Bu araştırmanın amacı, konuşma becerisini değerlendirme görev türleri ve biçimlerine yönelik Türkçe öğretmenlerinin seçimlerini belirlemektir. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Konuşma becerisinin değerlendirilmesinde Türkçe öğretmenlerinin görüşlerini belirlemeye yönelik nitel bir araştırmadır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından temel nitel araştırma deseni benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını Millî Eğitim Bakanlığında (MEB) çalışan 25 Türkçe öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın ilk bölümünde doküman incelemesi ikinci bölümünde ise nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniğine uygun yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde analiz çeşitlemesi yapılarak betimsel analiz ve doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde incelenen Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda 5, 6, 7 ve 8. sınıf düzeylerinde konuşma becerisine yönelik kazanımlarda konuşma becerisini değerlendirme görev biçimlerine yönelik kazanımlar ve Türkçe ders kitaplarında etkinlik örnekleri saptanmıştır. Araştırmanın ikinci bölümünde yapılan görüşmelerin çözümlenmesi sonucunda araştırmaya katılan öğretmenlerden sadece %48’i sözlü değerlendirme görev türleri ve biçimlerinden yararlandığı görülmüştür. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmenlerin %76’sının sözlü değerlendirme görev türleri ve biçimleri kavramını daha önce duydukları ancak %52’sinin kendini bu konuda yeterli olarak gördükleri bulgulanmıştır. Sonuç olarak Program’da konuşma becerisini değerlendirme görev biçimlerine yönelik kazanımlar ve Türkçe ders kitaplarında etkinlik örnekleri var olmasına rağmen konuşma becerisini değerlendirme görev biçimlerinin Türkçe öğretmenleri tarafından çok fazla kullanılmadığı saptanmıştır.
Anahtar Sözcükler: Konuşma becerisi, değerlendirme, görev türleri, görev biçimleri.
Konuşma becerisi değerlendirme görev türleri görev biçimleri.
The purpose of the current study is to determine Turkish teachers’ choices for the types and forms of tasks used to evaluate speaking skills. The study employed the survey model. It is a qualitative study to determine the opinions of Turkish teachers about the evaluation of speaking skills. In the study, the basic qualitative research design, one of the qualitative research approaches, was adopted. The participants of the study are 25 Turkish teachers working in the Ministry of National Education (MoNE). In the first part of the study, document analysis was used and in the second part of the study, a semi-structured interview form suitable for the interview technique, which is one of the qualitative research methods, was used. In the analysis of the data, descriptive analysis and document analysis methods were used by making analysis diversification. In the first part of the study, the types of tasks used to evaluate objectives related to speaking skills set in the Turkish Language Curriculum for 5th, 6th, 7th and 8th grades and sample activities in Turkish textbooks were determined. As a result of the analysis of the interviews made in the second part of the study, it was seen that only 48% of the participating teachers made use of the types and forms of tasks used for oral evaluation. In addition, it was found that 76% of the participating teachers had heard the types and forms of tasks used for oral evaluation, but that only 52% saw themselves as competent enough in this regard. As a result, it was concluded that although there are objectives related to the types of tasks used to evaluate speaking skills and that there are sample activities in Turkish textbooks, different forms of tasks for the evaluation of speaking skills are not widely used by the Turkish teachers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 68 |