BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Görüşleri Açısından Sosyal Odaklılığın Takım Çalışması Aracılığı İle Yaşam Doyumuna Etkisi

Yıl 2010, Cilt: 1 Sayı: 20, 83 - 99, 06.01.2011

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarında sosyal odaklılığın takım çalışması aracılığı ile yaşam doyumuna etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma evrenini 2009-2010 bahar döneminde Elazığ Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören son sınıf öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş çalışma evreninde bulunan 380 öğretmen adayına ölçekler dağıtılmıştır. Öğretmen adayları tarafından doldurulan 154 ölçek değerlendirilmeye alınmıştır. Araştırmada sosyal odaklılık, takım çalışması ve yaşam doyumu olmak üzere üç ölçek kullanılmıştır. Araştırma verileri LISREL 8.51 paket programında değerlendirilmiştir. Sosyal odaklılığın yaşam doyumu üzerindeki etkisinin takım çalışması aracılığı ile azaldığı belirlenmiştir. Takım çalışmasının öğretmen adaylarının sosyal odaklılık özellikleri ile yaşam doyum düzeyleri arasında tam aracılık etkisi yaptığı saptanmıştır.

Kaynakça

  •  Gönüllü öğrenci mentorlüğüne daha fazla yönlendirilmelidirler. Bu şekilde
  • öğretmen adaylarının meslek öncesi sosyalleşme ve meslekiuyum düzeylerinin
  • artırılmasına katkı sağlanabilir.
  • Arygle, M. (1994). The psychology of happinses. London: Routledge Press.
  • Aydın, B. (2000). Pazarlama alanında takım çalışması. Yayınlanmamış Mastır Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Chrispeels, J., Castillo, S., & Brown, J. (2000). School leadership teams: a process model of team development. School Effectiveness and School Improvement 11(1), 20-56.
  • Cüceloğlu, D. (1995). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Çetin, S. (2001). İlköğretim okulu öğretmenlerinin takım çalışması hakkındaki görüşleri. Yayınlanmamış Mastır Tezi. On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ehrhard, J. J., Saris, W. E. & Veenhoven, R. (2000). Stability of life satisfaction over time analysis of change in ranks in a national population. Journal of Happiness Studies 1(1), 177-205.
  • Goldberg, L. R. (2009). International personality item pool. Retrieved from http://ipip.ori.org/newIndexofScaleLabels.htm
  • Kaldırım, S. (2003). İlköğretim okullarında takım iklimine ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Yayınlanmamış Mastır Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Langellier, C. A. (2008). Duygusal zeka. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Meulemann, H. (2001). Life satisfaction from late adolescence to mid life. Journal of Happiness Studies 2(4), 445-465.
  • Morgan, G. (1998). Metafor. (Çeviren: Gündüz Bulut). İstanbul: Mess Yayıncılık.
  • Rigby, B. T., Huebner, E. S. (2005). Do causal attributions mediate the relationship between personality characteristics and life satisfaction in adolescence?. Psychology in School 42(1), 91-99.
  • Sung-Mook, H. & Giannakopoulos, E. (1994). The relationship of satisfaction with life to personality characteristics. Journal of Psychology Interdisciplinary & Applied 128(5), 547-555.
  • Short, P. M. (1993). School empowerment through self-managing teams: leader behaviour in developing self-managing work groups in schools. Usa: The Pennsylvania State University Press.
  • Sümter, E. (2003). Örgütlerde takım çalışması ve etkileri. Yayınlanmamış Mastır Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Lisrel yapısal eşitlik modellemesine giriş. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tatar, A. (2006). Çok yönlü kişilik envanteri. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Telman, N., Ünsal, P. (2004). İş doyumu. İstanbul: Epsilon Yayınları.
Yıl 2010, Cilt: 1 Sayı: 20, 83 - 99, 06.01.2011

Öz

Kaynakça

  •  Gönüllü öğrenci mentorlüğüne daha fazla yönlendirilmelidirler. Bu şekilde
  • öğretmen adaylarının meslek öncesi sosyalleşme ve meslekiuyum düzeylerinin
  • artırılmasına katkı sağlanabilir.
  • Arygle, M. (1994). The psychology of happinses. London: Routledge Press.
  • Aydın, B. (2000). Pazarlama alanında takım çalışması. Yayınlanmamış Mastır Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Chrispeels, J., Castillo, S., & Brown, J. (2000). School leadership teams: a process model of team development. School Effectiveness and School Improvement 11(1), 20-56.
  • Cüceloğlu, D. (1995). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Çetin, S. (2001). İlköğretim okulu öğretmenlerinin takım çalışması hakkındaki görüşleri. Yayınlanmamış Mastır Tezi. On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ehrhard, J. J., Saris, W. E. & Veenhoven, R. (2000). Stability of life satisfaction over time analysis of change in ranks in a national population. Journal of Happiness Studies 1(1), 177-205.
  • Goldberg, L. R. (2009). International personality item pool. Retrieved from http://ipip.ori.org/newIndexofScaleLabels.htm
  • Kaldırım, S. (2003). İlköğretim okullarında takım iklimine ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Yayınlanmamış Mastır Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Langellier, C. A. (2008). Duygusal zeka. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Meulemann, H. (2001). Life satisfaction from late adolescence to mid life. Journal of Happiness Studies 2(4), 445-465.
  • Morgan, G. (1998). Metafor. (Çeviren: Gündüz Bulut). İstanbul: Mess Yayıncılık.
  • Rigby, B. T., Huebner, E. S. (2005). Do causal attributions mediate the relationship between personality characteristics and life satisfaction in adolescence?. Psychology in School 42(1), 91-99.
  • Sung-Mook, H. & Giannakopoulos, E. (1994). The relationship of satisfaction with life to personality characteristics. Journal of Psychology Interdisciplinary & Applied 128(5), 547-555.
  • Short, P. M. (1993). School empowerment through self-managing teams: leader behaviour in developing self-managing work groups in schools. Usa: The Pennsylvania State University Press.
  • Sümter, E. (2003). Örgütlerde takım çalışması ve etkileri. Yayınlanmamış Mastır Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Lisrel yapısal eşitlik modellemesine giriş. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tatar, A. (2006). Çok yönlü kişilik envanteri. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Telman, N., Ünsal, P. (2004). İş doyumu. İstanbul: Epsilon Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Çankaya

Abdurrahman Ekinci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Ocak 2011
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 1 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Çankaya, İ., & Ekinci, A. (2011). Öğretmen Adaylarının Görüşleri Açısından Sosyal Odaklılığın Takım Çalışması Aracılığı İle Yaşam Doyumuna Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(20), 83-99.