Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Predicting The Intrinsic and Extrinsic Motives on Social Studies According to Self Efficacy and Goal Orientations

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 27, 98 - 117, 11.11.2013

Öz

The aim of this study is to find out whether the 6th and 7th grade students? intrinsic  and extrinsic motive levels of Social Studies courses differ according to class and gender,   and also how much the Social Studies achievement goal orientations and self efficacy beliefs predict the intrinsic  and extrinsic motive levels towards the Social Studies course. The study was carried out with 429 middle school students from Alanya, a district of Antalya. Data was gathered through the scales ?Achievement Goal Orientations?, ?Social Studies Course Self-efficacy? and ?Social Studies Course Motivation?. t-Test,  pearson correlation and regression analysis were used in the analysis of the data. As a result of the analysis of the data, it was found out that the independent variables could explain 47% of the intrinsic motive variance; and learning approach, performance approach, learning avoidance and self-efficacy beliefs are important predictors of intrinsic motive. It was also found out that the independent variables could explain .09% of the extrinsic motive variance; and performance approach and self efficacy beliefs are important predictors of extrinsic motive. Other findings of the study are; male students? Social Studies course extrinsic motive levels are higher than the female students, and when the class level increases, intrinsic and extrinsic motive levels of the students decrease significantly. 

Kaynakça

  • (Bandura, 1994). Ayrıca öğrenme işleri öğrencilerin öğrenme amaçlarının gelişimi ve içsel
  • güdülerini arttırmak için daha ilginç olarak düzenlenmelidir. Bu çalışmada özyeterlik, başarı
  • yönelimi ve içsel güdüyü etkilemede önemli ve etkili rolü olan öğretmenlerin çabaları
  • incelenmemiştir. Bu konuda yapılacak çalışmalar da yararlı olacaktır.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2012). Etkili öğrenme ve öğretme, İstanbul: Biliş Yayıncılık.
  • Ahmed, W. ve Bruinsma, M. (2006). A structural model of self-concept, autonomous motivation and academic performancein cross-cultural perspective, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4, 3, 10, 551-576.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi,13, 343 361.
  • Ames, C. ve Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Student's learning strategies and motivation processes, Journal of Educational Psychology, 80, 3, 260-267.
  • Ames, C.(1992). Goals, structures and student motivation, Journal of Educational Psychology, 84 (3), 261-271.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya derslerindeki güdülenmelerinin incelenmesi, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,5/4, 814-834.
  • Bahar, M. (2002). Biyoloji öğrencilerinin motivasyon tarzlarının tespiti, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22,23-34.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy, V. S. Ramachaudran (Der.). Encyclopedia of Human Behavior, 4, 71-81. New York: Academic Press.
  • Barron, K.E., Harackiewicz, J. M. (2003). Revisiting the benefits of performance aproach goals in the college classroom: Exploring the role of goals in advanced college classrom, International Journal of Educational Research, 39, 357-374.
  • Chan, K. V. Wong, K. Y. A., Lo, E.S.C. (2012) Relational analysis of intrinsic motivation, achievement goals, learning strategies and academic achievement for Hong Kong secondary students, The Asia-Pasific Education Researcher, 21:2, 230-243.
  • Chiodo, J.J., Byord, J. (2004). Do they really dislike social studies? A study of middle school and high school students, Journal of Social Studies Research, 27, 1, 16-11.
  • Çakmak, E K., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş., Demirel, F.(2008). İlköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerinin ders ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stratejileri ve güdülenme düzeylerinin belirlenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5,1.
  • Darnon, C., Haracklewlcz, J. M., Butera, F., Qulamzade,G.M.A. (2007). Performance- aproach and performance avoidance goals: When uncertainty makes a difference, Society for Personality and Social Psychology, 33, 6, 813-827.
  • Deveci, H. (2007). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, 417-451.
  • Doğan, N., Beyaztaş, İ. B., Koçak, Z. (2012). Sosyal bilgiler dersine ilişkin özyeterlik düzeyinin başarıya etkisinin sınıf ve cinsiyete göre incelenmesi: Erzurum İli örneği, Eğitim ve Bilim, 37, 165, 224-236.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed) Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler Öğretimi (15-46). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Elliot, A. (1999). Aproach and avoidance motivation and achievement goals, Educational Psychologist , 34(3), 169-189.
  • Elliot, A.J., ve Thrash, T.M. (2001). Achievement goals and the hierarchical model of achievement motivation, Educational Psychology Review, 13(2), 139-156.
  • Fidan, N. (1993). Okulda öğrenme ve öğretme, Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Fortier, M.S., Vollerand, R. J., Gay, F. (1995). Academic motivation and school performance: Toward a structural model, Contemporary Educational Psychology, 20, 257-274.
  • Gelbach, H. (2006). How Changes in students’s goal orientations relate to outcomes in social studies, The Journal of Educational Research, 99, 6, 358-370.
  • Gıllet, N., Vallerand, R. J., Lafreniere, M. A. K. (2012). Intrinsic and extrinsic school motivation as a function of age: The mediating role of autonımy support, Social Psychology of Education, 15, 1, 77-95.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. (2012). Sosyal bilgiler dersi motivasyon ölçeğinin geçerlik ve Güvenirlik çalışması, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 2, 116-125.
  • Hsieh, P.P., Cho, Y. J., Liu, M. (2008). Examining the ınterplay between middle school students’ achievement goals and self efficacy a techonology enhached learning environment, American Secondary Education Journal, 36, 3, 33-50.
  • Heyman, G. D. , Dweck, C. S. (1992). Achievement goals and intrinsic motivation: Their relation and their role in adaptive motivation, Motivation and Emotion, 16, 3, 231-247.
  • Kellecioğlu, H. (1992). Güdülenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,7, 175- 181.
  • Li, L. K.Y (2012). A Study of the Attitude, Self-efficacy, Effort and Academic Achievement of City U Students towards Research Methods and Statistics Discovery – SS Student E- Journal , 1, 154-183.
  • Maehr, M.L., ve Midgley, C. (1991). Enhancing student motivation:A schoolwide approach. Educational Psychologist, 26(3/4), 399-427.
  • McCombs B. L. (1988). Motivational skills training combining metacognitive, cognitive and affective learning strategies, Learning strategies:An overvıew, learning and study strategies:Issues in assesment, instruction, and evaluation, edited by claire E. Weinstein.
  • Niemiec, C.P. ve Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice, Theory and Research in Education, 133, 133-144.
  • Özkal, N. (2013a). The relationship between achievement goal orientations and self regulated learning strategies of secondary school students in social studies courses, International Journal of Academic Research, Part B; 2013; 5(3), 387-394.
  • Özkal, N. (2013b). Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Olumlu Tutumların Özyeterlik İnançlarına Göre Yordanması, Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 2, 399-408.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 1-31). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings, Review of Educational Research, 66 (4), 543-578.
  • Pintrich, P. R.(2000). An achievement goal theory perspective on ıssues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology, 25, 92–104.
  • Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definetions and new directions, Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
  • Schunk, D. H. (1994). Self-regulation of self-efficacy and attributions in academic settings, D. Schunk, B. J. Zimmerman. (Der.). Self-Regulation of Learning and Performance, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Şenler, B. ve Sungur, S.(2007). Hedef yönelimi anketini Türkçeye çevrilmesi ve adaptasyonu,
  • Ulusal İlköğretim Kongresi, 18, Ankara.
  • Hsieh, P., Sullivan, J. R.,Guerra, N. S. (2007). A closer look at college students: Self efficacy and goal orientation, Journal of Advanced Academics, 18, 3, 454-476.
  • Tschannnen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education,17, 783-805.
  • Woolfolk, E. A. (2001). Educational psychology, (5. Edition) Ally and Bacon, USA.
  • Wolters, C. A. ve Pintrich, P. R. (1998). Contextual differences in student motivation and self-regulated learning in mathematics, English, and social studies classrooms, Instructional Science, 26(1–2), 27–47.
  • Zimmerman, B. J., Bandura, A., Martinez-Pons, M. (1992). Self- motivation for academic attainment: the role of self-efficacy beliefs and personal goal-setting, American Educational Research Journal, 29, 3, 663-676.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-Efficacy: An essential motive to learn, Contemporary Educational Psychology, 25, 82–91.

Sosyal Bilgilere Yönelik İçsel ve Dışsal Güdülerin Özyeterlik ve Başarı Yönelimlerine Göre Yordanması

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 27, 98 - 117, 11.11.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul 6., ve 7. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine ilişkin içsel ve dışsal güdü
düzeylerinin sınıf ve cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını ve Sosyal Bilgiler başarı yönelimleri ile
özyeterlik inançlarının Sosyal Bilgiler dersine ilişkin içsel ve dışsal güdü düzeylerini ne derecede yordadığını
incelemektir. Çalışma Antalya ili Alanya ilçesindeki 429 ortaokul öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırma verileri “Sosyal Bilgiler Güdü”, “Sosyal Bilgiler Özyeterlik” ve “Sosyal Bilgiler Başarı Yönelimi”
ölçekleri ile toplanmıştır. Verilerin analizinde t-Testi, pearson korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma verileri analizi sonucunda bağımsız değişkenlerin, içsel güdünün varyansının %47’sini açıklayabildiği
ve öğrenme yaklaşma, performans yaklaşma, öğrenme kaçınma ve özyeterlik inançlarının içsel güdünün önemli
yordayıcıları olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bağımsız değişkenlerin dışsal güdünün varyansının %.09’ünü
açıkladığı ve performans yaklaşma ve özyeterlik inançlarının dışsal güdünün önemli yordayıcıları olduğu
saptanmıştır. Erkek öğrencilerin sosyal bilgiler dersi dışsal güdü düzeylerinin kızlara göre yüksek olduğu, sınıf
düzeyi arttıkça öğrencilerin içsel ve dışsal güdü düzeylerinin anlamlı olarak düştüğü araştırmada ulaşılan diğer
bulgulardır

Kaynakça

  • (Bandura, 1994). Ayrıca öğrenme işleri öğrencilerin öğrenme amaçlarının gelişimi ve içsel
  • güdülerini arttırmak için daha ilginç olarak düzenlenmelidir. Bu çalışmada özyeterlik, başarı
  • yönelimi ve içsel güdüyü etkilemede önemli ve etkili rolü olan öğretmenlerin çabaları
  • incelenmemiştir. Bu konuda yapılacak çalışmalar da yararlı olacaktır.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2012). Etkili öğrenme ve öğretme, İstanbul: Biliş Yayıncılık.
  • Ahmed, W. ve Bruinsma, M. (2006). A structural model of self-concept, autonomous motivation and academic performancein cross-cultural perspective, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4, 3, 10, 551-576.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi,13, 343 361.
  • Ames, C. ve Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Student's learning strategies and motivation processes, Journal of Educational Psychology, 80, 3, 260-267.
  • Ames, C.(1992). Goals, structures and student motivation, Journal of Educational Psychology, 84 (3), 261-271.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya derslerindeki güdülenmelerinin incelenmesi, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,5/4, 814-834.
  • Bahar, M. (2002). Biyoloji öğrencilerinin motivasyon tarzlarının tespiti, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22,23-34.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy, V. S. Ramachaudran (Der.). Encyclopedia of Human Behavior, 4, 71-81. New York: Academic Press.
  • Barron, K.E., Harackiewicz, J. M. (2003). Revisiting the benefits of performance aproach goals in the college classroom: Exploring the role of goals in advanced college classrom, International Journal of Educational Research, 39, 357-374.
  • Chan, K. V. Wong, K. Y. A., Lo, E.S.C. (2012) Relational analysis of intrinsic motivation, achievement goals, learning strategies and academic achievement for Hong Kong secondary students, The Asia-Pasific Education Researcher, 21:2, 230-243.
  • Chiodo, J.J., Byord, J. (2004). Do they really dislike social studies? A study of middle school and high school students, Journal of Social Studies Research, 27, 1, 16-11.
  • Çakmak, E K., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş., Demirel, F.(2008). İlköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerinin ders ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stratejileri ve güdülenme düzeylerinin belirlenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5,1.
  • Darnon, C., Haracklewlcz, J. M., Butera, F., Qulamzade,G.M.A. (2007). Performance- aproach and performance avoidance goals: When uncertainty makes a difference, Society for Personality and Social Psychology, 33, 6, 813-827.
  • Deveci, H. (2007). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, 417-451.
  • Doğan, N., Beyaztaş, İ. B., Koçak, Z. (2012). Sosyal bilgiler dersine ilişkin özyeterlik düzeyinin başarıya etkisinin sınıf ve cinsiyete göre incelenmesi: Erzurum İli örneği, Eğitim ve Bilim, 37, 165, 224-236.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed) Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler Öğretimi (15-46). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Elliot, A. (1999). Aproach and avoidance motivation and achievement goals, Educational Psychologist , 34(3), 169-189.
  • Elliot, A.J., ve Thrash, T.M. (2001). Achievement goals and the hierarchical model of achievement motivation, Educational Psychology Review, 13(2), 139-156.
  • Fidan, N. (1993). Okulda öğrenme ve öğretme, Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Fortier, M.S., Vollerand, R. J., Gay, F. (1995). Academic motivation and school performance: Toward a structural model, Contemporary Educational Psychology, 20, 257-274.
  • Gelbach, H. (2006). How Changes in students’s goal orientations relate to outcomes in social studies, The Journal of Educational Research, 99, 6, 358-370.
  • Gıllet, N., Vallerand, R. J., Lafreniere, M. A. K. (2012). Intrinsic and extrinsic school motivation as a function of age: The mediating role of autonımy support, Social Psychology of Education, 15, 1, 77-95.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. (2012). Sosyal bilgiler dersi motivasyon ölçeğinin geçerlik ve Güvenirlik çalışması, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 2, 116-125.
  • Hsieh, P.P., Cho, Y. J., Liu, M. (2008). Examining the ınterplay between middle school students’ achievement goals and self efficacy a techonology enhached learning environment, American Secondary Education Journal, 36, 3, 33-50.
  • Heyman, G. D. , Dweck, C. S. (1992). Achievement goals and intrinsic motivation: Their relation and their role in adaptive motivation, Motivation and Emotion, 16, 3, 231-247.
  • Kellecioğlu, H. (1992). Güdülenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,7, 175- 181.
  • Li, L. K.Y (2012). A Study of the Attitude, Self-efficacy, Effort and Academic Achievement of City U Students towards Research Methods and Statistics Discovery – SS Student E- Journal , 1, 154-183.
  • Maehr, M.L., ve Midgley, C. (1991). Enhancing student motivation:A schoolwide approach. Educational Psychologist, 26(3/4), 399-427.
  • McCombs B. L. (1988). Motivational skills training combining metacognitive, cognitive and affective learning strategies, Learning strategies:An overvıew, learning and study strategies:Issues in assesment, instruction, and evaluation, edited by claire E. Weinstein.
  • Niemiec, C.P. ve Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice, Theory and Research in Education, 133, 133-144.
  • Özkal, N. (2013a). The relationship between achievement goal orientations and self regulated learning strategies of secondary school students in social studies courses, International Journal of Academic Research, Part B; 2013; 5(3), 387-394.
  • Özkal, N. (2013b). Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Olumlu Tutumların Özyeterlik İnançlarına Göre Yordanması, Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 2, 399-408.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 1-31). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings, Review of Educational Research, 66 (4), 543-578.
  • Pintrich, P. R.(2000). An achievement goal theory perspective on ıssues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology, 25, 92–104.
  • Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definetions and new directions, Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
  • Schunk, D. H. (1994). Self-regulation of self-efficacy and attributions in academic settings, D. Schunk, B. J. Zimmerman. (Der.). Self-Regulation of Learning and Performance, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Şenler, B. ve Sungur, S.(2007). Hedef yönelimi anketini Türkçeye çevrilmesi ve adaptasyonu,
  • Ulusal İlköğretim Kongresi, 18, Ankara.
  • Hsieh, P., Sullivan, J. R.,Guerra, N. S. (2007). A closer look at college students: Self efficacy and goal orientation, Journal of Advanced Academics, 18, 3, 454-476.
  • Tschannnen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education,17, 783-805.
  • Woolfolk, E. A. (2001). Educational psychology, (5. Edition) Ally and Bacon, USA.
  • Wolters, C. A. ve Pintrich, P. R. (1998). Contextual differences in student motivation and self-regulated learning in mathematics, English, and social studies classrooms, Instructional Science, 26(1–2), 27–47.
  • Zimmerman, B. J., Bandura, A., Martinez-Pons, M. (1992). Self- motivation for academic attainment: the role of self-efficacy beliefs and personal goal-setting, American Educational Research Journal, 29, 3, 663-676.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-Efficacy: An essential motive to learn, Contemporary Educational Psychology, 25, 82–91.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Neşe Özkal

Yayımlanma Tarihi 11 Kasım 2013
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Özkal, N. (2013). Sosyal Bilgilere Yönelik İçsel ve Dışsal Güdülerin Özyeterlik ve Başarı Yönelimlerine Göre Yordanması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27), 98-117.