Bu araştırmanın amacı ortaöğretim kurumlarında
görev yapan öğretmenlerin okul yönetiminin kayırmacı uygulamalarına ilişkin
öğretmenlerin algıları ile psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkiyi
incelemektedir. Ayrıca, bu değişkenlerin cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim
düzeyi, branş, hizmet yılı ve okul türüne göre farklılaşıp farklılaşmadığı
belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Trabzon ilinde
ortaöğretim kurumlarında görev yapan 250 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimsel
bir çalışmadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Okul Yönetiminde
Kayırmacılık Ölçeği ve Psikolojik Sermaye Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizinde SPSS 20.0 paket programı kullanılarak, korelasyon analizi, t- Testi,
Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA); Mann Whitney- U testi ve Kruskal Wallis H
testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin kayırmacılık algılarının
düşük, psikolojik sermaye düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna varılırken, bu
iki değişken arasında negatif yönde anlamlı olmayan ilişki tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin kayırmacılık algıları hizmet yılı ve okul türü değişkenine göre
farklılaşırken, cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi ve branş
değişkenlerine göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Psikolojik sermaye düzeylerine
ilişkin yapılan incelemede ise, değişkenler arasında anlamlı farklılık
bulunamamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 50 |