Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2020, Sayı: 56, 326 - 344, 25.10.2020

Öz

Bu araştırmada, Akademik Azim Ölçeği’nin (AAÖ)
Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği incelenmiştir. Çok aşamalı küme
örnekleme tekniğinden yararlanılarak ortaokul ve lise öğrencilerini içeren iki
ayrı örneklem grubundan (N1
= 511, %60.5 kız, Ortyaş = 14.42, ssyaş =
2.06; N2 = 388, %52.8 kız, Ortyaş = 14.50, ssyaş
= 1.54) veriler toplanmıştır. Araştırmada, veri toplama araçları olarak Demografik
Bilgi Formu, Akademik Azim Ölçeği (AAÖ), Kısa Azim (Sebat) Ölçeği (KAÖ) ve Çok
Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği Kısa Formu (ÇBÖYDÖ-KF) kullanılmıştır. Araştırma
bulguları, AAÖ’nin 10 maddeli tek faktörlü orijinal yapısının hedef örneklemde
doğrulandığını göstermiştir. AAÖ ile KAÖ ve ÇBÖYDÖ-KF arasında hesaplanan
pozitif yönde anlamlı korelasyon katsayıları AAÖ’nin ölçüt-bağıntılı
geçerliğini desteklemiştir. AAÖ’nin Cronbach alfa katsayısı .92, test-tekrar
test güvenirliği .90 olarak hesaplanmıştır. İkinci örneklem grubundan elde
edilen veriler, AAÖ’nin çapraz geçerlik ve güvenirliğini desteklemiştir. Çoklu
grup doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, AAÖ’nin cinsiyete (kız, erkek) ve ergenliğin
gelişim aşamalarına (ilk ergenlik, orta ergenlik ve ileri ergenlik) göre yapısal
ve metrik değişmezliğe sahip olduğunu göstermiştir. Tüm bu bulgular, ortaokul
ve lise öğrencilerinin akademik azim düzeylerinin incelenmesinde AAÖ’nin geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir. Araştırma bulguları ve
sınırlılıklar tartışılmış, gelecek araştırmalar için öneriler geliştirilmiştir. 

Kaynakça

  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). New York, NY: Routledge.
  • Chen, F. F. (2007). Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 14(3), 464-504. doi: 10.1080/10705510701301834
  • Christensen, R., & Knezek, G. (2014). Comparative measures of grit, tenacity and perseverance. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 8(1), 16-30.
  • Clark, K. N., & Malecki, C. K. (2019). Academic Grit Scale: Psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of School Psychology, 72, 49-66. doi: 10.1016/j.jsp.2018.12.001
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Credé, M. (2018). What shall we do about grit? A critical review of what we know and what we don’t know. Educational Researcher, 47(9), 606-611. doi: 10.3102/0013189X18801322
  • Credé, M., Tynan, M. C., & Harms, P. D. (2017). Much ado about grit: A meta-analytic synthesis of the grit literature. Journal of Personality and social Psychology, 113(3), 492-511.
  • Çelik, İ., & Sarıçam, H. (2018). The relationships between positive thinking skills, academic locus of control and grit in adolescents. Universal Journal of Educational Research, 6(3), 392-398. doi: 10.13189/ujer.2018.060305
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101. doi: 10.1037/0022-3514.92.6.1087
  • Duckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the Short Grit Scale (GRIT-S). Journal of Personality Assessment, 91(2), 166-174. doi: 10.1080/00223890802634290
  • Eskreis-Winkler, L., Shulman, E. P., Beal, S. A., & Duckworth, A. L. (2014). The grit effect: Predicting retention in the military, the workplace, school and marriage. Frontiers in Psychology, 5(36), 1-12. doi: 10.3389/fpsyg.2014.00036
  • Huebner, E. S., Suldo, S., Valois, R. F., Drane, J. W., & Zullig, K. (2004). Brief Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale: Sex, race, and grade effects for a high school sample. Psychological Reports, 94(1), 351-356. doi: 10.2466/pr0.94.1.351-356
  • Hwang, M. H., Lim, H. J., & Ha, H. S. (2018). Effects of grit on the academic success of adult female students at Korean Open University. Psychological Reports, 121(4), 705-725. doi: 10.1177/0033294117734834
  • Jiang, W., Xiao, Z., Liu, Y., Guo, K., Jiang, J., & Du, X. (2019). Reciprocal relations between grit and academic achievement: A longitudinal study. Learning and Individual Differences, 71, 13-22. doi: 10.1016/j.lindif.2019.02.004
  • Kapıkıran, Ş. (2016). Ebeveyn Akademik Başarı Baskısı ve Desteği Ölçeği’nin psikometrik değerlendirmeleri ve yapısal geçerlik: Ortaokul ve lise öğrencileri. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 62-83. doi: 10.12984/eed.07848
  • Kim, Y. J. (2015). Study on the role of grit in Korean elderly suicide ideation. Advanced Science and Technology Letters, 91, 67-70. doi: 10.14257/astl.2015.91.14
  • Lee, W. W. S. (2017). Relationships among grit, academic performance, perceived academic failure, and stress in associate degree students. Journal of Adolescence, 60, 148-152. doi: 10.1016/j.adolescence.2017.08.006
  • Luthans, K. W., Luthans, B. C., & Chaffin, T. D. (2019). Refining grit in academic performance: The mediational role of psychological capital. Journal of Management Education, 43(1), 35-61. doi: 10.1177/1052562918804282
  • Oriol, X., Miranda, R., Oyanedel, J. C., & Torres, J. (2017). The role of self-control and grit in domains of school success in students of primary and secondary school. Frontiers in Psychology, 8(1716), 1-8. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01716
  • Özhan, M. B. ve Boyaci, M. (2018). Üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin yordayıcısı olarak azim: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(4), 370-376. doi: 10.5455/apd.285042
  • Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., & Kain, J. F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73(2), 417-458. doi: 10.1111/j.1468-0262.2005.00584.x
  • Rojas, J. P., Reser, J. A., Usher, E. L., & Toland, M. D. (2012). Psychometric properties of the Academic Grit Scale. Lexington, KY: University of Kentucky.
  • Sarıçam, H., Çelik, İ. ve Oğuz, A. (2016). Kısa Azim (Sebat) Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 927-935. doi: 10.7884/teke.622
  • Siyez, D. M. ve Kaya, A. (2008). Validity and reliability of the Brief Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale with Turkish children. Journal of Psychoeducational Assessment, 26(2), 139-147. doi: 10.1177/0734282907307802
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • West, M. R., Kraft, M. A., Finn, A. S., Martin, R. E., Duckworth, A. L., Gabrieli, C. F. O., & Gabrieli, J. D. E. (2016). Promise and paradox: Measuring students’ non-cognitive skills and the impact of schooling. Educational Evaluation and Policy Analysis, 38(1), 148-170. doi: 10.3102/0162373715597298
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Serdar Sağkal 0000-0002-2597-8115

Yağmur Soylu 0000-0002-5562-6233

Burcu Pamukçu 0000-0003-2266-0176

Yalçın Özdemir 0000-0003-2698-0900

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 30 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Sağkal, A. S., Soylu, Y., Pamukçu, B., Özdemir, Y. (2020). AKADEMİK AZİM ÖLÇEĞİ’NİN (AAÖ) TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(56), 326-344.