YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇENİN ÖĞRETİMİNDE NOT ALARAK DİNLEME ETKİNLİĞİNİN YAZMA BECERİSİNE ETKİSİ
Yıl 2018,
Sayı: 48, 201 - 218, 17.10.2018
Namık Kemal Şahbaz
,
Büşra Çevik
Öz
Bu araştırmanın amacı yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde A2 ve B1
düzeyinde uygulanan not alarak dinleme etkinliklerinin yazma becerisinin
üzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığını tespit etmektir. Çalışma, klasik
deney düzeneğindedir. Ön test-son test kontrol gruplu deneysel bir çalışmadır.
2016-2017 eğitim öğretim yılında Mersin Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama
ve Araştırma Merkezinde ön test aşamasında A2, son test aşamasında B1 düzeyinde
Türkçe hazırlık eğitimi alan 14 öğrenci deney grubunu, 13 öğrenci ise kontrol
grubunu oluşturmaktadır. Deney sürecinde 4 hafta boyunca not alarak dinleme
çalışmaları yaptırılmıştır. Ön test ve son test uygulamalarında, her iki gruba
çeşitli yazma konuları verilmiştir. Yazma becerilerini ölçmek için alanyazınından
yararlanarak ve uzman görüşü alarak bir ölçek geliştirilmiştir. Ön test ve son
test değerlendirilirken, puanlayıcı güvenirliğini sağlamak için iki farklı
puanlayıcının ortalamaları alınmıştır. Bu uygulamalar sonucunda not alarak
dinleme etkinliğinin yazma becerisi üzerinde anlamlı bir etkisinin olup
olmadığı incelenmiştir. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde A2 ve B1
düzeyinde uygulanan not alarak dinleme etkinliklerinin yazma becerisi üzerinde
anlamlı bir etkisinin olduğu saptanmıştır.
Kaynakça
- Bostancı, E. ve Ceran, D. (2015). Seçici dinleme yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerisine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 41 (8), 909-918.
- Ceran, D. (2015). Seçici dinleme ile not alarak dinleme yöntemlerinin altıncı sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerisine etkisi. ZfWT, 7 (1), 205-219.
- Çekici, Y. E. (2017). B1 düzeyinde yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde seçici dinleme ile dinlediğini anlama. M. Ertan Gökmen, N. Tutaş ve S. Alan (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ve yabancı dil öğretimi araştırmaları içinde (s. 95-100). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
- Çekici, Y. E. (2018). B2 düzeyinde yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde not alarak dinleme ile dinlediğini anlama. Route Educational and Social Science Journal, 5 (6), 34-39.
- Doğan, Y. (2007). İlköğretim ikinci kademe dil becerisi olarak dinlemeyi geliştirme çalışmaları. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Doğan, Y. (2012). Dinleme eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Emiroğlu, S. ve Pınar, F. N. (2013). Dinleme becerisinin diğer becerileri alanları ile ilişkisi. Turkish Studies, 8(4), 769-782.
- Erkuş, A. (2013). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Kitabevi.
- İnce, B. ve Boztilki, G. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme Becerisi. F. Yıldırım ve B. Tüfekçioğlu (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi kuramlar-yöntemler-beceriler-uygulamalar içinde (157-175). Ankara: Pegem Akademi.
- Kocaadam, D. (2011). Not alarak dinleme eğitiminin ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin dinleme becerisine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Ömür, S. (2009). Dereceli puanlama anahtarıyla, genel izlenimle ve ikili karşılaştırmalar yöntemiyle yapılan değerlendirmelerin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
- Özbay, M. (2009). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
- Özbay, M. (2014). Türkçe özel öğretim yöntemleri 2. Ankara: Öncü Kitap.
- TELC (2013). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi öğrenim, öğretim ve değerlendirme. TELC: Frankfurt.
- Yıldız, C., Okur, A., Arı, G. ve Yılmaz, Y. (2010). Yeni öğretim programına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
EFFECTS ON WRITING SKILLS OF NOTE TAKING WHILE LISTENİNG ACTIVITIES IN TEACHING TURKISH AS A FOREIGN LANGUAGE
Yıl 2018,
Sayı: 48, 201 - 218, 17.10.2018
Namık Kemal Şahbaz
,
Büşra Çevik
Öz
The aim of this research is to determine whether there
is a meaningful effect of applied note taking while listening activities on
writng skills at A2 and B1 levels in teaching Turkish as a foreign language.
This research has a classic experimental setting. It is an experimental study
with pretest posttest groups. In 2016-2017 academic year, in Mersin University
Turkish Teaching Research and Application Center the control group consists of
14 students that have studied in Turkish preparation class at A2 level in the
phase of pretest and also the experimental group consists of 13 students of
them. During the experiment process, note taking activities. While listening
have been done for 4 weeks. In the applications of pretest and post test, both
groups have been given various writing topics. A scale has been developed by
being benefitted from literature and receiving expert opinion to determine the
writing skills. When the pretest and posttest are evaluated, the average of
both different raters is taken to provide rater reliability. In the result of
this research, it has been analyzed whether there is a significant effect of
note taking while listening activities that are applied at A2 and B1 levels in
teaching Turkish as a foreign language.
Kaynakça
- Bostancı, E. ve Ceran, D. (2015). Seçici dinleme yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerisine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 41 (8), 909-918.
- Ceran, D. (2015). Seçici dinleme ile not alarak dinleme yöntemlerinin altıncı sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerisine etkisi. ZfWT, 7 (1), 205-219.
- Çekici, Y. E. (2017). B1 düzeyinde yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde seçici dinleme ile dinlediğini anlama. M. Ertan Gökmen, N. Tutaş ve S. Alan (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ve yabancı dil öğretimi araştırmaları içinde (s. 95-100). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
- Çekici, Y. E. (2018). B2 düzeyinde yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde not alarak dinleme ile dinlediğini anlama. Route Educational and Social Science Journal, 5 (6), 34-39.
- Doğan, Y. (2007). İlköğretim ikinci kademe dil becerisi olarak dinlemeyi geliştirme çalışmaları. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Doğan, Y. (2012). Dinleme eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Emiroğlu, S. ve Pınar, F. N. (2013). Dinleme becerisinin diğer becerileri alanları ile ilişkisi. Turkish Studies, 8(4), 769-782.
- Erkuş, A. (2013). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Kitabevi.
- İnce, B. ve Boztilki, G. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme Becerisi. F. Yıldırım ve B. Tüfekçioğlu (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi kuramlar-yöntemler-beceriler-uygulamalar içinde (157-175). Ankara: Pegem Akademi.
- Kocaadam, D. (2011). Not alarak dinleme eğitiminin ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin dinleme becerisine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Ömür, S. (2009). Dereceli puanlama anahtarıyla, genel izlenimle ve ikili karşılaştırmalar yöntemiyle yapılan değerlendirmelerin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
- Özbay, M. (2009). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
- Özbay, M. (2014). Türkçe özel öğretim yöntemleri 2. Ankara: Öncü Kitap.
- TELC (2013). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi öğrenim, öğretim ve değerlendirme. TELC: Frankfurt.
- Yıldız, C., Okur, A., Arı, G. ve Yılmaz, Y. (2010). Yeni öğretim programına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.