The article is devoted to the analysis of musical intensions, their place and role in formation of Turkish author drama, functioning in plays of modern Turkish play writers. It`s paid a particular attention to the source base which fostered the idea of musical accompaniment of performances. In research it is considered the musical intentions in modern Turkish drama on the basis of musical plays by such modern Turkish playwrights as Erman Canatan, Gungor Dilmen, Nihat Asyalı, Ozen Yula. Creating musical plays, these authors are looking for the ways to interact rational and emotional elements at the stage, paying heed not only to the intellectual impact on viewers but also to their senses using choir. The proposed research is considered to be one of the first attempts to investigate the role music plays in Turkish authors` works in terms of Turkic studies in Ukraine.
Bu makalede çağdaş Türk tiyatrosunda var olan müzik alıntıları, yeri, rolü ve fonksiyonları incelenmektedir. Tarihi eskilere dayanan Türk oyunlarının müzik eşliği söz konusudur. Yapılan araştırma Erman Canatan, Güngör Dilmen, Nihat Asyalı ve Özen Yula gibi ünlü çağdaş Türk yazarlarının eserlerine dayanmaktadır, söz gelimi olan dramaturgların oyunlarında koro kullanarak okuyucu ve izleyici üzerindeki entelektüel, duygusal etkilerinin, rasyonel ve duygusal unsurların etkileşim yolları aranmaktadır ve koronun piyeslerde ana kahramanlarla beraber piyes kahramanı, anlatıcı, yazarın fikirlerini aktaran, arka planda bulunarak piyesin havasını değiştiren bir figür olma sentezi araştırılmaktadır. Önerilen araştırma Ukrayna Türkolojisinde var olan ilk girişimlerden biri olarak kabul edilir.
Diğer ID | JA94UR53UM |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 14 |