Türk
kültürü gerek yayıldığı geniş coğrafyalar gerekse tarihi kökenlerinin eskiliği
bakımından binlerce yıllık bir birikime sahiptir. Bu birikimin en önemli
yansımalarından birisi de Türk mitolojisidir. Türk mitolojisi, Orta Asya’dan
Balkanlara, Sibirya’dan Anadolu’ya Türk topluluklarının tamamının ortak ve
kendine özgü hüviyetleri çerçevesinde gelişmiş ve tarihin, arkaik/kadim
dönemlerinden bu yana nesilden nesile aktarılarak hayatîyetini devam
ettirmiştir. Milattan önce 10.000’lere, paleolitik döneme tarihlenen Sibirya
(Baykal/Altay) mağara/kaya resimlerindeki evren tasavvuru ve Kam/Şaman
tasvirlerinden başlayarak evreni anlama ve anlatma gayesinin bir tezahürü olan
Türk mitolojisi, arkaiklik, coğrafî genişlik, kabile/boylara ait özgün
çeşitlilik ve tahayyül gücü bakımından oldukça zengin anlatıları ihtiva
etmektedir.
Türk
mitolojisi, kültürün genetik kodlarını barındırması ve geçmişten günümüze Türk
düşüncesini şekillendirmesi bakımından, geçmişte olduğu gibi bugün de tedrici
olarak toplum üzerindeki etkisini sürdürmektedir. Bu etki gerek mimari, resim,
müzik ve sinema gibi sanat eserlerinde gerekse toplumun gündelik yaşantısında
bir şekilde kendine yer bulmaktadır. Teknolojinin, günümüz insan hayatının doğal
ve ayrılmaz bir parçası haline gelmesiyle beraber, teknoloji üreten şirketler,
ürünlerinin üretim-pazarlama süreçlerinde, geçmişten bugüne insan hayatlarının
bir parçası olan mitolojik unsurları kullanmaktadırlar. Türk mitolojisi de
özellikle Türkiye merkezli teknoloji şirketlerinin ilgisini çekmekte ve üretilen
ürünlerin marka/model kimliğini oluşturma sürecinde doğrudan veya dolaylı
olarak rol oynamaktadır.
Bu
çalışmada, Türkiye merkezli, yüksek performanslı bilgisayar üreticisi/markası
olan “Monster”ın ürünlerinde Türk mitolojisinin etkisi incelenecektir. Monster bilgisayarın,
marka/model kimliği oluşturma ve satış politikasında Türk mitolojisine ait
unsurlardan yararlanma durumu, markaya ait “Abra, Huma, Markut, Semruk ve Tulpar”
modelleri üzerinden ele alınacaktır. Bahsi geçen varlıkların Türk
mitolojisindeki yeri ve markanın bu isimleri seçme nedenleri tartışılarak, Türk
mitolojisinin markanın karakterindeki etkisi ele alınacaktır.
Türk mitolojisi Monster notebook marka pazarlama kültürel kodlar
Turkish culture has thousands of years of accumulation due to the
breadth of the geographies its spreads and the antiquity of its historical
origins. One of the most important reflections of this accumulation is Turkish
mythology.
Turkish mythology developed within the framework of the common and unique
identities of all Turkish communities from Central Asia to the Balkans, Siberia
to Anatolia, and has continued its life since the archaic/ancient periods of
history by being passed down from generation to generation. The kam/shaman and
the universe depictions in Siberian (Baikal/Altay) cave/rock paintings dated to
10.000 BC (Paleolithic period) are a manifestation of the Turks aim to
understand and explain the universe. In this respect, it contains rich
narratives with archaism, geographical breadth, tribal/tribal diversity and
power of imagination.
Turkish mythology still
has its influence on society in terms of containing the genetic codes of culture
and shaping Turkish thought from the past to the present. This influence is
found in works of art such as architecture, painting, music and cinema, as well
as in the everyday life of society. As technology has become a natural and
integral part of today's human life, companies that produce technology use
mythological elements that are part of human lives from the past to the present
in the production-marketing processes of their products. Turkish mythology also
attracts the attention of technology companies based in Turkey and plays a role
directly or indirectly in the process of creating the brand/model identity of
the products produced.
In this study, the
impact of Turkish mythology on the products of Monster, a high-performance
computer manufacturer based in Turkey, will be examined. Monster computer's
creating a brand/model identity and using the elements of Turkish mythology in
the sales policy will be discussed through "Abra, Semruk, Markut, Tulpar,
Huma” models. The place of the mentioned assets in Turkish mythology and the
reasons for choosing these names and the effect of Turkish mythology on the
character of the brand will be discussed.
Monster Notebook Turkish mythology brand character marketing cultural codes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 28 |