Folkloric plays for children often
refer to a process of communication with their bodies. These games, which are
performed by touch and body movements, are considered within the scope of
developmental psychology and evaluated within the context of kinesthetic
learning model. Kinesthetic learning model, which has been researched and
analyzed within the scope of body folklore, has an increasing importance in folklore
studies along with its effects on personality development in
children's plays. In this study, the structure, context, function and
contribution of the kinesthetic games to the child's mental structure were
investigated, the tension and weighing aspects of the game were discussed, and
the function of body folklore and kinesthetic learning model was tried to be
revealed.
Children's games related to the body were analyzed by taking into consideration
the structure and contribution of the games played by children of the 9-16 age
group in the Van region. As a method, field research, observation, interview,
guide and guided research was conducted, the games observed with the old games
were evaluated by transferring the information of the source and historical
change of children's games were explained by comparison method.
Children's plays body folklore kinesthetic learning functional method Van province
Çocuklar
için folklorik oyunlar genellikle bedenleriyle bir iletişim sürecini ifade
eder. Dokunarak ve beden hareketleriyle oynadıkları bu oyunlar gelişim
psikolojisi kapsamında ele alınmakta ve kinestetik öğrenme modeli kapsamında
değerlendirilmektedir. Beden folkloru kapsamında da araştırmaları ve analizi
yapılan kinestetik öğrenme modelinin çocuk oyunlarında kişilik gelişimi
üzerindeki etkileriyle birlikte folklor çalışmalarındaki önemi de gittikçe
önemsenmektedir. Çalışmada kinestetik oyunların yapısı, bağlamı, işlevi, çocuk
zihinsel yapısına katkısı araştırılmış, oyunun gerilim ve tartım yönüne
değinilmiş, beden folklorunun ve kinestetik öğrenme modelinin bu çerçevede
işlevi ortaya konmaya çalışılmıştır. Bedene bağlı çocuk oyunları Van yöresi
9-16 yaş grubu çocukların oynadıkları oyunların yapısı ve öğrenme süreçlerine
katkıları dikkate alınarak analiz edilmiştir. Yöntem olarak alan araştırması,
gözlem, görüşme ve rehber öğretmen eşliğinde araştırma yapılmış, gözlenen
oyunlar eski oyunlarla birlikte değerlendirilerek kaynak kişilerden oyun
bilgileri ve tarihsel değişim dönüşümü aktarılarak işlevsel yöntemle çocuk
oyunları açıklanmıştır.
Çocuk oyunları beden folkloru kinestetik öğrenme işlevsel yöntem Van ili
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 27 |