Individual Differences. 28:1107-1118.
Yıl 2009, Sayı: 18, 55 - 73, 30.12.2009

Öz

Kaynakça

  • Arıcıoğlu, A. (2002). Yönetsel başarının değerlemesinde duygusal zekânın kullanımı: Öğrenci yurdu yöneticileri bağlamında bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi Đ.Đ. B.F. Dergisi, 4, 26-42.
  • Arslantaş, Đ. (2002). “Ortaöğretim okullarında iletişim”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Aslan Ş. ve Özata, M. (2008). Sağlık yöneticilerinde duygusal zekâ boyutlarının Cooper Sawaf Haritası’yla araştırılması. Hacettepe Sağlık Đdaresi Dergisi. Ankara: 9 (2).,
  • Balcı, A. (1997). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: 72 TDFO Bilgisayar ve Yayıncılık.
  • Bar-On R., Brown J.M., Kirkcaldy B.D. & Thomé E.P. (2000). Emotional expression and implications for occupational stres: An application of the emotional quotient inventory. Personality and Individual Differences. 28:1107-1118.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Titrek

Mustafa Bayrakçı

Demet Zafer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2009
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Titrek, O., Bayrakçı, M., & Zafer, D. (2009). Okul Yöneticilerinin Duygularını Yönetme Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 55-73.