Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF EXPERIENCED TEACHERS' PRACTICES IN PRE-SERVICE EDUCATION ACCORDING TO THE VIEWS OF PRE-SERVICE TEACHERS

Yıl 2021, Sayı: 60, 122 - 150, 12.11.2021

Öz

The aim of the study is to examine the use of experienced teachers’ practices in pre-service education according to the views of classroom pre-service teachers. The research was designed as a phenomenological pattern. In the research, semi-structured interview technique was used as data collection tool. The data obtained from the interviews were analyzed with content analysis. The study group was chosen according to the criterion sampling technique. The study group of the research consists of 12 primary school pre-service teachers who take the Alternative Education Practices Course in the classroom teaching department of education faculty at Siirt University. The findings of the study reveal that it is beneficial for experienced teachers to share their practices with pre-service teachers in pre-service education. According to the results of the study, the pre-service teachers consider it as pleasing, encouraging and educative that experienced teachers who have worked in villages share their practices with prospective teachers. The practices shared by experienced teachers develop pre-service teachers, raise their awareness and contribute to their motivation. However, the same practices cause some prospective teachers to worry. Pre-service teachers are influenced by the practices of experienced teachers who have worked in villages related to education, school and parents. In order for prospective teachers to be better prepared to teach in villages, it can be ensured that they interact with teachers who have experience of working in villages in at least one lesson in pre-service education.

Kaynakça

  • Akdağ, H. ve Taşkaya, S. M. (2016). Hayat bilgisi öğretimi. S. Güven ve S. Kaymakçı (Editörler). Birleştirilmiş sınıflarda hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem Akademi, ss. 349-369.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (11. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilir A (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 1 - 22.
  • Boz, Y. & Boz, N. (2010). The nature of the relationship between teaching concerns and sense of efficacy. European Journal of Teacher Education, 33(3), 279-291. doi:10.1080/02619768.2010.490910.
  • Coşkun, İ. (2020). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi öğretimi. V. Aktepe ve M. Gündüz (Editörler). Birleştirilmiş sınıflarda hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem Akademi, ss. 321-337.
  • Çapuk, S. & Ünsal, M. (2017). Köy okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişimlerini etkileyen faktörler. Turkish Studies, 12(25), 193-212. doi:10.7827/TurkishStudies.12334.
  • Çubukçu, Z. & Dönmez, A. (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 7(1), 3-25.
  • Demirdag S., Goff P. T. & Tress A., (2020). The perceptions of teacher candidates about rural schools: Practicum and student teaching programs. Journal of Higher Education and Science, 10(3), 584-595. Doi:10.5961/jhes.2020.418
  • Ekinci, S. & Kılıçoğlu, G. (2018). Kırsal bir bölgede hizmetkar liderliğin okul toplumu üzerindeki yansımalarının incelenmesi: Nitel bir araştırma. Elementary Education Online, 17(4), 2075-2090. doi:10.17051/ilkonline.2019.506963
  • Gerçek, M. (2018). Mesleki kaygı ve kariyer uyumluluğu arasındaki ilişkiler: Öğretmen adayları açısında bir inceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 297-312. doi:10.26468/trakyasobed.401010
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. baskı). Ankara: Nobel.
  • Karataş, A. & Kınalıoğlu, İ. H. (2018). Köy okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(10), 207-220. doi:10.29217/uujss.491
  • Karataş, K. & Çakan, S. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla eğitim-öğretim sorunları: Bismil ilçesi örneği. İlköğretim Online, 17(2), 834-847. doi:10.17051/ilkonline.2018.419313
  • Karataş, A. & Kınalıoğlu, İ. H. (2018). Köy okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 207-220. doi:10.29217/uujss.491
  • KODA. (2020). Köye ilk adım programı. https://www.kodegisim.org/koye-ilk-adim. adresinden alındı.
  • Kocakurt, Ö. (2016). Türkiye’de kırsal alanda okullaşma ve yetişkin nüfusun eğitim durumuna ilişkin bir analiz. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Korkmaz, İ., Saban, A. & Kabaşlı, S. (2004). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(38), 266-277.
  • Kozikoğlu, İ. & Senemoğlu, N. (2018). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler: Nitel bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 341-371. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s16m
  • Külekçi, E. (2013). 4+4+4 eğitim sistemi kapsamında birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 369-377.
  • Orhan, E. E. (2017). Türkiye’de öğretmen adayları aldıkları öğretmen eğitimi hakkında ne düşünüyor? Nitel bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 42(189), 197-216. doi:10.15390/EB.2017.4661
  • Özdas, F. (2018). Evaluation of Pre-Service Teachers' Perceptions For Teaching Practice Course. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 13(2), 87-103. doi: 10.29329/epasr.2018.143.5
  • Özdemir, S. & Kalın, H. İ. (2000). Öğretmenlik mesleğine giriş (3. baskı). Ankara: Nobel.
  • Özpınar, M. (2008). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Özpınar, M. & Sarpkaya, R. (2010). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27), 17-29.
  • Palavan, Ö. ve Donuk, R. (2016). Kırsal kesimde görev yapan öğretmenlerin sorunları. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 109-128. doi:10.29065/usakead.232430
  • Seferoğlu, S. S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşeleri, beklentileri ve önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 149, 12-18.
  • Senemoğlu, N. (2011). How effeciteve are initial primary teacher education curricula in Turkey: Student teacher fakulty and teachers let us know. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 1(1), 35-47.
  • Sidekli, S., Coşkun, İ. & Aydın, Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: Birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 311-331.
  • Taşkaya, S. M., Turhan, M. ve Yetkin, R. (2015). Kırsal kesimde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 198-210.
  • Yalın, M. (2002). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin problemleri ve çözüm önerileri. Eurasian Journal of Educational Research, 1(9), 135-140.
  • Yerlikaya, A. (2000). Köy ve şehirlerde çalışan sınıf öğretmenlerinde tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

HİZMET ÖNCESİ EĞİTİMDE KIDEMLİ ÖĞRETMEN DENEYİMLERİNDEN YARARLANMANIN ÖĞRETMEN ADAYLARI GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Sayı: 60, 122 - 150, 12.11.2021

Öz

Araştırmanın amacı hizmet öncesi eğitimde deneyimli öğretmen tecrübelerinden yararlanmanın sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim olarak tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışma grubu ölçüt örnekleme tekniğine göre seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümünde İlkokulda Alternatif Eğitim Uygulamaları Dersi’ni alan 12 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Çalışma bulguları hizmet öncesi eğitimde deneyimli öğretmen tecrübelerinin öğretmen adayları ile paylaşmasının faydalı olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen adayları, köylerde çalışmış deneyimli öğretmenlerin hizmet öncesi eğitimde tecrübelerini öğretmen adayları ile paylaşmasını hoşnut edici, teşvik edici ve yetiştirici olarak değerlendirmektedir. Öğretmen adaylarına göre deneyimli öğretmenlerin paylaştıkları tecrübeler, öğretmen adaylarını geliştirmekte, onlara farkındalık kazandırmakta ve güdülenmelerine katkıda bulunmaktadır. Ancak aynı tecrübeler bazı öğretmen adaylarının endişelenmesine de sebep olmaktadır. Öğretmen adayları, köylerde çalışmış deneyimli öğretmenlerin eğitim-öğretim, okul ve veli ile ilgili paylaştıkları tecrübelerinden etkilenmektedir. Öğretmen adaylarının köyde daha iyi öğretmenlik yapabilmesi için hizmet öncesi eğitimde, en az bir derste, köylerde çalışma deneyimi olan öğretmenlerle etkileşime geçmeleri sağlanabilir.

Kaynakça

  • Akdağ, H. ve Taşkaya, S. M. (2016). Hayat bilgisi öğretimi. S. Güven ve S. Kaymakçı (Editörler). Birleştirilmiş sınıflarda hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem Akademi, ss. 349-369.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (11. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilir A (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 1 - 22.
  • Boz, Y. & Boz, N. (2010). The nature of the relationship between teaching concerns and sense of efficacy. European Journal of Teacher Education, 33(3), 279-291. doi:10.1080/02619768.2010.490910.
  • Coşkun, İ. (2020). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi öğretimi. V. Aktepe ve M. Gündüz (Editörler). Birleştirilmiş sınıflarda hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem Akademi, ss. 321-337.
  • Çapuk, S. & Ünsal, M. (2017). Köy okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişimlerini etkileyen faktörler. Turkish Studies, 12(25), 193-212. doi:10.7827/TurkishStudies.12334.
  • Çubukçu, Z. & Dönmez, A. (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 7(1), 3-25.
  • Demirdag S., Goff P. T. & Tress A., (2020). The perceptions of teacher candidates about rural schools: Practicum and student teaching programs. Journal of Higher Education and Science, 10(3), 584-595. Doi:10.5961/jhes.2020.418
  • Ekinci, S. & Kılıçoğlu, G. (2018). Kırsal bir bölgede hizmetkar liderliğin okul toplumu üzerindeki yansımalarının incelenmesi: Nitel bir araştırma. Elementary Education Online, 17(4), 2075-2090. doi:10.17051/ilkonline.2019.506963
  • Gerçek, M. (2018). Mesleki kaygı ve kariyer uyumluluğu arasındaki ilişkiler: Öğretmen adayları açısında bir inceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 297-312. doi:10.26468/trakyasobed.401010
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. baskı). Ankara: Nobel.
  • Karataş, A. & Kınalıoğlu, İ. H. (2018). Köy okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(10), 207-220. doi:10.29217/uujss.491
  • Karataş, K. & Çakan, S. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla eğitim-öğretim sorunları: Bismil ilçesi örneği. İlköğretim Online, 17(2), 834-847. doi:10.17051/ilkonline.2018.419313
  • Karataş, A. & Kınalıoğlu, İ. H. (2018). Köy okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 207-220. doi:10.29217/uujss.491
  • KODA. (2020). Köye ilk adım programı. https://www.kodegisim.org/koye-ilk-adim. adresinden alındı.
  • Kocakurt, Ö. (2016). Türkiye’de kırsal alanda okullaşma ve yetişkin nüfusun eğitim durumuna ilişkin bir analiz. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Korkmaz, İ., Saban, A. & Kabaşlı, S. (2004). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(38), 266-277.
  • Kozikoğlu, İ. & Senemoğlu, N. (2018). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler: Nitel bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 341-371. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s16m
  • Külekçi, E. (2013). 4+4+4 eğitim sistemi kapsamında birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 369-377.
  • Orhan, E. E. (2017). Türkiye’de öğretmen adayları aldıkları öğretmen eğitimi hakkında ne düşünüyor? Nitel bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 42(189), 197-216. doi:10.15390/EB.2017.4661
  • Özdas, F. (2018). Evaluation of Pre-Service Teachers' Perceptions For Teaching Practice Course. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 13(2), 87-103. doi: 10.29329/epasr.2018.143.5
  • Özdemir, S. & Kalın, H. İ. (2000). Öğretmenlik mesleğine giriş (3. baskı). Ankara: Nobel.
  • Özpınar, M. (2008). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Özpınar, M. & Sarpkaya, R. (2010). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27), 17-29.
  • Palavan, Ö. ve Donuk, R. (2016). Kırsal kesimde görev yapan öğretmenlerin sorunları. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 109-128. doi:10.29065/usakead.232430
  • Seferoğlu, S. S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşeleri, beklentileri ve önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 149, 12-18.
  • Senemoğlu, N. (2011). How effeciteve are initial primary teacher education curricula in Turkey: Student teacher fakulty and teachers let us know. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 1(1), 35-47.
  • Sidekli, S., Coşkun, İ. & Aydın, Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: Birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 311-331.
  • Taşkaya, S. M., Turhan, M. ve Yetkin, R. (2015). Kırsal kesimde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 198-210.
  • Yalın, M. (2002). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin problemleri ve çözüm önerileri. Eurasian Journal of Educational Research, 1(9), 135-140.
  • Yerlikaya, A. (2000). Köy ve şehirlerde çalışan sınıf öğretmenlerinde tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fehmi Demir 0000-0003-4111-0700

Yayımlanma Tarihi 12 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Demir, F. (2021). HİZMET ÖNCESİ EĞİTİMDE KIDEMLİ ÖĞRETMEN DENEYİMLERİNDEN YARARLANMANIN ÖĞRETMEN ADAYLARI GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 122-150.