Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜREL KİMLİK BAĞLAMINDA “KAPI”DA TÜRK VE SÜRYANİ OLMAK

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 40, 1197 - 1212, 18.12.2022
https://doi.org/10.12981/mahder.1190094

Öz

Bu çalışmanın amacı kültürel kimlik ve sinema arasındaki ilişkiyi temsil üzerinden okumaktır. Kültürel kimlik temsillerinin sinemada yeniden inşa edildiği varsayımından yola çıkan çalışma, Kapı (Nihat Durak, 2019) filminde yer alan Süryani ve Türk kimlikliklerinin kültürel kimlik temsillerini, temsil alanı olan sinema üzerinden karşılaştırmalı analiz etme amacındadır. Filmin kültürel temsilleri sunuş biçimi üzerinde durulacaktır. Araştırmanın çıkış noktası Türk ve Süryani kimliklerinin filmde karşıt olarak konumlandırıldığı ve bunun kimlik temsilinde farklıklara yol açtığı yönündedir. Filmin analizi Türk ve Süryani kültürel kimliklerinin temsili ve ötekileştirme bağlamında gerçekleştirilmiştir. Film kültürel kimlik bağımlı değişkeni ile gelenek ve görenekler, ortak geçmiş, etik değerler (ahlaki anlayışlar), sanat ve mimari anlayış bağımsız değişkenleri çerçevesinde analiz edilmiştir. Karşıt toplumlar veya karşıt karakterlerin aidiyet bağı ile bağlı olduğu toplumlara atfedilen karşıt özellikler tespit edilmiştir. Sinemanın toplumu siyasi, kültürel ve toplumsal olarak etkileme gücü düşünüldüğünde karşıt kimliklerin dengeli temsil biçimlerinin toplumsal bütünlüğün sağlanmasına önemli katkı sunacağı muhakkaktır.

Kaynakça

  • Referans1 Agocuk, P.- Kanlı, İ. - Kasap, F. (2017). 1990’lı Yıllardan Günümüze Türk Sinemasında Dış Göç Temsili ve Göçmen Kimlik Sorunsalı. Journal of History Culture and Art Research, 6(3), 505-523.
  • Referans2 Akça, G. (2005). Modernden Postmoderne Kültür ve Kimlik. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE),(15),1-24.
  • Referans3 Akdemir, A. M. (2004). Küreselleşme ve Kültürel Kimlik Sorunu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 43-50.
  • Referans 4 Anık, M. (2012). Kimlik ve Çok Kültürlülük Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Referans 5 Anthony, G. (1989). Comments on Paul Kennedy’s The Rise and Fall of the Great Powers. The British Journal of Sociology, (40), 2, pp. 328–40.
  • Referans 6Arıkan, R (2021). Kimlik ve Kültür. NECCLSS Konferans. 11, 530-541.
  • Referans 7 Aslan, A. (2020). Dijital Diaspora ve Kültürel Kimlik: Türkiye’de Yaşayan Çerkez Gençlerle Derinlemesine Bir Görüşme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , (34) , 66-82.
  • Referans8 Assmann, J. (2003). Kültürel Bellek. (Çev.: Ayşe Tekin), İstanbul: Ayrıntı Yay. Referans9Aziz, A. (2014). Siyasal İletişim, İstanbul: Nobel Yayınevi.
  • Referans10,Bauman, Z. (2003). Modernlik ve müphemlik.(Çev.: İsmail Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Referans11,Bauman, Z. (2006). Çokkültürlülük bilmecesi. Ulusal, Etnik ve Dinsel Kimlikleri Yeniden Düşünmek. Ankara: Dost.
  • Referans12Büker, S. (1991). Sinemada Anlam Yaratma. Ankara: İmge.
  • Referans13, P. (1999). Toplumlar Nasıl Anımsar.(Çev.:Alaeddin Şenel), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • Referans 14, Steven 2001. Postmodernist Kültür. (Cev. Doğan Sahiner),İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Referans15 Dalbay, R. S. (2018). “Kimlik” ve “Toplumsal Kimlik” Kavramı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , (31) , 161-176.
  • Referans16 ,Derrida, J. (2003). “Teoriyi İzlemek”, Teoriden Sonra Hayat, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Referans 17 Doğan, N. (2009). İş Etiği ve İşletmelerde Etik Çöküş. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8 (16) , 179-200.
  • Referans 18 Erdoğan, İ. ( 1997). İletişim. Egemenlik Mücadeleye Giriş. Ankara: İmge.
  • Referans 19Edgar, A.- Sedgwıck, P. (Ed.) (2007). Kültürel Kuramda Anahtar Kavramlar Sözlüğü. (Çev.: Mesut Karaşahan), İstanbul: Açılım Kitap.
  • Referans 20 Gellner, Ernest (2006). Nations and Nationalism. Malden: Blackwell.
  • Referans 21 Güleç, Cengiz.(1992), Türkiye’de Kültürel Kimlik Krizi. Ankara: Verso Yayıncılık.
  • Referans 22Gürer, T. K. - Yücel, A. (2005). Bir Paradigma Olarak Mimari Temsilin İncelenmesi. İTÜ Dergisi, 4(1), 84-96.
  • Referans 23 Güvenç, B. (1993). Türk Kimliği. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Referans 24 Hall, S. (1998). “Kültürel Kimlik ve Diaspora” Kimlik. (Çev.: Đrem Sağlamer), Sarmal Yayınevi, Đstanbul. ss. 173-192.
  • Referans 25,Hall, S. (1994) “Cultural Identity and Diaspora”, Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader içinde (Der.: Patrick Williams ve Laura Chrisman), s. 392-403, New York: Columbia University.
  • Referans 26 Hall, S. (2003) “Introduction”, Representation: Cultural Representations and Signifying Practices içinde (Der.: Stuart Hall), s. 1-11, London: Sage.
  • Referans 27 Jenks, C. (2005). Subcultures: The Fragmentation of the Social. London, Sage.
  • Referans 28 Kanlı, İ. - Agocuk, P. (2021). Kültürel Gösterge Aracı Olarak Sinema: Lal Gece (2016) ve Hwal (Yay,2005) Filmlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamda Karşılaştırmalı Analizi. Folklor/Edebiyat, 27 (106), 171-198.
  • Referans 29 Karadeniz, S. (2007). Gelenek Üzerine Bir Okuma Denemesi: ‘Geçmişle Gelecek Arasında Gelenek’. Milel ve Nihal, 4 (2), 29-47.
  • Referans 30 Köse, N.(2000) . Kazaklar'ın "Besik", "Bel-Karın - Kursak", "Karşıkuda", "Bosaga Mavlav", Emengerlik", "Kelin Körimdik (Körimdik)" ve "Kuyrık-Bavır Cev" Adlıadet, İnanç ve Pratikleri Hakkında. 14. Uluslararası Türkistan Halk Kültürü Sempozyumu .(hzl.:Ç. Abbas ), 147-152, Muğla: 23. Rektörlük Yayınları:
  • Referans 31Küçük, M. (2016). Sümela’nın Şifresi: Temel” Filmi Örneğinde Sinema ve Kültürel Kimliğin İfadesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (44) , 159-162. Referans 32 Nar, M. Ş. (2019). Kültürel Kimlik Sorunsalı: Görecelik Mi, Evrenselcilik Mi? Yoksa Uzlaşı Mı? . Antropoloji , (37) , 72-80.
  • Referans 33 Pamuk, A. (2014). B). Kimlik ve Tarih Kimliğin İnşasında Tarihin Kullanımı. İstanbul: İnsan Yayınevi.
  • Referans 34, M.- Kellner, D.(1997). Politik Kamera. (Çev.: Elif Özsayar),İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Referans 35 Selçuk, A. (2006). Kurtlar Vadisi Irak Filminde Kültürel Ögeler ve Kimlik Sunumları Üzerine Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 22, 183 -210.
  • Referans 36 Sunal, G. (2018). Sinemada Bilinçdışı ve Yeni Gözetim. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Referans 37 Sunal, G.- Asal, U. Y. (2019). Disiplinler Arası Bir Çözümleme Aracı Olarak Sinema ve Politika: Derviş Zaim’in Gölgeler ve Suretlerinde Türk ve Rum Olmak. Social Sciences Research Journal, 8 (4), 1-13.
  • Referans 38 , T.- Sağır, A.- Arık, F.(2016).Türkiye’nin Tek Arap-Ortodoks Köyü Tokaçlı’ da Dinsel Ve Kültürel Kimlik. Milli Folklor. 28 (110),68-85.
  • Referans 39 Serter, Y. (2017). Kültürel Kimlik İnşasına Bir Örnek: Süryani Diasporası. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 3(2), 87-96.
  • Referans 40 Usta, A. (2011). Kuramdan Uygulamaya Kamu Yönetiminde Etik ve Ahlak. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1 (2) , 39-50.
  • Referans 41 , L. (2018). Ulusal Sinema: Ulus, Kültür, Kimlik ve Karakter Üzerinden Bir İnceleme. Beykoz Akademi Dergisi, 6 (1) , 136-151 .
  • Referans 42 Yorgancılar, S. (2019). Sinema ve Kimlik İnşası: Milli Sinema Örneği.Turkish Studies - Social Sciences .(14)6, :3591-3604.
  • Referans 43, Wollen, P. (1989). Sinemada Göstergeler ve Anlam (Çev.: Zafer Aracagök). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Referans 44https://www.beyazperde.com/filmler/film-268890/. (Erişim: 15.08.2022).
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seher Şeylan 0000-0001-9477-5744

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Şeylan, S. (2022). KÜLTÜREL KİMLİK BAĞLAMINDA “KAPI”DA TÜRK VE SÜRYANİ OLMAK. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 15(40), 1197-1212. https://doi.org/10.12981/mahder.1190094