Archetypal
symbols which are constituted to the main structures of the collective
unconscious are systematized by C. G. Jung. Jung who focuses on archetypes such
as soul, shadow, mother, father, persona, anima and animus, states that these
archetypes play determinative roles in the persons' principle of individuation.
Archetypes which are revealed indirectly with the help of symbols, appear often in narratives such as myth, fairy
tale and legend. It is possible to encounter various cultural factors in the
content of fairy tales which are the product of social unconscious as well as
archetypes belonging to the spiritual world of the individual and narrator. Erler Karısı’na Koca Olmaya Giden Keloğlan
is a fairy tale that includes socio-cultural and psychological factors and also
guides the persons' principle of individuation. In the fairy tale, Keloğlan
departs to realize his subjective transformation and he encountered every
obstacle during this journey. Archetype images is a reflection of his
unconscious. These archetype images are phenomena that reveal Keloğlan's
psyche. The individual journey, which expresses the process of recognizing
oneself and those around them, enables the perception of psychological images.
In short, the individual journeys and archetypes that we encounter in the fairy
tale are a summary of Keloğlan's psyche. It will be determined that these archetypal
images and indivudual journeys are constituted to the mainframe of the fairy tale
and those contribute incontrovertibly to the subjective transformation of Keloğlan.
From this point of view, how social images are transferred to the fairy tale
will be revealed too.
Kolektif
bilinçdışının ana yapılarını oluşturan arketipsel semboller, C. G. Jung
tarafından sistemleştirilerek kuramsal bir çerçeveye dönüştürülmüştür. Ruh,
gölge, anne, baba, persona, anima ve animus gibi arketipler üzerinde yoğunlaşan
Jung, bu arketiplerin bireyin öznelleşme yolculuğunda belirleyici roller
oynadığını ifade eder. Dolaylı yoldan semboller yardımıyla açığa çıkan
arketipler genellikle mit, masal ve efsane gibi anlatılarda karşımıza çıkar. Toplumsal
bilinçdışının ürünü olan masalların muhtevasında çeşitli kültürel unsurlara
rastlanıldığı gibi bireyin ve anlatıcının ruhsal dünyasına ait arketiplere de
rastlamak mümkündür. Erler Karısına Koca
Olmaya Giden Keloğlan, sosyo-kültürel ve psikolojik unsurları içeren ve
aynı zamanda bireyin öznel yolculuğuna rehber olan bir masaldır. Masal
düzleminde Keloğlan'ın öznel dönüşümünü gerçekleştirmek için yola çıkması ve bu
yolculuk sırasında aştığı her engel, onun bilinçdışında var olan arketipsel
imajların bir yansımasıdır. Bu arketipsel imajlar, Keloğlan'ın sosyal
dünyasındaki kimliğini ve ruhsal dünyasını etkileyen faktörlerin neler olduğunu
açığa çıkaran fenomenlerdir. Bireyin kendini ve çevresindeki diğer kişileri tanıma ve
anlamlandırma sürecini ifade eden bireysel yolculuk, ruhbilimsel süreçlerin
algılanmasında önemli bir rol oynar. Kısaca masal düzleminde karşımıza çıkan bireysel yolculuk
ve arketipler, Keloğlan'ın psişesinin bir özetidir. Bu arketipsel imajların ve
bireysel yolculuğun söz konusu masalın
ana çatısını oluşturduğu ve Keloğlan’ın öznel dönüşümüne yadsınamaz derecede
katkı sağladığı sembolik okumalar neticesinde tespit edilecektir. Buradan
hareketle toplumsal imajların masal düzlemine nasıl aktarıldığı da ortaya
konacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 28 |