Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AKADEMİSYEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA SINIFLANDIRILAN MÜZİK EĞİTİMİ LİSANSÜSTÜ DERSLERİNE YÖNELİK BÜTÜNLEŞİK BİR YAPI MODELİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Sayı: 56, 362 - 384, 25.10.2020

Öz

Ülkemizde günümüz itibariyle müzik eğitimi alanındaki lisansüstü programlar, 10 doktora ve 17 yüksek lisans programı olarak yürütülmektedir. Bu programlar kendi içerisinde de AKTS, Kredi, benzer içeriklerde farklı ders isimleri, zorunlu veya seçmeli ders gibi unsurlar bakımından çeşitlilik göstermektedir. Çalışmanın amacı; ülkemizde lisansüstü müzik eğitimi programını akademisyen görüşleri doğrultusunda sınıflandırıp analiz ederek, lisansüstü eğitim sürecine bütünleşik bir yapı modeli önermektir. Araştırma, betimsel nitelikte olup, verilerin toplanılmasında ilgili Anabilim Dallarında görev yapan 71 öğretim üyesinin görüşlerinden yararlanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, programlarda birbirine ismen ve içeriksel olarak benzeyen çok sayıda ders olduğu, bu derslerde sadeleştirilme yapılması gerektiği, farklı üniversitelerdeki programlar arasında amaçsal anlamda standartta gidilmesi gerektiği saptanmıştır. Çalışmada, “Müzik Eğitimi Lisansüstü Programlarının” yeniden yapılanma sürecine girmesi, programdaki derslerin amaçları, kazanımları ve içerikleri doğrultusunda belirlenen alanlara göre sınıflandırılması ve öğrencilerin her alandan en az bir dersi zorunlu olarak alacağı bir yapı oluşturulması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemler SPSS uygulamalı (6.Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eskioğlu, I., (2010) YÖK’ün Lisansüstü Program Açma Ölçütleri Hakkında Analitik Tartışmalar ve Müzik Eğitimi Alanı Örneği, International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey
  • Sağer, T. (2005). Müzik öğretmenliği bilim dallarında çalışılan lisansüstü tezlerin enstitü farklılıkları açısından değerlendirilmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 1(17).
  • Yeşil, D, Kış & A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2016) Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, Resmi Gazete, Sayı 29690 http://www.yok.gov.tr/web/guest/anasayfa Erişim Tarihi: 09.12.2018.

CLASSIFICATION OF LESSONS IN POSTGRADUATE MUSIC EDUCATION PROGRAMS ACCORDING TO ACADEMIC OPINION

Yıl 2020, Sayı: 56, 362 - 384, 25.10.2020

Öz

In Turkey today, postgraduate programs include 10 doctorate and 17 master’s programs in the music education field. Among these programs, there is variety in terms of elements like AKTS, credit, different lessons with similar content, mandatory or elective lessons. The aim of the study is the classify and analyze the postgraduate music education programs in Turkey in line with the views of academics to recommend a holistic structural model for the postgraduate education process. The research has descriptive qualities with opinions from 71 lecturers in relevant departments used for data collection. Data collected with semi-structured interview forms were analyzed with content analysis. The research results identified that programs contained many lessons with similar names and contents, that these lessons need to be simplified, and that standards should be used for targets between programs in different universities. The study recommends that the “Music Education Postgraduate Programs” enter a restructuring process, that lessons in programs be classified according to area determined by aims, outcomes and content, and that a structure be created where students have to take at least one lesson from each area.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemler SPSS uygulamalı (6.Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eskioğlu, I., (2010) YÖK’ün Lisansüstü Program Açma Ölçütleri Hakkında Analitik Tartışmalar ve Müzik Eğitimi Alanı Örneği, International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey
  • Sağer, T. (2005). Müzik öğretmenliği bilim dallarında çalışılan lisansüstü tezlerin enstitü farklılıkları açısından değerlendirilmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 1(17).
  • Yeşil, D, Kış & A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2016) Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, Resmi Gazete, Sayı 29690 http://www.yok.gov.tr/web/guest/anasayfa Erişim Tarihi: 09.12.2018.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeki Nacakcı

Esra Dalkıran

Turan Sağer

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Nacakcı, Z., Dalkıran, E., & Sağer, T. (2020). AKADEMİSYEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA SINIFLANDIRILAN MÜZİK EĞİTİMİ LİSANSÜSTÜ DERSLERİNE YÖNELİK BÜTÜNLEŞİK BİR YAPI MODELİ ÖRNEĞİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(56), 362-384.