Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile otomatik düşünceler arasında ki ilişkide öz anlayışın aracılık rolünün olup olmadığını belirlemektir. Bununla birlikte, araştırmanın bir diğer amacı bilinçli farkındalık, öz anlayış ve otomatik düşüncelerin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığının saptanmasıdır. Araştırmanın örneklemini 268’i (%69.6) kadın 117’si (%30.4) erkek olmak üzere toplam 385 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, “Bilinçli Farkındalık Ölçeği”, “Öz Anlayış Ölçeği” ve “Otomatik Düşünceler Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi, Pearson korelasyon analizi ve regresyon temelli bootstrapping yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, erkek öğrencilerin öz anlayış düzeylerinin kız öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, bilinçli farkındalık ile öz anlayış arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Bilinçli farkındalık ve öz anlayış ile otomatik düşünceler arasında ise negatif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Aracılık analizi sonuçlarına göre; bilinçli farkındalık ile otomatik düşünceler arasındaki ilişkiye öz anlayışın aracılık ettiği belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar ilgili alanyazın ışığında tartışılmaya çalışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Abstract: The purpose of this study is to determine whether self compassion acted as a mediator in the relationship between mindfulness and automatic thoughts in university students. In addition to this, another aim of the study is to determine whether mindfullness, self compassion and automatic thoughts differ according to gender. The sample of the study consists of a total of 385 university students, 268 (69.6%) female and 117 (30.4%) male. During the application process of this research "Personal Information Form", “Mindful Attention Awareness Scale”, “Self Compassion Scale” and “Automatıc Thoughts Questıonnaıre” have been used. Pearson correlation analysis, t-test and the regression-based bootstrapping method were used in the analysis of the data. According to the results of the analysis, it was determined that the self compassion levels of male students were significantly higher than that of female students.However, it was determined that there is a positive and significant relationship between mindfulness and self compassion. Negatively significant relationships were found between mindfulness, self-understanding and automatic thoughts. According to the results of mediation analysis, it was determined that self compassion mediated the relationship between mindfulness and automatic thoughts. The results obtained were discussed in the light of the relevant literature and suggestions were presented.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 65 |