Ethical leadership is the leadership approach that principals use to regulate the communication, climate, behavior, and decision-making processes in the school. It is seen that these studies are carried out in both public and private schools. However, it is difficult to say that these studies reflect the sector and level-based view of ethical leadership holistically. Therefore, in the present study, ethical leadership behaviors of principals in public and private schools were examined at the secondary and high school levels. The study was carried out with a cross-sectional survey, one of the quantitative research designs. Research data were obtained from teachers working in public and private schools in Samsun. In this context, 400 participants' opinions were taken by stratified sampling. Software named SPSS 25.0 and Mplus 8.3 were used for the analysis. Findings illustrate that teachers perceive their principals as brave leaders in both sectors. However, it is understood from the findings that school principals have relatively low scores in respecting social values. Comparisons show that teachers working in public schools perceive their principals as more ethical leaders. In comparisons at the school level, the significant difference in finding the school principal more ethical favors public high schools and public secondary schools. Various inferences were made based on the research results, and suggestions were made.
Etik liderlik, müdürlerin okuldaki iletişimi, iklimi, davranışları ve karar alma süreçlerini düzenlemek için başvurdukları liderlik yaklaşımıdır. Son yıllarda kamuya ya da özel sektöre ait okulların farklı kademelerinde bu yaklaşımın ele alındığı çeşitli çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Ancak bu çalışmaların etik liderliğin sektör ve kademe bazlı görünümünü bütüncül biçimde yansıttığnı söylemek güçtür. Bu nedenle mevcut araştırmada kamuya ve özel sektöre ait okullardaki müdürlerin etik liderlik davranışları ortaokul ve lise düzeyinde incelenmiştir. Çalışma nicel araştırma desenlerinden kesitsel tarama ile yürütülmüştür. Araştırma verileri Samsun’daki kamu okullarında ve özel okullarda görev yapan öğretmenlerden elde edilmiştir. Bu kapsamda tabakalı örnekleme ile belirlenen 400 katılımcının görüşü alınmıştır. İncelemeler için SPSS 25.0 ve Mplus 8.3 adlı yazılımlarından yararlanılmıştır. Bulgular her iki sektörde de öğretmenlerin müdürlerini cesur liderler olarak algıladıklarını göstermektedir. Ancak bulgulardan okul müdürlerinin toplumsal değerlere saygı gösterme konusunda nispeten düşük puanlara sahip olduğu da anlaşılmaktadır. Karşılaştırmalar kamu okullarında görev yapan öğretmenlerin müdürlerini daha etik liderler olarak algıladıklarını göstermektedir. Okul düzeyindeki karşılaştırmalarda ise okul müdürününü daha etik bulma konusundaki anlamlı farklılık kamu liseleri ve kamu ortaokulları lehinedir. Araştırmanın sonuçlarına dayanılarak çeşitli çıkarımlar yapılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 67 |