Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORIGIN PROBLEM OF ‘DEDELİK INSTITUTION’ IN ALAWITE BELIEF SYSTEM AND NEW EVALUATIONS ON ‘DEDELİK INSTITUTION’

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 22, 13 - 27, 18.06.2018
https://doi.org/10.12981/motif.449

Öz

In Alawite belief sistem, institutions of
Ocak (
Hearth)
and Dedelik (Male Alawi Leadership) constitute basic bodies of Alawite belief
organization and these said system maintaines its existance and continuity
through structures in circles which were established around these two
institutions. Being in the highest rank in the hierarchy in Alawite belief
organization, Ocak Institution continues its existance with Dedelik Institution,
and rituals of dede-talip (leader-disciple) and dede-cem (leader-gathering)
take form around principles of this system. In this context, Alawite ocaks
(hearths) taking shape around charismatic characters and showing institutional
characteristic within historical&mental process concretizes their
legitimacy with Dedelik Institution and Dedelik Institution embodies its
legitimacy with both taliplik (discipleship) structure which Dedelik
Institution has consituted within itself and cem (gathering) rituals.  



Origin
problem of Dedelik Insitution which takes part within Alawite Belief system was
examined thoroughly by researches, and origin problem of dedelik was mostly
attributed to Kham/Shaman character whom is accepted to be a religious
functionary within Turkish belief system; and main frame of approach was
explained by that Dedelik and Khamness/Shamanhood institutions are heredity
(blood-based)-originated. Rather, stated regarding to ‘‘seyitlik (sayyidship)
authority’’ by male Alawi leaders (dedeler) and disciples (talipler) who are
members of Alawite faith, Dedelik Institution had emerged from the need connect
itself to a sacred origin/source mostly and had wanted to embody its legitimacy
in this way. All these manners of approaching result from the fact that Dedelik
Institution is looked as religious authority only, and this shows that male
Alawi leaders (dedeler)’ administrative and legal authorities out of religious
authority are disregarded. In this study, we scrutinize approaches for Dedelik Institution
with main frame of these approaches, and we re-address origin problem of
Dedelik Institution in the context of its administrative, legal and religious
authorities 

Kaynakça

  • Akın, Bülent (2017). “Alevilikte Ocak: Kavramsal Çerçeveye ve Tarihi Arka Plana Yeni Bir Bakış”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi. 17/2. Baha Said Bey (2000). “Türkiye’de Alevi Zümreleri: Tekke Aleviliği-İçtimai Alevilik” Türkiye’de Alevi-Bektaşi, Ahi ve Nusayri Zümreleri. Haz. İsmail Görkem. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.Bayat, Fuzuli (2000). “Anadolu Halk Sufizminin Oluşmasında Şamanlığın Rolü”. Uluslararası Anadolu İnançları Kongresi Bildirileri. 23-28 Ekim 2000 Ürgüp/Nevşehir. Ankara: ERVAK Yay.Çeribaş, Mehmet (2012). “Kırgız Şecerecilik Geleneğinde Türk Boyları Meselesi ve Oğuz Kağan”. Türk Kültürü Araştırmaları Dergisi. Yıl: 50. C. V. S. 1. Ebul Gazi Bahadır Han (1937) Şecere-i Terâkime (Türklerin Soykütüğü). haz. Muharrem Ergin. İstanbul: Tercüman Yay.Er Piri (2000) “Çanakkale-Balıkesir Kazdağı Türkmenlerinde (Tahtacı) İkrar Aldırma”. Uluslararası Anadolu İnançları Kongresi Bildirileri 23-28 Ekim 2000. Ankara: ERVAK YayEröz, Mehmet (1992) Eski Türk Dini (Gök Tanrı İnancı) ve Alevilik Bektaşilik. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yay.Ersal, Mehmet (2016) Alevilik: Kavramlar ve Ocak Sistemi-Çubuk Havzası Örneği-Ankara: GÜ Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yay.Gökyay, Orhan Şaik (2006) Dedem Korkudun Kitabı, İstanbul: Kabalcı Yayınları. Gumilev, Lev Nikolayeviç (2003). Hunlar. Çev. Ahsen Batur. İstanbul: Selenge Yay.İnan Abdülkadir (1998) “Orun ve Ülüş Meselesi I – Mevki-Orun Hukuku”. Makaleler ve İncelemeler. C. I. s. 241-254. Ankara: TTK Yay.Karamustafa, Ahmet T. (2005). “Yesevilik, Melametilik, Kalenderilik, Vefai’lik ve Anadolu Tasavvufunun Kökenleri Sorunu” Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler Kaynaklar-Doktrin-Ayin ve Erkan-Tarikatlar-Edebiyat-Mimari-İkonografi-Modernizm. Haz. Ahmet Yaşar Ocak. Ankara: TTK yay.Khazanov, Anatoly M. (2015). Göçebe ve Dış Dünya. Çev. Ömer Suveren. İstanbul: Doğu Kütüphanesi yay.Köprülü, M. Fuat (1983). İslam ve Türk Hukuk Tarihi Araştırmaları ve Vakıf Müessesesi. İstanbul: Ötüken Neşriyat.Köprülü, M. Fuat (2000). Anadolu’da İslamiyet. Haz. Mehmet Kanar. İstanbul: İnsan Yay.Köse, Serkan (2017). Anadolu Alevi Kültüründe Kurban. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Kurgun Levent (2006) “Denizli İlinde Boy Adlarından Kaynaklanan Orun Adları”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. S. 39. s. 33-42Lvova E L, Oktyabrskaya İ V, Sagalayev A M, Usmanova, M S (2013) Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri-Simge ve Ritüel. C. III. çev. Metin Ergun. Konya: Kömen Yay.Melikoff, İrene (2010). Hacı Bektaş Efsaneden Gerçeğe. çev. Turan Alptekin. İstanbul: Cumhuriyet Kitapları.Melikoff, İrene (2011). Kırklar’ın Cem’inde. çev. Turan Alptekin. İstanbul: Demos yay. Ocak, Ahmet Yaşar (2011). Sarı Saltık Popüler İslam’ın Balkanlar’daki Destani Öyküsü (XII. Yüzyıl). Ankara: TTK Yay.Ocak, Ahmet Yaşar (2014). Ortaçağ Anadolusu’nda İki Büyük Yerleşimci/Kolonizatör Derviş Dede Garkın ve Emirci Sultan Vefaiyye ve Yeseviyye Gerçeği. İstanbul: Dergah Yay.Ögel, Bahaeddin (1982). Türklerde Devlet Anlayışı (13. Yüzyıl Sonlarına Kadar). Ankara: Başbakanlık Basımevi.Togan, Zeki Velidi (1981). Umumi Türk Tarihine Giriş. C. 1. İstanbul: Enderun Yay.Yaman, Ali (2004). Alevilikte Dedelik ve Ocaklar Dedelik Kurumu Ekseninde Değişim Sürecinde Alevilik. İstanbul: Karaca Ahmet Sultan Derneği Yay.Yörükan, Yusuf Ziya (2006) Müslümanlıktan Evvel Türk Dinler Şamanizm- Şamanizmin Diğer Dinler ve Alevilik Üzerindeki Etkiler. haz. Turhan Yörükan. İstanbul: Ötüken Yay.

ALEVİ İNANÇ SİSTEMİNDE ‘DEDELİK KURUMU’NUN MENŞEİ MESELESİ VE ‘DEDELİK KURUMU’NA DAİR YENİ DEĞERLENDİRMELER

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 22, 13 - 27, 18.06.2018
https://doi.org/10.12981/motif.449

Öz

Alevi inanç sisteminde ocak ve dedelik
kurumu Alevi inanç örgütlenmesinin ana organlarını oluşturmakta ve söz konusu sistem
bu iki kurumun etrafında oluşturulmuş halkalar şeklindeki yapılar sayesinde
varlığını ve sürekliliğini sağlamaktadır. Alevi inanç örgütlenmesinde
hiyerarşinin en üstünde yer alan ocak kurumu, dedelik kurumu ile varlığını
sürdürmekte, dede-talip, dede-cem ritüeli bu sistemin ilkeleri etrafında
şekillenmektedir.  Bu bağlamda
karizmatik
şahsiyetler etrafında teşekkül eden ve tarihsel ve zihinsel süreç içinde kurum
özelliği gösteren Alevi ocakları, Dedelik kurumuyla; Dedelik kurumu ise hem
kendi içerisinde oluşturduğu taliplik yapısıyla hem de cem ritüelleriyle
meşruiyetini somutlaştırmaktadır.



Alevi
İnanç sistemi içerisinde yer alan Dedelik kurumunun menşei meselesi
araştırıcılarca etraflıca incelenmiş, Dedeliğin menşei meselesi çoğunlukla Türk
inanç sistemi içerisinde din adamı olduğu kabul edilen Kam/Şaman tipine
bağlanmıştır. Yaklaşımın ana eksenini de Dedelik ile Kamlık/Şamanlık kurumunun
aynı biçimde kan esasıyla (irsiyet) babadan oğla geçişi oluşturmuştur. Alevi
inancına mensup dedeler ve talipler tarafından daha çok “seyitlik makamı” ile
ilişkili olarak ifade edilen Dedelik kurumu, kendini çoğunlukla kutsi bir
kaynağa bağlama ihtiyacından ortaya çıkmış ve meşruiyetini bu şekilde
somutlaştırmak istemiştir. Bütün bu yaklaşım tarzları Dedelik kurumuna sadece
dini otorite olarak bakılmasından kaynaklanmakta olup dedelerin dini otoritesi
dışındaki idari ve hukuki otoritesinin göz ardı edildiğini göstermektedir. Bu
çalışmada Dedelik kurumuna dair yaklaşımlar, bu yaklaşımların ana çerçevesi irdelenecek,
idari, hukuksal ve dinsel yetkileri bağlamında Dedelik kurumunun menşei
meselesi yeniden ele alınacaktır. 

Kaynakça

  • Akın, Bülent (2017). “Alevilikte Ocak: Kavramsal Çerçeveye ve Tarihi Arka Plana Yeni Bir Bakış”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi. 17/2. Baha Said Bey (2000). “Türkiye’de Alevi Zümreleri: Tekke Aleviliği-İçtimai Alevilik” Türkiye’de Alevi-Bektaşi, Ahi ve Nusayri Zümreleri. Haz. İsmail Görkem. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.Bayat, Fuzuli (2000). “Anadolu Halk Sufizminin Oluşmasında Şamanlığın Rolü”. Uluslararası Anadolu İnançları Kongresi Bildirileri. 23-28 Ekim 2000 Ürgüp/Nevşehir. Ankara: ERVAK Yay.Çeribaş, Mehmet (2012). “Kırgız Şecerecilik Geleneğinde Türk Boyları Meselesi ve Oğuz Kağan”. Türk Kültürü Araştırmaları Dergisi. Yıl: 50. C. V. S. 1. Ebul Gazi Bahadır Han (1937) Şecere-i Terâkime (Türklerin Soykütüğü). haz. Muharrem Ergin. İstanbul: Tercüman Yay.Er Piri (2000) “Çanakkale-Balıkesir Kazdağı Türkmenlerinde (Tahtacı) İkrar Aldırma”. Uluslararası Anadolu İnançları Kongresi Bildirileri 23-28 Ekim 2000. Ankara: ERVAK YayEröz, Mehmet (1992) Eski Türk Dini (Gök Tanrı İnancı) ve Alevilik Bektaşilik. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yay.Ersal, Mehmet (2016) Alevilik: Kavramlar ve Ocak Sistemi-Çubuk Havzası Örneği-Ankara: GÜ Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yay.Gökyay, Orhan Şaik (2006) Dedem Korkudun Kitabı, İstanbul: Kabalcı Yayınları. Gumilev, Lev Nikolayeviç (2003). Hunlar. Çev. Ahsen Batur. İstanbul: Selenge Yay.İnan Abdülkadir (1998) “Orun ve Ülüş Meselesi I – Mevki-Orun Hukuku”. Makaleler ve İncelemeler. C. I. s. 241-254. Ankara: TTK Yay.Karamustafa, Ahmet T. (2005). “Yesevilik, Melametilik, Kalenderilik, Vefai’lik ve Anadolu Tasavvufunun Kökenleri Sorunu” Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler Kaynaklar-Doktrin-Ayin ve Erkan-Tarikatlar-Edebiyat-Mimari-İkonografi-Modernizm. Haz. Ahmet Yaşar Ocak. Ankara: TTK yay.Khazanov, Anatoly M. (2015). Göçebe ve Dış Dünya. Çev. Ömer Suveren. İstanbul: Doğu Kütüphanesi yay.Köprülü, M. Fuat (1983). İslam ve Türk Hukuk Tarihi Araştırmaları ve Vakıf Müessesesi. İstanbul: Ötüken Neşriyat.Köprülü, M. Fuat (2000). Anadolu’da İslamiyet. Haz. Mehmet Kanar. İstanbul: İnsan Yay.Köse, Serkan (2017). Anadolu Alevi Kültüründe Kurban. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Kurgun Levent (2006) “Denizli İlinde Boy Adlarından Kaynaklanan Orun Adları”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. S. 39. s. 33-42Lvova E L, Oktyabrskaya İ V, Sagalayev A M, Usmanova, M S (2013) Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri-Simge ve Ritüel. C. III. çev. Metin Ergun. Konya: Kömen Yay.Melikoff, İrene (2010). Hacı Bektaş Efsaneden Gerçeğe. çev. Turan Alptekin. İstanbul: Cumhuriyet Kitapları.Melikoff, İrene (2011). Kırklar’ın Cem’inde. çev. Turan Alptekin. İstanbul: Demos yay. Ocak, Ahmet Yaşar (2011). Sarı Saltık Popüler İslam’ın Balkanlar’daki Destani Öyküsü (XII. Yüzyıl). Ankara: TTK Yay.Ocak, Ahmet Yaşar (2014). Ortaçağ Anadolusu’nda İki Büyük Yerleşimci/Kolonizatör Derviş Dede Garkın ve Emirci Sultan Vefaiyye ve Yeseviyye Gerçeği. İstanbul: Dergah Yay.Ögel, Bahaeddin (1982). Türklerde Devlet Anlayışı (13. Yüzyıl Sonlarına Kadar). Ankara: Başbakanlık Basımevi.Togan, Zeki Velidi (1981). Umumi Türk Tarihine Giriş. C. 1. İstanbul: Enderun Yay.Yaman, Ali (2004). Alevilikte Dedelik ve Ocaklar Dedelik Kurumu Ekseninde Değişim Sürecinde Alevilik. İstanbul: Karaca Ahmet Sultan Derneği Yay.Yörükan, Yusuf Ziya (2006) Müslümanlıktan Evvel Türk Dinler Şamanizm- Şamanizmin Diğer Dinler ve Alevilik Üzerindeki Etkiler. haz. Turhan Yörükan. İstanbul: Ötüken Yay.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Çeribaş 0000-0002-0002-2117

Serkan Köse 0000-0002-6478-8795

Yayımlanma Tarihi 18 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Çeribaş, M., & Köse, S. (2018). ALEVİ İNANÇ SİSTEMİNDE ‘DEDELİK KURUMU’NUN MENŞEİ MESELESİ VE ‘DEDELİK KURUMU’NA DAİR YENİ DEĞERLENDİRMELER. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(22), 13-27. https://doi.org/10.12981/motif.449