Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

JEAN LUC GODARD’IN ‘MÜZİĞİMİZ’ FİLMİ VE BİR TANIK OLARAK SARAYBOSNA

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 26, 426 - 439, 17.06.2019
https://doi.org/10.12981/mahder.538682

Öz

Dünya yeni bir savaş çağına daha adım atarken
diğer yandan Hümanizma da yükselen bir değer olarak karşımıza çıkmaktadır.
Dante Alighieri İlahi Komedya’yı
sadece bir edebiyat eseri ve düşsel bir gezi olarak değil aynı zamanda devrin
siyasal otoritesine tepki duyarak yazmıştır. Üç bölümden oluşan Cennet, Cehennem ve Araf anlatıları öylesine
güçlü metaforlar yarattı ki döneminden bu yana Avrupalı sanatçıların gerçekten
ilham kaynağı oldu. Dante, okuyucuyu ölüm sonrası bir seyahat macerasına davet
ederken gerçekler, yalanlar ve imgeler dünyasında insanı inceledi. Sandro Botticelli’den
Salvador Dali’ye kadar tüm ressamlara ilham verdi. Çünkü güçlü görseller güçlü
sözlerle yapılır. Dante’nin zamansızlığı Hollywood ve tüm dünya sinemasında da
ilham kaynağı olarak kullanılmasıyla açıklanabilir. Batı sinemasının fantastik,
felsefi düşüncesinin altında mutlaka Dante vardır. Çünkü ‘İlahi Komedya’ kök kültür
olarak koca bir uygarlığa ilham veren metindir. Jean Luc Godard’ın sineması ise
‘Yeni Dalga’ ile başlayıp apayrı bir dünya diliyle devam eden sinemadır.
Çalışmada, Godard’ın 2015 yılı
yapımı ‘’Müziğimiz’’ filminin içinde
yer alan Dante çizgisinde yarattığı Saraybosna Savaşı’nın anlatısı ele
alınmıştır. Filmde, en önemli metafor
Saraybosna’dır
. ‘’Müziğimiz’’ Batı
uygarlığının “öteki” ne hoşgörü sınırının nerede ne zaman biteceğini sorgulayan
bir film olarak görülse de yarı deneysel bir belgeseldir.

Kaynakça

  • Referans1-COLUM, Murphy. (2013). Aza Beast, Terazi Yayıncılık Çev: Sina Baydur, Ankara.
  • Referans2-DERMAN Deniz. (1993). Jean-Luc Godard'ın Sinemasında Kadının Yeniden sunumu; Değişim Sinema Dizisi:1; ISBN 975-7864-00-5; Değişim Yayınları, Ankara.
  • Referans3-DERVİŞ Mahmud. (2009). Gazze için Sessizlik, Özgür Yayınları, Çev: Hakan Özkan, İstanbul.
  • Referans4-DERVİŞ, Mahmud. ( 2015). Mural, Kırmızı Yayınları, Çev: Mehmet Hakkı Suçin, İstanbul.
  • Referans5-ECO Umberto. (2014). Beş Ahlak Yazısı, Can Yayınları, çev: Kemal Atakay, İstanbul.
  • Referans6-GÜRBÜZ Özge. (2014). Modern Sinemanın Erken Tarihi Ve Modern Sinema Örneği Olarak Jean Luc Godard Sineması, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt: 2 ,sayı:4, s. 1-21
  • Referans7-GÜR Ceylin. (2016). Godard Sinemasına Bir Bakış, http://iletisim.ieu.edu.tr/univers/?p=34609 (Erişim tarihi 10.10.2018)GÜRSEL Nedim. (1999). Yüzyıl Biterken, Kavram yayınları, İstanbul.
  • Referans8-GODARD, J.L. (2014). Godard, Godard’ı Anlatıyor, Çev: Aykut Derman, Metis Yayınevi, İstanbul.
  • Referans9-GOYTİSOLO Juan. (1993). Yeryüzünde Bir Sürgün, Çev: Neyire Gül Işık, Metis Yayınevi, İstanbul.
  • Referans10-SERT, Halide. (2004). Mostar Köprüsü (Yayımlanmamış Rapor), KGM, Ankara, Türkiye
  • Referans11-TUTAL Nilgün. (2005). Küreselleşme, İletişim, Kültürlerarasılık, Kırmızı yayınları, İstanbul.
  • Referans12-UĞUR İlkay ve YILMAZ Mehmet. (2016). Karşı Sinema Perspektifinden Godard Sineması Ve ‘Serseri Aşıklar’ Film örneği, OÜSBAD, s,206-2019.
  • Referans13-Yaralı Filistin’in Ozanı Mahmut Derviş, (1983). Varlık Dergisi, Çev: Yunus Çakır, sayı: 909.
  • Referans14-YAVUZ Hakan. (2017). Bir Savaş Suçu Olarak Kültürel Miras Niteliğindeki Eserlere Yönelik Saldırı Eylemi Uluslararası Ceza Mahkemesi’nin Al Mahdi Kararı Üzerine Bir İnceleme, Ankara Barosu Dergisi, Cilt 75, Sayı 3, s 161-196.

JEAN LUC GODARD’S FILM ‘OUR MUSIC’ AND SARAJEVO AS THE WITNESS

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 26, 426 - 439, 17.06.2019
https://doi.org/10.12981/mahder.538682

Öz

While the world is
stepping into a new era of war, Humanism also emerges as a rising value. Dante
Alighieri wrote the Divine Comedy not only as a literary work and an imaginary
voyage, but also as a reaction to the political authority of that era. Heaven,
Hell, and Purgatory, which consist of three chapters, created such powerful
metaphors that they have been a real inspiration for European artists since
then. Dante studied humanity in the world of truths, lies, and images while
inviting readers to a post – mortem travel expedition. He inspired all
painters, from Sandro Botticelli to Salvatore Dali because strong visuals are
achieved with strong words. Dante's timelessness can be explained by the fact
that Hollywood and the whole world of cinema use it as a source of inspiration.
The fantastic, philosophical thought of Western cinema is always based on Dante
because the divine comedy is the text of a root culture that inspires a massive
civilization. Cinema of Jean Luc Godard is a cinema that starts with the New
Wave and continues with a totally different world of language. The study
addresses the narrative of the Battle of Sarajevo, which takes place in his
film “Our Music” that he created in 2015, in line with Dante’s style. The most
important metaphor here is Sarajevo. Although ‘Our Music’ may seem as a film
which questions where and when the Western civilization’s tolerance for “the
other” would end, it is a quasi – experimental fiction documentary. 

Kaynakça

  • Referans1-COLUM, Murphy. (2013). Aza Beast, Terazi Yayıncılık Çev: Sina Baydur, Ankara.
  • Referans2-DERMAN Deniz. (1993). Jean-Luc Godard'ın Sinemasında Kadının Yeniden sunumu; Değişim Sinema Dizisi:1; ISBN 975-7864-00-5; Değişim Yayınları, Ankara.
  • Referans3-DERVİŞ Mahmud. (2009). Gazze için Sessizlik, Özgür Yayınları, Çev: Hakan Özkan, İstanbul.
  • Referans4-DERVİŞ, Mahmud. ( 2015). Mural, Kırmızı Yayınları, Çev: Mehmet Hakkı Suçin, İstanbul.
  • Referans5-ECO Umberto. (2014). Beş Ahlak Yazısı, Can Yayınları, çev: Kemal Atakay, İstanbul.
  • Referans6-GÜRBÜZ Özge. (2014). Modern Sinemanın Erken Tarihi Ve Modern Sinema Örneği Olarak Jean Luc Godard Sineması, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt: 2 ,sayı:4, s. 1-21
  • Referans7-GÜR Ceylin. (2016). Godard Sinemasına Bir Bakış, http://iletisim.ieu.edu.tr/univers/?p=34609 (Erişim tarihi 10.10.2018)GÜRSEL Nedim. (1999). Yüzyıl Biterken, Kavram yayınları, İstanbul.
  • Referans8-GODARD, J.L. (2014). Godard, Godard’ı Anlatıyor, Çev: Aykut Derman, Metis Yayınevi, İstanbul.
  • Referans9-GOYTİSOLO Juan. (1993). Yeryüzünde Bir Sürgün, Çev: Neyire Gül Işık, Metis Yayınevi, İstanbul.
  • Referans10-SERT, Halide. (2004). Mostar Köprüsü (Yayımlanmamış Rapor), KGM, Ankara, Türkiye
  • Referans11-TUTAL Nilgün. (2005). Küreselleşme, İletişim, Kültürlerarasılık, Kırmızı yayınları, İstanbul.
  • Referans12-UĞUR İlkay ve YILMAZ Mehmet. (2016). Karşı Sinema Perspektifinden Godard Sineması Ve ‘Serseri Aşıklar’ Film örneği, OÜSBAD, s,206-2019.
  • Referans13-Yaralı Filistin’in Ozanı Mahmut Derviş, (1983). Varlık Dergisi, Çev: Yunus Çakır, sayı: 909.
  • Referans14-YAVUZ Hakan. (2017). Bir Savaş Suçu Olarak Kültürel Miras Niteliğindeki Eserlere Yönelik Saldırı Eylemi Uluslararası Ceza Mahkemesi’nin Al Mahdi Kararı Üzerine Bir İnceleme, Ankara Barosu Dergisi, Cilt 75, Sayı 3, s 161-196.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hale Torun

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Torun, H. (2019). JEAN LUC GODARD’IN ‘MÜZİĞİMİZ’ FİLMİ VE BİR TANIK OLARAK SARAYBOSNA. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 12(26), 426-439. https://doi.org/10.12981/mahder.538682