Oghuznamas
are the works of wise men with white beard describing the historical, religious
and socio-cultural backgrounds of the Oghuz tribes. These epics, which are
perceived as a core in the mythological period, reflect the characteristics of
the periods in which they were both oral and written. Events by Oguz Khan and
his Alps bear the traces pre-Islam and post-Islam.
This
study is about the distribution of orun (place) and share (ülüş) included in
the Oguznamas using the Document (Content) Analysis method. The knowledge has
been provided about the origin and meaning of the words Orun and Ülüş.
Aforementioned words in Turkish states and communities were also traced. It was
understood that in the most general sense, Orun expressed the
"place", but also had the meanings of "rank and position. The
Researchers who studied on the subject of orun stated that the division made by
legendary or historical rulers became a law. While Ülüş is defined as “share
and lot, it is observed in the Turkish states that the ülüş was given according
to the orun.
It
is obvious that in Oghuznama, defined as the great epic or circular epic, there
is position and share without mentioning the name of orun. It was understood that orun and orunnama were
used in the Şecere-i Terâkime, Andalip Oghuznama and Dânâ
Ata Oghuznama.. The concept of ülüş was appointed by the Vizier Irkıl Hodja
during the period of Kun Khan in the Oghuznama of Residuddin. Onguns were also created by him in this
period. The first division was made by Prophet
Noah in the Reşideddin Oghuznama in which the effect of Islam could be
seen. Thus, the legendary or historical ruler is replaced by a prophet.
In
the works of the Mongolian circle written under the influence of Oguznamas,
sharing and position were seen, but both words were not recorded. Ülüş is divided according to the orun among the
Turks. The distribution of orun and ülüş changed in the course of time
according to the status.
Kün Khan Oghuzname Oghuz Oghuz Khan orun (authority) ülüş (share)
Oğuznâmeler,
Oğuz boylarının tarihi, dini, sosyo-kültürel alt yapılarını anlatan ak sakallı
bilgelerin eserleridir. Mitolojik devirde bir çekirdek olarak algılan bu
destanlar, hem sözlü hem de yazıya geçirildiği dönemlerin özelliklerini
yansıtırlar. Oğuz Kağan ve alplerinin etrafında teşekkül eden hâdiseler İslâmiyet
öncesi ve sonrası izler taşırlar.
Bu
çalışma, Doküman (İçerik) Analiz metodu kullanılarak Oğuznâmelerdeki orun ve
ülüş paylaşımı üzerinedir. Orun ve ülüş kelimelerinin kökeni ve anlamı hakkında
bilgi verilmiştir. Ayrıca, Türk devletleri ve topluluklarında mezkûr sözcüklerin
izleri sürülmüştür. Orunun en genel manasıyla “yer” ifade ettiği aynı zamanda “rütbe
ve mevki” anlamlarının da olduğu
anlaşılmıştır. Orun mevzusu üzerine çalışan araştırıcılar, efsanevi ya da
tarihi hükümdarlar tarafından yapılan taksimin kanunlaştığını ifade etmişlerdir.
Ülüş, “pay ve hisse” şeklinde tanımlanırken Türk devletlerinde oruna göre ülüşün
verildiği görülür.
Ulu epope ya da
dairevi destan biçiminde tanımlanan
Oğuznâmelerde,
orun adı zikredilmeden mevkinin ve paylaşımın olduğu aşikârdır. Şecere-i Terâkime,
Andalıp Oğuznâmesi
ve Dânâ Ata
Oğuznâmesi’nde
ise orun ve orunnâmenin kullanıldığı
anlaşılmıştır. Ülüş kavramı, Reşideddin Oğuznâmesi’nde Kün Han zamanında Vezir
Irqıl Hoca tarafından tayin edilir. Ongunlar da bu devirde onun tarafından
oluşturulur. İslâmiyet’in etkisinin görüldüğü Reşideddin Oğuznamesi’nde ilk taksimi
Nuh Peygamber yapar. Dolayısıyla efsanevi ya da tarihi hükümdar yerini bir
peygambere bırakır.
Oğuznâmelerin
etkisinde yazılan Moğol dairesi eserlerinde paylaşım ve mevki görülmüştür ancak
her iki sözcük de kaydedilmemiştir. Türklerde oruna göre ülüş taksimi
yapılmaktadır. Orun ve ülüş paylaşımı zamanla statüye göre değişiklik görülür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 27 |