Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

READING THE SOCIAL IMPACT OF MASS MEDIA ON THE TRANSITION FROM TRADITIONAL TO MODERN SOCIETY THROUGH THE MINSTREL STYLE POETRY TRADITION

Yıl 2020, , 654 - 669, 15.06.2020
https://doi.org/10.12981/mahder.690767

Öz

19. century. in
order to understand the change in the modern period and to ensure that this
process is managed in the desired way, theorists have put forward various
theories. While different studies are carried out in line with these theories,
20. century.by the time of a, new developments have increased the
diversification of theories for the modernization process. In this variety,
theories about the purposeful or non-purposeful use of technology draw
attention. In this regard, the use of mass media has been a particularly focused
issue. The way we communicate with these tools is changing and innovation can
be injected into society quickly. In this case, while there is change in
society, there is a conflict between the traditional and the modern.



The purpose of this
article is to establish the dominance of mass media over society from good to
good. century.the change that arises from the end of ' is to make her read
through the tradition of minstrel-style poetry. Here, the minstrelsy of the new
era are treated as representatives of tradition and the mass media as
representatives of modern structure. For this reason, sample poems about the
impact of mass media on society will be selected from the representatives of
the minstrel style poetry tradition of the recent period and examined, so that
the changes and transformations that these tools have created in society will
be tried to be seen. Undoubtedly, modernism has caused a number of changes in
the way it tries to establish its own system on society through the means it
has created. The reactions shown by minstrelsy in this regard give the
opportunity to see the social impact of change.

Kaynakça

  • AKIN, B. (2009), Diyarbakırlı Bir Saz Şairi Âşık Mah Turna. Ankara: BRC Basım.
  • ALPTEKİN, A. B. (2003), Benden Toprak İstenir mi?. Konya: Dizgi Ofset.
  • BATUR, M. (2014), Âşık Mehmet Batur Hayatı ve Şiirleri. İstanbul: Elif Matbaası.
  • CERECİ, S. (2012), Modernleşme Sürecinde Medyanın Rolü: Yaklaşımların Sınırlanması Sorunu. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, sayı: 2, s.: 7-27.
  • ÇULHA, H. (2011), Barıştan Yana. Ankara: Kuloğlu Matbaacılık.
  • ERDOĞAN İ. ve ALEMDAR K. (2010), Öteki Kuram. İstanbul: Erk Yayıncılık.
  • KABADAYI, A. (2009), Yüreğimin Şiirleri. Ankara: BRC Basım.
  • KARA, Ş. (2011), Sevmek & Sevilmek. Ankara: Öncü Basımevi.
  • KONGAR, E. (2014), Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • KÖKSEL, B. (2012), 20. Yüzyıl Âşık Şiiri Geleneğinde Kadın Âşıklar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • LERNER, D. (1980), Çağdaşlaşma Sürecinde İletişimin İşlevi. (çev.: Nabi Avcı), Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi,3, s.:109-134.
  • MARSHALL, G. (1999), Sosyoloji Sözlüğü. (çev.: Osman Akınhay ve Derya Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. ÖZDEMİR, N. (2012), Medya, Kültür ve Edebiyat. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • SEVSAY, E. Y. (1993), Modernleşme ve Toplumsallaşma Sürecinde Kitle İletişim Araçları. Marmara İletişim Dergisi, sayı:2, s.:141-159.
  • SOLMAZ, B. (2011), Modernlik ve Modernleşme Kuramlarına Yöneltilen Eleştiriler. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı:32, s.:35-58.
  • SUNAR, L. (2018), Değişim Sosyojisi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • TAŞKAYA, S. M. (2006), Gönül Sarayı Âşık Feymânî. Ankara: BRC Basım.
  • YAYLAGÜL, L. (2006), Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları.

GELENEKSEL TOPLUMDAN MODERN TOPLUMA GEÇİŞTE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ TOPLUMSAL ETKİSİNİN ÂŞIK TARZI ŞİİR GELENEĞİ ÜZERİNDEN OKUNMASI

Yıl 2020, , 654 - 669, 15.06.2020
https://doi.org/10.12981/mahder.690767

Öz

19.
yüzyıl kuramcıları modern dönemdeki değişimi anlamak ve bu sürecin istenilen
şekilde yönetilmesini sağlayabilmek için çeşitli teoriler ortaya atmışlardır. Bu
teoriler doğrultusunda farklı çalışmalar yapılırken 20. yüzyıla gelindiğinde
yeni gelişmelerle modernleşme sürecine yönelik teorilerde de çeşitlenme
artmıştır. Bu çeşitlilik içerisinde teknolojinin maksatlı veya maksatsız
kullanımına yönelik teoriler dikkat çekmektedir. Bu hususta kitle iletişim
araçlarının kullanımı üzerinde özellikle durulan bir konu olmuştur. Bu
araçlarla iletişim şekli değişmekte ve yenilik hızla topluma enjekte
edilebilmektedir. Bu durumda toplumda değişim yaşanırken geleneksel olan ile
modern olanın çatışması da beraberinde gelmektedir.

Bu makalede,
kitle iletişim araçlarının toplum üzerindeki hakimiyetini iyiden iyiye kurduğu 20.
yüzyılın sonundan itibaren ortaya çıkan değişimi, âşık tarzı şiir geleneği
üzerinden okumak amaçlanmıştır.
 Burada yeni dönemin âşıkla
 , geleneğin, kitle iletişim araçları ise modern
yapının temsilcileri olarak ele alınmaktadır. Bu sebeple yakın dönemin âşık
tarzı şiir geleneği temsilcilerinden kitle iletişim araçlarının toplum
üzerindeki etkisi ile ilgili örnek şiirler seçilerek incelemede bulunulacak,
böylece bu araçların toplum içinde meydana getirdikleri değişim ve dönüşümler
görülmeye çalışılacaktır. Şüphesiz modernizm
, oluşturduğu araçlarıyla toplum üzerinde kendi
sistemini kurmaya çalışırken birtakım değişmelere sebep olmuştur. Bu hususta
âşıkların göstermiş oldukları tepkiler değişimin toplumsal etkisini görme
imkânı vermektedir.







Kaynakça

  • AKIN, B. (2009), Diyarbakırlı Bir Saz Şairi Âşık Mah Turna. Ankara: BRC Basım.
  • ALPTEKİN, A. B. (2003), Benden Toprak İstenir mi?. Konya: Dizgi Ofset.
  • BATUR, M. (2014), Âşık Mehmet Batur Hayatı ve Şiirleri. İstanbul: Elif Matbaası.
  • CERECİ, S. (2012), Modernleşme Sürecinde Medyanın Rolü: Yaklaşımların Sınırlanması Sorunu. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, sayı: 2, s.: 7-27.
  • ÇULHA, H. (2011), Barıştan Yana. Ankara: Kuloğlu Matbaacılık.
  • ERDOĞAN İ. ve ALEMDAR K. (2010), Öteki Kuram. İstanbul: Erk Yayıncılık.
  • KABADAYI, A. (2009), Yüreğimin Şiirleri. Ankara: BRC Basım.
  • KARA, Ş. (2011), Sevmek & Sevilmek. Ankara: Öncü Basımevi.
  • KONGAR, E. (2014), Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • KÖKSEL, B. (2012), 20. Yüzyıl Âşık Şiiri Geleneğinde Kadın Âşıklar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • LERNER, D. (1980), Çağdaşlaşma Sürecinde İletişimin İşlevi. (çev.: Nabi Avcı), Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi,3, s.:109-134.
  • MARSHALL, G. (1999), Sosyoloji Sözlüğü. (çev.: Osman Akınhay ve Derya Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. ÖZDEMİR, N. (2012), Medya, Kültür ve Edebiyat. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • SEVSAY, E. Y. (1993), Modernleşme ve Toplumsallaşma Sürecinde Kitle İletişim Araçları. Marmara İletişim Dergisi, sayı:2, s.:141-159.
  • SOLMAZ, B. (2011), Modernlik ve Modernleşme Kuramlarına Yöneltilen Eleştiriler. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı:32, s.:35-58.
  • SUNAR, L. (2018), Değişim Sosyojisi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • TAŞKAYA, S. M. (2006), Gönül Sarayı Âşık Feymânî. Ankara: BRC Basım.
  • YAYLAGÜL, L. (2006), Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar, Türk Halk Bilimi, Sosyoloji, Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Çelikten 0000-0002-3823-684X

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 18 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Çelikten, H. (2020). GELENEKSEL TOPLUMDAN MODERN TOPLUMA GEÇİŞTE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ TOPLUMSAL ETKİSİNİN ÂŞIK TARZI ŞİİR GELENEĞİ ÜZERİNDEN OKUNMASI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 13(30), 654-669. https://doi.org/10.12981/mahder.690767