BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin İş Doyumları: Burdur Örneği

Yıl 2009, Sayı: 18, 160 - 179, 30.12.2009

Öz

Bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin, yaş, medeni durum, kıdem, aylık gelir, üstlerinden takdir görme, okulun maddi olanaklarını yeterli görme değişkenleri açısından anlamlı düzeyde fark gösterip göstermediği incelenmiştir. Burdur il merkezinde görev yapan toplam 39 okul öncesi öğretmeni çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veriler, Minnesota İş Doyum Ölçeği ve araştırmacılar tarafından hazırlanan, öğretmenlerin kişisel özelliklerine, çalışma ortamlarına ilişkin sorulardan oluşan kişisel bilgi formu ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, okul öncesi öğretmenlerin iş doyum düzeylerinin yaşlarına, medeni durumlarına, kıdemlerine ve aylık gelire göre değişmediği saptanmıştır. Bununla birlikte; üstlerinden takdir gören öğretmenlerin genel iş doyum düzeylerinin, üstlerinden takdir görmeyenlere göre ve okulun maddi olanaklarını yeterli gören öğretmenlerin dışsal ve genel iş doyum düzeylerinin, okulun maddi olanaklarını yeterli görmeyen öğretmenlere göre daha yüksek olduğu gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Akçamete, G., Kaner. S. ve Sucuoğlu, B.(2001). Öğretmenlerde Tükenmişlik İş Doyumu ve Kişilik.
  • Ankara: Nobel Yayınları. Avşaroğlu S., Deniz M.E. ve Kahraman A. (2005).Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14,115-129.
  • Bishay , A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: a study employing the experience sampling method. J Undergrad.Sci,3: 147-154. Ceylan D., (2001). Öğretmenlik mesleğinde iş güçlüğü ve iş tatminsizliği. www.mufettisler.net/makale/is%20guclugu%20ve%20is%20tatminsizligi.doc adresinden 10
  • Mayıs 2008‟ de indirilmiştir.
  • Çelik , H. (2003). Fen bilgisi, fizik, kimya, biyoloji öğretmenlerinin iş doyumu( Kırıkkale il örneği).Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Erdwins, C. J., Buffardi, L. C., Casper, W. J. ve O'Brien, A. S. (2001) The relationship of women's role strain to social support, role satisfaction, and self-efficacy”, Family Relations, 50 (3) 230-238.
  • Demato, D ve Curcio, C. (2004). Job Satisfaction of elemantary school counselors. Professional School Counseling, 7, 236-246.
  • Gibson, J. L., Ivancevich J.M. ve Donnelly, J.H. (2000). Organizations-Behaviour-Structure
  • Processes. 10th Edition, Boston: McGraw- Hill Girgin,G. (2009). Öğretmenlerin iş doyumuna etki eden faktörlerin incelenmesi, NEWWSA, 4(4), Yayın no: 1C0096
  • Göktaş Z., (2007). Balıkesir ilindeki beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyumu ve bazı değişkenlerle olan ilişkisinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,1(1).
  • Gürbüz, Z. (2008). Kars ilinde görevli okul öncesi öğretmenlerinin iş tatmin düzeyleri ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara üniversitesi, Eğitim
  • Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Hayran, O. ve Aksayan, S. (1991). Pratisyen hekimlerde iş doyumu. Toplum ve Hekim Dergisi, 6, 16
  • Henne D. ve Locke, E. A (1985). Job dissatisfaction: what are the consequences International Journal of Psychology, 20, 221- 240 .
  • Hops, J. ve Reschly, D. (2002). Regional differences in school psychology practice. School Psychology Rewiew, 31,11-30.
  • Jackson, S. E., Schwab, R. L., ve Schuler, R. S. (1986). Toward an understanding of the burnout phenomenon. Journal of Applied Psychology, 71(4). 630-640.
  • Jiangi Y. (2005). The influencing and effective model of early childhood teachers‟ job satisfaction in china. US-China Education Review, ISSN1548, 2 (11).
  • Kağan, M. (2005). Devlet ve özel ilköğretim okulları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara üniversitesi,
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Kan, Ü.D. (2008). Bir grup okul öncesi öğretmeninde tükenmişlik durumunun incelenmesi. Kastamonu
  • Eğitim Dergisi, 16 (2), 431- 438. Kaya A (2004) Psikolojik Danışma ve Rehberlik (Editör: Alim KAYA) Ankara: Anı Yayıncılık
  • Kelecioğlu, H., Bilge, F. ve Akman, Y. (2006). Öğretim elemanları iş doyumu ölçeğinin geliştirilmesi.
  • Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi,(3),26,115-128. Kuzgun,Y., Sevim,S.A ve Hamamcı, Z. (1999). Mesleki doyum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Psikolojik
  • Danışma ve Rehberlik Dergisi, (2), 11, 14-18. Marx, E. ve Granger,R.C (1992). The policy implications of job satisfaction ratings for recruiting and retaining early childhood teachers. Child and Youth Care Forum, 21(4). 229-246.
  • Mete. C. (2006). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin kişilik özellikleri ile iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler enstitüsü, İstanbul.
  • Quarstein, V.A., Mcaffee, R.B. ve Galssman, M. (1992). “The situational occurances theory of job satisfaction”, Human Relations, 45 (8): 859-873.
  • Öztürk, A. (2006). Okul öncesi öğretmenlerin duygusal zeka yetenekleri iş soyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi, Yayınlanmış Yüksek
  • Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Öztürk, A. ve Deniz, M.E. (2008). Okul öncesi öğretmenlerin duygusal zeka yetenekleri, iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, İlkogretim-Online, 7(3), 599,: http://www.ilkogretim-online.org.tr adresinden, 09.09.2009 tarihinden indirilmiştir.
  • Özyürek , A. (2009). Okul öncesi eğitimi öğretmen ve yöneticilerinin iş doyumu, kişisel özellik ve mesleki algılarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 182, 8-21.
  • Smith, C. A., Organ, D. W. & Near, J. P. (1983). Organizational citizenship behavior: its nature and antecedents. Journal of Applied Psychology, 68, 653-663
  • Sulu, H. (2007). Resmi ve özel ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin iş tatmin düzeyleri ile denetim odağı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Yeşilyaprak B. (2006). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, E. ve Izgar, H. (2009). İlköğretimde çalışan öğretmenlerin iş doyumlarının okullardaki örgütsel yaratıcılık açısından incelenmesi, İlköğretim Online, 8(3), 943-951, http://www.ilkogretim- online.org.tr adresinden 09 Eylül 2009 tarihinde indirilmiştir.
Yıl 2009, Sayı: 18, 160 - 179, 30.12.2009

Öz

Kaynakça

  • Akçamete, G., Kaner. S. ve Sucuoğlu, B.(2001). Öğretmenlerde Tükenmişlik İş Doyumu ve Kişilik.
  • Ankara: Nobel Yayınları. Avşaroğlu S., Deniz M.E. ve Kahraman A. (2005).Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14,115-129.
  • Bishay , A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: a study employing the experience sampling method. J Undergrad.Sci,3: 147-154. Ceylan D., (2001). Öğretmenlik mesleğinde iş güçlüğü ve iş tatminsizliği. www.mufettisler.net/makale/is%20guclugu%20ve%20is%20tatminsizligi.doc adresinden 10
  • Mayıs 2008‟ de indirilmiştir.
  • Çelik , H. (2003). Fen bilgisi, fizik, kimya, biyoloji öğretmenlerinin iş doyumu( Kırıkkale il örneği).Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Erdwins, C. J., Buffardi, L. C., Casper, W. J. ve O'Brien, A. S. (2001) The relationship of women's role strain to social support, role satisfaction, and self-efficacy”, Family Relations, 50 (3) 230-238.
  • Demato, D ve Curcio, C. (2004). Job Satisfaction of elemantary school counselors. Professional School Counseling, 7, 236-246.
  • Gibson, J. L., Ivancevich J.M. ve Donnelly, J.H. (2000). Organizations-Behaviour-Structure
  • Processes. 10th Edition, Boston: McGraw- Hill Girgin,G. (2009). Öğretmenlerin iş doyumuna etki eden faktörlerin incelenmesi, NEWWSA, 4(4), Yayın no: 1C0096
  • Göktaş Z., (2007). Balıkesir ilindeki beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyumu ve bazı değişkenlerle olan ilişkisinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,1(1).
  • Gürbüz, Z. (2008). Kars ilinde görevli okul öncesi öğretmenlerinin iş tatmin düzeyleri ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara üniversitesi, Eğitim
  • Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Hayran, O. ve Aksayan, S. (1991). Pratisyen hekimlerde iş doyumu. Toplum ve Hekim Dergisi, 6, 16
  • Henne D. ve Locke, E. A (1985). Job dissatisfaction: what are the consequences International Journal of Psychology, 20, 221- 240 .
  • Hops, J. ve Reschly, D. (2002). Regional differences in school psychology practice. School Psychology Rewiew, 31,11-30.
  • Jackson, S. E., Schwab, R. L., ve Schuler, R. S. (1986). Toward an understanding of the burnout phenomenon. Journal of Applied Psychology, 71(4). 630-640.
  • Jiangi Y. (2005). The influencing and effective model of early childhood teachers‟ job satisfaction in china. US-China Education Review, ISSN1548, 2 (11).
  • Kağan, M. (2005). Devlet ve özel ilköğretim okulları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara üniversitesi,
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Kan, Ü.D. (2008). Bir grup okul öncesi öğretmeninde tükenmişlik durumunun incelenmesi. Kastamonu
  • Eğitim Dergisi, 16 (2), 431- 438. Kaya A (2004) Psikolojik Danışma ve Rehberlik (Editör: Alim KAYA) Ankara: Anı Yayıncılık
  • Kelecioğlu, H., Bilge, F. ve Akman, Y. (2006). Öğretim elemanları iş doyumu ölçeğinin geliştirilmesi.
  • Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi,(3),26,115-128. Kuzgun,Y., Sevim,S.A ve Hamamcı, Z. (1999). Mesleki doyum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Psikolojik
  • Danışma ve Rehberlik Dergisi, (2), 11, 14-18. Marx, E. ve Granger,R.C (1992). The policy implications of job satisfaction ratings for recruiting and retaining early childhood teachers. Child and Youth Care Forum, 21(4). 229-246.
  • Mete. C. (2006). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin kişilik özellikleri ile iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler enstitüsü, İstanbul.
  • Quarstein, V.A., Mcaffee, R.B. ve Galssman, M. (1992). “The situational occurances theory of job satisfaction”, Human Relations, 45 (8): 859-873.
  • Öztürk, A. (2006). Okul öncesi öğretmenlerin duygusal zeka yetenekleri iş soyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi, Yayınlanmış Yüksek
  • Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Öztürk, A. ve Deniz, M.E. (2008). Okul öncesi öğretmenlerin duygusal zeka yetenekleri, iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, İlkogretim-Online, 7(3), 599,: http://www.ilkogretim-online.org.tr adresinden, 09.09.2009 tarihinden indirilmiştir.
  • Özyürek , A. (2009). Okul öncesi eğitimi öğretmen ve yöneticilerinin iş doyumu, kişisel özellik ve mesleki algılarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 182, 8-21.
  • Smith, C. A., Organ, D. W. & Near, J. P. (1983). Organizational citizenship behavior: its nature and antecedents. Journal of Applied Psychology, 68, 653-663
  • Sulu, H. (2007). Resmi ve özel ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin iş tatmin düzeyleri ile denetim odağı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Yeşilyaprak B. (2006). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, E. ve Izgar, H. (2009). İlköğretimde çalışan öğretmenlerin iş doyumlarının okullardaki örgütsel yaratıcılık açısından incelenmesi, İlköğretim Online, 8(3), 943-951, http://www.ilkogretim- online.org.tr adresinden 09 Eylül 2009 tarihinde indirilmiştir.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Şahin Bu kişi benim

Aylin Dursun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2009
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Şahin, H., & Dursun, A. (2009). Okul Öncesi Öğretmenlerinin İş Doyumları: Burdur Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 160-179.