Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WORK SONGS USING CALL AND RESPONSE METHOD IN VARIOUS MUSIC CULTURES

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 37, 291 - 308, 16.03.2022
https://doi.org/10.12981/mahder.1058143

Öz

Call and response technique, which is a frequently used application in world music cultures, is used in the memorization of the lyrics in the perspective of music, keeping various melodies and rhythms in musical memory, teaching music, carrying many musical structures in the ethnology of belief music, master-apprentice in instrument teaching. It is an archaic method used in many fields in children's songs and dance music, within the meşk method, which is based on the relationship.
In addition to these areas, it is the most used method in business songs, which is one of the areas where the functional dimension of music is used most frequently, with various applications such as overcoming the difficulties of doing business in many cultures around the world, working together on a certain rhythmic metronome, and providing motivation. This study focuses on sailors' songs from "Chanty" to "min-yo" in Japan, from hon ballads in Anatolia to "Haozi" in China, from prison work songs to military cadence music in the United States, from "Biguine" in the Caribbean to "trillera" in Flamenco, from Ovi's in India. This study was carried out in order to analyze the songs sung by the call-and-answer method in the work songs found in many cultural structures, from a cultural perspective, and to the "coro-pregón" in Latin dance music.
In the study, cultural analyzes were carried out by using the qualitative method, technique and approach, and the descriptive scanning, e-field study and netrography pattern of this technique.

Kaynakça

  • Conrad, C. (1988) Work songs, hegemony, and İllusions of self. Critical Studies in Mass Communication, 5 (3), 179-201.
  • Dağdeviren, M. (2021a). İnanç müziği etnolojisi perspektifinde Arguvan Yöresi “İçeri Makamı” üzerine yapısal ve kültürel analiz. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Dağdeviren, M. (2021b). Müziğin bir boyutu olan doğaçlamaya müzik kültürünün etkisi. Uluslararası Müzik ve Güzel Sanatlar Eğitimi Sempozyumu Bildirileri, (Ed.: Özlem Özaltunoğlu), 492-500, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Dağdeviren, M. (2022). Müziksel öğelerin kültürel kimlik oluşturmadaki rolünün etnomüzikolojik yansımaları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 48, 365-382.
  • Duygulu, M. (2014). Türk halk müziği sözlüğü. İstanbul: Pan.
  • Erol, A. (2018). İslam, Alevilik ve müzik. İstanbul: Bağlam.
  • Groemer, G. (1994). Fifteen years of folk song collection in Japan: Reports and recordings of the "Emergency Folk Song Survey”. Asian Folklore Studies, Vol. 53, No. 2 (1994), 199-209.
  • Jackson, B. (1967). Prison worksongs: The composer in negatives. Western Folklore, Vol. 26, No. 4, 245-268.
  • Karahasanoğlu, S. - Yavuz, D. Y. (2015). Müzikte araştırma yöntemleri. İstanbul: Türk Musikisi Devlet Konservatuarı.
  • Kozinets, R. V. (2015). Netnography. The International Encyclopedia Of Digital Communication And Society, First Edition. (Ed. Robin Mansell - Peng Hwa Ang).
  • Kroeber, A. L. - Kluckhohn C, (1952). Culture a critical review of concepts and definitions. Papers Of The Peabody Museum Of American Archeology And Ethnology, Published By The Museum Harvard Unıversıty, Vol. XLVII, No. 1 Cambrıdge, Massachusetts, USA.
  • Kuo-Huang H. (1989). Folk songs of the Han Chinese: Characteristics and classifications. Asian Music, Vol. 20, No. 2, Chinese Music Theory, 07-128.
  • Malinowski, B. (1992). Bilimsel bir kültür teorisi. (Çev.: Saadet Özkal), İstanbul: Kabalcı.
  • Middlebrook, J. A. (2016). Songs in the key of incarceration: Prison music as sound, theory, and method, Qualitative Inquiry 2016, Vol. 22(10) ,818–822.
  • Mustan Dönmez, B. (2015). Müziğin kökeni üzerine, müziğin etimolojisi, ontolojisi, tanımı, oluşumu, bağlamları ve işlevleri üzerine bir değerlendirme. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Mustan Dönmez, B. (2019). Etnomüzikolojinin temel kavramları, kavramlar terimler isimler. İstanbul: Bağlam.
  • Oto, M. M. (2020). Erciş “Demeli-Çevirmeli” türkü söyleme geleneğinde özgün formlar ve yeni tanımlar. Eurasian Journal Of Music And Dance, (16), 134-170.
  • Özdemir, M. A. (1996). Malatya Arguvan Yöresi Hon, Geviş ve Geviş makamı. Arguvan Olgusu Dergisi, Yıl: 3 S. 10, İstanbul: Arguvan Ve Köyleri Eğitim, Kültür Vakfı.
  • Piotrowska, A. G. (2013). Gypsy music in European culture: From the late eighteenth to the early twentieth centuries. Northeastern University, Boston.
  • Porter, J. (1993). Convergence, divergence, and dialectic in folksong paradigms: Critical directions for transatlantic scholarship. Journal Of American Folklore 106, 61-98.
  • Stuart M. F. (2000). Sea chanteys and sailors' songs. Kendall Whaling Museum Monograph Series No 11 The Kendall Whaling Museum Sharon, Massachusetts USA.
  • Temiz, M. (1998). Arguvan ağzı ezgileri I. İstanbul: Arguvan ve Köyleri Eğitim Kültür Vakfı. TRT Halk Müziği Nota Arşivi (No:97)
  • Wood, A., (2008). The new (ethno)musicologies, Lantham, (Ed.: Henry Stobart), MD: Scarecrow Press.
  • Yıldırım V. - Koç, T. (2006). Müzik felsefesine giriş. 3. b., İstanbul: Bağlam.
  • Süleyman Özerol, 2018, Kişisel Görüşme, Mezirme
  • Lively, V. (2017). Work songs and field hollers might have been the birthplace of the blues. https://www.Academia.Edu/35580944/Work_Songs_And_Field_ Hollers_Might_Have_Been_The_Birthplace_Of_The_Blues (Erişim: 21.12. 2021)
  • Nightingale, S. (2015). Granada: The Light of Andalucia. Nicolas Brealey Puplishing, USA https://books.google.com.tr/books?id=fw19DAAAQBAJ&pg=PT184& dq=flamenco+work+song&hl=tr&sa=X&ved=2ahUKEwjS66SW1_70AhUqRPEDHYzlAIQQ6AF6BAgLEAI#v=onepage&q=flamenco%20work%20song&f=false (Erişim: 22.12.2021)
  • Oliver, P (2014), Field Holler, https://www.oxfordmusiconline.com/gro vemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-978156 1592630-e-1002256548 (Erişim: 22.12.2021)
  • Terry, R. R. (2007). Gutenberg EBook of The Shanty Book, Part I, Sailor Shanties. www.gutenberg.org (Erişim: 22.12.2021)
  • URL-1: https://www.masterclass.com/articles/what-is-call-and-response-in-mus ic#what-does-call-and-response-mean (Erişim: 07.01.2021).
  • URL-2 https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_shanty (Erişim: 01.01.2022)
  • URL-3 https://www.virtualsheetmusic.com/score/HL-473421.html (Erişim: 01.01. 2022)
  • URL-4: https://www.youtube.com/watch?v=CBnyu6fYFkY (Erişim: 22.12.2021)
  • URL-5: https://en.wikipedia.org/wiki/Wellerman (Erişim: 06.01.2022)
  • URL-6: https://www.jwpepper.com/Soran-Bushi/3105889.item#.YcSi38lBzIU (Erişim: 02.01.2022)
  • URL-7: https://www.bethsnotesplus.com/2015/12/tongo.html (Erişim: 31.01. 2021)
  • URL-8: https://www.mamalisa.com/?t=es&p=4388 (Erişim: 31.12.2021)
  • URL-9: https://thefolkmusicexperience.weebly.com/tongo-from-polynesia.html (Erişim: 31.12.2021)
  • URL-10 https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-81059/halk-muzigi.html (Erişim: 13.01.2021)
  • URL-11: https://thenestcollective.co.uk/work-songs/ (Erişim: 07.01.2021)
  • URL-12 https://vmis.in/ArceCategories/music_in_context_innercat/96 (Erişim: 06. 01.2022)
  • URL-13 https://kelimeler.gen.tr/gevis-nedir-ne-demek-129700 (Erişim: 02.01. 2022)
  • URL-14 https://es.wikipedia.org/wiki/Carcelera (Erişim: 14.01.2022)
  • URL-15 https://en.wikipedia.org/wiki/Martinetes (Erişim: 14.03.2022)

ÇEŞİTLİ MÜZİK KÜLTÜRLERİNDE ÇAĞRI YANIT YÖNTEMİNİN KULLANILDIĞI İŞ ŞARKILARI

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 37, 291 - 308, 16.03.2022
https://doi.org/10.12981/mahder.1058143

Öz

Dünya müzik kültürleri içerisinde sıkça kullanılan bir uygulama olan çağrı ve yanıt (call and response) tekniği müzik perspektifinde şarkı sözlerinin ezberlenmesinde, çeşitli ezgilerin ve ritimlerin müzikal hafızada tutulmasında, müziğin öğretilmesinde, inanç müziği etnolojisi içerisinde bulunan birçok müzikal yapının taşınmasında, çalgı öğretiminde usta-çırak ilişkisine dayanan meşk yöntemi içerisinde, çocuk şarkılarında ve dans müziklerinde birçok alanda kullanılan arkaik bir yöntemdir.
Çağrı ve yanıt (call and response) tekniği bu alanların yanı sıra dünyada birçok kültürde iş yaparken işin zorluğunun üstesinden gelmek, belirli bir tempoda birlikte çalışmak, motivasyonu sağlamak gibi çeşitli uygulamalarla müziğin işlevsel boyutunun en sık kullanıldığı alanlardan birisi olan iş şarkılarında en çok başvurulan yöntemdir. Yapılan bu çalışma; denizcilerin şarkıları “Chanty”lerden Japonya’daki “min-yo”lara, Anadolu’daki hon türkülerinden Çin’deki “Haozi”lara, Amerika’daki hapishane iş şarkılarından askeri kadans müziklerine, Karayipler’deki “Biguine” formundan Flamenko’daki ”trillera”lara, Hindistan’daki Ovi’lere ve Latin dans müziklerindeki “coro-pregón”lara birçok kültürel yapıda bulunan iş şarkılarındaki çağrı yanıt yöntemi ile seslendirilen şarkılara kültürel bir perspektiften bakılarak analiz yapmak amacıyla yapılmıştır.
Çalışmada nitel yöntem ve bu tekniğin betimsel tarama, e-alan çalışması ve netrografi deseni kullanılarak kültürel analizler yapılmıştır

Kaynakça

  • Conrad, C. (1988) Work songs, hegemony, and İllusions of self. Critical Studies in Mass Communication, 5 (3), 179-201.
  • Dağdeviren, M. (2021a). İnanç müziği etnolojisi perspektifinde Arguvan Yöresi “İçeri Makamı” üzerine yapısal ve kültürel analiz. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Dağdeviren, M. (2021b). Müziğin bir boyutu olan doğaçlamaya müzik kültürünün etkisi. Uluslararası Müzik ve Güzel Sanatlar Eğitimi Sempozyumu Bildirileri, (Ed.: Özlem Özaltunoğlu), 492-500, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Dağdeviren, M. (2022). Müziksel öğelerin kültürel kimlik oluşturmadaki rolünün etnomüzikolojik yansımaları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 48, 365-382.
  • Duygulu, M. (2014). Türk halk müziği sözlüğü. İstanbul: Pan.
  • Erol, A. (2018). İslam, Alevilik ve müzik. İstanbul: Bağlam.
  • Groemer, G. (1994). Fifteen years of folk song collection in Japan: Reports and recordings of the "Emergency Folk Song Survey”. Asian Folklore Studies, Vol. 53, No. 2 (1994), 199-209.
  • Jackson, B. (1967). Prison worksongs: The composer in negatives. Western Folklore, Vol. 26, No. 4, 245-268.
  • Karahasanoğlu, S. - Yavuz, D. Y. (2015). Müzikte araştırma yöntemleri. İstanbul: Türk Musikisi Devlet Konservatuarı.
  • Kozinets, R. V. (2015). Netnography. The International Encyclopedia Of Digital Communication And Society, First Edition. (Ed. Robin Mansell - Peng Hwa Ang).
  • Kroeber, A. L. - Kluckhohn C, (1952). Culture a critical review of concepts and definitions. Papers Of The Peabody Museum Of American Archeology And Ethnology, Published By The Museum Harvard Unıversıty, Vol. XLVII, No. 1 Cambrıdge, Massachusetts, USA.
  • Kuo-Huang H. (1989). Folk songs of the Han Chinese: Characteristics and classifications. Asian Music, Vol. 20, No. 2, Chinese Music Theory, 07-128.
  • Malinowski, B. (1992). Bilimsel bir kültür teorisi. (Çev.: Saadet Özkal), İstanbul: Kabalcı.
  • Middlebrook, J. A. (2016). Songs in the key of incarceration: Prison music as sound, theory, and method, Qualitative Inquiry 2016, Vol. 22(10) ,818–822.
  • Mustan Dönmez, B. (2015). Müziğin kökeni üzerine, müziğin etimolojisi, ontolojisi, tanımı, oluşumu, bağlamları ve işlevleri üzerine bir değerlendirme. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Mustan Dönmez, B. (2019). Etnomüzikolojinin temel kavramları, kavramlar terimler isimler. İstanbul: Bağlam.
  • Oto, M. M. (2020). Erciş “Demeli-Çevirmeli” türkü söyleme geleneğinde özgün formlar ve yeni tanımlar. Eurasian Journal Of Music And Dance, (16), 134-170.
  • Özdemir, M. A. (1996). Malatya Arguvan Yöresi Hon, Geviş ve Geviş makamı. Arguvan Olgusu Dergisi, Yıl: 3 S. 10, İstanbul: Arguvan Ve Köyleri Eğitim, Kültür Vakfı.
  • Piotrowska, A. G. (2013). Gypsy music in European culture: From the late eighteenth to the early twentieth centuries. Northeastern University, Boston.
  • Porter, J. (1993). Convergence, divergence, and dialectic in folksong paradigms: Critical directions for transatlantic scholarship. Journal Of American Folklore 106, 61-98.
  • Stuart M. F. (2000). Sea chanteys and sailors' songs. Kendall Whaling Museum Monograph Series No 11 The Kendall Whaling Museum Sharon, Massachusetts USA.
  • Temiz, M. (1998). Arguvan ağzı ezgileri I. İstanbul: Arguvan ve Köyleri Eğitim Kültür Vakfı. TRT Halk Müziği Nota Arşivi (No:97)
  • Wood, A., (2008). The new (ethno)musicologies, Lantham, (Ed.: Henry Stobart), MD: Scarecrow Press.
  • Yıldırım V. - Koç, T. (2006). Müzik felsefesine giriş. 3. b., İstanbul: Bağlam.
  • Süleyman Özerol, 2018, Kişisel Görüşme, Mezirme
  • Lively, V. (2017). Work songs and field hollers might have been the birthplace of the blues. https://www.Academia.Edu/35580944/Work_Songs_And_Field_ Hollers_Might_Have_Been_The_Birthplace_Of_The_Blues (Erişim: 21.12. 2021)
  • Nightingale, S. (2015). Granada: The Light of Andalucia. Nicolas Brealey Puplishing, USA https://books.google.com.tr/books?id=fw19DAAAQBAJ&pg=PT184& dq=flamenco+work+song&hl=tr&sa=X&ved=2ahUKEwjS66SW1_70AhUqRPEDHYzlAIQQ6AF6BAgLEAI#v=onepage&q=flamenco%20work%20song&f=false (Erişim: 22.12.2021)
  • Oliver, P (2014), Field Holler, https://www.oxfordmusiconline.com/gro vemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-978156 1592630-e-1002256548 (Erişim: 22.12.2021)
  • Terry, R. R. (2007). Gutenberg EBook of The Shanty Book, Part I, Sailor Shanties. www.gutenberg.org (Erişim: 22.12.2021)
  • URL-1: https://www.masterclass.com/articles/what-is-call-and-response-in-mus ic#what-does-call-and-response-mean (Erişim: 07.01.2021).
  • URL-2 https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_shanty (Erişim: 01.01.2022)
  • URL-3 https://www.virtualsheetmusic.com/score/HL-473421.html (Erişim: 01.01. 2022)
  • URL-4: https://www.youtube.com/watch?v=CBnyu6fYFkY (Erişim: 22.12.2021)
  • URL-5: https://en.wikipedia.org/wiki/Wellerman (Erişim: 06.01.2022)
  • URL-6: https://www.jwpepper.com/Soran-Bushi/3105889.item#.YcSi38lBzIU (Erişim: 02.01.2022)
  • URL-7: https://www.bethsnotesplus.com/2015/12/tongo.html (Erişim: 31.01. 2021)
  • URL-8: https://www.mamalisa.com/?t=es&p=4388 (Erişim: 31.12.2021)
  • URL-9: https://thefolkmusicexperience.weebly.com/tongo-from-polynesia.html (Erişim: 31.12.2021)
  • URL-10 https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-81059/halk-muzigi.html (Erişim: 13.01.2021)
  • URL-11: https://thenestcollective.co.uk/work-songs/ (Erişim: 07.01.2021)
  • URL-12 https://vmis.in/ArceCategories/music_in_context_innercat/96 (Erişim: 06. 01.2022)
  • URL-13 https://kelimeler.gen.tr/gevis-nedir-ne-demek-129700 (Erişim: 02.01. 2022)
  • URL-14 https://es.wikipedia.org/wiki/Carcelera (Erişim: 14.01.2022)
  • URL-15 https://en.wikipedia.org/wiki/Martinetes (Erişim: 14.03.2022)
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar, Türk Halk Bilimi, Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Dağdeviren 0000-0002-8855-5240

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Dağdeviren, M. (2022). ÇEŞİTLİ MÜZİK KÜLTÜRLERİNDE ÇAĞRI YANIT YÖNTEMİNİN KULLANILDIĞI İŞ ŞARKILARI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 15(37), 291-308. https://doi.org/10.12981/mahder.1058143