The present study was conducted to investigate the effect of direct and indirect corrective feedback types on a group of EFL learners’ writing achievement. It also aimed at investigating their views on these feedback types. The participants of the present study included 40 preparatory school students studying English at a state university in Turkey. The writing instructor, also the researcher of the current study, provided the participants with both direct and indirect corrective written feedback types which were investigated in this study. The study adopted a pretest - posttest design to measure the effects of direct and indirect CF types. The overall findings of the current study revealed that the participants who were provided with direct corrective feedback attained higher test scores compared to the indirect corrective feedback group participants. The participants also mentioned a number of benefits for the feedback types they received during their writing courses.
corrective feedback writing direct feedback indirect feedback
Bu çalışma, doğrudan ve dolaylı düzeltici geri bildirim türlerinin İngilizce öğrenmekte olan bir grup öğrencinin ikinci dilde yazma başarısına etkisini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Buna ek olarak, bu öğrencilerin aldıkları farklı geri bildirim türüyle ilgili görüşleri de araştırılmıştır. Bu çalışma, Türkiye’de bir devlet üniversitesinde hazırlık programında İngilizce öğrenen 40 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Yazma derslerini veren eğitmen, katılımcılara yazma dersleri esnasında doğrudan ve dolaylı düzeltici geri bildirim türleri vermiştir. Bu iki farklı düzeltici geri bildirim türünün katılımcıların yazma başarısına etkisini kıyaslamak için, Öntest-Sontest araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda, doğrudan düzeltici geri bildirim alan öğrencilerin yazma dersindeki testlerden daha yüksek puanlar aldıkları görülmüştür. Katılımcılar ayrıca aldıkları dönüt türlerinin yazma dersi için çeşitli faydalar sağladığından bahsetmişlerdir
düzeltici geri bildirim yazma doğrudan geri bildirim dolaylı geri bildirim
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 66 |