Art,
artist and society interact with each other. The artist, who is a member of the
society in which he lives, is nourished and influenced by the characteristics
of his age, the cultural texture and geography of his society, and influences
the society with his works of art. The focus of this study is on a
cross-section of Turkish painting artists and painters from Trabzon. With this
research, the effects of the cultural texture and geographical location of the
city where the artists were born and grew up on the painters of Trabzon were
tried to be examined. The research includes a combination of theoretical and
field-oriented. The theoretical framework consists of Howard S. Becker's
concept of “art worlds and his approach to sociology of art in the context of
symbolic interactionist sociology. The field dimension of the research is
in-depth interviews with nine painters from Trabzon. In the research, a
semi-structured form was prepared as a data collection method. The open-ended
questions prepared in accordance with the aim of the study were directed to the
painters and the answers were deciphered and descriptive analysis was
performed. The history of the artists participating in the research, their
paintings, their artistic productions and their contributions to the art of
painting and the influence of Trabzon on the art of painting and the artist, were
compiled. Within the context of sociology of art, data were evaluated based on
Becker's concept of ‘art worlds”.
Sanat, sanatçı ve toplum
birbiriyle etkileşim halindedir. İçinde
yaşadığı toplumun bir üyesi olan sanatçı, yaşadığı çağın özelliklerinden, toplumunun kültürel
dokusundan ve coğrafyasından beslenir ve etkilenirken ortaya koyduğu sanat
eserleriyle de toplumu etkilemektedir. Bu çalışmanın odağında Türk resim
sanatçılarından bir kesitle Trabzonlu ressamlar yer almaktadır. Araştırma ile
içinde doğup büyüdükleri şehrin kültürel dokusu ve coğrafi konumunun Trabzonlu
ressamlar üzerindeki etkileri irdelenmeye çalışılmıştır. Araştırma kuramsal ve
sahaya yönelik bir birleşimi içermektedir. Kuramsal çerçeveyi sembolik etkileşimci sosyoloji bağlamında
Howard S. Becker’in “sanat dünyaları” kavramı ve sanat sosyolojisine yaklaşımı;
araştırmanın saha boyutunu ise Trabzonlu
dokuz ressamla yapılan derinlemesine mülakatlar oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama yöntemi olarak önceden hazırlanmış yarı
yapılandırılmış bir form uygulanmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak
hazırlanan açık uçlu sorular ressamlara yöneltilmiş ve alınan cevaplar deşifre
edilerek betimsel analiz yapılmıştır. Araştırmaya katılan sanatçıların resim
sanatına yönelik geçmişleri, sanatsal üretimleri ve resim sanatına katkıları,
Trabzon’un resim sanatına ve sanatçıya etkisi üzerine veriler derlenmiştir.
Sanat sosyolojisi kapsamında, Becker’in ‘sanat dünyaları” kavramından hareketle
veriler değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 29 |