Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COMMUNICATOR IN EDUCATIONAL INSTITUTES; METAPHORIC ANALYSIS AT PRIMARY LEVEL

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 21, 145 - 161, 22.03.2018

Öz

The main core of the thesis is to analyse the perceptions of students,
teachers and parents related to the communicational term via metaphors. It is
aimed to analyse this process with 40 teachers and students of the 4th grades
of a college of foundation in Samsun. While the metaphor analysis, Holger
Lindemann (2015) “Die große Metaphern-Schatzkiste” technique has been applied
to the participants. A treasure chest with a variation of nesnects is prepared
for the metaphoric application. A subject is requested to choose some nesnects
from the chest via associating them with the individuals or the institutions as
well as to order them on a card-board. The target is to determine the subjects`
ideas, perceptions, behaviours and values of communication into their
subconscious mind.



As a result of the study, the data obtained are
analyzed and are systematically reviewed. Some of the results are remarkable;
“The students are affected by the interest and sensitivity to their education
of their teacher”, “The school is mysterious for the students”, “Teachers think
that parents are very fragile and tender”, “Teachers are inexhaustible in
education”. Although research into the communication between teachers and
parents is friendly and meaningful, students conclude that this communication
is inadequate. Contrarily, teachers perceived the communication with the pupils
sufficient, but for the students, this communication is felt as inadequate. In
conclusion, it is advised that the students determined that to work as a team
with their teachers, to succeed in their education. 

Kaynakça

  • NALÇACI, Ahmet ve BEKTAŞ, Fatih (2012). “Öğretmen Adaylarının Okul Kavramına İlişkin Algıları”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1), 239-258.
  • NÜNNİNG, Ansgar & ZİEROLD, Martin (2008). Kommunikationskompetenzen. Erfolgreich kommunizieren in Studium und Berufsleben. Stuttgart: Klett.
  • OCAK, Gürbüz ve GÜNDÜZ, Meryem (2006): “Eğitim Fakültesini Yeni Kazanan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Giriş Dersini Almadan Önce ve Aldıktan Sonra Öğretmenlik Mesleği Hakkındaki Metaforların Karşılaştırılması”. Afyon Kocatepe Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 293-310.
  • OĞUZ, Ayatunga (2009). “Öğretmen Adaylarına Göre Orta Öğretim Öğretmenlerini Temsil Eden Metaforlar”. Milli Eğitim Dergisi, (182), 36-56.

EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE İLETİŞİM: İLKÖĞRETİMDE METAFORİK ANALİZ

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 21, 145 - 161, 22.03.2018

Öz

İletişimde
metaforlar, önemli bir araç işlevi görürler. Kişinin h
edeflediği kişi ya da kişilere zihnindekini
daha iyi aktarabilmesini ve anlatımda istediği hedefe ulaşmasını kolaylaştırır.
Bu araştırmanın amacı, öğretmen, öğrenci ve
veli arasındaki iletişim becerilerinin ve etkin iletişimin varlığına yönelik
algıların metaforlar
aracılığı ile ortaya çıkarılmasını sağlamaktır.
Araştırmanın çalışma grubunu, Samsun ilinin bir Vakıf İlköğretim Okulunda
öğrenim görmekte olan dördüncü sınıf öğrencileri (n: 40) ve aynı kurumda
çalışan öğretmenler (n: 40) oluşturmaktadır. Yapılan çalışmada araştırma
grubuna “Hazine Sandığı” tekniği uygulanmıştır: İçerisi çeşitli nesnelerle
(anahtarlık, kilit, düğme, makas, vb.) doldurulmuş bir kutu (hazine sandığı)
hazırlanmış ve araştırma grubu bireylerine kutunun içerisinden, öğretmen, veli
ve öğrencileri temsil eden nesneler seçmesi istenmiştir. Daha sonra bu
nesnelerin konumlandırılması istenmiştir. Denekler metaforlarını
konumlandırırken “Öğretmen/ öğrenci/ veli/ okul için seçmiş olduğum nesne, …
gibidir.” “Bu nesneyi ………. sebeple seçtim” şeklindeki cümleler “Neden bu
nesneyi seçtin?” sorusu sorularak tamamlanmıştır. Araştırma sonunda deneklerin cevapları
gruplandırılarak cinsiyet faktörüne göre analiz edilmiştir.



Çalışma sonunda elde edilen metafor seçimleri ve
konumlandırmaları bir bütün olarak yorumlanmıştır. Sonuç olarak, öğretmen-veli
iletişim becerilerinin öğrencilerce yetersiz algılandığı görülmektedir. Aynı
şekilde öğretmenler, öğrenciler ile etkin bir iletişime sahip olduklarını
düşünürken, öğrencileri bu iletişimin güçlü olmadığı görüşüne sahiptir. 

Kaynakça

  • NALÇACI, Ahmet ve BEKTAŞ, Fatih (2012). “Öğretmen Adaylarının Okul Kavramına İlişkin Algıları”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1), 239-258.
  • NÜNNİNG, Ansgar & ZİEROLD, Martin (2008). Kommunikationskompetenzen. Erfolgreich kommunizieren in Studium und Berufsleben. Stuttgart: Klett.
  • OCAK, Gürbüz ve GÜNDÜZ, Meryem (2006): “Eğitim Fakültesini Yeni Kazanan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Giriş Dersini Almadan Önce ve Aldıktan Sonra Öğretmenlik Mesleği Hakkındaki Metaforların Karşılaştırılması”. Afyon Kocatepe Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 293-310.
  • OĞUZ, Ayatunga (2009). “Öğretmen Adaylarına Göre Orta Öğretim Öğretmenlerini Temsil Eden Metaforlar”. Milli Eğitim Dergisi, (182), 36-56.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Leyla Aydemir 0000-0003-3225-2010

Tuba Tekin Bu kişi benim 0000-0002-0998-4312

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Aydemir, L., & Tekin, T. (2018). EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE İLETİŞİM: İLKÖĞRETİMDE METAFORİK ANALİZ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(21), 145-161.