Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE INVESTIGATION OF PRE-SCHOOL TEACHERS’ ECOLOGICAL LITERACY LEVEL

Yıl 2021, Cilt: - Sayı: 58, 545 - 572, 03.05.2021

Öz

Teacher serve an important role in equipping preschool children with the skills of ecological literacy, which is defined as understanding the language of nature and acting in accordance with the language of nature. Hence, the main purpose of this research is to examine the ecological literacy knowledge and awareness levels of preschool teachers. In this study, basic qualitative research method was used and Turkey's 155 preschool teachers working in different provinces participated. In data collection, an interview form developed by the researchers, containing demographic information questions and case study questions related to the Australian Fire, were used. Descriptive analysis was used to analyse the data. The respondents (n=119,81%) expressed that they are not a member of any non-governmental organization related to environment / nature / ecological literacy issues while (n=28,19%) are mostly members of TEMA Foundation. Whilst (n=86,55.5%) of the respondents stated that they have heard of the concept of ecological literacy before (n=69,44.5%) of the respondents stated that they do not. Participants’ definitions of ecological literacy were found in line with literature, and their responses to questions showed they have ecological literacy knowledge, but what extent their knowledge is reflected to their behaviour, needs investigation. Accordingly, ecological literacy trainings can be organized for preschool teachers.

Kaynakça

  • Aini, M. & Laily, P. (2010). Preparedness of Malaysian pre-school educators for environmental education. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 18(2), 271-283.
  • Aksu, Y. (2009). Fen ve teknoloji ile sınıf öğretmenlerinin çevre sorunlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi:Burdur ili örneği. [The determination of the science and technology and primary school teachers attitudes towards environmental issues (Sample of Burdur province]. (Unpublished Master Thesis). Süleyman Demirel University, Isparta, Turkey.
  • Altınöz, N. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeyleri.[Environmental literacy levels of prospective science teachers]. (Unpublished Master Thesis). Sakarya University, Sakarya, Turkey.
  • Aydın, M., Dündar, R. & Korkut, Ş. (2016). Türkiye’de ekolojik okuryazarlık eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. [Teacher views upon ecological literacy education in Turkey]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,16 (2), 1160-1172.
  • Ayvacı, H. & Şenel- Çoruhlu, T. (2009). Öğrencilerin küresel çevre sorunlarına bakışları ve kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik gelişimsel bir araştırma. [Students 'view of the global environmental problems and a developmental research for the determination of conception mistakes]. HAYEF Journal of Education, 6 (2), 11-25.
  • Büyükkaynak, E. & Aslan, O. (2019). Matematik ve fen bilimleri eğitimi öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları. [Mathematics and science education teacher candidates' attitudes towards the environment].Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi / The Journal of International Social Research, 12 (63), 798-807.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. [Scientific research methods].Ankara: Pegem Akademi.
  • Center for Ecoliteracy. (2013). What we do. Center for Ecoliteracy, Berkeley, California, USA. Retrieved from http://www. ecoliteracy.org/about-us/what-we-do
  • Cutter-Mackenzie, A., Edwards, S., Moore, D. & Boyd, W.(2014). Young children's play and environmental education in early childhood education. London: Springer.
  • Çimen, H. & Benzer, S. (2019). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi. [Science and class teacher candidates sustainable investigation of environmental attitudes]. İnsan& İnsan, 6(21), 525-542.
  • Demirtaş, N., Akbulut, M.C. & Özşen, Z.S. (2018). Üniversite öğrencilerinin çevre okuryazarlığı üzerine bir araştırma: Beypazarı Meslek Yüksekokulu örneği. [A study on environmental literacy of university students': Case of Beypazarı Vocational School]. Journal of Anatolian Environmental and Animal Sciences,3(1), 27-33.
  • Derman, A. & Hacıeminoğlu, E. (2017). Sürdürülebilir gelişme için eğitim bağlamında sınıf öğretmenlerinin çevre okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi. [Primary school teachers in the context of education for sustainable development determining environmental literacy levels].OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi / OMU Journal of Education Faculty, 36(2), 81-103.
  • Desfandi, M., Maryani, E. & Disman, D. (2017). Building ecoliteracy through Adiwiyata Program (Study at Adiwiyata School in Banda Aceh). Indonesian Journal of Geography, 49(1), 51 – 56.
  • Erbasan, Ö. (2018). Öğretmenlerin çevre okuryazarlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Investigation of teachers' environmental literacy in terms of some variables]. (Unpublished Master Thesis). Afyonkocatepe University, Afyonkarahisar, Turkey.
  • Erbasan, Ö. & Erkol, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin çevreye yönelik bilgi, tutum ve davranış düzeylerinin incelenmesi. [Investigation of environmental knowledge, attitudes and behaviors of primary school teachers]. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi-International Journal of Society Researches, 15(24), 2445-2471.

THE INVESTIGATION OF PRE-SCHOOL TEACHERS’ ECOLOGICAL LITERACY KNOWLEDGE AND AWARENESS LEVEL

Yıl 2021, Cilt: - Sayı: 58, 545 - 572, 03.05.2021

Öz

Günümüzde yaşanan çevre sorunlarının temeline bakıldığında bireylerin ekolojik okuryazarlık düzeylerinin yetersiz olması yatmaktadır. Ekolojik okuryazarlık; doğanın dilini anlamak ve doğanın işleyişine uygun davranmak şeklinde tanımlanabilir. Bu becerinin çocuklara kazandırılmasında okul öncesi öğretmenlerinin yeri oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı; okul öncesi öğretmenlerinin ekolojik okuryazarlığa ilişkin bilgi ve farkındalık düzeylerinin incelenmesidir. Temel nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmaya Türkiye’nin farklı illerinde görev yapan 155 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen, demografik bilgileri ve Avustralya Yangınını konu edinen örnek olayla ilgili soruları içeren görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin, 119’unun (%81’i), çevre/doğa/ekolojik okuryazarlık vb. konularla ilgili herhangi bir sivil toplum kuruluşuna üye olmadığı, üye olan 28 (%19) öğretmenin ise çoğunlukla TEMA Vakfına üye olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin 86’sı (%55.5) daha önce ekolojik okuryazarlık kavramını duyduğunu ifade ederken, 69’u (%44.5) duymadığını ifade etmiştir. Öğretmenlerin yaptığı ekolojik okuryazarlık tanımlarının alanyazın ile benzer olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örnek olayla ilgili verdiği cevaplardan genel olarak bilgi düzeyinde ekolojik okuryazarlığa sahip oldukları, ancak bilgi boyutunun davranış boyutuna ne derece yansıdığının araştırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Buradan yola çıkarak okul öncesi öğretmenlerine yönelik ekolojik okuryazarlık eğitimleri düzenlenebilir.

Kaynakça

  • Aini, M. & Laily, P. (2010). Preparedness of Malaysian pre-school educators for environmental education. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 18(2), 271-283.
  • Aksu, Y. (2009). Fen ve teknoloji ile sınıf öğretmenlerinin çevre sorunlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi:Burdur ili örneği. [The determination of the science and technology and primary school teachers attitudes towards environmental issues (Sample of Burdur province]. (Unpublished Master Thesis). Süleyman Demirel University, Isparta, Turkey.
  • Altınöz, N. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeyleri.[Environmental literacy levels of prospective science teachers]. (Unpublished Master Thesis). Sakarya University, Sakarya, Turkey.
  • Aydın, M., Dündar, R. & Korkut, Ş. (2016). Türkiye’de ekolojik okuryazarlık eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. [Teacher views upon ecological literacy education in Turkey]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,16 (2), 1160-1172.
  • Ayvacı, H. & Şenel- Çoruhlu, T. (2009). Öğrencilerin küresel çevre sorunlarına bakışları ve kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik gelişimsel bir araştırma. [Students 'view of the global environmental problems and a developmental research for the determination of conception mistakes]. HAYEF Journal of Education, 6 (2), 11-25.
  • Büyükkaynak, E. & Aslan, O. (2019). Matematik ve fen bilimleri eğitimi öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları. [Mathematics and science education teacher candidates' attitudes towards the environment].Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi / The Journal of International Social Research, 12 (63), 798-807.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. [Scientific research methods].Ankara: Pegem Akademi.
  • Center for Ecoliteracy. (2013). What we do. Center for Ecoliteracy, Berkeley, California, USA. Retrieved from http://www. ecoliteracy.org/about-us/what-we-do
  • Cutter-Mackenzie, A., Edwards, S., Moore, D. & Boyd, W.(2014). Young children's play and environmental education in early childhood education. London: Springer.
  • Çimen, H. & Benzer, S. (2019). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi. [Science and class teacher candidates sustainable investigation of environmental attitudes]. İnsan& İnsan, 6(21), 525-542.
  • Demirtaş, N., Akbulut, M.C. & Özşen, Z.S. (2018). Üniversite öğrencilerinin çevre okuryazarlığı üzerine bir araştırma: Beypazarı Meslek Yüksekokulu örneği. [A study on environmental literacy of university students': Case of Beypazarı Vocational School]. Journal of Anatolian Environmental and Animal Sciences,3(1), 27-33.
  • Derman, A. & Hacıeminoğlu, E. (2017). Sürdürülebilir gelişme için eğitim bağlamında sınıf öğretmenlerinin çevre okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi. [Primary school teachers in the context of education for sustainable development determining environmental literacy levels].OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi / OMU Journal of Education Faculty, 36(2), 81-103.
  • Desfandi, M., Maryani, E. & Disman, D. (2017). Building ecoliteracy through Adiwiyata Program (Study at Adiwiyata School in Banda Aceh). Indonesian Journal of Geography, 49(1), 51 – 56.
  • Erbasan, Ö. (2018). Öğretmenlerin çevre okuryazarlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Investigation of teachers' environmental literacy in terms of some variables]. (Unpublished Master Thesis). Afyonkocatepe University, Afyonkarahisar, Turkey.
  • Erbasan, Ö. & Erkol, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin çevreye yönelik bilgi, tutum ve davranış düzeylerinin incelenmesi. [Investigation of environmental knowledge, attitudes and behaviors of primary school teachers]. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi-International Journal of Society Researches, 15(24), 2445-2471.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Özer

Aslı Yıldırım 0000-0002-8535-3715

Erken Görünüm Tarihi 2 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 3 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 20 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: - Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Özer, M., & Yıldırım, A. (2021). THE INVESTIGATION OF PRE-SCHOOL TEACHERS’ ECOLOGICAL LITERACY LEVEL. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, -(58), 545-572.