Bu araştırmada, Akademik Azim Ölçeği’nin (AAÖ)
Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği incelenmiştir. Çok aşamalı küme
örnekleme tekniğinden yararlanılarak ortaokul ve lise öğrencilerini içeren iki
ayrı örneklem grubundan (N1
= 511, %60.5 kız, Ortyaş = 14.42, ssyaş =
2.06; N2 = 388, %52.8 kız, Ortyaş = 14.50, ssyaş
= 1.54) veriler toplanmıştır. Araştırmada, veri toplama araçları olarak Demografik
Bilgi Formu, Akademik Azim Ölçeği (AAÖ), Kısa Azim (Sebat) Ölçeği (KAÖ) ve Çok
Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği Kısa Formu (ÇBÖYDÖ-KF) kullanılmıştır. Araştırma
bulguları, AAÖ’nin 10 maddeli tek faktörlü orijinal yapısının hedef örneklemde
doğrulandığını göstermiştir. AAÖ ile KAÖ ve ÇBÖYDÖ-KF arasında hesaplanan
pozitif yönde anlamlı korelasyon katsayıları AAÖ’nin ölçüt-bağıntılı
geçerliğini desteklemiştir. AAÖ’nin Cronbach alfa katsayısı .92, test-tekrar
test güvenirliği .90 olarak hesaplanmıştır. İkinci örneklem grubundan elde
edilen veriler, AAÖ’nin çapraz geçerlik ve güvenirliğini desteklemiştir. Çoklu
grup doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, AAÖ’nin cinsiyete (kız, erkek) ve ergenliğin
gelişim aşamalarına (ilk ergenlik, orta ergenlik ve ileri ergenlik) göre yapısal
ve metrik değişmezliğe sahip olduğunu göstermiştir. Tüm bu bulgular, ortaokul
ve lise öğrencilerinin akademik azim düzeylerinin incelenmesinde AAÖ’nin geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir. Araştırma bulguları ve
sınırlılıklar tartışılmış, gelecek araştırmalar için öneriler geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 56 |