Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A PROPOSAL OF A MODEL OF USING EXPRESSIONS AND SIGNS ON RIM-BLOWN KAVAL PERFORMING NOTATION

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 35, 1044 - 1056, 15.09.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.935365

Öz

: In this study, the terms and signs used in the notation of the rim-blown kaval are discussed. These signs and terms used in the instrument notation are of great importance for the performer to correctly interpret the melody in accordance with the required tone and style. These are indispensable elements in terms of preserving the characteristic features of the rim-blown kaval and reflecting the correct performance of the rich local tones in our country.
During the research process, literature review is made on the use of terms and signs in music terminology in other wind instruments. The current terms and signs used for wind instruments in notation are inadequate in the expression of some technical implementations used in the rim-blown kaval. Therefore, it is essential to add new terms and signs for performing the notation. In this direction, the findings obtained by the comparison method, taking the expert opinions, are analyzed and the implementation methods of terms and signs in instrument performance are explained as well as suggestions are presented.

Kaynakça

  • Aydın, A. (2015). Türkiye'de dilsiz kaval için yapılmış metodolojik çalışmalar üzerine bir inceleme. Ordu: Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Gazimihal, M. R. (1975). Türk ötkü çalgıları. Ankara: Kültür Bakanlığı MİFAD.
  • Gunca, A. (2007). Kemençe, ney ve tanbur için orkestral yazım tekniği. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Kostak, A. T. (2018). Kanunda süsleme ve modern çalış teknikleri için alıştırmalar. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı.
  • Ögel, B. (1991). Türk kültür tarihine giriş VI. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Özbilen, N. Ö. (2007). Fasıl şarkıcılığı açısından Türk makam müziğinde süslemeler. İstanbul: İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Sarı, A. (2018). 2000 yıl öncesinden somut bir tını. 1. Uluslararası Kaval Sempozyumu Bildirileri, 55-65, İstanbul: İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı.
  • Sözer, V. (1986). Müzik ve müzisyenler ansiklopedisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tarlabaşı, B. (1990). Ortaöğretim için kaval metodu. İstanbul: AFA.
  • Tekşahin, F. (2011). Dilsiz kaval metodu. İzmir: Nilmer Ofset Matbaacılık.
  • Toz, A. İ. (2013). Niyazi Sayın'ın taksimlerinde icrayı oluşturan elemanların transkripsiyonu. İstanbul: Pan.
  • Uluç, M. Ö. (2003). Müzik işaretleri ve terimleri sözlüğü. Ankara: Yurt Renkleri.
  • Yavuzoğlu, N. (2016). Uygulamalı müzik teorisi. İstanbul: İnkılap.

DİLSİZ KAVAL İCRA NOTASYONUNDA KULLANILAN TERİM VE İŞARETLER ÜZERİNE BİR MODEL ÖNERİSİ

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 35, 1044 - 1056, 15.09.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.935365

Öz

Bu araştırmada, dilsiz kaval çalgısı için yazılan eserlerin notasyonunda kullanılabilecek terim ve işaretler ele alınmıştır. Çalgı notasyonunda kullanılan bu işaret ve terimler, icracının melodiyi, gerektiği tavır ve tarza uygun şekilde yorumlaması açısından büyük bir önem taşımaktadır. Teknik terim ve işaretler, dilsiz kaval çalgısının icra açısından karakteristik özelliklerinin bozulmaması ve ülkemizdeki zengin yöresel tavırların çalgı icrasına yansıtılması açısından da vazgeçilmez unsurlardır.
Araştırma sürecinde, müzik terminolojisindeki terim ve işaretlerin diğer nefesli çalgılardaki kullanımları ile ilgili literatür taraması yapılmıştır. Notasyonda nefesli çalgılar için kullanılan mevcut terim ve işaretler, dilsiz kaval çalgısı icrasında kullanılan dil, gırtlak, parmak vurguları gibi bir takım teknik uygulamaların ifadesinde yetersiz kalmaktadır. Bu noktadaki yeni terim ve işaretlerin icra notasyonuna eklenmesi bir ihtiyac olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu doğrultuda elde edilen bulguların yanı sıra uzman görüşleri de alınarak karşılaştırma yöntemiyle elde edilen bulgular analiz edilmiş, terim ve işaretlerin çalgı icrasında uygulama şekilleri anlatılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, A. (2015). Türkiye'de dilsiz kaval için yapılmış metodolojik çalışmalar üzerine bir inceleme. Ordu: Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Gazimihal, M. R. (1975). Türk ötkü çalgıları. Ankara: Kültür Bakanlığı MİFAD.
  • Gunca, A. (2007). Kemençe, ney ve tanbur için orkestral yazım tekniği. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Kostak, A. T. (2018). Kanunda süsleme ve modern çalış teknikleri için alıştırmalar. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı.
  • Ögel, B. (1991). Türk kültür tarihine giriş VI. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Özbilen, N. Ö. (2007). Fasıl şarkıcılığı açısından Türk makam müziğinde süslemeler. İstanbul: İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Sarı, A. (2018). 2000 yıl öncesinden somut bir tını. 1. Uluslararası Kaval Sempozyumu Bildirileri, 55-65, İstanbul: İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı.
  • Sözer, V. (1986). Müzik ve müzisyenler ansiklopedisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tarlabaşı, B. (1990). Ortaöğretim için kaval metodu. İstanbul: AFA.
  • Tekşahin, F. (2011). Dilsiz kaval metodu. İzmir: Nilmer Ofset Matbaacılık.
  • Toz, A. İ. (2013). Niyazi Sayın'ın taksimlerinde icrayı oluşturan elemanların transkripsiyonu. İstanbul: Pan.
  • Uluç, M. Ö. (2003). Müzik işaretleri ve terimleri sözlüğü. Ankara: Yurt Renkleri.
  • Yavuzoğlu, N. (2016). Uygulamalı müzik teorisi. İstanbul: İnkılap.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi, Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Haydar Tanrıverdi 0000-0002-2308-7626

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Tanrıverdi, H. (2021). DİLSİZ KAVAL İCRA NOTASYONUNDA KULLANILAN TERİM VE İŞARETLER ÜZERİNE BİR MODEL ÖNERİSİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14(35), 1044-1056. https://doi.org/10.12981/mahder.935365