Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLSEM MÜZİK SINAVINDA ÖĞRENCİLERİN VE VELİLERİN SINAVA İLİŞKİN FARKINDALIKLARINI ARTTIRMAYA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA (AKSARAY İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2022, Sayı: 63, 422 - 443, 31.07.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.889057

Öz

İlköğretim (6-12) çağı yetenek alanlarının, yaşanan deneyimlere göre farklılaştığı, deneyimlemelerden edinilen tecrübenin oldukça önemli olduğu bir dönemdir. Seçme sınavları çocuklar için bu farklılaşmanın gerçekleştiği önemli anlardandır ve bu noktada sınav hakkında bilgili olmak, sınava bilinçli katılmak gibi kavramlar ön plana çıkar. Bunu farkındalık olarak tanımlarsak, bu kavramı çocuğun sınavda kendisinden beklenenlerden ve sınav ortamından haberdar olması, seçme sınavında kendini ifade edebileceği bir duruma ulaşması olarak tanımlayabiliriz. Bu araştırmanın amacı BİLSEM müzik yetenek değerlendirme sınavında öğrencilerin sınavla ilgili farkındalıklarını arttırmak için neler yapılabileceği ile ilgili bir örnek çalışma yapmaktır. Bu amaçla saha çalışması için Aksaray seçilmiş ve BİLSEM müzik yetenek değerlendirme sınavına girmeye hak kazanmış öğrenci ve velilerinden, gönüllü olanlar ile farkındalık kazandırmayı amaçlayan 2 saatlik bir seminer gerçekleştirilmiştir. Katılımcılarla seminer öncesi ve sonrası ile BİLSEM sınavı sonrası görüşmeler yapılmış bu görüşmeler betimsel analiz yapılarak çözümlenmiştir. Seminerin öğrencilerin sınav anında kendilerini daha iyi ifade etmelerine yardımcı olduğu, seçilme endişesini azaltarak sınavın asıl amacı olan yeteneklerini ortaya koyma konusunda öğrencilerin ihtiyacı olan zihinsel hazırlamaya yardımcı olduğu görülmüştür.

Destekleyen Kurum

Aksaray Üniversitesi BAP birimi

Proje Numarası

2018-005

Kaynakça

  • MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2018), Bilim ve Sanat MerkeziYönergesi<https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_bilsem_yonergesi.pdf >, (ET:09.10.2018)
  • Bilim ve Sanat Merkezi Öğrenci Tanılama Kılavuzu (2015-2016), <http://orgm.meb.gov.tr/www/2015-2016-bilim-ve-sanat-merkezleri-ogrencitanilama-kilavuzu-yayimlandi/icerik/619>, (ET:09.10.2018).
  • Bilim ve Sanat Merkezi Öğrenci Tanılama Kılavuzu (2017-2018), <http://orgm.meb.gov.tr/www/2017-2018-bilim-ve-sanat-merkezlerogrencitanilama kilavuzu-yayimlandi/icerik/952>, (ET:09.09.2018).
  • Blackburn, C. 2017. “Young Children's Musical Activities In The Home”.Education 3-13, 45(6), 674-688.
  • Evin, Z. 2007. “Bilim ve Sanat Merkezlerinde Görev Yapan Müzik Öğretmenlerini Üstün Müzik Yetenekli Öğrencilerin Tanılamasında Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gökdemir, S. 2017. “Ülkemizde Özel Yetenekli Öğrencilerin Tanılama Sürecinin Öğretmen, Veli ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi". Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Keskin, M. Samancı N. ve Aydın S. 2013. “Bilim ve Sanat Merkezleri: mevcut Durumları, Sorunları ve Çözüm Önerileri”. Üstün Yetenekli Eğitim Araştırma Dergisi, 1(2), 254-265.
  • Levent, F. 2011. Üstün Yetenekli Çocukların Hakları El Kitabı (Anne, Baba ve Öğretmenler İçin). İstanbul: Çocuk Kitapları Vakfı Yayınları.
  • Levent, F. ve Şahin, F. 2015. “Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Kullandıkları Stratejilerin İncelenmesi”, The Online Journal of New Horizons in Education, 3(5),73-82.
  • Maba, A. 2014. “Türkiye’de Müzik Alanında Potansiyel Üstün Bireylerin Eğitimlerinin İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Rasmussen, A. ve Rasmussen, P. 2015. “Conceptions Of Student Talent İn The Context of Talent Development”. International Journal of Qualitative Studies in Education, 28(4), 476- 495.
  • Sarı, H. ve Öğülüş, K. 2014. “Bilim Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) Karşılaşılan Sorunların Öğretmen ve Öğrenci Açısından Değerlendirilmesi”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 254-265.
  • Sezginsoy, B. 2007. “Bilim ve Sanat Merkezi Uygulamasının Değerlendirilmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, G. F. 2013. “Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Ankara: Anı
  • Şahin, D. 1991. “İlkokul Çocuklarının Yetenek, Çaba ve Şansa Bağlı Görevlerdeki Başarı ve Başarısızlığa İlişkin Duygusal Tepkileri”. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 101-115.
  • Tantay, Ş. (2010). "Özel veya Üstün Yetenekli Çocuklara Eğitim Veren Okul ve Merkezleri İncelenmesi", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, İstanbul.
  • Özden, M. Y. ve Durdu, L. 2016. “Nitel Araştırma Yöntemleri” Ankara: Anı
  • Yağlı, Ğ. 2011."Yönetici ve Öğretmen Görüşleri Çerçevesinde Bilim ve Sanat Merkezlerinin Yapı ve Yeniden Yapılanması: İstanbul Bilsem Örneği". Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. 2018. “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yıldırım, K. (2010). “Nitel Araştırmalarda Niteliği Artırma”. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yılmaz, S. ve Tortop, H. 2018. “Üstün Yetenekli Öğrencilerde Beklenmedik Başarısızlık”. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 5(2), 1-9.
  • Witte, L. A., Kiewra, K. A., Kasson, S. ve Perry, K. 2015. “Parenting Talent: A Qualitative Investigation of the Roles Parents Play in Talent Development”, Roeper Review, 37(2), 84-96.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülbahar Urhan 0000-0001-9733-6624

Proje Numarası 2018-005
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Urhan, G. (2022). BİLSEM MÜZİK SINAVINDA ÖĞRENCİLERİN VE VELİLERİN SINAVA İLİŞKİN FARKINDALIKLARINI ARTTIRMAYA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA (AKSARAY İLİ ÖRNEĞİ). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(63), 422-443. https://doi.org/10.21764/maeuefd.889057