Ana akım Hollywood
filmlerine karşı alternatif bir yaklaşım sergileyen İran filmleri, özellikle
1990’lı yıllarda film festivalleri aracılığıyla uluslararası platformda kendini
göstermeye başlar. Batı’nın karşısında Doğu’nun oluşu, hiç kuşkusuz ki Doğu’nun
anlamlandırılması konusunda temsiliyete ilişkin “oryantalizm ve ötekilik” gibi
birtakım kavramları da beraberinde getirir. Bu çalışmada, alternatif İran
filmlerinin anlatısının nasıl bir zemin üzerine kurulduğunun anlaşılması için öncelikle
İran sinema tarihine değinilmiş, 90’lı yıllarda uluslararası festivallerle Batı’nın
dikkatini çeken ve popülerleşen alternatif İran filmlerindeki genel anlatı
yapısı Arkadaşımın Evi Nerede?
(1987), Cennetin Çocukları (1997), Sarhoş Atlar Zamanı (2000) gibi örneklerle
değerlendirilmiştir. Çalışmanın amacı
ise yaklaşık olarak yirmi yıllık süreç içinde, İran filmlerindeki alternatif
anlatının nasıl dönüştüğünün saptanmasıdır.
Bu noktada uluslararası film festivallerinde Batı’nın takdirini
kazanarak ödülden ödüle koşan, yönetmenliğini İranlı Samira Makhmalbaf’ın
yaptığı İki Bacaklı At (2008) filmi, Edward Said’in oryantalizme ilişkin görüşleri
çerçevesinde çözümlenmiş, Batı’nın önünde Doğu’nun “kendi kendini
ötekileştirme” si bağlamında değerlendirilmiştir.
İran Sineması Oryantalizm Kendi Kendini Ötekileştirme Anlatı Temsil
Iranian films that form alternative approaches in the face of mainstream
Hollywood films have started to be known in international platforms, especially
by film festivals, since approximately 1990s. The existence of the East in the
face of the West undoubtedly brings with it certain concepts such as
“orientalism and otherness “ in the meaning of the East about representation.
In this study, firstly, the history of Iranian cinema is mentioned in order to
understand how the narrative of alternative Iranian films were based on. The
general narrative structure in the Iranian films attracting the attention of
the West in the 1990’s international film festivals are evaluated with examples
of Where is My Friend’s House (1987),
Children of Paradise (1997), Time of Drunken Horses (2000). The aim of the
study is determining of transformation of narrative in the alternative Iranian
films in approximately twenty years. At this point, award-winning film in
international film festivals The
Two-Legged Horse (2008), by Iranian director Samira Makhmalbaf is analyzed
according to Edward Said’s views on orientialism, and evaluated in the context
of “self-othering” of the East in front of the West.
Iranian cinema orientialism self-othering narration representation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 25 |