Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR YOL ERİNİN ÖZ BİLİNCİ: KENDİ KENDİNE YUNUS

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 40, 1129 - 1138, 18.12.2022
https://doi.org/10.12981/mahder.1172437

Öz

Şair bazen doğrudan bazen de imgeler ve metaforlar yoluyla derdini anlatır. Söz kalbin, gönlün, aklın tercümanı olur; sözün gücü sayesinde görünmeyen görünür kılınır. Tarihi şahsiyeti hakkında oldukça sınırlı bilgiye sahip olunan Yunus Emre’yi tanımak, anlamak ve paragdigmal çerçevesini çizebilmek için kılavuz onun sözleri olacaktır. Bu çalışmada, Yunus’un şiirlerine yansıyan yolculuğunun izleri sürülerek kendini nasıl konumlandırdığı, kendine neler söylediği, ne gibi öğütler verdiği ve eleştirilerinin, beklentilerinin neler olduğu tespit edilmeye çalışılacaktır. Yunus'un kendisi ile hasbihalinde Yunus, özne-nesne, seslenen-seslenilen olurken kendine “Yunus, Yunus Emre, Yunus Emre’m, Miskin Yunus, Günahlı Yunus, Derviş Yunus, Biçare Yunus, Âşık Yunus” şeklinde hitap eder. Bazı şiirlerinde ise bir iç konuşmanın, yüzleşmenin izdüşümü yansır dizelere. Yunus’un kendine bu seslenişleri ve kimi mahlas beyitlerinde kendiyle söyleşmeleri onun bilinç düzeyini gösterdiği gibi içinde bulunduğu ruh halinin bir dışavurumu, bilinçaltının yüzeye çıkışı ve vermek/varmak istediği doktrinin özlü ifadesini de oluşturmaktadır. Çalışma, Yunus’un dünya görüşünü ve tasavvuf anlayışını da ortaya koymak açısından, bu mahlas ve hitap beyitlerinin klişe kalıplar dışında bir insan olarak Yunus’un neler söylediğini analitik psikolojinin “ego”, “gölge” ve “benlik” arketipleri çerçevesinde ele almayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Franz, M. L. (2009). “Bireyleşme süreci”. İnsan ve semboller. (Çev.: Ali Nahit Babaoğlu), İstanbul: Okuyan us Yayınları, s. 158-229.
  • Gölpınarlı, A. (1992). Yunus Emre ve tasavvuf, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Jung, C. G. (1998). Psikoloji ve din. (Çev.: Raziye Karabey), İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Jung, C. G. (1999). Keşfedilmemiş benlik. (Çev. Canan Ener Sılay). İstanbul: İlhan Yayınevi.
  • Jung, C. G. (2001). İnsan ruhuna yöneliş. (Çev.: Engin Büyükinal), İstanbul: Say Yayınları.
  • Jung, C. G. (2005). Dört arketip. (Yayıma Hazırlayan: M. Bilgin Saydam). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Jung, C. G. (2006). Analitik psikoloji. (Çev.: Ender Gürol), İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Jung, C. G. (2015). Maskülen erilliğin farklı yüzleri. (Çev. Didem Gamze Erdinç). İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Jung, C. G. (2016). Analitik psikoloji sözlüğü. (Çev.: Nur Nirven), İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Koçak, A., Mollaibrahimoğlu, Ç. (2010). Yunus Emre’de Arketipsel İmgeler: “Risaletü’n Nushiyye” Örneği. Elmi Axtarislar, 1 (3), 38-46.
  • Stevens, A. (1999). Jung, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Tatçı, M. (1990). Yûnus Emre dîvânı: tenkitli metin, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meriç Harmancı 0000-0003-1062-7926

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Harmancı, M. (2022). BİR YOL ERİNİN ÖZ BİLİNCİ: KENDİ KENDİNE YUNUS. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 15(40), 1129-1138. https://doi.org/10.12981/mahder.1172437