In spite of most of them are based on anthropology, many terms
have been put forward in the historical process to briefly describe human
beings based on the most distinctive features. Homo sapiens, homo erectus and
homo faber are the first to come to mind. “Homo ludens” is one of these terms
based on the idea that man is a playful creature. According to this view which
considers the game to be effective in every aspect of life, there is a very
close relationship between the game and culture and all kinds of cultural
elements have traces of the game. Such that, it is claimed that the game
emerged and shaped culture before culture. In this context, according to the
said opinion, the game has a visible power in society.
In this study, the film “Şaban Pabucu Yarım” which can be
defined as a kind of game and elements linked to the game in the orbit of the
film will be interpreted in the context of the impact power of the game from
the point of view of the person who defines “homo ludens”. Thus, not only in
1985 when it was released but also where a film that could find its audience
even today could get an idea about where this power came from and on one aspect
of folklore – media relations.
Pek çoğu antropoloji
çıkışlı olmakla birlikte tarihsel süreç içinde, gösterdiği en belirgin özelliklere
dayanarak insanoğlunu kısaca tanımlamak için birçok terim ortaya atılmıştır.
Homo sapiens, homo erectus ve homo faber bunlardan ilk akla gelenlerdir.
İnsanın oyun oynayan bir canlı olduğu görüşünden hareketle ortaya atılan “homo
ludens” de bu terimlerden biridir. Oyunu hayatın her alanında etkin gören bu
görüşe göre oyun ile kültür arasında da çok yakın bir ilişki bulunmaktadır ve
her türlü kültürel unsurda oyunun izi bulunur. Öyle ki oyunun kültürden önce
ortaya çıktığı ve kültürü biçimlendirdiği bile iddia edilmektedir. Bu bağlamda
da söz konusu görüşe göre oyunun toplum içinde gözle görülür bir gücü vardır.
Bu çalışmada, insanı “homo
ludens” olarak tanımlayan görüşün bakış açısıyla bir tür oyun olarak da
tanımlanabilecek “Şaban Pabucu Yarım” isimli film ve filmin yörüngesinde oyun
ile bağlantısı tespit edilen unsurlar oyunun etki gücü bağlamında yorumlanmaya
çalışılacaktır. Böylece, sadece yayınlandığı 1985 yılında değil, bugün bile
kendisine izleyici bulabilen bir filmin bu gücü nerelerden aldığı ve halk bilimi
medya ilişkisinin bir yönü üzerine de üzerine fikir yürütülebilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar, Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 27 |