Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYAR OYUN BAĞIMLILIĞI İLE BENLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Sayı: 56, 206 - 226, 25.10.2020

Öz

Bu
araştırmada, beşinci sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve benlik
algıları arasındaki ilişki ile bu değişkenlerin öğrencilerin cinsiyet,
bilgisayara sahip olma, anne-babanın öğrenim durumu ve kardeş sayısına göre
farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini
Eskişehir il merkezinde yer alan ortaokullardan çalışmaya gönüllü katılan 115
kız, 109 erkek olmak üzere, toplam 224 beşinci sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Veriler, “Genel Bilgi Formu”, “Çocuklar için Oyun Bağımlılığı
Ölçeği” ile “Çocuklar İçin Benlik Algısı Profili” ile elde edilmiştir. Elde
edilen verilere normalite testi yapılmış ardından ikili karşılaştırmalar için
Mann Whitney U-testi, bilgisayar oyun bağımlılığı ile benlik algıları
arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılabilmesi için Spearman Korelasyon analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, beşinci sınıf öğrencilerinin bilgisayar
oyun bağımlılığı ile benlik algıları arasında negatif yönde anlamlı ilişki
olduğu görülmüştür. Erkek öğrencilerin kız öğrencilerden daha fazla bilgisayar
oyun bağımlılığı düzeyi gösterdiği; kız öğrencilerin de erkek öğrencilerden
daha fazla benlik algısı düzeyine sahip olduğu görülmüştür. Bilgisayara sahip
olma durumu, anne-baba öğrenim durumu ve kardeş sayısı gibi değişkenler ile
bilgisayar oyun bağımlılığı ve benlik algısı arasında anlamlı bir ilişki
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Akgün, Ö. E., Elçiçek, A., Mammadov, U. ve Ayyıldız, A. S. (2013). Çeşitli Değişkenler Açısından 4.- 8. Sınıf Öğrencilerin Bilgisayar Oyunu Bağımlılıklarının İncelenmesi. 6. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumunda sunulmuş sözlü bildiri, Sakarya.Aydıner, S. (2017). Ortaokul kademesindeki öğrencilerin bilgisayar bağımlılıkları ile benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.Bee, H. ve Boyd, D. (2009). Çocuk Gelişim Psikolojisi (O. Gündüz, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.Berk, L. E. (2015). Çocuk Gelişimi (A. Dönmez, Çev.). Ankara: İmge Kitapevi.Blume, L. B. & Zembar, M. J. (2007). Middle childhood to middle adolescence: Development from ages 8 to 18. New Jersey : Prentice Hall.Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem YayıncılıkCaplan, S. E. (2003). Preference for online social interaction: A theory of problematic Internet use and psychosocial well-being. Communication research, 30(6), 625-648.Chiu, S. I., Lee, J. Z., & Huang, D. H. (2004). Video game addiction in children and teenagers in Taiwan. CyberPsychology & behavior, 7(5), 571-581.Çelik, I., Şahin, I. ve Eren, F. (2014). Metaphorical perceptions of middle school students regarding computer games. International Journal of Social, Education, Economics and Management Engineering, 8, 2518-23.Erikçi, M. (2005). Ana baba yoksulluğunun 9-15 yaş grubu çocukların benlik kavramı üzerindeki etkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.Esgin, A. (2000). Yeni bir bağımlılık türü: internet kafeler. Bilim ve Ütopya , 74, 38-45Greenberg, B. S., Sherry, J., Lachlan, K., Lucas, K. & Holmstrom, A. (2010). Orientations to video games among gender and age groups. Simulation & Gaming, 41(2), 238-259.Griffiths, M. D., Davies, M. N., & Chappell, D. (2004). Online computer gaming: a comparison of adolescent and adult gamers. Journal of adolescence, 27(1), 87-96.Griffiths, M.D., Davies, M.N.O. & Chappell, D. (2003). Breaking the stereotype: the case of online gaming. Cyberpsychology & Behavior, 6(1), 81-91.Güllü, M., Arslan, C., Dündar, A., ve Murathan, F. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyun Bağımlılıklarının İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 89-100.Harter, S. (1998). The development of self-representations. In W. Damon & N. Eisenberg (Ed.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (s. 553-617). New York: Wiley.Hauge, M. R., & Gentile, D. A. (2003). Video game addiction among adolescents: Associations with academic performance and aggression. Society for Research in Child Development Conference sunulmuş bildiri, Tampa.Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (159), 56-68.Horzum, M. B., Ayas, T. ve Çakır Balta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 76-88.Jackson, L. A., Zhao, Y., Kolenic III, A., Fitzgerald, H. E., Harold, R., & Von Eye, A. (2008). Race, gender, and information technology use: The new digital divide. CyberPsychology & Behavior, 11(4), 437-442.Kim, E. J., Namkoong, K., Ku, T. & Kim, S. J. (2008). The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. European psychiatry, 23(3), 212-218.Kowert, R., Domahidi, E., & Quandt, T. (2014). The relationship between online video game involvement and gaming-related friendships among emotionally sensitive individuals. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(7), 447-453.Kurşun, M. (1998). Elazığ’da iki farklı lisedeki öğrencilerin aile sorunlarının benlik saygısı üzerine etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Fırat Üniversitesi, Elazığ.Lee, I. M. & Buchner, D. M. (2008). The importance of walking to public health. Medicine and science in sports and exercise, 40(7), 512-518.O'Malley, P. M., & Bachman, J. G. (1979). Self-esteem and education: Sex and cohort comparisons among high school seniors. Journal of Personality and Social Psychology, 37(7), 1153- 1159.Onay, P., Hotomaroğlu, A. ve Çağıltay, K. (2005). Türkiye’deki Öğrencilerin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıkları ve Oyun Tercihleri: ODTU ve Gazi Üniversitesi öğrencileri arası karşılaştırmalı bir çalışma. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı’nda sunulmuş bildiri, Ankara.Orleans, M. & Laney, M. C. (2000). Children’s computer use in the home: Isolation or sociation?. Social Science Computer Review, 18(1), 56-72.Özkan, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. Düşünen Adam, 7(3), 4-9.Rodgers, R. F., Melioli, T., Laconi, S., Bui, E., & Chabrol, H. (2013). Internet addiction symptoms, disordered eating, and body image avoidance. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(1), 56-60.Santrock, J. W. (2011). Yaşam boyu gelişim: gelişim psikolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Sayıl, M., Güre, A. ve Uçanok, Z. (2002). Ergenliğe Geçişte Bilgilendirmenin Ergenin Bilgi Düzeyi ve Benlik Algısına Etkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 17(50), 47-58.Şahin, C. ve Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 4(3), 115-130.Şahin, D. ve Güvenç, G. B. (1996). Ergenlerde aile algısı ve benlik algısı. Türk Psikoloji Dergisi, 11(38), 22-32.Şahin, F ve Gürbüz, S. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.Şekercioğlu, G. (2009). Çocuklar için benlik algısı profilinin uyarlanması ve faktör yapısının farklı değişkenlere göre eşitliğinin test edilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.Temel, Z. F. ve Aksoy, A. B. (2016). Ergen ve gelişimi: yetişkinliğe ilk adım. Ankara: Nobel Yayıncılık.Tüzün, H. (2006). Eğitsel bilgisayar oyunları ve bir örnek: Quest Atlantis. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 220-229.Ulum, H (2016). Çocuklarda bilgisayar oyunu bağımlılığı ile duygu ayarlayabilme arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ üniversitesi, MersinUsmiani, S., & Daniluk, J. (1997). Mothers and their adolescent daughters: Relationship between self-esteem, gender role identity, and body image. Journal of Youth and Adolescence, 26 (1), 45- 62.Voida, A., & Greenberg, S. (2009). Wii all play: The console game as a computational meeting place. Proceedings of the27th international conference on human factors in computing systems (s. 1559-1568). New York, NY: ACM Press.Young, K. (1999). Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. In L. VandeCreek & T. Jackson (Eds.), Innovations in clinical practice: a source book, (s. 19-31). Sarasota, Florida: Professional Resource Press.Young, K. S. (1996). Psychology of computer use: XL. Addictive use of the Internet: A case that breaks the stereotype. Psychological Reports,79 (3), 251-270.Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of educational psychology, 81(3), 329-339.

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPUTER GAME ADDICTION AND SELF PERCEPTION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Yıl 2020, Sayı: 56, 206 - 226, 25.10.2020

Öz

In
this study, the relationship between computer game addiction and
self-perception of fifth grade students was investigated. In addition, it was
investigated whether these variables differ according to gender, computer
ownership, educational status of parents and number of siblings. The sample of
the study consisted of 224 fifth-grade students (115 girls and 109 boys) from
the secondary schools in the city center of Eskişehir. The data were obtained
by using “the General Information Form”, “Game Addiction Scale for Children”
and “Self-Perception Profile for Children”. Normality test was applied to the
obtained data and then Mann Whitney U-test was used for paired comparisons. Spearman
Correlation analysis was used to determine the relationship between computer
game addiction and self-perception. As a result of the study, it was seen that
there was a negative correlation between computer game addiction and
self-perception of fifth grade students. In the study, male students had higher
computer gaming addiction than female students; female students had higher
self-perception than male students. It was concluded that there is no
significant relationship between computer ownership, parents education status,
the number of siblings

Kaynakça

  • Akgün, Ö. E., Elçiçek, A., Mammadov, U. ve Ayyıldız, A. S. (2013). Çeşitli Değişkenler Açısından 4.- 8. Sınıf Öğrencilerin Bilgisayar Oyunu Bağımlılıklarının İncelenmesi. 6. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumunda sunulmuş sözlü bildiri, Sakarya.Aydıner, S. (2017). Ortaokul kademesindeki öğrencilerin bilgisayar bağımlılıkları ile benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.Bee, H. ve Boyd, D. (2009). Çocuk Gelişim Psikolojisi (O. Gündüz, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.Berk, L. E. (2015). Çocuk Gelişimi (A. Dönmez, Çev.). Ankara: İmge Kitapevi.Blume, L. B. & Zembar, M. J. (2007). Middle childhood to middle adolescence: Development from ages 8 to 18. New Jersey : Prentice Hall.Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem YayıncılıkCaplan, S. E. (2003). Preference for online social interaction: A theory of problematic Internet use and psychosocial well-being. Communication research, 30(6), 625-648.Chiu, S. I., Lee, J. Z., & Huang, D. H. (2004). Video game addiction in children and teenagers in Taiwan. CyberPsychology & behavior, 7(5), 571-581.Çelik, I., Şahin, I. ve Eren, F. (2014). Metaphorical perceptions of middle school students regarding computer games. International Journal of Social, Education, Economics and Management Engineering, 8, 2518-23.Erikçi, M. (2005). Ana baba yoksulluğunun 9-15 yaş grubu çocukların benlik kavramı üzerindeki etkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.Esgin, A. (2000). Yeni bir bağımlılık türü: internet kafeler. Bilim ve Ütopya , 74, 38-45Greenberg, B. S., Sherry, J., Lachlan, K., Lucas, K. & Holmstrom, A. (2010). Orientations to video games among gender and age groups. Simulation & Gaming, 41(2), 238-259.Griffiths, M. D., Davies, M. N., & Chappell, D. (2004). Online computer gaming: a comparison of adolescent and adult gamers. Journal of adolescence, 27(1), 87-96.Griffiths, M.D., Davies, M.N.O. & Chappell, D. (2003). Breaking the stereotype: the case of online gaming. Cyberpsychology & Behavior, 6(1), 81-91.Güllü, M., Arslan, C., Dündar, A., ve Murathan, F. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyun Bağımlılıklarının İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 89-100.Harter, S. (1998). The development of self-representations. In W. Damon & N. Eisenberg (Ed.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (s. 553-617). New York: Wiley.Hauge, M. R., & Gentile, D. A. (2003). Video game addiction among adolescents: Associations with academic performance and aggression. Society for Research in Child Development Conference sunulmuş bildiri, Tampa.Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (159), 56-68.Horzum, M. B., Ayas, T. ve Çakır Balta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 76-88.Jackson, L. A., Zhao, Y., Kolenic III, A., Fitzgerald, H. E., Harold, R., & Von Eye, A. (2008). Race, gender, and information technology use: The new digital divide. CyberPsychology & Behavior, 11(4), 437-442.Kim, E. J., Namkoong, K., Ku, T. & Kim, S. J. (2008). The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. European psychiatry, 23(3), 212-218.Kowert, R., Domahidi, E., & Quandt, T. (2014). The relationship between online video game involvement and gaming-related friendships among emotionally sensitive individuals. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(7), 447-453.Kurşun, M. (1998). Elazığ’da iki farklı lisedeki öğrencilerin aile sorunlarının benlik saygısı üzerine etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Fırat Üniversitesi, Elazığ.Lee, I. M. & Buchner, D. M. (2008). The importance of walking to public health. Medicine and science in sports and exercise, 40(7), 512-518.O'Malley, P. M., & Bachman, J. G. (1979). Self-esteem and education: Sex and cohort comparisons among high school seniors. Journal of Personality and Social Psychology, 37(7), 1153- 1159.Onay, P., Hotomaroğlu, A. ve Çağıltay, K. (2005). Türkiye’deki Öğrencilerin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıkları ve Oyun Tercihleri: ODTU ve Gazi Üniversitesi öğrencileri arası karşılaştırmalı bir çalışma. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı’nda sunulmuş bildiri, Ankara.Orleans, M. & Laney, M. C. (2000). Children’s computer use in the home: Isolation or sociation?. Social Science Computer Review, 18(1), 56-72.Özkan, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. Düşünen Adam, 7(3), 4-9.Rodgers, R. F., Melioli, T., Laconi, S., Bui, E., & Chabrol, H. (2013). Internet addiction symptoms, disordered eating, and body image avoidance. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(1), 56-60.Santrock, J. W. (2011). Yaşam boyu gelişim: gelişim psikolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Sayıl, M., Güre, A. ve Uçanok, Z. (2002). Ergenliğe Geçişte Bilgilendirmenin Ergenin Bilgi Düzeyi ve Benlik Algısına Etkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 17(50), 47-58.Şahin, C. ve Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 4(3), 115-130.Şahin, D. ve Güvenç, G. B. (1996). Ergenlerde aile algısı ve benlik algısı. Türk Psikoloji Dergisi, 11(38), 22-32.Şahin, F ve Gürbüz, S. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.Şekercioğlu, G. (2009). Çocuklar için benlik algısı profilinin uyarlanması ve faktör yapısının farklı değişkenlere göre eşitliğinin test edilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.Temel, Z. F. ve Aksoy, A. B. (2016). Ergen ve gelişimi: yetişkinliğe ilk adım. Ankara: Nobel Yayıncılık.Tüzün, H. (2006). Eğitsel bilgisayar oyunları ve bir örnek: Quest Atlantis. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 220-229.Ulum, H (2016). Çocuklarda bilgisayar oyunu bağımlılığı ile duygu ayarlayabilme arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ üniversitesi, MersinUsmiani, S., & Daniluk, J. (1997). Mothers and their adolescent daughters: Relationship between self-esteem, gender role identity, and body image. Journal of Youth and Adolescence, 26 (1), 45- 62.Voida, A., & Greenberg, S. (2009). Wii all play: The console game as a computational meeting place. Proceedings of the27th international conference on human factors in computing systems (s. 1559-1568). New York, NY: ACM Press.Young, K. (1999). Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. In L. VandeCreek & T. Jackson (Eds.), Innovations in clinical practice: a source book, (s. 19-31). Sarasota, Florida: Professional Resource Press.Young, K. S. (1996). Psychology of computer use: XL. Addictive use of the Internet: A case that breaks the stereotype. Psychological Reports,79 (3), 251-270.Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of educational psychology, 81(3), 329-339.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Belgin Aksoy Bu kişi benim

Gülhan Yılmaz Bursa 0000-0003-2124-7013

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 14 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Aksoy, A. B., & Yılmaz Bursa, G. (2020). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYAR OYUN BAĞIMLILIĞI İLE BENLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(56), 206-226.