Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Overview of Postgraduate Thesis Within The Field of Pre-School Education in Turkey (2002-2011)

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 27, 23 - 46, 11.11.2013

Öz

The purpose of this study is to investigate the post-graduate theses in the main branches of pre-school teaching and pre-school education in Turkey. In this context 77 graduate theses done in the last decade will be grouped in several ways and will guide future research methods. The sample of the study was determined with criterion sampling which is one of the purposively sampling strategies. ?Supervisor Review Form? was developed by the researchers fort he purpose of the study examine the theses than are reached. The frequancy (f) was used in data analysis process and displayed on graphs. As a result of yhe research findings, it was found that total 77 theses from different universities were carried out in two main branches, mostly children were studied with these theses, qualitative research techniques were widely used, a descriptive and differential statistics were benefited, majority of theses were made without any support and studies were conducted in very few cities as a study area in Turkey.

Kaynakça

  • Altun, D., Şendil, Ç. Ö. & Şahin İ. T. (2011). Investigating the national dissertation and thesis database in the field of early childhood education in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12(2011), 483-492.
  • Baba, M., Öksüz, Y., Çevik, C. ve Güven, E. (2011). 2005-2010 Yılları Arasında Sınıf Öğretmenliği Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı (692-695), Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Bakioğlu, A. ve Gürdal, A. (2001). Lisansüstü tezlerde danışman ve öğrencilerin rol algıları: yönetim için göstergeler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21(1). S. 9- 18.
  • Bertan, M., Haznedaroğlu, D., Koln, P., Yurdakök, K. Ve Güçiz, B., D. (2009). Ülkemizde erken çocukluk gelişimine ilişkin yapılan çalışmaların derlenmesi (2000-2007). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 52. S.1-8.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (4. Baskı). Ankara: PegemA Akademi.
  • Can Yaşar, M. & Aral, N. (2011). Türkiye’de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 70-90.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2012). Okul öncesi öğretmenin özellikleri ve okul öncesi eğitime öğretmen yetiştirme. G. Haktanır (Editör). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Altıncı Baskı. Ankara. Anı Yayıncılık, ss. 39-78.
  • Gürkan, T. (2009). Okul öncesi eğitime giriş. (Ed. Ş. Yaşar), Erken çocukluk dönemi ve okul öncesi eğitim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Güven, G. & Azkeskin, K. E. (2010). Erken çocukluk eğitimi ve okul öncesi eğitim. İ. H.
  • Diken (Editör). Erken çocukluk eğitimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Hart, C. (2000). Doing a literature review.releasing the social science research imagination. London: SAGE Publications.
  • Kuyumcu, A. ve Erdoğan, T. (2008). Yükseköğretimin toplumsal değişmeye etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2). S. 240-250.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları. (İkinci Baskı). İstanbul: Epsilon.
  • Sakin, A. (2010). Türkiye’de okul öncesi eğitimin tarihsel gelişimi. G. U. Balat (Editör). Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Şişman, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. (Sekizinci Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tarman, B., Acun, İ. ve Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilimler alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 9(3). S. 725-746.
  • Yıldız, A. (2004). Türkiye’deki yetişkin eğitimi araştırmalarına toplu bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 37(1). S.78-97

Türkiye'de Okul Öncesi Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi (2002-2011)

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 27, 23 - 46, 11.11.2013

Öz

  Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Bu bağlamda son on yıl içerisinde yapılan 77 lisansüstü tezi çeşitli açılardan gruplandırılmıştır. Bu araştırma, nitel bir araştırma olup veriler doküman incelemesi tekniğiyle toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi amaçsal örnekleme stratejilerinden biri olan ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Ulaşılan tezleri incelemek üzere araştırmacılar tarafından çalışmanın amacına yönelik bir "Tez İnceleme Formu" geliştirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde frekans (f)'dan yararlanılmış ve grafikler üzerinde gösterilmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi eğitim alanında on farklı üniversiteden toplam 77 tezin yürütüldüğü, tezlerde çalışma grubunun sıklıkla çocuklar olduğu, nitel araştırma tekniklerinin yoğun olarak kullanıldığı, tanımlayıcı ve fark istatistiklerinden faydalanıldığı, tezlerin büyük bir bölümünün herhangi bir destek alınmadan yapıldığı ve çalışma alanı olarak Türkiye genelinde çok az sayıda ilde çalışmaların yürütüldüğü sonuçlarına ulaşılmıştır.    

Kaynakça

  • Altun, D., Şendil, Ç. Ö. & Şahin İ. T. (2011). Investigating the national dissertation and thesis database in the field of early childhood education in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12(2011), 483-492.
  • Baba, M., Öksüz, Y., Çevik, C. ve Güven, E. (2011). 2005-2010 Yılları Arasında Sınıf Öğretmenliği Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı (692-695), Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Bakioğlu, A. ve Gürdal, A. (2001). Lisansüstü tezlerde danışman ve öğrencilerin rol algıları: yönetim için göstergeler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21(1). S. 9- 18.
  • Bertan, M., Haznedaroğlu, D., Koln, P., Yurdakök, K. Ve Güçiz, B., D. (2009). Ülkemizde erken çocukluk gelişimine ilişkin yapılan çalışmaların derlenmesi (2000-2007). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 52. S.1-8.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (4. Baskı). Ankara: PegemA Akademi.
  • Can Yaşar, M. & Aral, N. (2011). Türkiye’de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 70-90.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2012). Okul öncesi öğretmenin özellikleri ve okul öncesi eğitime öğretmen yetiştirme. G. Haktanır (Editör). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Altıncı Baskı. Ankara. Anı Yayıncılık, ss. 39-78.
  • Gürkan, T. (2009). Okul öncesi eğitime giriş. (Ed. Ş. Yaşar), Erken çocukluk dönemi ve okul öncesi eğitim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Güven, G. & Azkeskin, K. E. (2010). Erken çocukluk eğitimi ve okul öncesi eğitim. İ. H.
  • Diken (Editör). Erken çocukluk eğitimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Hart, C. (2000). Doing a literature review.releasing the social science research imagination. London: SAGE Publications.
  • Kuyumcu, A. ve Erdoğan, T. (2008). Yükseköğretimin toplumsal değişmeye etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2). S. 240-250.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları. (İkinci Baskı). İstanbul: Epsilon.
  • Sakin, A. (2010). Türkiye’de okul öncesi eğitimin tarihsel gelişimi. G. U. Balat (Editör). Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Şişman, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. (Sekizinci Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tarman, B., Acun, İ. ve Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilimler alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 9(3). S. 725-746.
  • Yıldız, A. (2004). Türkiye’deki yetişkin eğitimi araştırmalarına toplu bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 37(1). S.78-97
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berat Ahi

A. Oğuzhan Kıldan

Yayımlanma Tarihi 11 Kasım 2013
Gönderilme Tarihi 18 Şubat 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Ahi, B., & Kıldan, A. O. (2013). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27), 23-46.