Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜZEL SANATLAR LİSELERİ ÇALGI TOPLULUKLARI DERSİ 2016 ÖĞRETİM PROGRAMLARINA (BATI MÜZİĞİ-THM-TSM) YÖNELİK İHTİYAÇ ANALİZİ

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 40, 1323 - 1342, 18.12.2022
https://doi.org/10.12981/mahder.1146603

Öz

Milli Eğitim Bakanlığının 2016 yılında aldığı kararla Güzel Sanatlar Liselerinde Müzik, Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği olmak üzere üç program uygulanmaya başlanmıştır. Buna göre ders çizelgeleri yeniden belirlenmiş, 11 ve 12. sınıf düzeylerinde görülen "Çalgı Toplulukları" dersi Batı müziği, Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği programlarına göre yeniden düzenlenmiştir. Her üç türün çalgı toplulukları dersi öğretim programı incelendiğinde çok seslilik uygulamaları yapma hedefi göze çarpmış ve öğretim programlarının Batı müziği çalgılarıyla geleneksel çalgıların birlikte kullanımına olanak tanıdığı gözlenmiştir. Bu çalışma, çalgı toplulukları dersinin nasıl uygulandığını belirlemek, gitarın çalgı toplulukları dersinde geleneksel çalgılarla birlikte kullanım durumunu ve bu çalgıların birlikte görevlendirildiği eğitsel materyalin nasıl elde edildiğini araştırmak, sözü geçen çalgılardan oluşan oda müziği grubu için bir eğitim materyaline ihtiyaç olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bunun için çalgı toplulukları dersine giren 14 alan uzmanıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu ile nitel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sonunda veriler analiz edilmiş ve çalgı toplulukları dersinde müzik programlarının türlerine göre üç uygulamanın yaygın olarak kullanıldığı tespit edilmiştir. Alan uzmanlarının tamamının, gitarın geleneksel çalgılarla birlikte bir oda müziği grubunda kullanımına yönelik olumlu görüş içinde olduğu gözlenmiş ve bu grup için bir eğitsel materyale ihtiyaç duyulduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda geliştirilecek materyalin yazı, perde/sistem uyumu, repertuvar seçimi, çalgılama/düzenleme ve çok seslilik açısından özellikleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • İlhan, A. Ç. - Karabulut, Y. - (2018). Anadolu Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Müzik Bölümlerindeki Program Değişiklikleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 51, Sayı 3.
  • Milli Eğitim Bakanlığı - (2016). Tebliğler Dergisi 44-45-46-47-48 No.lu Kararlar. Ankara: Cilt:79, Sayı: 2707.
  • Milli Eğitim Bakanlığı - (2016). Çalgı Toplulukları (THM) Öğretim Programı. Ankara: Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı - (2016). Çalgı Toplulukları (TSM) Öğretim Programı. Ankara: Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı - (2016). Çalgı Toplulukları (Batı Müziği) Öğretim Programı. Ankara: Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • Uçan, A.- (1997). Müzik Eğitimi/Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Genişletilmiş İkinci Basım.
  • Yaymak, U. - (2022). Güzel Sanatlar Liselerinde 11 ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Bağlama Eğitimi Öğretim Programının İncelenmesi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • URL-1: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf (Erişim: 16.03.2022)
  • URL-2: https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/20642.pdf (Erişim: 16.03.2022)
  • URL-3: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/06/20090616-7.htm (Erişim: 16.03.2022)
  • URL-4: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29170222_18_sura.pdf
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Efgan Rende 0000-0002-2222-4270

Turan Sağer 0000-0002-1059-678X

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Rende, E., & Sağer, T. (2022). GÜZEL SANATLAR LİSELERİ ÇALGI TOPLULUKLARI DERSİ 2016 ÖĞRETİM PROGRAMLARINA (BATI MÜZİĞİ-THM-TSM) YÖNELİK İHTİYAÇ ANALİZİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 15(40), 1323-1342. https://doi.org/10.12981/mahder.1146603