Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

LEAD POURING (TO REPEL EVIL EYE) RITUEL IN HOTAMIŞ

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 24, 100 - 107, 12.12.2018
https://doi.org/10.12981/mahder.478032

Öz

Hotamış is
located on the Hotamış Plain, which forms the Konya plain in the Central
Anatolia region; It is within the borders of 
Karapınar County,  Konya City; It
is located twenty-three kilometres southwest of Karapinar and on the
Karapinar-Karaman road.

Hotamış hosts
the Turkmens who are the member of Begdili and Avsar Clans mentioned in
Oghuznama tradition.   Begdili is shown
as one of the clans which created the Ruler in the  Reşideddin Oghuznama.  Our study is 
about the lead pouring  ritual  made by 
Fadime Uğuz, who is the member of Begdili Clan living in Hotamış. Ritual
is carried out by salt.





Compilation was
created by interview and semi-structured interview methods; and supported by
photos. It is understood that the ritual and materials used in the ritual  bear the traces of the Old Turkish Kamlık
tradition. In this context, it is aimed to present new data to the cultural
heritage of Konya.

Kaynakça

  • ACIPAYAMLI, O. (1962). “Anadolu’da Nazarla İlgili Bazı Adet ve İnanmalar”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Dergisi. XX, 1-2, 1-35.
  • BORATAV, P. N. (2012). Türk Mitolojisi. (Birinci Baskı). Ankara: Bilgesu Yayıncılık, 54-55.
  • ÇORUHLU, Y. (2010). Türk Mitolojisinin Ana Hatları. Üçüncü Basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 209-210.
  • DEVELİOĞLU, F. (1995). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. (Yayına Hazırlayan Aydın Sami Güneyçal).(On ikinci Baskı). Ankara: Aydın Kitabevi Yayınları, 811.
  • DİLEK, İ. (2007). “Sibirya Türklerinde Ateşle İlgili İnanışlar”. Bilig. Ankara, 43: 33-54.
  • DİLEK, İ. (2007). “Altaylardan Anadolu’ya Bir Yemek, Bir Oyun ve Bir Ölüm Geleneği Üzerine”. Ahmet Bican Ercilasun Armağanı, Ankara, 628-635.
  • ELİADE, M. (2017). İmgeler ve Simgeler (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: Doğu Batı Yayınları. (Eserin orijinali 1952’de yayımlanmıştır.), 57-62.
  • HOPPAL, M. (2012). Avrasya’da Şamanlar. (Çev. Bülent Bayram-H. Şevket Çağatay Çapraz). (Birinci Basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 211-212.
  • İNAN, A. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm. (Üçüncü Baskı). Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 100.
  • (1998). Makaleler ve İncelemeler. (Üçüncü Baskı). Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 255-258.
  • KORKMAZ, E. (2003). Eski Türk İnanışları ve Şamanizm Sözlüğü. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi, 112.
  • ÖZKAN, İ. (1997). “Türkmenistan’da Derlenmiş Dede Korkut Boyları.” Türk Dili Araştırmaları Yıllığı.-Belleten. Ankara: 263-314.
  • PALA, İ. (1995). Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü. (Üçüncü Baskı). Ankara: Akçağ Yayınevi, 419-420.
  • ROUX, J. P. (2011). Eski Türk Mitolojisi. (Birinci Baskı). Ankara: Bilgesu, 64.
  • SCHIMMEL, A. (2000). Sayıların Gizemi. (Çev. Mustafa Küpüşoğlu). (İkinci Basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 265-273.
  • SÜMER, F. (1999). Oğuzlar(Türkmenler). (Beşinci Baskı). İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 301.
  • Şemsettin Sami. (1989). Kâmûs-ı Türkî. İstanbul: Enderun Yayınevi, 1463.
  • Türk Dil Kurumu. (1988). Türkçe Sözlük. (Sekizinci Baskı). Ankara. TDK.
  • Türk Dil Kurumu. (1996). Tarama Sözlüğü. (İkinci Baskı). Ankara: TDK.

HOTAMIŞ’TA KURŞUN DÖKME RİTÜELİ

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 24, 100 - 107, 12.12.2018
https://doi.org/10.12981/mahder.478032

Öz

Hotamış,
İç Anadolu bölgesinde Konya Ovası’nı oluşturan Hotamış Ovası üzerindedir; Konya
ilinin Karapınar ilçesine bağlıdır; Karapınar’ın yirmi üç kilometre
Güneybatısında ve Karapınar-Karaman yolu üzerindedir.



Hotamış,
Oğuznâmecilik geleneği içerisinde zikredilen Begdili ile Avşar boylarına mensup
Türkmenleri barındırmaktadır. Begdili, Reşideddin Oğuznâmesi’nde hükümdar
çıkaran boylardan biri olarak gösterilidir. Çalışmamız, Hotamış’ta yaşayan
Begdili boyuna mensup Fadime Uğuz ile yapılan kurşun dökme ritüeli üzerinedir. Ritüel,
tuz ile gerçekleştirilmektedir. Derleme, mülakat ile yarı yapılandırılmış
görüşme metotlarıyla oluşturulmuştur; fotoğraflarla desteklenmiştir. Ritüelin
ve ritüelde kullanılan malzemelerin Eski Türk Kamlık geleneğinin izlerini
taşıdığı anlaşılmıştır. Bu bağlamda, Konya’nın kültürel mirasına yeni veri
sunmak amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • ACIPAYAMLI, O. (1962). “Anadolu’da Nazarla İlgili Bazı Adet ve İnanmalar”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Dergisi. XX, 1-2, 1-35.
  • BORATAV, P. N. (2012). Türk Mitolojisi. (Birinci Baskı). Ankara: Bilgesu Yayıncılık, 54-55.
  • ÇORUHLU, Y. (2010). Türk Mitolojisinin Ana Hatları. Üçüncü Basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 209-210.
  • DEVELİOĞLU, F. (1995). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. (Yayına Hazırlayan Aydın Sami Güneyçal).(On ikinci Baskı). Ankara: Aydın Kitabevi Yayınları, 811.
  • DİLEK, İ. (2007). “Sibirya Türklerinde Ateşle İlgili İnanışlar”. Bilig. Ankara, 43: 33-54.
  • DİLEK, İ. (2007). “Altaylardan Anadolu’ya Bir Yemek, Bir Oyun ve Bir Ölüm Geleneği Üzerine”. Ahmet Bican Ercilasun Armağanı, Ankara, 628-635.
  • ELİADE, M. (2017). İmgeler ve Simgeler (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: Doğu Batı Yayınları. (Eserin orijinali 1952’de yayımlanmıştır.), 57-62.
  • HOPPAL, M. (2012). Avrasya’da Şamanlar. (Çev. Bülent Bayram-H. Şevket Çağatay Çapraz). (Birinci Basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 211-212.
  • İNAN, A. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm. (Üçüncü Baskı). Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 100.
  • (1998). Makaleler ve İncelemeler. (Üçüncü Baskı). Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 255-258.
  • KORKMAZ, E. (2003). Eski Türk İnanışları ve Şamanizm Sözlüğü. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi, 112.
  • ÖZKAN, İ. (1997). “Türkmenistan’da Derlenmiş Dede Korkut Boyları.” Türk Dili Araştırmaları Yıllığı.-Belleten. Ankara: 263-314.
  • PALA, İ. (1995). Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü. (Üçüncü Baskı). Ankara: Akçağ Yayınevi, 419-420.
  • ROUX, J. P. (2011). Eski Türk Mitolojisi. (Birinci Baskı). Ankara: Bilgesu, 64.
  • SCHIMMEL, A. (2000). Sayıların Gizemi. (Çev. Mustafa Küpüşoğlu). (İkinci Basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 265-273.
  • SÜMER, F. (1999). Oğuzlar(Türkmenler). (Beşinci Baskı). İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 301.
  • Şemsettin Sami. (1989). Kâmûs-ı Türkî. İstanbul: Enderun Yayınevi, 1463.
  • Türk Dil Kurumu. (1988). Türkçe Sözlük. (Sekizinci Baskı). Ankara. TDK.
  • Türk Dil Kurumu. (1996). Tarama Sözlüğü. (İkinci Baskı). Ankara: TDK.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Birkan Akhan 0000-0002-4218-8510

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Birkan Akhan, E. (2018). HOTAMIŞ’TA KURŞUN DÖKME RİTÜELİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(24), 100-107. https://doi.org/10.12981/mahder.478032